Scînteia Tineretului, mai 1970 (Anul 26, nr. 6518-6541)

1970-05-26 / nr. 6537

„SC`NTEIA TINERETULUI" pag. 2 i distribuie ajutoarele Sinistraţii din satele şi oraşele judeţului Cluj, care au suferit de pe urma inundaţiilor, continuă să primească noi ajutoare. La Dej s-au împărţit pînă luni peste 7 000 de articole de îmbrăcăminte şi de uz casnic. Fiecare sinistrat primeşte 2—3 costume de haine, cîteva cămăşi, încălţăminte şi tot inventarul vestimentar necesar pînă la refacerea propriilor cămine. Şi la Gherla şi în localităţile calamitate din împrejurimi se împart ajutoare trimise de locuitorii Capitalei şi de cei din judeţele Ilfov, Dîmboviţa, Teleorman, Timiş. Comitetul judeţean de partid a adresat organelor locale de partid şi de stat din judeţele respective telegrame prin care, în numele celor greu loviţi de năvala apelor, se aduc vii mulţumiri. O mare atenţie se acordă copiilor. Universitarii clujeni au decis să înzestreze un liceu din Dej cu aparatajul necesar refacerii laboratoarelor,, iar Biblioteca universitară a donat, pentru refacerea bibliotecilor din şcolile sinistrate 6 000 volume de cărţi şi diferite publicaţii. Muncitorii fabricii de mobilă Bucea s-au angajat ca din materialul lemnos economisit să doteze cu mobilier trei grădiniţe de copii. ★ Luni dimineaţa şi din Buzău a plecat o coloană cu ajutoare pentru sinistraţii din zona Mureşului. Pînă acum, populaţia judeţului Buzău a donat pentru ajutorarea sinistraţilor diferite articole de îmbrăcăminte în valoare de peste 3 000 000 Iei. In acelaşi timp, prin centre au fost colectate şi expediate mai bine de 200 tone produse agroalimentare. ■ (Agerpres) NOBILA SOLIDARITATE UMANĂ Tzi iltf caittmitetits UlU ju deţul Sibiu — Mediaş, Dumbrăveni, Cîrlov, Hoghilat — a continuat luni distribuirea ajutoarelor pentru sinistraţi. Pînă în seara acestei zile au fost înmînate acestora, aproape 31 000 articole de îmbrăcăminte şi încălţăminte. S-au distribuit, de asemenea, 2100 kg slănină, 150 kg zahăr, 1 223 kg făină, peste 1 000 kg mălai, 360 kg brînză şi alte produse. • Zilele trecute au fost repartizate sinistraţilor 560 de apartamente în cadrul unui bloc nou, urmînd ca în zilele următoare alte 2 blocuri să-şi primească locatarii. Pentru adăpostirea temporară a unor familii de sinistraţi pentru care nu se pot găsi acum alte soluţii, au fost distribuite 55 de corturi şi 126 pături provenite din ajutorul Crucii roşii americane. Printre cei care au primit porturi se numără şi familiile Costică Fodor, Gheorghe Moldovan, Nistor Albu, Cornel Elter, ale căror case, situate pe străzile Aurel Vlaicu, Alexandru Vlahuţă şi Horia, au fost dărîmate sau grav avariate de ape. Tot luni au sosit din Bucureşti 5 căsuţe-domnitor construite zilele trecute pentru sinistraţii din Satu Mare de către muncitorii de la întreprinderea de şantiere pentru lucrări speciale şi construcţii din Capitală, în interior, căsuţele-dormitor au 2 paturi, lenjerie, pături, perne, o masă, taburete, tacîmuri şi veselă. Sub semnul unei largi solidarităţi umane, alte state, organizaţii internaţionale, firme şi oameni de afaceri străini care au legături cu România, cetăţeni străini aflaţi in ţara noastră, oferă sprijinul lor poporului român, crunţ, lovit în avutul său naţional, prin catastrofalele inundaţii care au cuprins mari regiuni ale ţării. Sprijinul, îmbrăcind forme diferite, este însoţit de expresia celor mai alese sentimente de simpatie şi compasiune faţă de populaţia din zonele sinistrate şi de cuvinte de îmbărbătare pentru învingerea marilor greutăţi care îi stau în faţă, pentru a face să reînflorească viaţa şi activitatea în orăşele şi satele devastate de ape. Consiliul de Miniştri al Republicii Populare Bulgaria a hotărît să acorde ajutor populaţiei române care a avut de suferit din cauza inundaţiilor. Consiliul Executiv al Crucii Roşii Bulgare va acorda, de asemenea, un ajutor neintirziat in medicamente, îmbrăcăminte, produse, alimentare, pături etc. . Guvernul spaniol a hotărît acordarea unui ajutor în valoare de 3 000 000 pesetas (circa 43 000 dolari), constind din medicamente, alimente, înbrăcăminte etc. Papa Paul al VI-lea a donat 10 000 dolari pentru sinistraţi. In afara sumei de 500 000 iuani donată la 21 mai 1970, Societatea de Cruce Roşie a Republicii Populare Chineze a mai donat în ziua de 25 mai, 500 000 iuani în alimente, medicamente, şi alte bunuri materiale „pentru ajutorarea populaţiei sinistrate din România, pentru învingerea greutăţilor cauzate de inundaţii“. Crucea Roşie Libaneză a hotărît să trimită cu avionul 5 tone de îmbrăcăminte pentru sinistraţi. De asemenea, Semiluna Roşie din Turcia va expedia, tot pe calea aerului, ajutoare constind din îmbrăcăminte, alimente, medicamente etc. Uzinele „Renault“ din Franţa au donat 250 000 franci francezi, iar firma „Merrieux“ din Lyon —50 000 doze vaccin antipoliomielitic şi alte medicamente. In acelaşi timp, Societatea naţională „Air France“ a dat instrucţiuni tuturor reprezentanţilor săi din America de Sud să pună la dispoziţia ambasadorilor români din această zonă avioanele companiei pentru a transporta, în mod gratuit, donaţiile de orice natură colectate pentru ajutorarea sinistraţilor. Cu profundă emoţie am luat cunoştinţă de groaznicele calamităţi naturale care s-au abătut asupra României, se arată intr-o scrisoare trimisă preşedintelui Consiliului de Stat de către Hagi Vasiliu Lambi. Ca cetăţean grec, dar care am trăit mulţi ani în România — se spune mai departe — mă simt legat de pămintul acestei ţări cu care lucrez de peste 15 ani, reprezentând produsele petroliere româneşti atit pe piaţa Greciei, cit şi pe alte pieţe ale lumii, în numele firmei pe care o reprezinţi, daţi-mi voie să-mi aduc şi eu contribuţia, donînd Băncii Române de Comerţ Exterior, suma de 2 000 dolari americani, împreună cu profunda mea compasiune faţăde cei in suferinţă. Intr-o scrisoare adresată preşedintelui Consiliului de Stat al României, vicepreşedintele firmei Eastern Industrial Corporation LTD“ din Londra, Henry Jakober, se arată : „în ultimele zile am contractat cîteva firme care, împreună cu firma mea, au avut diverse tranzacţii comerciale cu România. Cu acest prilej, le-am atras atenţia asupra necesităţii de a ajuta România în momentele atit de grele prin care trece. Ca prim rezultat, firma ROCM (Univelor- Londra) firmă care lucrează prin mine cu România de 5 ani, a hotărît să doneze 2 000 lire sterline. De asemenea, alte cîteva firme britanice au hotărît să trimită, în cel mai scurt timp, utilaj pentru uscarea solului. Personal, doresc să aduc o modestă contribuţie, punind la dispoziţia Băncii Române de Comerţ Exterior, pentru fondul sinistraţilor, suma de 5 000 dolari S.U.A. La întreprinderea „Tehnoforestexport“ a sosit din partea firmei „Bona Mobel import“ din Bad-Harzburg ur . CEC în valoare de 500 mărci vest-germane pentru ajutorarea sinistraţilor de la fabricile de mobilă din cadrul Combinatului de exploatare şi industrializare a lemnului din Cluj, unitate cu care firma vest-germană întreţine relaţii comerciale de mai mulţi ani. Pe adresa directorului general al întreprinderii de comerţ exterior „Romagricola“ s-a primit un telex din partea firmei italiene „Gandolfi “ din Milano, din care cităm : „Am aflat din ziare şi de ,la televiziune despre gravele pagube pricinuite unei părţi din frumoasa dumasaVoaS- ’ tră ţară de treburitele inundaţii. Din păcate, Italia cunoaşte şi ea, din proprie experienţă, consecinţele unor asemenea, calamităţi. De aceea, dorim să expri- măm prin dumneavoastră întreaga noastră solidaritate cu cetăţenii români, grav loviţi de asemenea calamitate şi, ca un gest de participare la suferinţa lor, vă rugam a facilita depunerea din partea noastră la Banca Română de Comerţ Exterior, a sumei de 500 000 lire italiene. Vă rugăm să consideraţi acest gest al nostru drept un semn de prietenie şi solidaritate cu poporul român. De la un alt partener de relaţii comerciale din Italia — firma „Fratelli Ulbrocchi“ din Milano, întreprinderea „Romagricola“ a primit un telex prin care este autorizată să depună din contul firmei milaneze suma de 500 dolari pentru ajutorarea sinistraţilor de pe urma calamităţilor. Prin intermediul aceleiaşi întreprinderi româneşti, firma olandeză „Demeter“ din Rotterdam a oferit, ca ajutor pentru sinistraţi, suma de 5 000 florini. Intelex se menţionează căaceastă modestă contribuţie trebuie apreciată ca un gest de sinceră amiciţie faţă de poporul român şi de compasiune pentru victimele calamităţilor naturale din România. Maimulte firme italiene —parteneri externi ai întreprinderii „Prodexport“ au depus la Agenţia economică din Roma, pentru sinistraţii din România, următoarele sume : firma „Italia“ din Torino — 2 milioane lire italiene ; firma „Grosoli“ din Padova — 500 090 lire italiene şi firma „Fratelli Lanata“ din Genova — 1000 dolari. In afara contribuţiei personale a reprezentantului său în România, firma „Meccaniche moderne" din Busto Arsizio (Italia) oferă piese de schimb şi materiale pentru repunerea în funcţiune a utilajelor livrate de această firmă întreprinderilor noastre de industrie uşoară. Firma „Goudraud“ din Italia, a depus în folosul sinistraţilor, prin biroul său din Bucureşti, suma de 1en dolari. Firma „Intersofex" din Zürich (Elveţia), care a comunicat că pune la dispoziţia fabricilor şi uzinelor din regiunile lovite de calamităţi personal de specialitate şi piesele necesare pentru repunerea în funcţiune a maşinilor deteriorate — acţiune care se ridică la 15 000 dolari, oferă, de asemenea, suma de 10 000 dolari, rezultată din donaţiile făcute de uzinele firmei. La donaţia personală în medicamente a delegatului Consiliului de administraţie al firmei, Werner Steiner, se adaugă 1 000 franci elveţieni din partea directorului departamentului vînzări, Louis Keller şi 509 franci elveţieni din partea salariaţilor firmei. Federaţia industriei chimice belgiene a anunţat că va veni în sprijinulsinistraţilor din România, acordînd un ajutor in medicamente şi produse chimice.Comercianţi libanezi au făcut o donaţie care pînă în prezent însumează 3 500 dolari. Firma engleză „Butyl Products“ a donat 10 cisterne mari pentru păstrarea apei potabile, iar firmele „Acorde“, „Cav“ şi „L. Israel“, din aceeaşi ţară, au donat în total 4 500 dolari S.U.A. Din Elveţia, firma „Studer“ a pus la dispoziţia fondului pentru sinistraţi suma de 3 000 franci elveţieni, firma „Sip“ a donat 2 000 franci elveţieni, „Casina“ a trimis in ţara noastră caiete cumedicamente, iar „Maggi“ va trimite supe concentrate pentru sinistraţi. Pe adresa Crucii Roşii din Romania, 3 comercianţi din Israel au depus suma de 7 000 dolari S.U.A. pentru ajutorarea sinistraţilor. Armatorul grec Troodos din Pireu, proprietarul unor nave care transportă în mod regulat mărfuri din porturile româneşti, a trimis prin intermediul întreprinderii „Navlomar“ din Bucureşti suma de 1000 dolari, drept contribuţie pentru fondul de ajutorare a sinistraţilor din regiunile inundate. Proprietarul firmei elveţiene „Robinho“. Fr. Soloba,, a depus, la BancaRomână de Comerţ Exterior, în,, acelaşi scop, 250 de dolari. ___ ... ■ Organizaţia catolică „Cari -tas“ şi Cea protestantă a „Deaconatului“ din R.F. a Germaniei au anunţat că vor trimite in România un transport cu 2 000 de pături, 300 de corturi şi 25 tone îmbrăcăminte. La rîndul său, Ordinul cavalerilor de Malta a pus la dispoziţia sinistraţilor aparatură capabilă să purifice 60 000 litri de apă pe oră. Conducerea Biroului regional pentru Europa al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii va procura şi trimite în ţara noastră mai multe filtre de apă mobile de tip „Berkefeld“ pentru localităţi cu peste 10 000 de locuitori, precum şi filtre de apă mobile din plastic, pentru familii. Comisia naţională elveţiană pentru Uniunea internaţională de apărare a copiilor a hotărît să deschidă un cont special, destinat ajutorării copiilor români din regiunile lovite de calamităţi. Societatea austriacă pentru protecţia copiilor a donat îmbrăcăminte pentru copii în valoare de 50 000 schillingi. Centrul educativ „Village Pestalozzi“ din Elveţia s-a oferit să primească şi să asigure gratuit întreţinerea a 20—30 copii şi 2 educatori din regiunile sinistrate, pe t timpul vacanţei, pină la 27 iulie. Corpul profesorilor universitari din oraşul Neuchâtel (Elveţia) a constituit un comitet de acţiune pentru strîngerea de fonduri destinate sinistraţilor, din România. Postul de radio „Elveţia Romandă“ a anunţat desphiderea unui cont special în acelaşi scop. Un grup de ziarişti francezi, aflaţi intr-un avion în drum spre ţara noastră, au colectat o sumă echivalentă cu 1 420 franci francezi, pentru a veni astfel în ajutorul familiilor din ţara noastră sinistrate în urma calamităţilor naturale. Ajunşi în Bucureşti, la sfîrşitul unei conferinţe de presă care a avut loc la Casa ziariştilor din Bucureşti, publiciştii francezi au înmînat suma respectivă conducerii Uniunii Ziariştilor din România spre a fi depusă din contul 1 000 la Banca Română de Comerţ Exterior, într-o telegramă adresată Comitetului Central al Partidului Comunist Român, exprimîndu-şi solidaritatea cu cei atit de dureros încercaţi de Calamităţile naturale, Grupul de practicanţi vietnamezi de la Uzinele Săvineşti au scris : „In aceste zile grele pentru poporul român, dorim să acordăm modestul nostru sprijin pentru înlăturarea urmărilor inundaţiei, donînd populaţiei din zonele calamitate, bursa noastră pe două zile. Ne manifestăm, de asemenea, dorinţa de a lucra efectiv la refacerea economiei ţării, oriunde va fi nevoie“. Grupul de practicanţi din R.D. Vietnam, care se califică la întreprinderea de construcţii- montaj din Piteşti, au ţinut să vină in ajutorul sinistraţilor depunînd suma de 2 000 lei. Un grup de turişti suedezi, aflaţi în ţara noastră in acesta Zile de greleîncercări, au depus,pentruajutorarea sinistraţilor, 600 coroane suedeze. Alţi turişti din Suedia şi Italia, sosiţi în rtomânia, impresionaţi de calamităţile naturala care s-au abătut cu furie asupra unor întinse regiuni aie ţării noastre, au făcut diverse donaţii indicviduale, în bani, pe care le-au depus la Banca Română de Comerţ Exterior. (Agerpres) State, organizaţii internaţionale şi persoane din străinătate sprijină România pentru înlăturarea pagubelor provocate de inundaţii ______ CONT 2000 Luni la ora 12, valoarea totală a depunerilor în contul C.E.C. 2099, se ridica la 14 234 493 lei. Faptul că de simbătă la amiază şi pînă luni la amiază in „contul omeniei“ s-au depus mai mult de 3 850 000 lei, confirmă din nou largul ecou şi adeziunea de care se bucură in rîndul maselor largi de cetăţeni de pe întregul cuprins al ţării această acţiune de sprijinire a populaţiei din judeţele sinistrate Merită subliniată contribuţia bănească adusă la grăbirea lichidării grelelor suferinţe ale populaţiei sinistrate de cetăţeni din municipiul Bucureşti, care au depus în contul C.E.C. 2000 suma de 4 739 895 lei, de cei din judeţele Braşov — 825 162, Cluj - 815 298 lei, Timiş — 653 101 lei, Bihor — 641 292, Sibiu — 518 280 lei, Maramureş — 498 691 lei. Suma banilor depuşi de sătmăreni, oamenii cel mai greu loviţi de calamităţile naturale, pentru ajutorarea sinistraţilor, s-a dublat de sâmbătă, depăşind acum 440 000 lei. Comitetului Central al Partidului Comunist Român Tovarăşului Nicolae Ceauşescu In aceste momente grele, cînd naţiunea noastră socialistă a fost aspru încercată de calamităţile naturale care s-au abătut asupra unor importante zone ale ţării, oamenii muncii din Bucureşti, toţi locuitorii Capitalei, intr-o vibrantă şi deplină unanimitate, îşi manifestă sentimentele de profundă şi frăţească Solidaritate cu populaţia sinistrată, îşi exprimă hotărîrea fermă de a se alătura efortului patriotic al întregului popor pentru depăşirea marilor dificultăţi ivite şi pentru readucerea vieţii şi a activităţii economice pe făgaşul lor normal. La chemarea conducerii partidului şi statului , care a organizat cu bărbăţie şi înaltă răspundere vasta activitate pentru salvarea vieţilor omeneşti, pentru limitarea cut mai mult posibilă a efectelor destructive ale inundaţiilor , cetăţenii Bucureştiului au răspuns ca un singur om, prin fapte şi numeroase iniţiative, eforturilor de sprijinire a judeţelor calamitate, de apărare a celor loviţi sau ameninţaţi de cumplita dezlănţuire a naturii. Toţi cei ce muncesc în întreprinderile şi instituţiile bucureştene au desfăşurat o activitate fără răgaz, şi-au concentrat şi mai mult forţele în vederea realizării unor importante producţii suplimentare, care să contribuie la compensarea imenselor pagube produse, la realizarea planului producţiei industriale pe acest an, însufleţiţi de puternice sentimente de dragoste faţă de patria încercată, faţă de viitorul ei socialist, muncitorii, inginerii, tehnicienii, toţi oamenii muncii din întreprinderile şi instituţiile bucureştene — analizînd posibilităţile din unităţile în care muncesc — se angajează să realizeze în plus faţă de angajamentele iniţiale o producţie marfă mai mare cu 362 milioane lei, să depăşească planul la export cu încă 37 milioane lei, să reducă cheltuielile de producţie cu încă 29 milioane lei şi să obţină o creştere suplimentară a beneficiilor cu 47 milioane lei. Astfel, pe întregul an vom obţine peste prevederile planului o producţie marfă de 862 milioane lei, vom livra la export mărfuri în valoare de 117 milioane Iei, vom realiza economii in valoare de 129 milioane lei şi beneficii ce vor însuma 157 milioane Iei, încadraţi cu deplină dăruire şi energie în acţiunile de ajutorare a zonelor sinistrate, lucrătorii din întreprinderile producătoare de materiale de construcţii aparţinînd Consiliului popular municipal şi din alte unităţi vor produce suplimentar 50 milioane de cărămizi, 20 000 cahle teracotă, 6 000 mc, produse din beton celular autoclavizat, 3 000 mp uşi şi ferestre, 50 tone tuburi gresie şi altele. Stăpîniţi de simţămintele de nobilă solidaritate cu cei sinistraţi, bucureştenii au subscris o parte din salariu la fondul de ajutorare, fapt ce permite ca pînă la sfîrşitul anului să se realizeze din aceste constribuţii un fond de peste 380 milioane lei. Pentru a participa nemijlocit la înlăturarea consecinţelor grave ale inundaţiilor, un important număr de întreprinderi bucureştene au trimis în regiunile calamitate aparatură tehnică, utilaje şi materiale, lucrează pentru recondiţionarea unor produse şi instalaţii avariate. Totodată, ele au constituit echipe şi formaţii din muncitori, tehnicieni, specialişti care participă la repunerea cit mai grabnică în funcţiune a unităţilor industriale ce şi-au întrerupt activitatea sau sunt grav afectate. De asemenea, întreaga populaţie a oraşului a donat şi continuă să doneze obiecte de îmbrăcăminte pentru cei ale căror bunuri şi gospodării au fost distruse de stihiile naturii. Alături de toţi fiii României, suntem convinşi că vor fi învinse toate greutăţile, că prin munca unită a întregului nostru popor, sub conducerea partidului, programul luminos de dezvoltare multilaterală a patriei socialiste va fi în întregime înfăptuit. Asigurăm Comitetul Central al partidului, pe dumneavoastră personal, iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, că ne vom face în continuare datoria faţă de patrie, că noile angajamente ce ni le asumăm vor fi infăptuite, că întreaga noastră energie va fi închinată muncii pentru recuperarea daunelor suferite de economia naţională, pentru asigurarea progresului continuu al României socialiste. In numele Comitetului municipal de partid şi al Consiliului popular al municipiului Bucureşti. DUMITRU POPA Y, FOTOREPORTERII NOŞTRI AU VĂZUT IERI • Fotografiile pe care vi le prezentăm surprind citeva secvenţe dintr-o realitate tristă : imensele pagube pe care Ie pricinuieşte calamitatea. Cifrele comunicate pină aseară precizau între altele : 249 localităţi au fost acoperite total de ape, iar parţial alte 960. Din 67 987 de case lovite, 33 472 au fost complet distruse. • Fotografiile surprind însă şi o realitate impresionantă — unanima mobilizare a poporului, vibranta şi eroica sa dăruire, mnulta solidaritate civică şi umană. Mărturie cărora le stau între altele şi ştiri ca acestea . Din Capitală a plecat ieri dimineaţă cel de-al patrulea convoi cu ajutoare pentru judeţele sinistrate. MEDIAŞUL DIN NOU SUB APE BRAŞOVUL DESCHIZÎNDU-ŞI LARG INIMA COPIILOR SINISTRATE LA GALAŢI, TOATA LUMEA LA POSTURI. APĂRAREA CONTINUĂ PE DRUMUL OLTULUI DEZLĂNŢUIT, SATE IN BEJENIE LA FĂGĂRAŞ LA DEVA ŞCOLILE AU ÎNCEPUT CU... REFACEREA ŞCOLII MARTI 26 MAI 1970