Porumbăcean, Claudiu (szerk.): Satu Mare. Studii şi comunicări. Seria istorie-etnografie-artă 35/2. Volum aniversar 1969-2019 (2019)

Istoria artei - Istoria culturii

Kereskényi Sándor­ nek segítségével megjelenítjük a múltat) nem egyszerűen „tárolja” a múltbeli struktúrákat és funkciókat, hanem olyan valóságnak mutatja azokat, amelyeket maga idéz fel, azaz teremt újjá. (Csakhogy így a nyelv nem csupán képviseli, hanem korlátozza is a történelmi cselekvő vala­mikori tetteinek megjelenítését)16. Ezzel Koselleck visszakanyarodik a brandeli figyelmeztetéshez: a történész nemcsak írja, hanem alkotja is a történelmet. Így a történészek a történelmi múltban keletkezett tapasz­talatokat folytonosan felfedezik, feljegyzik, továbbítják és újraírják. Ez pedig nem jelent mást, mint azt, amit Braudel már jelzett: a historiográfustól „megbízható” (kvázi végleges) múltis­meretet, éppen „tapasztalatainak alkotói egyirányúsága”, azaz tudományos szűkössége folytán, nem lehet és nem is szabad elvárni. Annál is inkább, mert a történetírónak egyszerre két irány­ba kell figyelnie: egyszerre kell megragadnia a gyorsan változó és a mélyben lassan haladó, alig észlelt „történeteket”, a mában is észlelhető és a már befolyásoló, sőt meghatározó folyamato­kat. A kettő objektív viszonyának megmutatása a történetíró „igazi művészete” (azaz „alko­tás-kényszere”). Mindez rendkívüli módon felértékeli „a történész szerszámosládáját”, azaz a leírás esz­közeit. A struktúra és a funkció fogalmai ma a történelemelmélet (de még az olykor esztétizáló, olykor moralizáló) történetfilozófia immár megkerülhetetlen (értsd: használandó) konceptu­­sai. Erre jó példa lehet egyrészt Walter Ong, másrészt William H. Sewell jr. és Simon Shama munkássága. (Ong a történelmet megjelenítő szó és írás - a szó technologizálódása­­, Sewell pedig, ugyancsak jellemző módon, az esemény értelmezése kapcsán nyúlt vissza Braudel struk­túra -, illetve funkciófogalmához.) Frank Ankersmit nyomán egyre gyakoribbá válik a történelem és a nyelviség, illet­ve a történetek oly vizsgálata, amelynek előterében a nyelvi reprezentáció és a valóság közötti viszony áll, valamint a „képi kifejeződés” fontosságának előterébe állítása. A valóság önnön történeti reprezentációját (legyen szó eseményről, struktúráról vagy funkcióról) a nyelven ke­resztül nyeri el. Ezért tartotta fontosnak Philippe Carrard az Annales köréhez tartozó francia historikusok nyelvhasználatának beható elemzését 17. Magyarázat és leírás narratív módozata­inak ténylegesen megvalósuló használatát (és jelentőségét), a történetírói gyakorlatban, több­nyire még maguk a historikusok sem látják tisztán. (Ugyanez a helyzet tapasztalható a diskur­zus ideológiai elemeire vonatkozólag.) Carrard hangsúlyozza: a történetmondás a szóbeliség, a történetírás pedig az írás­beliség függvénye, illetve terméke, és az ebből fakadó különbözőségek nemcsak Homérosz és Thuküdidész között mutathatóak ki, hanem „elkísérik”, a tudományág egész alakulását, fejlődését, tagolódását. A mai francia történetírásban is (itt elsősorban az Annales köréről van szó) kialakult az írásbeliség „saját” poétikája. E poétika szerint az esemény megjelenítését az elbeszélő narráció végzi el. Ennél fontosabbnak látszik azonban a struktúra ábrázolása, ecsetelése, megjelenítése, ez pedig a leíró (és elemző) beszédmód feladata. A funkció megmutatása az értelmezésekben és értékelésekben bukkan fel, és Braudeltől kezdődően (különösen pedig Jacques Le Goffnál) gyakran az antropologizálás képét ölti fel 18. Ugyancsak Ankersmit „kifej­ezéselmleti” eszmefuttatásainak hatása érződik Walter Ong írásbeliség-értelmezésein 19. Ong szerint a kirografikus kultúrából óhatatlanul ki kell nő­nie a nyomtatásos technológiának, amely a 18. századtól a történeti írásmódot (sőt gondolko­dásmódot is) meghatározza. Ebből következik, hogy a „modern gondolkodásmód” jegyében 16 Koselleck, Reinhart, Tapasztalatváltozás és módszerváltás. Korall 23,2006, pp. 31-49. 17 Carrard, Philippe, Poetics of the New History. French Historical Discourse from Braudel to Chartier. John’s Hopkins University Press, Baltimore, 1992. 18 Uő, History as a Kind of Writing: Textual Strategies in Contemporary French History. University of Chicago Press, Chicago, 2017. 19 Ong, Walter, Szóbeliség és írásbeliség. Ford. Felkai László, Gondolat, Bp. 2010. 439

Next