Sárospataki Református Lapok, 1942 (37. évfolyam, 1-52. szám)

1942-01-03 / 1. szám

2. oldal Ha idegenek vagyunk is Isten világában, ha csak tíz szót tudunk is az ő nyelvén, ezt tanuljuk meg és az egész esztendőben újra mondjuk el : nekünk, a bennünk levő szomjas léleknek Isten kell. Boldog és áldott lehet ez az esztendőnk, mert Isten Krisztusban tudtul adja, hogy mi kel­­lünk neki. Ő forrás, kút a pusztában és várja, hogy már most, az elinduláskor, jó reggel hozzá menjünk, őt keressük. Darányi Lajos, 1. szám Sárospataki Református Lapok Emlékezés az 179091­. évi XXVI. t.-c. megalkotásának 150-ik évfordulójára. Emlékezz­ünk régiekről! Százötven esztendő a Mindenható szemében, aki előtt ״ ezer esztendő annyi, mint a tegnapnak ő elmúlása“ . . , bizonyára egy rövid szempillantás számba megy, de nekünk, földi halandóknak már ez is igen nagy idő. Négy-öt generáció múlik el ennyi idő alatt. Eleven hírmondója sincs a 150 év előtti eseményeknek és az akkor élt elődeinknek. Csak az emlékezés szárnyain röpülhetünk vissza hozzájuk. Újabban divatba jött a száz éves fordulók meg­­ünneplése. Legújabban pedig az a generáció, mely a száz éves fordulót nem ünnepelhette, a kétszáza­­dikat pedig aligha éri meg, divatba hozta a száz­­ötvenedik évfordulót is. S van ebben a divatban sok jó dolog is. Miért maradjon ki a mi generá­­ciónk abból a lélekemelő ünneplésből, mellyel ötven év előtt az akkori magyar társadalom — hivatalos és nem hivatalos körök — áldoztak gróf Széchenyi István, a ״ legnagyobb és leghívebb magyar“, a ma­­gyar felébredés volt apostola emlékének. Vagy nem felemelő-e Katona József, a legnagyobb drámaírónk emlékét nekünk is felelevenítenünk ? Nem magas­­fokú szellemi élvezet-e áldozni Mozart, az örökszép dallamok költőjének halála 150-ik évfordulóján? Ha a magyar nemzetnek és a magyar társa­­dalomnak ilyen lélekemelő jogcíme volt a Széchenyi István és a Katona József születésének 150-ik év­­fordulója megünneplésére, azt hiszem, a magyar protestantizmusnak, különösen a református és evan­­gélikus egyházaknak nemcsak jogcímük van, de lélekszerinti kötelességük megemlékezni az 1790/91. évi XXVI. t.-c. megalkotásának 150-ik évfordulójá­­ról. Hiszen ez a t.-c. az, mely annyi véres harcok és oly ádáz irodalmi és országgyűlési viták után meghozta a két protestáns egyházunknak a sóvár­­gott békét, a valódi újjászületést, a békés fejlődés lehetőségét. Ez a t.-c. iktatta országos törvénybe a két prot. egyház bevett felekezeti jellegét, ez adta meg a méltó tiszteletet a bécsi és a linci békekö­­téseket kivívott nagy hithőseink emlékének, — ez dekretálta a vallás szabad gyakorlatának, a templom­­építésnek, a minden rendű iskolák állításának, az oktatásnak teljes szabadságát a protestáns egyhá­­zaknak. Az 1790—91. évi országgyűlés ugyan nem csupán a vallásügyi XXVI. és XXVII. (a görög nem egyesült felekezetről) törvénycikkek meghozatalával tette magát örökre nevezetessé a magyar jogtörté­­netben, de sok más nagyobbszabású alkotmány­­jogi törvény megalkotásával is. Elég ezek közül csak a magyar állam függetlenségét önérzetesen dekretáló X. — a koronázásról, a koronaőrzésről szóló III., VI. és VIII. — a nyilvános ügyeknek magyar nyelven intézéséről szóló XVI., a kínzóval­­latást eltörlő XLII. és az ország közigazgatási és jogszolgáltatási rendjének újjászervezésére szü­ksé­­ges javaslatok kidolgozására kiküldött kilenc orszá­­gos Választmányról szóló LXVII. törvénycikkeket megemlítenem, hogy kegyeletes hálával emlékez­­zünk meg erről az első igazi reform-országgyűlés­­ről és annak vezető férfiairól. Méltán írja Horváth Mihály, nagy történetírónk, hogyha az utolsónak említett t.-c által kiküldött kilenc országos választ­­mány 96 folió kötetben kidolgozott ״ munkálatai az országgyűlés elé kerültek volna, a magyar nemzet a maga felmérhetetlen előnyére példát adott volna a világnak, miként alakulhat újjá egy állam forra­­dalmi rázkódtatások nélkül.“ (Magyarország törté­­nete Vik­.­kt. 135.) A mi kegyeletes megemlékezésünknek azon­­ban elég méltó tárgya a XXVI. t.-c. Ez a törvény­­cikk a hazai két protestáns egyháznak a bécsi és linczi békéket becikkelyező előző törvények mellett ma is az igazi sarkalatos törvénye. Az én rövid megemlékezésem keretében nem lehet célom, de teljesen szükségtelen is lenne ennek a sarkalatos törvényünknek létrejövetele körülményeit és a meg­­hozott törvény tartalmát bővebben ismertetnem. Ezen a nevezetes évfordulón elég lesz hálás kegye­­letünket kifejeznünk e törvénycikket kiharcoló nagy elődeink emléke felett és hálát adni a Gondvise­­lésnek, hogy azokban a nehéz időkben ilyen bátor hithősöket adott a prot. egyházaknak, akik svaviter in modo és szívós kitartással, a klérus minden erő­­feszítése ellenére ki tudták vívni, ha nem is min­­den jogos kívánságainkat, de azok sorából a leg­­lényegesebbeket és elvi döntést eszközöltek ki or­­szágos törvényben a két prot. egyház bevett fele­­kezeti jogállása tekintetében. Legfőbb tényező volt ebben a diadalban maga I­. Lipót királyunk, a felvilágosodott autokrata II. Józsefnek, a türelmi rendelet halhatatlan érdemű kibocsátójának hozzá méltó testvére, sőt az alkot­­mányosság tiszteletében nála nagyobb és helye­­sebb gyakorlati érzékű fegyvertársa. Az 1790—91. országgyűlésről írott történeti munkák, egyháziak és világiak egyértelemmel állapítják meg, hogy a klérus aggályoskodása és akadékoskodása ellené­­ben maga a király emelte fel hatalmi szavát, hogy a felekezeti béke és az igazságosság nevében orvo­­solni kell a protestánsok sérelmeit és alaptörvény­­ben biztosítani jogos kívánságaikat és törekvései­­ket. Mint Ballagi Géza írja: A kath. papság utód­­jára is kénytelen volt a fegyvert lerakni s a pro­­testánsok vallásszabadságát biztosító XXVI. t.-c. — keserves küzdelmek árán ugyan — de létrejött.“ (A politikai irodalom Magyarországon 1825-ig. 1888. 617. 1.) De legyünk igazságosak. A klérus és a világi kath. férfiak is a saját vallási felfogásukat védték

Next