Sárospataki Református Lapok, 1943 (38. évfolyam, 1-52. szám)

1943-06-19 / 25. szám

25. szám Sárospataki Református Lapok 100. oldal sik az emberre ... És ha most lelkünk tükrét az az Örökkévalóság felé irányítottam, egyszerű, vi­­lágos és könnyen megérthető képet mutatott az nekünk. De hogyha ugyanezt a tükröt, gyors fordu­­lattal, az Örökkévalóságról a múló világ felé for­­dítom: meg kell állapítanom, hogy ez alig elszen­­vedhető szomorú képet fog mutatni. Szomorú, sőt nem egyszer lesújtó ítélet me­­red reánk e képből és ez az ítélet elsősorban sa­­ját személyünket éri el. Vajjon olyan szilárdak vol­­nánk mi egyenként és személy szerint; olyan biz­­tos a mi látásunk; olyan csalhatatlan a mi ítélő­­képességünk ; olyan megingathatatlan szokott lenni a mi jóra való elhatározásunk; olyan acélos a mi energiánk, hogy magunkat kifogástalanul megbíz­­hatóknak és csalhatatlanoknak tartjuk ? Váljon a bajok, szenvedések és nyomorúságok áradatából önmagunkat ki tudnánk-e ragadni? Várjon soha­­sem szégyenített volna meg bennünket a mi ön­­bizalmunk és soha sem ért-e csalatkozás ? Mélyen tisztelt konferencia ! Ezekre a kérdé­­sekre sorozatosan csak nemmel felelhetünk. Ma­­gunk megítélése, ha őszinték vagyunk, csak ön­­váddal végződhetik. Ha pedig Isten ítél meg ben­­nünket, az az ítélet számunkra nem lehet más, mint teljes elítéltetés ! Bizony, meg kell állapítanunk, hogy vágyaink, törekvéseink minduntalan akadályokba ütköznek, a csalódottság vesz erőt az embereken. A józan­­ság iránytűje veszedelmes kilengéseket mutat: egyszer bízunk a délibábban is, máskor nem tud­­nak bizalmat kelteni a kézzelfogható, való tények sem. A vezetőktől ábrándok megvalósítását várjuk és ugyanakkor nem hiszünk nekik, amikor utunkat a reális élet alapzatán építik. Aki ilyen csalódáso­­kon keresztülment, elveszti bizodalmát önmagában és elveszti másokban is. Pedig építeni, haladni csak bizodalommal lehet és előttünk az ország­­építés nehéz, mindannyiunkra nézve felelős mun­­kája áll. Az Isten mindenbe bizodalmat oltott, ami él. Végtelen bizalom tölti el a csírázó magot is, amely a kősziklába is belekapaszkodik gyenge gyökerecskéivel. És hányszor átsegíti a természet akadályain ez az isteni bizodalom ezt a csírázó magot, hányszor látunk fejlődő növényt a kőszik­ lán is, amelyet gyökereivel mállaszt és termővé tesz. Hát gyengébbek lennénk mi, emberek az apró magnál is ? Sajnos, nem egyszer az a benyomá­­sunk, hogy ez a gyengeség közülünk sokat elfog és megbénít. Az önbizalom és a közbizalom hiá­­nyát sok vonatkozásban látjuk és szomorúan szem­­léljük a napi életben. A bizalom örök értelméről már szólottam, most nézzük ennek a kérdésnek köz­­napi értelemben vett lényegét és vizsgáljuk meg ezt a helyzetet. Honnét van ez a bizalmi válság, elsősorban önmagunkban és azután másokkal szemben is, feljebbvalóinkkal, vezetőinkkel szemben? A lélek­­nek milyen mélységéből engedjük felszabadulni a kételkedést, hogy az emberi munka és küzdelem céltalansága tűnjön elénk és ezzel erőink, amelye­­ket az Isten munkára és küzdelemre adott, eler­­nyedjenek, Isten földi országának építésében tévé­ ketlenekké váljanak ? Ez a mélység, mélyen tisztelt konferencia, a kishitűség, az emberi gyengeségnek az a fajtája, amelyet Krisztus Urunk szent szavai ismételten megbélyegeztek, kárhoztattak és aminek sötétségét a keresztyénség fénye oly diadalmasan áttörte. A bizalmi válság forrása az Istenbe vetett bizalom megrendüléséből fakad és ebből szárma­­zik mindaz a gyengeség, mindaz a válság, amely társadalmat és államokat megrázkódtat e világban. Az önbizalom és a közbizalom hiánya innét szár­­mazik és amikor az önbizalmat és közbizalmat helyre akarjuk állítani, akkor, mint beszédem elején már mondottam, erősíteni kell a lelkekben az Istenbe vetett bizalmat. Küzdelmes napjainkban a szélsőséges kritika és a túlhajtott önérdek járvánnyá hatalmasodott el. Mindenki okosabb akar lenni másoknál, pedig a bölcseséget valamennyiünknek, vezetetteknek és vezetőknek egyaránt Istenből kell merítenünk, a szent Evangéliumból, egyházunk tanításából és e nagy bölcseség előtt alázattal kell állania az egyén­­nek, mert az istenfélelem és az alázat a józan ítélő­­képesség előfeltétele. Ne ítéljünk gyarló emberi ésszel, hanem mérlegeljünk mindig Krisztus szavai szerint, különben mi ítéltetünk el a magunk sor­­sában és utódainkéban. Minden, ami Istentől van, magán viseli az örökkévalóság ismertetőjelét. Emberi mértékkel mérve, ilyen örökkévalónak kell lennie a nemzet­­nek is, ha annak minden tagja Isten útját járja. A magyarság e hazában több, mint ezer esztendő óta fennáll és betölti hivatását. Ezt a magyar örökké­­valóságot ápolnunk kell, a benne rejlő erőt együt­­tes akarattal fokoznunk kell, hogy így szolgáljuk Isten rendelését és nemzetünk küldetését. Ha ben­­nünk az Isten, akkor Isten velünk van és a nem­­zet nem tántorodhatik meg. Akiben pedig az Isten lakozik, az eltelik önbizalommal, azt áthatja Isten bölcsesége, belőle bizalom árad, felettesei iránt és az a bizalom megingathatatlanná teszi a nemzeti társadalom erejét. Mélyen tisztelt Konferencia ! Úgy érzem, nem hiába mutattam rá ennek a bizalomnak szükséges­­ségére, sorsdöntő fontosságára éppen most, amikor a második világháború vérzivatarában áll a magyar­­ság. Ha az emberi bizalom erős, a mennyek kapuit is döngetni képes, kiköveteli onnét az Isten segít­­ségét, olyan csodálatos jeleket, amelyeket Teremtő­­jétől válságos időkben már sokszor látott a világ és amelyeknek irányító világánál a válságok elsi­­multak, mint a Genezáret tó háborgó vize az Üdvö­­zítő intésére az ő lábai alatt. Mélyen tisztelt Konferencia, ünnepélyesen bizonyságot teszek most Önök előtt arról, hogy én hiszek abban, hogy Isten az elsodródó világ­­ban újra tesz csodát és ad nekünk jeleket, ame­­lyekkel irányítja életünk útjait. Ad tiszta sugárzást azoknak arcára, akik Is­­ten közeléből lépnek embertestvéreik elé. És ad emberismeretet mindnyájunknak arra, hogy meg­­ismerjük, ki az Isten embere és ki nem az. És megnyu­­godjunk abban : kiben bízhatunk és kiben nem. Az én látásom szerint ez lesz egy új és tisz­­tultabb világ erjedési pontja. Mert vallom, úgy

Next