Sárospataki Református Lapok, 1942 (37. évfolyam, 1-52. szám)

1942-01-31 / 5. szám

Sárospataki Református Lapok 5. szám történet tanításra az akadémián s tartotta is az órá­­kat 1838-ig.­­ 1838 ban a legfelső, ú. n. logikai osztály az akadémiába került, így Majoros is aka­­dém­iai tanár lett. (Amit Lónyay Gábor gondnok már 1822-ben is óhajtott, így megvalósult.) Az Entwurf miatt azonban újra vissza kellett (bár nem szívesen) mennie a gimnáziumba 1853 ban. A kö­­vetkező évben meg is halt. Tankönyvei (magyar nyelvtana, logikája stb.), továbbá kéziratos jegyző­­könyve, melyből a III. kötet fennmaradt, mutatják, milyen komolyan vette a munkáját. Ezután 1863-ig nincs az akadémián irodalom­­történet-tanítás. Ekkor állítják fel újból a tanszéket, éspedig az 1851 óta itt, bölcsészeti tanszéken mű­­ködő Erdélyi János számára, összekötve a főkönyv­­tárnoki állással. Kritikai munkásságával már addig is hatott az ifjúságra, de bölcseleti előadásai na­­gyon mélyre jártak számukra. Az első évben a régi irodalommal foglalkozott, azután már csak a világ­­irodalmat adta elő, mint rendes tanár, mint docens, a gyakorlati esztétikát, majd metafizikát. Sok cik­­ket, könyvet írt. Egyetemes irodalomtörténetét be­­fejezettlenül hagyta hátra. Szerkesztette a Sáros­­pataki Füzeteket is (2 éven át). Főleg a philosophu­­sok, s az 1. éves jogászok hallgatták. 1868 január 23-án halt meg. Sok kézirata maradt, de köztük az előadásaié nincs. Az Akadémia és a Kisfaludy- Társaság tagja volt. (Folyt, és vége köv.) Dr. Gulyás József: Templomozás télen. Falusi gyülekezeteinkben az esztendőnek két olyan szakasza van, amikor nagyon megfogyatko­­zik a templomlátogatók száma, nyáron az aratás és cséplés idején és télen, különösen a leghidegebb január és február hónapokban, amikor sok helyen szinte kiürül a templom s ha el is jönnek keve­­sen, gondot okoz az igehirdetőnek, hogy tudjon olyan rövid prédikációt mondani, hogy minél rö­­videbb ideig szenvedjék az áthalt templom der­­mesztő hidegét, így bizony legtöbbször illuzori­­kussá válik az igehirdetés s szó szerint vett áldo­­zattá az isteni tisztelet. Egyik fontos megoldásra váró kérdésünk templomaink fűtése. Természetesen még messze vagyunk tőle, nagyon sokféle akadálya van megvalósításának. Van azonban egy más lehetősége a téli isten­­tiszteletek tartásának az, hogy tegyük át a hideg hónapokban az istentisztelet helyét iskola­terembe, vagy, ha van, kultúrházba, esetleg gyülekezeti te­­rembe, ahol meleg helyen nyugodtan hallgathatják híveink az igehirdetést. Természetesen ott lehet erről szó, ahol általában kevesen járnak templomba,­­­ vagyis falun gyülekezeteink legnagyobb részé­­ben. Egyházközségünkben pár év óta meleg iskola­­teremben tartjuk az isteni tiszteleteket egész télen át, ott végezzük a keresztelést, ott osztunk úrva­­csorát, ott tartunk minden az istentisztelet keretébe tartozó funkciót. Nekünk nem kell beépített oltár, nem kellenek templomi képek, szobrok, viszont dobogóra helyezett, úrasztali terítővel letakart asz­­talból könnyű szószéket rögtönözni. Természetesen voltak eleinte, akik rossz szemmel nézték s hely­­telenítették ezt, azok, akik sohasem járnak temp­­lomba. — rövid idő alatt azonban nemcsak, meg­­szokta a gyülekezet, de a hidegebb idők jöttével maguk sürgetik és kérik az iskolába való átköltö­­zést. S ezáltal megkétszereződött, sőt meg­három­­szorozódott a téli templomozók száma s olyanok is részt vettek az istentiszteleteken, akik valami régi széksérelem miatt a templomba ״ fogadásból“ nem jönnek el. Igaz, fel lehet hozni ez ellen azt, amit a házi istentiszteletek ellen is felhoznak sokan, még lelki­­pásztorok is, hogy elszoknak a hívek a templom­­tól s elhomályosul a lelkekben a templom iránti szeretet. Ez a vélekedés azonban evangéliumi ala­­pon egyáltalában nem áll meg, mivel mi nem a templom, hanem az Ige egyháza vagyunk. Éppen az a baj,­­ egyik bajunk a sok közt, hogy hát­­térbe szorult az Ige tekintélye a templom tekinté­­lye mellett. Templomaink egy kicsit bálvánnyá let­­tek. Népünk nagyobb részére is ráillik Jerémiás próféta keserű kifakadása : ״. . . ezt mondjátok. Az Ur temploma, az Ur temploma ez ... és öltök, loptok, paráználkodtok, hamisan esküdtök ... és eljöttök és megálltok előttem e házban, mely az én nevemről neveztetik . . .“ (ker. 7.) Nem az ember van a templomért, hanem a templom van az em­­berért, nem a templom teszi élővé és hatóvá az Igét, hanem az Ige teheti templommá az iskolát, vagy kulturházat, amint azzá tette annak idején az efezusi színházat, a római katakombákat, a ma­­gyar föld nádasait, hegyek barlangjait és erdők rej­­tekhelyeit. Nekünk pedig egyetlen feladatunk és meg­­bizatásunk van, hogy az Igét hirdessük alkalmas és alkalmatlan időben. Minden más, akár szociális, akár gazdasági vagy karitatív tevékenységünk mel­­lékes, legfeljebb ennek kiegészítője lehet. A temp­­lom önmagában senkit sem tesz hívővé, de az Ige, az Úr Igéje ma is teremtő és életformáló erő. Min­­dent megpróbáljatok, ami jó azt megtartsátok! Benke József, 21. oldal A gimnáziumi Önképzőkör újabb falunapja. Az önképzőkört eddig minden évben tisztes­­séggel eltemettük, de makacsul feltámadt szeptem­­ber vége felé. Gimnáziumi évkönyveink tanuskod­­tak idült betegségéről, de a biztos szert csak rész­­ben sikerült olykor-olykor megtalálni. Voltaképen senki sem akar pontot tenni az önképzőkörök vé­­gére. Ezt nem is lehet. De abban mindenki egyet­­ért, hogy új életet, új munkaterületet kell nyitni számára. Mert ahogy van, csak teng évről-évre. Csak a régi, évtizedek által szentesített keret ma­­radhat, a tartalomnak meg kell újulnia. A gimnáziumi Erdélyi János önképzőkör ve­­zetősége erre gondolt, mikor nagy névadójához méltó s Pataknak csakugyan megfelelő tartalmat próbált adni a kör számára. A nagysikerű falu­­napokról lapunk mindannyiszor beszámolt. Most

Next