Scînteia Tineretului, iulie 1986 (Anul 42, nr. 11533-11559)

1986-07-04 / nr. 11536

PLANUL CINCINAL 1986-1990: obiective, priorităţi, direcţii de acţiune ACTIVITATEA DE COMERŢ EXTERIOR - SUB SEMNUL UNEI EFICIENTE SPORITE In cadrul prevederilor Legii planului naţional unic de dezvoltare economico-socială a Republicii Socialiste România pe perioada 1986—1990, care stipulează cu clarviziune și realism viitoarele trasee ale devenirii patriei socialiste, ale traducerii in practică a obiectivelor stabilite de Congresul al XIII-lea al P.C.R., un loc deosebit ca pirghie de fundamentală însemnătate în procesul de accentuare a creșterii economice, îl ocupă direcţiile şi sarcinile de sporire in ritm susţinut a activităţii de comerţ exterior. Participarea tot mai activă a ţării noastre la diviziunea internaţională a muncii, la schimbul mondial de valori, expresie a dezvoltării industriei româneşti, a nivelului înalt de competenţă şi a capacităţii tehnologice de care dispune industria naţională, prestigiul tot mai puternic de care se bucură produsele noastre pe piaţa internaţională sunt elemente care reprezintă o bază solidă, realistă, în fundamentarea ritmului înalt, de 8,8 la sută, de creştere anuală a volumului comerţului exterior în perioada la care se referă actuala lege. Această bază se cere insă in continuare consolidată, lărgită şi diversificată, în primul rind pe baza eforttului propriu, tot mai intens a celor care realizează producţia destinată exportului. Aşa cum a subliniat în nenumărate rinduri şi cum sublinia şi in magistralele cuvîntări la recenta Plenară a C.C. al P.C.R. şi la Plenara Consiliului Naţional al Oamenilor Muncii şi a Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice şi Sociale, secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, dispunem de tot ceea ce este necesar pentru a înfăptui programele de creştere accentuată a activităţii economice, dispunem de condiţii optime pentru afirmarea tot mai activă a economiei naţionale pe plan mondial. O astfel de evoluţie, care in cifre înseamnă creşterea producţiei exportate, implică cu necesitate, realizarea întregului fond de marfă prevăzut la export, la termenele stabilite, a structurii sortimentale şi la nivelul tehnic şi calitativ solicitat de partenerii externi. Asigurînd fondul de marfă, exportînd la adevăratul potenţial de care dispune economia românească în actualul cincinal, faţă de cincinalul recent încheiat, volumul comerţului exterior va creşte cu 52,7 la sută, cifră care oglindeşte efortul unei întregi economii, al fiecărei unităţi şi colectiv de muncă în parte pentru afirmarea deplină a produselor româneşti în comerţul internaţional, pentru livrarea la export a unor produse cu un grad tot mai înalt de prelucrare, care să valorifice superior potenţialul tehnologic şi inteligenţa tehnică românească, pentru creşterea eficienţei întregii activităţi de comerţ exterior. Aşezînd pe aceste baze activitatea de comerţ exterior, — baze care vor asigura creşterea în ritm susţinut a exportului — in această perioadă se va urmări realizarea unei balanţe comerciale excedentare, care să asigure o balanţă de plăţi activă şi consolidarea rezervelor valutare ale ţării. In aceste condiţii, atît activitatea de export, cit şi cea de import vor trebui să se desfăşoare cu o eficienţă economică cit mai ridicată. Din acest punct de vedere este necesar să fie folosite cu maximum de eficienţă fondurile valutare pentru import atît la nivel de minister, de centrale cit şi de întreprindere. Folosirea cit mai eficientă a importurilor presupune creşterea răspunderii şi a preocupării pentru valorificarea superioară a materiilor prime şi materialelor importate, sporirea efortului tehnic şi de cercetare ştiinţifică pentru găsirea de soluţii interne, rezolvarea pe plan intern şi cu re-CRISTIAN DUMITRESCU (Continuam in pag. a II-a) Proletari din toate ţările, uniţi-vă! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST ANUL XLII, SERIA II, Nr. 11 536 4 PAGINI - 50 BANI VINERI, 4 IULIE, 1986 CRONICĂ DE Întrecere • MINERII acţionează stăruitor pentru a da patriei cu mai mult cărbune, numeroase colective înregistrînd la data actuală importante sporuri la producţia fizică. Cea mai mare depăşire a planului la zi, peste 226 000 tone lignit, este consemnată în bilanţul Combinatului minier Ploieşti. La realizarea acestei substanţiale depăşiri şi-au adus o deosebită contribuţie colectivele unităţilor de la Voivozi, Sălaj, Căpeni-Baraolt, Cîmpulung, Filipeştii de Pădure, Centura. Sporuri de producţie au obţinut şi minerii Întreprinderii Horezu, care înregistrează depăşirea prevederilor la zi cu mai mult de 17 000 tone. De asemenea, minerii din cadrul combinatelor Banat şi Valea Jiului au realizat suplimentar peste 13 000 tone şi, respectiv, 5 000 tone de cărbune. # ÎN INDUSTRIA MURESEANA s-a realizat in primul semestru al anului, peste prevederile de plan la zi, un spor de producţie-marfă industrială in valoare de 342 milioane lei. Acest spor de producţie se regăseşte, între altele, în produse ale industriei electronice, electrotehnice şi de mecanică fină, în valoare de 103 milioane lei, 150 milioane kWh energie electrică, 18 000 tone amoniac de sinteză, îngrăşăminte chimice, alte produse. Totodată, oamenii muncii mureşeni au economisit 740 tone metal şi laminate finite, 960 tone combustibil convenţional şi aproape 10 milioane kWh energie electrică. O ÎNTREPRINDEREA „ELECTROPUTERE“ CRAIOVA a intrat in cea de-a doua jumătate a acestui an cu o producţie-marfă suplimentară în valoare de 52,6 milioane lei. Reprezentînd 83 la sută din angajamentul asumat in întrecerea socialistă pe întregul an, sporul este rezultatul creşterii suplimentare a productivităţii muncii, indicator ale cărui prevederi au fost depăşite cu 1,67 la sută, urmare a intensificării proceselor complexe de înnoire şi modernizare a producţiei şi tehnologiilor de fabricaţie, creşterii gradului de mecanizare a unor lucrări cu volum mare de manoperă. LA ÎNTREPRINDEREA DE MECANICA NAVALA DIN GALAŢI au fost realizate, prin autodotare, primele maşini de injectat mase plastice. Cu ajutorul acestora se confecţionează repere componente ale tablourilor electrice de comandă cu care sunt echipate navele ce se construiesc pe şantierele de profil ale ţârii. Realizarea unor asemenea repere conduce la economisirea unor însemnate cantităţi de metale neferoase. Totodată, se reduce greutatea tablourilor electrice şi sporeşte productivitatea muncii. • în primul semestru al anului, peste 80 de noi capacităţi s-au adăugat potenţialului tehnico-productiv al ECONOMIEI JUDEŢULUI TIMIŞ. Printre unităţile care s-au dezvoltat şi modernizat se află întreprinderea metalurgică „Ciocanul“ — Nădrag, unde s-au înscris în circuitul productiv noi spaţii şi utilaje metalurgice, o producţie de 2 600 tone produse pe an, Schela şandra, unde s-au pus în funcţiune o nouă serie de instalaţii petroliere cu un aport substanţial la creşterea extracţiei de ţiţei, întreprinderea de aparate electrice de măsurat Timişoara, care şi-a extins capacitatea industrială cu o producție de aproape 50 milioane Iei pe an. Calitatea învăţămmtului depinde, în primul rînd, de noi Printre liceele care au încă o biografie restrînsă, înfiinţate deci în ultimii 10 ani, se numără şi Liceul Electroaparataj dinCapitală. Amplasat pe lingă prestigioasa întreprindere bucureşteană, acest liceu constituie o adevărată pepinieră de viitori specialişti. Tovarăşa directoare Lucreţia Pelimon ne oferă cîteva date concrete referitoare la această unitate de învăţămint. „Liceul Electroaparataj are următoarele profiluri : mecanică, electrotehnică, chimie industrială, pregătind elevii pentru meseriile de prelucrător prin aşchiere, lăcătuş mecanic, electrotehnist, electromecanic şi operator la prelucrarea polimerului. De asemenea, liceul are o bază materială deosebită, pentru fiecare ramură industrială existînd mai multe laboratoare de specialitate şi mai multe ateliere , de exemplu pentru lăcătuşerie sunt deja patru. „Liceul nostru, ne relatează în continuare tovarăşa directoare, urmăreşte o strînsă legătură între activitatea practică şi activitatea de predare tehnologică. Atelierele-şcoală sunt adevărate microîntreprinderi“. Vizităm împreună aceste ateliere şi remarc nu numai baza materială de care dispun, dar şi seriozitatea celor ce se află în plin proces de producţie. Referitor la atelierul şcoală, elevul Cristian Cincă ne spune : „în cadrul acestui atelier avem o bandă de montaj, unde se realizează un important subansamblu demaror de 10 A cu releu termic, care ajută la o bună funcţionare a maşinilor şi aparatelor electrice. Menţionez că acest subansamblu nu se realizează în cadrul întreprinderii patronatoare ; banda de montaj a fost scoasă cu cîţiva ani în urmă din cadrul întreprinderii „Electroaparataj “ şi mutată în cadrul atelierului-şcoală al liceului nostru. în cadrul acestei benzi de montaj, se desfăşoară fluxul tehnologic de montaj sub directa îndrumare a maiştrilor, iar noi, elevii, ne ocupăm de întregul proces de producţie, de la realizarea celor mai mici subansamble pînă la controlul tehnic de o înaltă exigenţă“. Din cele relatate de Cristian, îmi dau seama încă o dată de preocuparea pentru învăţarea meseriei, pentru aprofundarea specializării. între timp se apropie un grup vesel, toţi discută însufleţit, o fată adresează invitaţii la un spectacol de teatru pentru seara următoare unui alt grup, probabil din altă clasă. Bănuiesc că ei sunt protagoniştii serii respective şi intr-adevăr eleva Afrodita Androne, din clasa a X-a A, îmi confirmă că ei fac parte din echipa de teatru a liceului. Evident, sunt curioasă să aflu cite ceva despre premieră. „Piesa ne place foarte mult pentru că subiectul ei vizează activitatea noastră, relaţiile care se înfiripă la vîrsta noastră, modul în care colectivul rezolvă conflictul. Emoţiile sunt mari, dar perseverenţa şi spiritul de echipă sper că le vor depăşi“. Deci atunci cînd se munceşte, rezultatele nu pot fi decit îmbucurătoare. Rezultate frumoase au obţinut elevii de la acest liceu şi la alte concursuri, de exemplu locul I la concursul pe meserii, faza pe ţară, specialitatea electromecanică, locul III în concursul de P.T.A.P., mai multe locuri I cu ocazia diferitelor întreceri sportive, la olimpiade de asemenea. Eleva Corina Ciobeică ţine să menţioneze că se pot minări şi cu locul I la sesiunea de comunicări ştiinţifice. Stau apoi de vorbă cu Dan Manole, cîștigătorul concursului „Tinere condeie“, faza pe sector, pe care îl întreba despre cea mai plăcută amintire din anii de liceu. „Pentru mine cea mai plăcută amintire a fost participarea la realizarea unui montaj literar despre munca noastră în uzină“. Desigur că nu am consemnat decit cîteva opinii ale celor pe care i-am cunoscut aici, dar dincolo de ele sunt vizibile efortul constructiv al elevilor şi cadrelor didactice de la acest liceu, preocuparea constantă pentru realizarea unui învăţămînt de calitate, în conformitate cu exigenţele societăţii noastre. LEONTINA NEDELCU PASIUNEA - DOMINANTA MUNCII DE FIECARE ZI TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU S-A iNTlLNIT CU TOVARĂŞUL ZHAO ZIYANG Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, s-a intîlnit, joi, 3 iulie, la Palatul Consiliului de Stat, cu tovarăşul Zhao Ziyang, membru al Comitetului Permanent al Biroului Politic al C.C. al P.C. Chinez, premierul Consiliului de Stat al R.P. Chineze, care face o vizită oficială de prietenie în ţara noastră. în acest cadru, tovarăşul Zhao Ziyang a transmis tovarăşului Nicolae Ceauşescu un salut călduros din partea tovarăşilor Hu Yaobang, secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, Deng Xiaoping, preşedintele Comisiei Centrale Consultative al P.C. Chinez, Li Xiannian, preşedintele Republicii Populare Chineze, împreună cu urări de sănătate şi fericire personală. Totodată, a fost adresată poporului român urarea de a obţine, sub conducerea Partidului Comunist Român, a secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, noi succese in opera de edificare a socialismului. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a mulţumit şi a rugat să se transmită tovarăşilor Hu Yaobang, Deng Xiaoping, Li Xiannian un cald salut, precum şi urări de multă sănătate, putere de muncă şi succes în întreaga lor activitate. Au fost adresate, in acelaşi timp, poporului chinez urări de noi realizări in construcţia socialistă, sub conducerea Partidului Comunist Chinez. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşul Zhao Ziyang au exprimat convingerea că actuala vizită va contribui la dezvoltarea şi întărirea relaţiilor de prietenie şi colaborare dintre partidele, ţările şi popoarele noastre. Convorbiri între tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşul Zhao Ziyang Joi, 3 iulie, la Palatul Consiliului de Stat, au început convorbirile între tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, şi tovarăşul Zhao Ziyang, membru al Comitetului Permanent al Biroului Politic al C.C. al P.C. Chinez, premierul Consiliului de Stat al R.P. Chineze. La convorbiri au participat tovarășii Constantin Dăscălescu, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., primministru al guvernului, Ion Dincă, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., prim viceprim-ministru, Ilie Văduva, ministrul afacerilor externe, Paula Prioteasa, adjunct al ministrului comerţului exterior şi cooperării economice internaţionale, Mihai Părăluţă, vicepreşedinte al Comitetului de Stat al Planificării, Angelo Miculescu, ambasadorul ţării noastre la Beijing. Au luat parte, de asemenea, tovarăşii Lu Dong, preşedintele Comitetului de Stat pentru Economie, Qian Qichen, adjunct al ministrului afacerilor externe, Wang Pinqing, adjunct al ministrului relaţiilor economice şi comerţului exterior, Bao Tong, vicepreşedinte al Comitetului de Stat pentru Restructurarea Sistemului Economic, Yu Hongliang, ambasadorul R.P. Chineze la Bucureşti. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a adresat, şi în acest cadru, tovarăşului Zhao Ziyang calde urări de bun venit, subliniind că vizita pe care premierul chinez o efectuează în România se înscrie ca un moment de seamă în evoluţia relaţiilor tradiţionale, prieteneşti, dintre ţările, partidele şi popoarele noastre. Tovarăşul Zhao Ziyang a exprimat calde mulţumiri pentru invitaţia de a vizita România, pentru primirea prietenească ce i-a fost făcută pe pămîntul ţării noastre. Preşedintele României şi premierul Consiliului de Stat al R. P. Chineze şi-au manifestat satisfacţia de a continua schimbul de păreri în probleme de interes comun, relevînd rolul determinant pe care l-a avut şi-l are dialogul la nivel înalt în dezvoltarea, pe temelii tot mai trainice, a bunelor relaţii româno-chineze. în cadrul convorbirilor, s-a procedat la o informare reciprocă cu privire la realizările obţinute de România şi China în construcţia socialistă, evidenţiindu-se activitatea creatoare desfăşurată de popoarele român şi chinez, sub conducerea partidelor comuniste din cele două ţări, pentru înfăptuirea, planurilor şi programelor de dezvoltare economico-socială, de ridicare continuă a bunăstării materiale şi spirituale a celor ce muncesc. Un loc important in cadrul convorbirilor l-a ocupat schimbul de păreri cu privire la problemele vieţii internaţionale. S-a apreciat că în actuala situaţie internaţională, care se menţine complexă şi gravă, este necesar să se acţioneze cu hotărire pentru a se pune capăt evoluţiei periculoase a evenimentelor spre confruntare şi război, pentru promovarea unei politici de destindere, înţelegere şi colaborare între naţiuni. In acest context, a fost subliniat faptul că Republica Socialistă România şi Republica Populară Chineză acordă o importanţă de prim ordin problemelor dezarmării şi păcii. S-a evidenţiat necesitatea de a se face totul pentru oprirea cursei înarmărilor şi trecerea la dezarmare, în primul rind la dezarmarea nucleară, pentru înlăturarea pericolului de război şi salvgardarea păcii. S-a arătat că este în interesul păcii şi securităţii, al popoarelor din întreaga lume, să se depună toate eforturile pentru ca problemele litigioase şi conflictele dintre state să fie soluţionate prin mijloace paşnice, prin tratative. A fost reliefată, totodată, însemnătatea desfăşurării unei activităţi susţinute pentru lichidarea subdezvoltării şi realizarea unei noi ordini economice mondiale bazate pe principii de deplină egalitate şi echitate în relaţiile dintre state. Premierul Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze, tovarăşul Zhao Ziyang, a dat o deosebită apreciere politicii externe a României socialiste, acţiunilor şi iniţiativelor preşedintelui Nicolae Ceauşescu pe plan internaţional, pentru soluţionarea constructivă, justă şi durabilă a marilor probleme ale lumii contemporane. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a evidenţiat rolul important al Republicii Populare Chineze in viaţa internaţională şi a apreciat în mod deosebit poziţia ei activă în favoarea dezarmării, păcii şi colaborării intre naţiuni. Relevîndu-se cu satisfacţie că Republica Socialistă România şi Republica Populară Chineză au poziţii identice sau foarte apropiate in problemele majore ale vieţii internaţionale actuale, a fost pusă în evidenţă hotărîrea celor două ţări şi popoare de a conlucra tot mai strîns pe arena internaţională, de a acţiona, împreună cu forţele progresiste, democratice, antiimperialiste de pretutindeni, pentru împlinirea aspiraţiilor de libertate şi independenţă, de pace şi progres ale tuturor naţiunilor. Convorbirile se desfăşoară intr-o atmosferă de caldă prietenie, înțelegere și stimă reciprocă. REPERELE ACTUALITĂȚII AGRICOLE • NICI UN BOB RISIPIT DIN NOUA RECOLTĂ! • AGENDĂ DE CAMPANIE • INDEPLINIREA RITMICĂ A GRAFICELOR DE LUCRĂRI (în pag. a 3-a)