Satul Socialist, septembrie 1970 (Anul 2, nr. 410-435)

1970-09-17 / nr. 424

JL PAGINA 4 Fotbal la zi Юд^^^| _ \ ■ ^ Sistemul de calificare in competiţiile europene în principalele trei competiţii europene (Cupa campionilor europeni, Cupa cupelor şi Cupa oraşelor tîrguri) s-au produs cîteva modificări importante în ce priveşte sistemul de calificare a echipelor. Astfel, în caz de egalitate după două jocuri nu se mai desfăşoară un al treilea meci pe teren neutru şi nici nu se mai apelează la tragere la sorţi. Iată pe scurt criteriile de calificare pentru tururile următoare : — Se califică echipa care a marcat în două meciuri (tur-retur) cel mai mare număr de goluri. — Dacă după două jocuri, numărul golurilor marcate este egal se va califica echipa care a înscris cele mai multe goluri în deplasare. Dacă și in acest caz egalitatea persistă, cel de-al doilea joc se va prelungi cu două reprize de cite 15 minute. Golurile marcate în prelungiri de echipa oaspete se dublează. — In cazul cînd învingătorul nu se poate desemna nici după aceste criterii, fiecare echipă va executa cite 5 lovituri de la 11 m. Dacă nici după aceste penaltiuri cîștigătorul nu va fi desemnat, se va acorda în continuare fiecărei echipe cite o lovitură de la 11 m pină la departajare. Primele meciuri de verificare a loturilor reprezentative în vederea primelor întîlniri oficiale din actualul sezon internaţional, loturile noastre reprezentative vor susţine la 23 septembrie primele meciuri de verificare. Astfel, lotul echipei naţionale, ca şi cel al echipei de tineret, angajate în ,Cupa Europei", vor evolua la Bucureşti, pe stadionul „23 August". In deschidere, „cadeţii" vor intîlni formaţia bulgară Botev Vraţa, iar tricolorii vor evolua in compania echipei austriece Admira Viena. In aceeaşi zi, la Piteşti, lotul ce se pregăteşte pentru preliminariile J.O. de la München, va avea drept partener echipa Dunajvaros din R. P. Ungară. Unde vor face sport elevii liceului din Avrig? Ne-am pus şi noi această întrebare, vizitînd — cu cîteva zile Înaintea începerii noului an şcolar — locul unde a fost cîndva o bază sportivă model, cea a liceului din comuna Avrig, judeţul Sibiu. Pentru ca educaţia fizică — Inclusă prin lege d in programa analitică a unui liceu, să-şi atingă scopul, era de datoria direcţiei şcolii să asigure condiţii optime de practicare a sportului de către elevi. Ce a întreprins directorul liceului din Avrig, profesorul Mircea Ножа, în această privinţă? Să vedem. Pe locul unde a fost odată un teren de volei, acum sînt buruieni, iar de cei doi stîlpi atîrnă, acum, rămăşiţele unei plase de volei. Terenul de baschet, de asemenea, se prezintă în stare deplorabilă. Panourilor le lipsesc plasele, iar spaţiul de joc este denivelat şi plin cu buruieni. Pe terenul de fotbal (şi acesta neîngrijit), au crescut buruienile, iar stîlpul uneia dintre cele două porţi — rupt de la muchie, atîrnă într-o rină, gata să rupă şi pe celălalt. Ce părere aveţi, tovarăşe director şi profesori de educaţie fisica ai liceului din Avrig ? Sperăm ca măcar acum cînd a început noul an şcolar să acordaţi atenţia cuvenită bazei sportive cu care altădată vă mîndreaţi. ILIE IONESCU • Archie Moore, fost campion mondial de box la categoria semigrea între anii 1952—1961, figurează în istoria boxului cu un record absolut. In cariera lui el a reuşit să obţină nu mai puţin de 136 de victorii prin K.O. ! • Actualul prim ministru al Franţei, Jaques Chaban- Delmas, a fost în tinereţe un excelent jucător de rugby. Acum 25 de ani, mai precis la 28 aprilie 1946, el a făcut parte din echipa de rugby a Franţei care a învins la Paris pe cea a Marii Britanii cu 27—6. MAGAZIN • In oraşul Bonn (R. F. a Germaniei) s-a deschis o expoziţie intitulată „Jocurile Olimpice 1972 — München". Sunt expuse uriaşe machete ale viitoarelor instalaţii sportive ale oraşului sportivilor, timbre, materiale sportive care vor fi folosite etc. • Familia Princet din oraşul Pleumartin (Franţa) numără zece copii. Nouă dintre ei (între 37 şi 17 ani) sunt fotbalişti amatori şi activează în diferite cluburi, în vacanţă ei s-au reunit acasă şi, adăugind în formaţie doi veri primari, au susţinut cîteva jocuri amicale pe care le-au cîştigat şi le-au adus o neaşteptată popularitate. Sfîrşitul vacanţei a însemnat însă şi despărţirea iar şi încheierea activităţii lor fotbalistice în „familie". • Printre numeroşii membri ai noului cabinet ministerial al Angliei figurează un nume cunoscut în lumea sportului. Este vorba de Christopher Chataway, fost recordman mondial al probei de 5 000 m în 1954, care este ministru al poștelor și telecomunicațiilor. ADRESAŢI-VA CU ÎNCREDERE unităţilor COOPERAŢIEI DE CONSUM, care vă oferă cu promptitudine şi conştiinciozitate serviciile lor. SATUL SOCIALIST Nr. 424 — Joi 17 septembrie Stare de urgenţa in Iordania o CABINETUL CIVIL A FOST INLOCUIT CU UN GUVERN MILITAR I AMMAN 16 (Agerpres) Citind un comunicat al Ministerului iordanian al informaţiilor, agenţia France Presse anunţă că pe întreg teritoriul Iordaniei a fost decretată starea de urgenţă. AMMAN 16 (Agerpres) După cum anunţă din capitala Iordaniei corespondenţii de presă, primul ministru Abdel Moneim Rifai a prezentat regelui Hussein demisiacabinetului său. După cum anunţă postul de radio Amman, miercuri a fost format un guvern militar provizoriu, care înlocuieşte cabinetul prezidat de Abdel Moneim el Rifai. Acelaşi post de radio precizează că în funcţia de prim-ministru şi ministru al afacerilor externe a fost numit colonelul Mohammed Daoud. Intr-un mesaj al guvernului, difuzat de postul de radio Ammani, se arată că „principala sarcină a cabinetului militar provizoriu este de a pune capăt incidentelor dintre forţele militare iordaniene şi organizaţiile rezistenţei palestiniene, prin aplicarea acordurilor încheiate pentru încetarea focului". PE MERIDIANELE BLSBUUNI După victoria, în alegerile prezidenţiale din Chile a candidatului frontului „Unităţii Populare", Salvador Allende, forţele de extremă dreaptă din această ţară încearcă să se opună sub orice formă sufragiului clar exprimat al poporului chilian. Largi organizaţii democratice din Chile sprijină, însă, candidatul stingii, văzind în victoria acestuia posibilitatea linei dezvoltări democratice a ţării. In capitală şi în ţară au loc, astfel, numeroase mitinguri în sprijinul lui Allende şi al frontului „Unităţii Populare". Fotografia prezintă un aspect de la una din recentele demonstraţii ale populaţiei împotriva manevrelor dreptei şi in sprijinul candidatului stingii, victorios in alegeri Deschiderea lucrărilor sesiunii jubiliare a Adunării Generale a O.N.U. NEW YORK (Agerpres) Marţi după-amiază, la Palatul Naţiunilor Unite din New York, s-au deschis lucrările celei de-a 25-a sesiuni a Adunării Generale a O.N.U. Şedinţa inaugurală a fost deschisă de preşedinta sesiunii precedente, Angie Brooks (Liberia). ч După numirea comisiei de verificare a deplinelor puteri, participanţii la lucrările sesiunii au ales ca preşedinte al actualei sesiuni pe reprezentantul permanent al Norvegiei la Naţiunile Unite, Edvard Hambro. S-a trecut, apoi, la desemnarea preşedinţilor celor 7 comitete principale ale Adunării Generale. In calitate de preşedintă a Comitetului nr. 3 pentru problemele sociale, umanitare şi culturale a fost aleasă Maria Groza, vicepreşedintă a Marii Adunări Naţionale, membră a delegaţiei române. Pe ordinea de zi a sesiunii sunt propuse a fi înscrise 108 puncte. Timpul rezervat elucidării problemelor de organizare și procedurale ale sesiunii a fost considerabil scurtat anul acesta, astfel incit dezbaterea generală va începe chiar astăzi. A doua zi a lucrărilor celei de-a 25-a sesiuni a Adunării Generale a O.N.U. a fost consacrată în exclusivitate problemelor de procedură. ★ NEW YORK (Agerpres) Nicolae Ecobescu, adjunct al ministrului afacerilor externe al Republicii Socialiste România, a făcut o vizită secretarului general al Organizaţiei Naţiunilor Unite, U Thant, cu care prilej a avut loc un schimb de păreri în legătură cu problemele celei de-a XXV-a sesiuni a Adunării Generale a O.N.U. CALAMITĂŢI PE GLOB RAWALPINDI 16 (Agerpres) In urma unor ploi torenţiale care s-au abătut asupra regiunii Haiderabad (Pakistanul de vest), 10 localităţi rurale au fost inundate, 40 000 de persoane rămînînd fără adăpost. MANILA 16 (Agerpres) Bilanţul provizoriu al victimelor provocate de taifunul care s-a abătut asupra regiunii de nord a Insulei Luzon din Arhipelagul Filipinelor se ridică la peste 300 de morţi, indică datele oficiale publicate la Manila. Vîrstul, care a atins o viteză de 177 de kilometri pe oră, a provocat mari pagube materiale, mai ales în oraşul Casiguran, distrus în cea mai mare parte. Culturile de orez, plantaţiile de cocotieri şi bananieri au fost în mare măsură compromise. BELGRAD 16 (Agerpres) Un tren de marfă a fost nevoit să se oprească cu puţin înainte de intrarea în staţia Brankovo, din cauza unei invazii de gîndaci de Colorado, care au acoperit literalmente linia şi terasamentul căii ferate. După cum relatează agenţia Tanjug, condiţiile climaterice din această vară au favorizat dezvoltarea larvelor gîndacilor de Colorado şi imunizarea lor faţă de insecticide. In prezent, agricultorii desfăşoară ample acţiuni de distrugere a dăunătorilor în locurile infestate. DELHI 16 (Agerpres) Peste 400 de persoane şi-au pierdut viaţa din cauza inundaţiilor din statul Gujarat, din vestul Indiei, au anunţat autorităţile locale. Cifra este însă numai estimativă, întrucît comunicaţiile sunt încă întrerupte cu multe alte zone sinistrate. Inundaţiile, provocate de ploile musonice fără precedent, au afectat aproape un milion de locuitori, 100 000 dintre aceştia fiind adăpostiţi în tabere pentru sinistraţi. 4 200 de sate au avut de suferit de pe urma revărsărilor de ape, ca şi întinse suprafeţe agricole. Au pierit 6 900 de vite, iar 150 000 de case au fost avariate sau distruse. Pagubele suferite de pe urma distrugerii drumurilor, căilor ferate şi podurilor sunt evaluate la 120 milioane rupii, iar prejudiciile aduse recoltei numai în Bengalul de vest se ridică la 650 milioane rupii. Icta o imagine a ravagiilor inundaţiilor în oraşul Calcutta * Remaniere guvernamentală in Republica Democratică Congo KINSHASA 16 (Agerpres) In Republica Democratică Congo (Kinshasa) a avut loc o remaniere guvernamentală, care afectează șapte ministere. Printre schimbările mai importante se numără numirea lui Joseph N’Singa, fost ministru de interne, în funcţia de ministru de stat delegat la Preşedinţia republicii, şi a lui Albert N’Dele, fost guvernator al Băncii Naţionale în postul de ministru al finanţelor. In calitatea sa de ministru delegat la Preşedinţia republicii, Joseph N’Singa este însărcinat cu coordonarea întregii activităţi ministeriale. Observatorii politici apreciază că numirea lui Albert N’Dele, care a fost timp de zece ani guvernator al Băncii Naţionale, în funcţia de ministru al finanţelor prefigurează schimbări importante în acest domeniu. Intr-un discurs rostit cu cîteva zile înaintea remanierii, preşedintele Mobutu anunţase unele măsuri în vederea întăririi rolului monedei naţionale. Abolirea ultimelor vestigii militare ale Vaticanului VATICAN 16 (Agerpres) Papa Paul al VI-lea a abolit marţi ultimele vestigii militare ale Vaticanului, anunţînd desfiinţarea întregului corp militar pontifical, cu excepţia Gărzii, elveţiene, atît de familiare turiştilor. Hotărîrea afectează 700 de persoane, reunite pină acum în trei unităţi : garda de onoare, garda palatină şi jandarmeria pontificală. Hotărîrea Papei a fost luată la 100 de ani după ce trupele papale au intrat pentru ultima oară în acţiune împotriva regatului Piemont din nordul Italiei. La 20 septembrie 1870, trupele piemonteze au capturat însă Roma fără lupte, oraşul fiind declarat capitală a Italiei unite. In viitor, paza teritoriului Vaticanului, avînd o suprafaţă de 44 ha., va fi asigurată de Garda elveţiană, alcătuită din 50 de persoane, care a fost înființată în anul 1506. SCURTE ŞTIRI PERINECiu En-Lai, premier al Consiliului de Stat al R.P. Chineze, membru in Comitetul permanent al Biroului Politic al C.C. al P.C. Chinez, l-a primit pe Nguyen Con, membru al Secretariatului C.C. al Partidului celor ce muncesc din Vietnam, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri al R. D. Vietnam, conducătorul unei delegaţii economice care se află în R. P. Chineză. BELGRAD — Preşedintele Iosip Broz Tito l-a primit marţi pe Tan Abdul Razak, vicepremier al guvernului Malayeziei, care se află într-o vizită oficială în R.S.F. Iugoslavia. MOSCOVA — La invitaţia guvernului sovietic, la Moscova a sosit într-o vizită oficială primul ministru al Republicii Singapore, Lee Kuan Yew. ISTANBUL — Primul ministru belgian Gaston Eyskens, şi-a încheiat vizita oficială în Turcia. El a precizat, intr-o conferinţă de presă, că a discutat cu premierul turc, Suleyman Demirel, şi cu ministrul de externe, Ihsan Sabri Chagiayangil, unele probleme internaţionale şi de interes reciproc. TEHERAN — Ministrul de externe al Italiei, Aldo Moro, a sosit la Teheran, într-o vizită oficială. NICOSIA — Astăzi incepe la Nicosia conferinţa miniştrilor de finanţe din ţările membre ale Commonwealthului. Participanţii vor examina situaţia financiară a ţărilor din Commonwealth în lumina apropiatei reuniuni anuale a Fondului Monetar Internaţional. WASHINGTON — Se anunţă oficial că preşedintele Nixon va vizita Italia, Spania şi Marea Britanie în cadrul unui turneu întreprins în Europa între 27 septembrie şi 5 octombrie a. c. VARŞOVIA — La Varşovia au luat sfîrşit convorbirile comerciale polono-austriece. Cu acest prilej, a fost semnat un protocol, care reglementează schimbul bilateral de mărfuri pe anul 1971 (P.A.P.) NOUADHIBOU — Un comunicat publicat la încheierea reuniunii de la Nouadhibou dintre regele Marocului, Hassan al II-lea, preşedintele Algeriei, Houari Boumediene, şi preşedintele Mauritaniei, Mokhtar Ould Daddah, anunţă constituirea unui Comitet de coordonare tripartit care va urmări în permanenţă, pe plan politic şi diplomatic, procesul de decolonizare în Sahara spaniolă. Nu, nu este o imagine dintr-un „western" american. Fotografia prezintă cîţiva cow-boys „in carne şi oase", păzind o turmă de vite pe una din întinsele păşuni din faimosul stat american, Texas Prezente româneşti PHENIAN 16 (Agerpres) Delegaţia Comitetului Central al Uniunii Tineretului Comunist, condusă de Ion Iliescu, prim-secretar al C.C. al U.T.C., ministru pentru problemele tineretului al Republicii Socialiste România, care face o vizită în R.P.D. Coreeană, a fost primită de Pak Sen Cer, al doilea vicepreşedinte al Cabinetului de Miniştri al R.P.D. Coreene, anunţă agenţia A.C.T.C. SOFIA 16 — Corespondentul Agerpres, Gheorghe Ieva, transmite :* în cadrul celui de-al 7-lea Congres mondial de sociologie de la Varna prof. Roman Moldovan, vicepreşedinte al Academiei de Ştiinţe Sociale şi Politice a Republicii Socialiste România, a vorbit despre problemele planificării în România. La rîndul său, prof. Pavel Apostol a abordat posibilităţile de stabilire a unor contacte mai strînse între sociologii din întreaga lume. Ovidiu Bădina, directorul Centrului de cercetări pentru problemele tineretului, a vorbit despre problemele actuale ale tineretului. ★ MOSCOVA (Agerpres) La Expoziţia internaţională „Chimia ’70" de la Moscova a avut loc marţi „Ziua României". Cu acest prilej, la Clubul presei din Parcul Sokolniki a fost organizată o întîlnire a reprezentanţilor centralelor industriale din ţara noastră care expun produsele lor şi reprezentanţii presei centrale şi ai Radiodifuziunii sovietice consacrată realizărilor chimiei româneşti. Ziariştii sovietici au fost informaţi, totodată, de către directorul general al expoziţiei „Chimia’ 70", A. K. Pavlenko, că un număr de 60 dintre întreprinderile româneşti prezente la actuala ediţie au fost distinse cu „Diploma de onoare" a Camerei de comerţ a U.R.S.S. BRATISLAVA 16 (Agerpres) In capitala R. S. Slovace — Bratislava — a fost deschisă expoziţia pictorilor români I. Musceleanu şi H. Catargi. Cei doi artişti expun 40 de lucrări, reprezentative pentru pictura românească contemporană. ROMA 16 (Agerpres) In oraşul italian Pesaro se desfăşoară în prezent Festivalul internaţional al filmului nou, în cadrul căruia sunt prezentate producţii cinematografice din numeroase ţări, printre care şi România. La Palatul sporturilor şi la Teatrul experimental din localitate a fost prezentat, în faţa unui numeros public, filmul românesc „Reconstituirea", în regia lui Lucian Pintilie. ★ BEIRUT 16 (Agerpres) In localitatea libaneză Champville a avut loc un simpozion cu tema „Cinematograful naţional şi cultura universală". Au participat delegaţi din mai multe ţări din Europa, Asia şi Africa. Cinematografia română a fost reprezentată de regizorul Geo Saizescu. In cadrul manifestării au fost prezentate filmele „La porţile pămîntului", „Pădurea Spînzuraţilor", „Vîrstele omului", precum şi scurt-metrajele „Histria, Heracleea şi Lebedele", „Luchian", „Brâncuşi la Tg. Jiu", „Comori de artă românească", precum și desene animate de Gopo. ★ ★ ★ ul muzicii Oraşul de pe Dunăre (Urmare din pag. 1) lor turişti veniţi din toate colţurile lumii. La Viena are mereu loc cîte un congres, fie pe tărîm ştiinţific, fie cultural, sau din alt domeniu. Dacă nu este tocmai un congres, atunci cel puţin turneul unui renumit teatru sau al unei celebre vedete. Important este pentru vienez să poată comenta un eveniment. Viena nu este însorită ; aici nu poţi să-ţi umpli plămînii cu aer, pentru că şi Viena a căzut pradă smogului unui oraş modern. Constatăm acest lucru, precum şi străduinţele, adesea fără rezultate, ale municipalităţii de a întreţine curate frumoasele clădiri ale Vienei de altădată, ale căror ziduri trebuie spălate de fumul industrial, mai des decit o dată la trei ani. Această primă impresie este, însă, curînd uitată, de îndată ce te integrezi în programul vienez. Omul — vienezul — a rămas prin temperament acelaşi ca cel pe care îl cunoaştem din povestirile generaţiilor dinaintea noastră. E deosebit de politicos, fire optimistă, veselă, sociabilă, deloc nervos şi nu cunoaşte graba. In cafenelele Vienei poţi sta şi acum ore întregi în faţa unei cafele şi a unui maldăr de ziare, fără a fi deranjat. Dar, în Viena se construieşte in prezent un metrou in locul vechilor tuneluri de apărare ale oraşului feudal. Este o îmbinare a vechiului cu noul, în care vechiul găseşte o aplicare şi rezolvare practică pentru civilizaţia modernă. In acelaşi timp, te poţi plimba prin Viena cu o trăsură condusă de renumitul birjar intrat în folclorul vienez, în ţinuta secolului trecut. De la Viena, am pornit spre Grinzing, acel sat de odinioară, care face acum parte integrantă din Viena şi fără de care nu îţi poţi închipui capitala austriacă. Grinzingul este parcă o recuzită de operetă. Micile gospodării ţărăneşti, cu căsuţele cochete, te îmbie să intri şi — în ritmul muzicii populare, executată de cel mult doi, trei muzicanţi — să guşti vinul casei, servit de însuşi proprietarul, soţia acestuia sau fetele sale frumoase, toţi îmbrăcaţi în specificul costum naţional. Atmosfera este foarte antrenantă. Am vizitat Viena în grabă, cu regretul de a nu fi putut cunoaşte în întregime, din lipsă de timp, multiplele ei frumuseţi, despre care aflasem din cărţi şi albume. Păstrez, însă o amintire plăcută ospitalităţii cu care am fost întîmpinată, ca şi atenţiei deosebite de care m-am bucurat din partea vienezilor şi datorită faptului că veneam din România, ţară atît de simpatizată acolo. REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA : Bucureşti, Piaţa „Scinteii" Telefon 17.60.10. 17.60.20. Abonamentele se fac prin factorii poştali, difuzorii procentuali, oficiile şi agenţiile poştale. Tiparul : Combinatul Poligrafic Casa Scinteii.