Sárospataki Református Lapok, 1946 (41. évfolyam, 1-3. szám)

1946-06-18

1946 június 18 Sárospataki Értesítő 2. oldal Az egyházi iskolák ellen fenyegető támadás indult meg a demokratikus pártok balszárnya felöl. A támadás újabban alábbhagyott, de meg­­szűntnek végkép nem tekinthető. Az egyházi is­­kolák eltörlése véleményem szerint az egyházra is óriási hatótér és hatóerőveszteséget jelentene , de a nemzetre nézve egyenesen katasztrófát. Nincs nagyobb kifosztatás, mintha egy nemzetet a lelké­­ből rabolnak ki, a lelkiektől zárnak el, a hit és erkölcs éltető légkörétől fosztanak meg. Ez a meggondolás állíttatja vissza a vallás, az egyház szerepét a francia közéletben, főként az iskolázta­­tásban. Tanuljunk egyszer a más kárán és a más okulásán is és védjük körömszakadtig, de védessük meg népünkkel legdrágább nemzeti kincseinket, egyházi iskoláinkat. Gondoljon mindenki arra, hogy mi lesz, ha nem lesz egyszer sárospataki főiskola? Mi jöhet a helyébe, ami az Alma Matert, annak nevelő hatását megközelítően is pótolhatná. Dr. Enyedy Andor Igehirdetés, pásztorkodás. Arról mondunk el néhány gondolatot, hogy a­­mai időkben“ mit láttunk meg az igehirdetés­­ről és pásztorkodásról, ami más, esetleg több, mint amit eddig láttunk. Eddig az igehirdetést és a pásztorkodást­­ külön munkának, vagy alkalomnak tekintettük. Nem egymástól függetlennek, hanem az igehirde­­tés volt az első, a pásztorkodás pedig előtte is járt az igehirdetésnek és követte is. A pásztorko­­dás jelentette az ugarolást, a szántást az igehirde­­tés magvetése előtt. Utána pedig jelentette a bo­­ronálást, a plántálást, az öntözést, a mesterséges istenáldást. A pásztorkodás, ami legtöbbször köz­­napi munka volt, ott állott az ünnepi igehirdetés szolgálatában. Ilyen okos mondásaink voltak: csak az nem tud vasárnap ,miről“ prédikálni, aki egész héten nem pásztorol. Aki (a lelkipásztorról van szó) hat nap láthatatlan, hetedik nap érthe­­tetlen. Most úgy látjuk, hogy a pásztorkodás is igehirdetés. Nemcsak emlékeztet arra, ami már elhangzott, nemcsak készít arra, ami el fog hang­­zani, hanem alkalmul adatik: most hangozzék az Ige. Jöjjön az aranyalma az ezüsttálon. Igehirdetés a pásztorkodás, mert vannak em­­berek, akikkel itt és így lehet találkozni. Meg­­tanultuk, hogy az embereket úgy kell venni, aho­­gyan vannak. Nem arra kell fordítani az idő nagy­­részét, hogy kimozdítsuk őket abból a helyzetből, meggyőződésből, amiben vannak, hanem hirdetni kell nekik a Igét abban az állapotukban. Mivel erre nálunk csak a pásztori látogatáskor, vagy találkozáskor van alkalom, hát akkor. Nem textus alapján. Krisztus alapján. Messziről elindulva is, ide lehet megérkezni. Talán a neve el sem hang­­zik, mégis érezni lehet: itt járt. Nagy áldása en­­nek az időnek, hogy megölte az előítéleteket. Szalonképessé, ״ recepta religióvá“ tett világnéze­­teket, amelyek nem voltak azok. Eddig megijed­­tünk a szótól, a névtől. Miután nem lehetett többé „megbotránkozni­, örömmel kellett látni, hogy az embernek minden világnézetben megmarad az örök szüksége Krisztusra. Igehirdetés a pásztorkodás, mert vannak az igének olyan részei, olyan vonatkozásai, ítéletei, miket a cél érdekében csak a pásztori látogatás alkalmakor lehet elmondani. Lelki kihallgatások, személynek szóló intelmek ezek. Nem mi idézünk, hanem minket visz a Lélek. Sokszor láttuk, hogy az az egyik lelkipásztori hiba, hogy ״ kiprédikál“ olyat, amit csak pásztori látogatás és beszélgetés közben kellett volna elmondani. Nem gyávaságból, hanem bölcseségből négyszemközt kell Isten elé állani sokakkal. Kell a pásztorkodás, mert az gyülekezetet ״ teremtő“ munka. Régebben így mondottuk: csak annak nincs ״ miről“ prédikálni vasárnap, aki nem pásztorolt egész héten. Ma így mondjuk : csak an­­nak nincs kinek prédikálni vasárnap, aki nem pász­­torolt egész héten. Ma­holnap a gyülekezet nem készenkapott és külsőleg együtt tartott közösség, hanem összeszedendő sok juh. A pásztori igehirdetés tehát számol azzal, hogy nem lehet mindenkit a templomba elvinni. De az igét mindenkihez el lehet vinni. Viszi is. Egészen természetes, hogy ha az igehirdetés inkább tágul, ha a pásztori munka is inkább ige­­hirdetéssé lett, ami nem mindig és nem feltétlenül utal a­­kultuszra,“ akkor ez azt jelenti, hogy a kultuszi igehirdetés semmit sem veszített fontossá­­gából. Testvére született, de ő nem szűnt meg, vagy került háttérbe, vagy másodsorba. Nagy kérdés, hogy mit prédikáljon itt az em­­ber. Természetes, hogy az Igét. De minden ige­­hirdetés textushoz van kötve, tehát melyik textus, vagy textusok alapján? Sőt bonyolul a kérdés, ha arra gondolunk, hogy minden változott, nagy idő magával hozza a témákat is. A prédikáció törté­­netében a téma volt olyan nagy úr, mint a textus. Milyen témák alapján szóljon a prédikáció ? Egészen természetes, hogy vannak olyan textu­­sok, jobban mondva vannak olyan részei a Bib­­liának, amelyeket ma feltétlenül magyarázni kell. Isten az ő kijelentését, az ő üdvakaratát az időben adta. Ebből az is következik, hogy az idő magya­­rázza is az ő kijelentését. Minden időben idősze­­rűvé, megértetté, azaz a történelem által megmagya­­rázottá, bebizonyítottá válik egy-egy rész. Ezeket a szükséges ígéreteket, ezeket a bekövetkezett íté­­leteket nem lehet elhallgatni. Témák is vannak. Ezeket a témákat már imád­­ságos óvatossággal kell szóhoz juttatni. A legtöbb vitadélutánra, istentisztelet utáni ״ templom előtti“ megbeszélésre valók ezek. Vagy a pásztori beszél­­getésre. Azok a témák pedig, amelyek megmarad­­hatnak, nagyobbrészt az időszerűvé vált textusok­­kal együtt már alapigékké is váltak. Az igehirdetés prófétaság. De nem annak hin­­togatása, hogy én nem­ félek. Nem félek az embe­­rektől, de félek Istentől, aki számonkér minden ״ nevében f elmondott szót, véleményt, esetleg tőlem eredő igemásítást, vagy igepótlást. ־ Az időszerűvé vált textusok és témák után úgy tapasztaltuk, hogy jó elővenni egy bibliai köny­­vet és azt magyarázni végig. Most arra gondolunk, hogy nemcsak vasárnap délelőtti és délutáni igehirde­­tés van, hanem minden reggeli, sőt hetenkint vannak

Next