Sárospataki Református Lapok, 1944 (39. évfolyam, 1-47. szám)

1944-01-01 / 1. szám

1. szám Sárospataki Református Lapok 2. oldal önmagát adja az imádkozó embernek s azt a maga bölcsességének, látásának, igazságának, erejének, jóságának örömének, békességének, dicsőségének részesévé teszi. Áron is megvegyétek az Ige hall­­gatásának istentiszteleti és más alkalmait, mert az ige szüli újjá a lelket, táplálja a hitet, a remény­­séget és a szeretetet. Magános, csendes órákon olvassátok a teljes szentírást, mert amint egy nagy egyházatya mondta, a biblia együtt nő azzal, aki olvassa. Éljetek az úri szent vacsorával, mert ez segít és juttat el arra a boldog állapotra, amit Pál apostol ír le ezekben a szavakban: ״ Élek többé nem én, hanem él bennem a Krisztus, amely éle­­tét pedig most testben élek, az Isten fiában való hitben élem, aki szeretett engem és önmagát adta érettem״. (Galata 2. r. 20. v.) És vessetek minél több jó magot egymás lelkébe. Tanítsátok gyermekeiteket, buzdítsátok az ifjakat az Istenben való hitre, a Krisztusban való életre. A tévelygőt igazítsátok útba, az elesettet emeljétek fel, a szomorkodót vigasztaljátok, a csüig­­gedőt bátorítsátok. Bocsássatok meg egymásnak, mint ahogy Isten is megbocsát nektek. Ne ítél­­kezzetek, hanem megértést hirdessetek, megtért életetek gyümölcseivel bizonyságot tegyetek. Ne szóljon az ajkatok átkot, káromlást, botránkoz­­tató beszédet, hanem szóljon áldást, fejezzen ki jóakaratot, segítést, építő szándékot. Végül vessétek bele magatokat a szebb ma­­gyar és szebb emberi jövő földjébe, az eljövendő Isten országába. Legyetek készen az áldozatra, a szolgálatra. Nem igaz keresztyén, nem igaz ma­­gyar, hanem sehonnai bitang ember az, aki még most is könnyen­, mások terhére és rovására akar élni, hízni, gazdagodni és boldogulni. A jövőt mindenkinek, a nemzetnek is meg kell venni. Minél többet adunk érte, minél többet fektetünk bele, annál többet kapunk, nyerünk meg vele és benne. Ne felejtsétek el, sőt hozzátok mindenki em­­lékezetébe a jelennek és jövőnek azt az örök tör­­vényét, amit Krisztus Urunk írt a szívünkbe: ״ Aki meg akarja tartani az ő életét, elveszíti azt, aki pedig elveszti az ő életét én éreztem, meg­­találja azt.״ Adjon isten nektek olyan új esztendőt, amely­­ben megtaláljátok az elmúlt évek veszteségeinek, küzdelmének, nélkülözésének, gyászának, nyugta­­lanságának jutalmát, kárpótlását. Adjon mindnyá­­junknak olyan lelket, amiből az örökélet gazdag aratásának rügyei fakadnak, szárai szökkennek, gyümölcsei, érlelődnek. Az Úr kegyelme legyen veletek, közel és távol levő szeretteitekkel, katonafiainkkal, az eltű­n­­tekkel, a gazdagokkal és szegényekkel, az egész­­ségesekkel és betegekkel, a nagyokkal és kicsi­­nyekkel! Atyafiúi szeretettel köszönt mindnyájatokat Miskolc, 1943. december végén. Enyedy Andor a tiszáninneni egyházkerület püspöke. Kérem lelkipásztortestvéreimet, hogy az újesztendő első vasárnapján olvassák fel fenti pásztorlevelemet a szószékből. Az egyház és a nemzetközi újjáépítés. Az egyházak ökumenikus tanácsának tanul­­mányi szakosztálya a most dúló háború alatt fel­­hívta az ökumenikus mozgalomhoz csatlakozott egyházakat, hogy egyházi alapon foglalkozzanak a háború utáni újjárendezés , ״ az igazságos és tar­­tós béke­ alapvető kérdéseivel. A tanulmányi szak­­osztály genfi irodája a beérkezett egyházi nyilat­­kozatokat a fenti cím alatt egy rendkívül érdekes tanulmányban összegezte. Amilyen örömmel látjuk, hogy ezekben az égető kérdésekben valóságos ,ökumenikus consensus­ alakult ki vagy legalább is van kialakulóban, ugyanolyan fájdalommal ta­­pasztaljuk a még mindig fennálló ellentéteket és nézeteltéréseket a nem kevésbbé fontos konkrét kér­­désekben. A magyar református egyháznak is imád­­sággal és munkával kell tusakodnia azért, hogy amikor a szólás ideje elkövetkezik, Krisztus Egy­­háza egységes és világos prófétai szózattal fordul­­hasson a világhoz. Ezért közöljük az alábbiakban az összesítő tanulmány hitvallásszerű 11 tételét és az azokhoz kapcsolódó nézeteltéréseket. Az elöljáró­­ban közölt öt pont a tételek elvi alapvetését adja. 1. Az egyház a világ újjáteremtését hirdeti, amely Jézus Krisztusban már kezdetét vette. Az egyház ezért az evangéliumért érdeklődik a földi rend helyreállítása iránt. Tehát a helyreállítás fela­­data az egyházra nézve másodlagos és ideiglenes, de kikerülhetetlen feladat. 2. Az egyház a földi rend helyreállítását a világ újjáteremtésének hirdetésével szolgálja. Mert ezzel korunk alapvető politikai problémáját ragadja meg: a tömegek problémáját. A gyökérteleneket elgyökerezteti és a korlátjaikat vesztett embereket azok elé a korlátok elé állítja, amelyeket Isten állított fel. 3. Az egyház azzal állítja helyre a rendet, hogy ő maga az új teremtés közössége. A nem­­zeti monománia és a gyűlölet által széttépett világ­­ban a maga egyetemességét mutatja fel és így bizonyságot tesz az összes fajok és az összes né­­pek embereinek szolidaritásáról. 4. A szoros értelemben vett újjáépítés terü­­letén az egyház a maga prófétai tisztét teljesíti midőn Istennek a konkrét politikai helyzetre vo­­natkozó parancsolatát hirdeti. 5. Ha elemzés alá vesszük az egyházaknak az újjáépítéssel kapcsolatos szózatát, ennek egyező és eltérő pontjait, megállapíthatjuk, hogy van egy valóságos ökumenikus consensus,­­ azonban ez a consensus még nem eléggé lényegbevágó és nem eléggé konkrét tartalmú. 1. Hisszük, hogy az egyháznak a békekö­­téssel és a nemzetközi rend helyreállításával kapcsolatban sajátos feladata van. Egyesek szerint ez a feladat kizárólag abban áll, hogy az egyház emlékeztesse a nemzeteket az isteni parancsolatokra és tiltakozzék, amikor ezeket a parancsolatokat nyilvánvalóan áthágják.

Next