Scînteia Tineretului, februarie 1988 (Anul 44, nr. 12025-12049)

1988-02-20 / nr. 12042

LA TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU Secretarul general al Confederaţiei Sindicale Congoleze Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, a primit, vineri, 19 februarie, pe Jean-Michel Bokamba Yangouma, membru al Biroului Politic al Partidului Congolez al Muncii, secretar general al Confederaţiei Sindicale Congoleze, care, în fruntea unei delegaţii, a efectuat, la invitaţia Consiliului Central al U.G.S.R., o vizită de schimb de experienţă în ţara noastră. Cu acest prilej, tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi tovarăşei Elena Ceauşescu le-au fost transmise un cald salut şi cele mai bune urări din partea preşedintelui Comitetului Central al Partidului Congolez al Muncii, preşedintele Republicii Populare Congo, colonel Denis Sassou Nguesso. In acelaşi timp, oaspetele a mulţumit pentru primire, pentru posibilitatea de a vizita România, dînd o Înaltă apreciere realizărilor obţinute de poporul român, sub conducerea Partidului Comunist Român, a secretarului , său general, în dezvoltarea economico-socială a ţării. A fost subliniată, de asemenea, aprecierea deosebită de care se bucură în R.P. Congo politica externă a României, iniţiativele şi acţiunile întreprinse de preşedintele Nicolae Ceauşescu, pe plan internaţional, în vederea înfăptuirii dezarmării, promovării păcii, înţelegerii şi cooperării între naţiuni. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a mulţumit pentru mesajul transmis şi a adresat, la rîndul său, preşedintelui Denis Sassou Nguesso un salut călduros şi cele mai bune urări de sănătate şi fericire personală, de progres şi bunăstare poporului congolez prieten. In timpul întrevederii au fost evocate relaţiile de strînsă colaborare dintre cele două ţări, relevîndu-se marea însemnătate a întîlnirilor la cel mai înalt nivel, de la Bucureşti şi Brazzaville, pentru extinderea şi întărirea continuă a acestor raporturi. Au fost abordate, de asemenea, unele probleme actuale ale vieţii politice internaţionale. In acest cadru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a subliniat rolul important ce revine sindicatelor în mobilizarea maselor de oameni ai muncii în lupta pentru: destindere, dezarmare, pace, independenţă şi progres social. La primire a luat parte tovarăşul Miu Dobrescu, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., preşedintele Consiliului Central al Uniunii Generale a Sindicatelor din România. Au participat Alphonse Ondonda, secretar cu probleme internaţionale al Confederaţiei Sindicale Congoleze, precum şi Albert Servais Obiaka, ambasadorul R.P. Congo la Bucureşti. Ambasadorul R. P. Angola, cu prilejul prezentării scrisorilor de acreditare Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, preşedintele Republicii Socialiste România, a primit, vineri, pe Manuel Bernardo de Sousa, care şi-a prezentat scrisorile de acreditare în calitate de ambasador extraordinar şi plenipotenţiar al R.P. Angola la Bucureşti, înminind scrisorile de acreditare, ambasadorul Manuel Bernardo de Sousa a transmis tovarăşului Nicolae Ceauşescu calde salutări şi urări din partea tovarăşului Jose Eduardo dos Santos, preşedintele M.P.L.A. — Partidul Muncii, preşedintele Republicii Populare Angola. In cuvîntarea prezentată de ambasador sunt evocate tradiţionalele legături de prietenie şi cooperare dintre cele două ţări şi popoare. Primind scrisorile de acreditare, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a transmis tovarăşului Jose Eduardo dos Santos salutul său şi cele mai bune urări de sănătate şi fericire personală, de pace, progres şi prosperitate pentru poporul angolez prieten. în cuvîntarea de răspuns a tovarăşului Nicolae Ceauşescu se subliniază că între România şi Angola, între partidele şi guvernele celor două ţări se dezvoltă relaţii bune, de prietenie şi colaborare, care au dobîndit noi dimensiuni, ca urmare a acordurilor şi înţelegerilor convenite cu prilejul întîlnirilor şi convorbirilor la nivel înalt, de la Bucureşti şi Luanda. Poporul român, se arată în cuvîntare, urmăreşte cu interes şi simpatie eforturile pe care le depune poporul angolez prieten, sub conducerea M.P.L.A. — Partidul Muncii, pentru dezvoltarea economică şi socială a ţării, pentru respingerea acţiunilor agresive ale Africii de Sud şi consolidarea independenţei şi suveranităţii sale naţionale. Sunt reafirmate solidaritatea şi sprijinul deplin ale României socialiste faţă de lupta popoarelor africane pentru lichidarea totală a colonialismului şi neocolonialismului, pentru dezvoltare liberă, de sine stătătoare. La solemnitatea prezentării scrisorilor de acreditare au participat tovarăşii Ioan Totu, ministrul afacerilor externe, şi Dumitru Apostoiu, secretar prezidenţial şi ai Consiliului de Stat. ■ Şedinţa Comisiei permanente C.A.E.R. pentru colaborare în domeniul industriei de petrol şi gaze MOSCOVA 19 (Agerpres). — La Moscova a avut loc şedinţa Comisiei permanente C.A.E.R. pentru colaborare in domeniul industriei de petrol şi gaze, la care au participat delegaţii din R.P.R., R.S.C., R.D.G., R. Cuba, R.P.P., Republica Socialistă România, R.P.U. şi U.R.S.S., precum şi o delegaţie din R.S.F. Iugoslavia. Au fost examinate sarcinile ce decurg pentru comisie din hotărîrile adoptate la şedinţa a 43-a (extraordinară) a sesiunii C.A.E.R. şi La şedinţa a 125-a a Comitetului Executiv. Pe această bază, comisia a adoptat direcţiile principale ale activităţii sale în perioada următoare. La şedinţă a fost, convenit, totodată, un raport asupra activităţii desfăşurate de comisie in anul 1987. • LA ATENA a luat sfîrșit cea de-a treia rundă de negocieri dintre Grecia și Statele Unite in problema viitorului bazelor militare americane de pe teritoriul elen. Un reprezentant oficial al guvernului elen a declarat că a continuat examinarea problemelor care au rămas în suspensie după precedenta rundă de negocieri. El a amintit că acordul dintre Grecia și S.U.A. din 1983 privind cooperarea în domeniile apărării și economiei expiră la finele anului 1988. De la pistolul-jucărie la masacre în masă îngrijorătoare proliferare a violenţei juvenile Filmele, revistele, desenele animate, puternicele şi persuasivele mijloace de informare in masă au impus tineretului occidental o modă, cultul celui mai puternic. Popularitatea lui Rambo şi Rocky nu este decit un simptom care semnalează o problemă mai gravă : copiii, tinerii in general, obişnuiţi cu violenţa o bagatelizează, o transformă in joc. Cind nu se poate cu arme adevărate, atunci se apelează la jucării. Dar, comercianţi fără scrupule, in goana după profit, nu ţin seama şi nici nu sunt interesaţi de aspectele pernicioase ale activităţii lor şi pun in vînzare jucării care nu se deosebesc prea mult de o armă adevărată. Şi ele se bucură de succes. Cu ce consecinţe ? Occidentul îşi pune rar această întrebare. Japonia: Pistoale-jucărie ? Alintate pe rafturile lui Malugo Corp., cel mai vechi dintre magazinele din pasajul Ameyoko, se află pistoale, arme de vînătoare, puşti de asalt, pistoale automate. Adolescenţii se înghesuie in faţa vitrinelor, discutînd despre preţuri şi modele. In Japonia, unde. In afară de militari, poliţişti şi criminali, puţini sunt cei care au avut in mină vreodată o armă de foc veritabilă, pistoalelejucărie sunt, se pare, o afacere bună. Ce-i drept, replicile puse în vînzare la Ameyoko arată suficient de autentice pentru a păcăli pe cei care nu se pricep. Arta realizării detaliilor, combinată cu expunerea îndelungată la influenţa poveştilor poliţiste şi westernurilor de televiziune made în S.U.A., au creat multor tineri japonezi un puternic gust pentru aceste imitaţii de instrumente ale morţii. „Este natural — afirmă Takashi Siato, 29 de ani, vinzător la Malugo Corp. Băieţilor le plac armele. Ei sunt atraşi de lucrurile dure“. Dar nu atît de diferit incit gangsterii Japoniei, aflaţi în penurie de arme să nu poată transforma o serie de jucării de acest fel incit să poată zentanţi ai mişcării tineretului punk, ascultă muzică, putrage gloanţe adevărate. Poliţia japoneză a confiscat anul trecut peste 200 de arme jucărie transformate de bandele criminale, aproape o şesime din totalul armelor ilegale confiscate pe întreaga ţară. Grupările ce militează pentru apărarea drepturilor civile sunt alarmate şi de înmulţirea accidentelor datorate armelor jucărie, fie că trag cu bile de plastic, fie cu capse. Guvernul a înăsprit în două rînduri reglementările în acest domeniu, dar vînzările continuă să înflorească. MGC Corp., una dintre firmele producătoare de frunte in domeniul imitaţiilor de arme, a vîndut, în ultimul an şi jumătate, peste 200 000 de pistoale Beretta M93Rs, fiecare costînd 60 de dolari S.U.A. Malugo Corp. estimează că magazinul ei va desface anul acesta mărfuri în valoare de 3,8 milioane, potrivit directorului ei, Hidehiro Kaneko. Trei sferturi din această sumă va proveni din vînzări de arme, restul din articole cum ar fi cuţite mari, cuţite de vînătoare, securi, săbii, accesorii pentru camuflaj, bumeranguri, boxuri şi cătuşe. Find amplificatoarele la un volum cit mai mare, se rad în cap, poartă jachete de piele, îşi tatuează corpul, scriu pe pereţi. Uneori, insă, tatuajele înfăţişează o zvastică. Iar alteori ceea ce scriu pe pereţi sunt lozinci ca „Unitatea albă“, sloganuri antisemite şi cuvinte de ocară la adresa negrilor. In vara anului 1987 în San Francisco Bay Area, tineri skinheads au aruncat un adolescent în geamul unei vitrine (acesta încercase să-i împiedice să afişeze o lozincă antisemită), au ameninţat o femeie că o spinzură de un copac (era o negresă) şi la Sacramento au crucificat un om pe un panou de scinduri de opt picioare (era un fost membru al bandei care după părerea lor „se moleşise“). Poliţia locală a fost suficient de îngrijorată pentru a chema în ajutor Biroul Federal de Investigaţii (F.B.I.). „Este suficient să ne uităm la modul în care se îmbracă pentru a ne da seama că avem bande de suprematişti albi la noi în California“, declara revistei americane „Newsweek“, Ronald Martinelli, un ofiţer de poliţia din localitatea San Jose. Deşi mici grupuri de skinheads fuseseră identificate la Chicago, Dallas, Orlando şi in alte localităţi, activitatea neonazistă se mărginise pină acum la California. Autorităţile cred că tinerii skinheads din Bay Area sunt o ramură laterală cu o structură organizatorică destul de labilă a organizaţiei rasiste White Student Union (W.S.U.), care, la rîndul ei, constituie o componentă a organizaţiei rasiste la nivel naţional White Aryan Resistence. W.S.U. a fost fondată la Sacramento, cu opt ani in urmă, de Greg Withrow, 26 de ani, care este aceeaşi persoană cu cea crucificată de skinheads, în luna iunie, pe un panou de scinduri. „Mi-au spus că sunt un trădător“, declara Withrow publicaţiei „San Francisco Chronicle“, după ce a relatat cum teribilii skinheads i-au bătut cuiele în miini „încetul Cu încetul“. Crima lui , faptul că a respins filozofia urii, proprie acestui grup, după ce s-a îndrăgostit de o fată. „Sunt aceşti skinheads intr-adevăr neonazişti sau sunt pur şi simplu , exemple extreme de tineri înstrăinaţi care încearcă să atragă atenţia asupra lor ?“, se întreabă revista „Newsweek“. .Faptele sunt ambigue. Wayne McDonald, un skinhead din Fremont, California, are un raft plin cu cărţi şi videocasete despre Adolf Hitler şi un steag nazist pe perete. Totuşi, el insistă că nu are nici o legătură cu mişcarea nazistă — de altfel, camera sa este înţesată cu fleacuri tipice pentru orice adolescent, cum ar fi o tapiserie înfăţişîndu-L pe Elvis Presley, un Michael Ryan era un singuratic clasic, în afară da momentele cind vorbea despre arme. Nu obosea niciodată povestind prietenilor săi de la poligonul de tir şi vecinilor din Hungerford, un tîrg de fermieri, situat la 74 de mile vest de Londra, despre colecţia sa de arme de foc sau să le-o arate acestora, atunci cind catadicseau să-i facă o asemenea favoare. Nu de mult, Ryan, în vîrstă de 27 de ani, aderase la clubul „Tunnel Rifle and Pistol Club“, unde se antrena cu regularitate. Directorul clubului arată : „Era un foarte bun trăgător. Lovea o țintă de 18 pe 14 de la 100 de metri“. In luna august 1987 Ryan și-a utilizat „măiestria“ pentru a împuşca oameni, transformîndu-şi vecinii în ţinte vii, în cursul celui mai grav masacru din istoria modernă, britanică. Iată, în relatarea revistei americane „Time“, singerosul masacru : „Ryan colinda prin pădurea Savernake, din apropierea localităţii. Purta o bentiţă în jurul capului, o jachetă de luptă, iar pe umăr ii atîrna un centiron cu cartuşe. Deodată, fără nici un avertisment, işi scoase pistolul de 9 mm şi deschise focul asupra unei mame ce se afla, împreună cu cei doi copii ai săi, la un picnic La steag american şi un afiş al grupului rock Kiss. „Sunt ei aşa de răi, cum ar vrea să ne facă să credem ?“, se întreba ,căpitanul de poliţie Bernie Del Santo din San Anselmo. „Sau sunt tineri care nu au altceva mai bun de făcut ?“. Oricît de liniştitoare ar fi o asemenea posibilitate, există indicii că tinerii skinheads au legături cu White Aryan Resistance (W.A.R.), organizaţie rasistă din San Diego. Din cind în cind, skinheads apar într-un program de televiziune prin cablu, intitulat „Rasă şi raţiune“, produs de W.A.R. şi, de asemenea, se bucură de apreciere în publicaţia naţională a W.A.R. „Aş spune că este o mişcare de mici proporţii“, afirmă David Lowe de la Liga împotriva defăimării, o organizaţie din New York care militează împotriva rasismului, „dar există un potenţial de creştere a ei datorită faptului că abordează pe oamenii tineri, uşor impresionabili. Este un lucru de care trebuie să se ţină seamă“. * umbra copacilor. In timp ce copiii, In vîrstă de 2 şi 4 ani, urlau înspăimîntaţi lingă trupul neînsufleţit al mamei lor, Ryan se urcă calm la volanul automobilului său, Vauxhall Astra, şi plecă. Şapte minute mai tîrziu, sosea în Hungerford la casa unde locuia împreună cu mama lui, văduvă. După ce a ucis-o a dat foc casei. Apoi, luînd din şopronul din grădină o armă semiautomată de asalt şi muniţie, Ryan dezlănţui timp de şase ore teroarea, care a luat sfîrşit doar cind, înconjurat depoliţie, s-a sinucis, în cursul violentului său periplu a tras în 30 de persoane, dintre care 16 au murit pe loc“. Această izbucnire brutală de violenţă a întunecat calmul S.U.A.: Tactici teroriste ale tinerilor nazişti Se numesc skinheads (capete rase). Ca mulţi alţi repre Marea Britanie. Masacru in masă verii engleze, ţară ai cărei poliţişti nu poartă, in mod tradiţional, arme de foc şi, unde, în 1986 au fost comise sub 50 de omucideri implicînd arme de foc, faţă de 839 cite s-au înregistrat numai în oraşul american New York. Măcelul a fost cu atît mai şocant cu cit nu a avut motivaţie şi a fost nemilos. Cind pompierii au sosit să stingă focul la casa lui Ryan, tînărul i-a gonit cu rafale de gloanţe. Apoi, Ryan începu să se deplaseze spre centrul oraşului, trăgînd cu arma semiautomată şi oprindu-se doar pentru a-şi reincărca arma.„Mergea de-a lungul drumului, trăgînd in orice se mişca“, declară Barbara Morley. Şoferul de taxi Marcus Barnard, aflat în drum spre spital, unde soţia îi născuse un fiu, a fost lovit de un glonte ce a trecut prin parbrizul maşinii sale. A murit pe loc. Un tată, însoţit de fiul său şi două fetiţe din vecini, se deplasa pe o stradă laterală spre şosea. Ryan a deschis focul asupra lor, tatăl căzînd mort, într-o baltă de singe. Apoi, el îşi descărca arma în direcţia unui automobil, în care se aflau o femeie şi fiica acesteia, ucigîndu-le pe amîndouă. Abdul Khan, 84 de ani, a fost doborît în grădina lui, iar Francis Butler a fost ucis in timp ce-şi plimba clinele. Poliţia afirmă că Ryan nu a dezvăluit motivele pentru care l-a apucat nebunia. Vecinii îl caracterizează ca un singuratic, profund deprimat în decursul celor doi ani care au trecut de la moartea tatălui său, un popular inspector al spaţiului locativ. Ryan, care a avut mai multe slujbe ocazionale de muncitor şi a fost un timp vînzător la unmagazin de arme, pare să fi avut permis pentru arsenalul său personal. Aceste relatări publicate de presa occidentală dezvăluie o realitate care provoacă îngrijorarea opiniei publice din ţările capitalului. Pentru că asemenea fapte nu sunt izolate. Statisticile arată că delincvenţa juvenilă este în creştere în Occident. In general, tinerii delincvenţi provin din familii sărace sau afectate de şomaj, făcînd parte din acea categorie aflată la periferia societăţii abundenţei, denumită de presă prin sintagma „noii săraci“. Sociologi occidentali care au studiat escalada violenţei juvenile relevă că între cauzele care determină acest fenomen se numără dezorganizarea, care Ie dă acestor tineri impresia că trăiesc într-un mediu descompus, excluderea din societate, care le provoacă sentimentul de neputinţă şi de minte, dorinţa de a inspăimînta şi a distruge o societate care nu ţine seamă de problemele lor specifice. Concluzia tot mai frecventă este că violenţa juvenilă se înscrie între simptomele declinului societăţii occidentale. ROMEO NADAŞAN Lucrările Conferinţei pentru dezarmare de la Geneva GENEVA 19 (Ageipres). — In domeniul dezarmării, scepticismul a început să facă tot mai mult loc speranţei — a declarat, în cadrul Conferinţei pentru dezarmare de la Geneva, ministrul de externe al Braziliei, Roberto Costa de Abreu. El s-a pronunţat, totodată, pentru noi progrese pe calea reducerii armamentelor, pentru triumful principiilor păcii şi securităţii. ..Resursele care în prezent sunt risipite pentru creşterea inutilă a armamentelor şi perfecţionarea armelor de distrugere în masă trebuie să fie utilizate pentru îmbunătăţirea cooperării internaţionale şi pentru dezvoltare“ , a spus şeful diplomaţiei braziliene. Potrivit opiniei sale, principalele priorităţi ale conferinţei de la Geneva trebuie să fie interzicerea armelor chimice şi distrugerea stocurilor existente din aceste arme, finalizarea tratatului asupra interzicerii experienţelor cu arme nucleare, elaborarea de măsuri de preîntâmpinare a extinderii cursei înarmărilor în spaţiul cosmic. JAPONIA — Aspect din timpul unui miting pentru pace desfăşurat în Parcul Yoyogi din Tokio Acţiuni şi luări de poziţii in favoarea dezarmării şi păcii COPENHAGA 19 (Agerpres). — Purtătorul de cuvînt pentru probleme de securitate al Partidului Social-Democrat din Danemarca, Lasse Budtz, a declarat în Folketing (parlamentul ţării) că partidul său acţionează in direcţia realizării unei „triple soluţii zero“ şi pentru împiedicarea modernizării în domeniul armelor nucleare. La rîndul său, reprezentantul Partidului Liberal Radical (Venstre) a arătat că, în condiţiile poziţiei ei strategice, Danemarca trebuie să sprijine toate eforturile vizînd eliminarea armelor nucleare tactice. MADRID 19 (Agerpres). — Preşedintele Internaţionalei Socialiste, Willy Brandt, s-a pronunţat în cadrul unei conferinţe de presă, la Madrid, în favoarea unor noi măsuri de dezarmare, apreciind că există perspective bune pentru reducerea armamentelor. Măsurile de dezarmare, a arătat el, contribuie la însănătoşirea climatului internaţional şi vor pune la dispoziţia umanităţii vaste resurse pentru combaterea foametei, sărăciei şi maladiilor. JAKARTA 19 (Agerpres) — Ministrul indonezian de externe, Mochtar Kusumaatmadja, a arătat că ţara sa se pronunţă pentru continuarea eforturilor de dezarmare nucleară, subliniind că această problemă preocupă toate statele. într-o declaraţie făcută agenţiei A.D.N., el a evidenţiat ca o contribuţie importantă la procesul dezarmării crearea de zone denuclearizate, amintind că o propunere în acest sens a fost formulată şi de Asociaţia Naţiunilor din Asia de Sud-Est. (A.SIE.A.N.). Congresul Partidului Comunist din Spania MADRID 19 (Agerpres). — La Madrid au început, vineri, lucrările celui de-al XII-lea Congres al Partidului Comunist din Spania, la care participă 619 delegaţi, precum şi oaspeţi de peste hotare. Se dezbat raportul de activitate al C.C., tezele politice și programul strategic ale partidului. De asemenea, va avea loc alegerea noilor organe de conducere. Raportul de activitate a fost prezentat de către secretarul general al partidului, Gerardo Iglesias. ORIENTUL MIJLOCIU NAŢIUNILE UNITE 19 (Agerpres). — Grupul ţărilor arabe la Naţiunile Unite a hotărit să ceară reconvocarea sesiunii Adunării Generale a O.N.U. pentru examinarea situaţiei create prin decizia autorităţilor americane de a închide misiunea observatorului permanent al Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei pe lingă O.N.U., care ar urma să intre în vigoare la 21 martie a.c. După cum se ştie, secretarul general al O.N.U., Javier Perez de Cuellar, a dat publicităţii, săptămîna trecută, un raport in care se apreciază că decizia guvernului american de a închide misiunea O.E.P. reprezintă o încălcare a obligaţiilor asumate de Statele Unite prin acordul referitor la funcţionarea sediului O.N.U. pe teritoriul american. BEIRUT 19 (Agerpres). •— Preşedintele Libanului, Amin Gemayel, l-a primit la Beirut pe secretarul general adjunct al O.N.U., Marrack Goulding, sosit in capitala libaneză după o vizită la Damasc. Au fost discutate aspecte ale evoluţiei situaţiei din sudul Libanului şi probleme legate de răpirea unui ofiţer american în sudul ţării relevă agenţia QNA. CAIRO 19 (Agerpres). Primul ministru al Egiptului, Atef Sedki, l-a primit pe William Hayden, ministrul australian al afacerilor externe şi comerţului , exterior, cu care a discutat probleme referitoare la cooperarea economică, comercială şi tehnologică dintre cele două ţări. Intr-o declaraţie făcută la sosirea în capitala egipteană, ministrul australian a condamnat acţiunile israeliene împotriva populaţiei palestiniene in teritoriile ocupate. BERLIN 19 (Agerpres). —Ministrul de externe al R. D. Germane, Oskar Fischer, a declarat că o reglementare justă şi trainică a conflictului din Orientul Mijlociu nu poate fi realizată decât pe cale politică, prin negocieri, într-un interviu acordat ziarului libanez „As Safir“, citat de agenţia AD.N., el a reafirmat sprijinul R.D. Germane faţă de propunerile privind convocarea unei conferinţe Internaţionale de pace în Orientul Mijlociu, sub egida O.N.U., la care să fie prezente toate părţile interesate, inclusiv Organizaţia pentru Eliberarea Palestinei. Oskar Fischer a exprimat părerea că această conferinţă ar trebui să adopte hotărâri angajante asupra tuturor aspectelor conflictului, israelianoarab , a problemei palestiniene, a retragerii trupelor israeliene din toate teritoriile ocupate în 1967, concomitent cu emiterea de garanţii internaţionale pentru convieţuirea paşnică a tuturor statelor din regiune. GENEVA 19 (Agerpres). — Intre 70 şi 80 la sută din libanezi trăiesc în prezent sub limita sărăciei, ca urmare a prelungirii crizei politice şi economice grave prin care trece ţara de 13 ani, se estimează într-un raport elaborat de o agenţie din reţeaua O.N.U., difuzat la Geneva. Documentul arată că, deşi lira libaneză manifestă în prezent o stabilitate relativă, inflaţia de 750 la sută înregistrată anul trecut a redus masiv puterea de cumpărare asalariilor. Guvernul italian a obţinut votul de încredere in Camera Deputaţilor ROMA 19 (Agerpres). Guvernul italian condus de Giovanni Goma a obţinut votul de încredere în Camera Deputaţilor, la sfîrşitul dezbaterilor pe marginea legii finanţelor şi a bugetului statului. După cum informează agenţia ANSA, în favoarea guvernului au votat 364 de deputaţi, 208 au fost împotrivă, iar 4 s-au abţinut. Votul a fost solicitat de către preşedintele Italiei, Francesco Cossiga, care, săptămîna trecută, a respins demisia cabinetului de coaliţie. Urmează acum ca guvernul să obţină votul de încredere al Senatului. La Roma se apreciază că votul în acest sens va avea loc in cursul zilei de sîmbătă. Turneul secretarului general al O. N. U. într-o serie de tari africane LUANDA 19 (Agerpres). — Secretarul general al O.N.U., Javier Perez de Cuellar, şi-a încheiat turneul întreprins într-o serie de ţări africane, care a prilejuit examinarea evoluţiilor din Africa australă (politica de apartheid din R.S.A., actele de agresiune ale regimului minoritar de la Pretoria împotriva Angolei, a altor State ,,din prima linie“, problema accesului Namibiei la independenţă în termenii rezoluţiei 435 a Consiliului de Securitate) precum şi a situaţiei economice a statelor africane, grevată puternic de datoria externă. La Luanda. Ultima etapă a turneului său, Javier Perez de Cuellar a avut convorbiri cu preşedintele Angolei, Jose Eduardo dos Santos. In acest cadru, şeful statului angolez a relevat necesitatea de a se acţiona pentru punerea în aplicare a rezoluţiei 602 a Consiliului de Securitate, care reclamă retragerea trupelor sudafricane de pe teritoriul Angolei. Jose Eduardo dos Santos a cerut trimiterea de observatori la frontiera dintre Angola , şi Namibia în vederea supravegherii retragerii trupelor sudafricane, relevînd amploarea agresiunii sud-africane şi consecinţele politicii de destabilizare şi de amestec în treburile interne ale Angolei şi statelor „din prima linie“. Secretarul general al O.N.U. a reafirmat poziţia potrivit căreia Organizaţia Naţiunilor Unite este hotărită să-și continue eforturile pentru a găsi o soluție dreaptă problemelor din sudul Africii. • SECRETARUL GENERAL AL O.N.U., Javier Perez de Cuellar, şi-a exprimat satisfacţia în legătură cu acordul realizat de Thailanda şi Laos privind încetarea focului în zona de frontieră dintre ele. Potrivit unei declaraţii difuzate la sediul din New York, Perez de Cuellar şi-a oferit sprijinul în vederea începerii de negocieri politice între cele două ţări, menite să ducă la soluţionarea problemelor existente. • IN CENTRUL CAPITALEI R.P.D. COREENE, PHENIAN, se înalţă Casa Internaţională a Culturii, a cărei construcţie a fost încheiată recent. După cum informează agenţia A.C.T.C., impunătoarea clădire, de 10 etaje, se întinde pe o suprafaţă de peste 10 000 mp. Ea este dotată cu săli de conferinţe, încăperi pentru interviuri, săli de expoziţii, o sală de cinematograf şi de concerte, un studiou de înregistrări etc., fiind concepută ca un centru de schimburi internaţionale in domeniul culturii şi artei. O serie de manifestări prilejuite de celde-al 13-lea Festival Internaţional al Tineretului şi Studenţilor, ce va avea loc în R.P.D. Coreeană, vor fi găzduite de noua Casă Internaţională a Culturii. O LA MOSCOVA a fost semnat protocolul cu privire la schimburile de mărfuri şi Plăţile pe anul 1988 între Uniunea Sovietică şi R.S.F. Iugoslavia. Documentul prevede o creştere a schimburilor bilaterale faţă de anul precedent, menţionează agenţia T.A.S.S. , PREŞEDINTELE FILIPINELOR, Corazon Aquino, a cerut ţărilor industrializate dezvoltate să renunţe la politica protecţionistă faţă de produsele ţărilor în curs de dezvoltare. Intr-o declaraţie făcută cu prilejul primirii ministrului vest-german al economiei, Martin Bangemann, preşedintele filipinez a cerut Pieţei Comune să-şi extindă cooperarea cu ţările membre ale Asociaţiei Naţiunilor din Asia de Sud-Est (A.S.E.A.N.). DIN MESAJUL adresat naţiunii cu prilejul aniversării proclamării independenţei — sărbătoarea naţională a Republicii Gambia — preşedintele ţării, Dawda Kairaha Jawara, a subliniat angajarea Gambiei in cooperarea cu toate statele în interesul idealurilor de pace si dreptate. El a evidenţiat necesitatea efortului întregului popor pentru depăşirea dificultăţilor economice cu care se confruntă tara, relatează agenţia T.A.S.S. , PREŞEDINTELE REPUBLICII NICARAGUA, Daniel Ortega Saavedra, a primit la Managua o delegaţie de reprezentanţi ai opiniei publice nordamericane, care întreprinde o vizită de documentare în regiune. Cu acest prilej, au fost prezentate acţiunile şi poziţia de principiu ale Republicii Nicaragua în problema soluţionării stării conflictuale centroamericane. LA 1 decembrie 1987, populaţia Islandei era de 247 024 locuitori a anunţat Biroul de statistică de la Reykjavik. Faţă de anul anterior, creşterea populaţiei a fost de circa 3 000 locuitori. REDACŢIA Ş1 ADMINISTRAŢIA : Bucureşti, Piaţa Scinteii. Tel. 17 6010, 17 60 20. Abonamentele se fac La oficiile poştale şi dl furorii din întreprinderi şi Instituţii — Tiparul . Cititorii din străinătate se pot abona prin „ROMPRESFILATELIA“ — Sectorul export-import p~A p.g. box m—MU, tel ax 10376 prefil București, Calea Griviţei nr. 64**■ Combinatul Poligrafia „Casa Scinteii“ Record Despre francezul Rene Tramoni se afirmă că este omul care vorbeşte cel mai repede din lume. La începutul lunii februarie, el a reuşit performanţa de a recita clar, intr-un minut, 555 de cuvinte dintr-o piesă de Moliere, depăşind cu trei cuvinte recordul deţinut pină acum de un american. Tramoni deţine şi un alt record : a rostit 100 de cuvinte numai in nouă secunde. Piele artificială Compania niponă „Unitika“ a început producţia unui material de tipul ţesutului de tegument care se realizează din pulberea obţinută prin uscarea carapacelor de crabi. Peliculele de piele artificială pentru grefe produse de companie, impregnate cu substanța respectivă, nu sunt respinse de organism. După aplicarea pe plăgi mari a înlocuitorului de epidermă nu rămân nici un fel de cicatrice. Treptat, pielea artificială este substituită de pielea naturală, pelicula artificială eliminîndu-se singură şi fără dureri, relatează agenţia TASS. Eucalipt Prin eforturi îndelungate şi stăruitoare, profesorul iugo- slav Alexander Andonovski, specialist in dendrologie, a reuşit să planteze, împreună cu echipa sa, 10 000 puieţi de eucalipt in zona localităţii Devdelia, din sudul Iugoslaviei ” — transmite agenţia Tanjug. După cum este ştiut, acest art bore, originar din Australia, oferă, prin prelucrare, celuloză de cea mai bună calitate, iar frunzele sale — uleiuri deosebit de apreciate în industria cosmetică şi farmaceutică. Suc- casele de pină acum ii stimulează pe specialiştii iugoslavii să încerce extinderea plantaţiilor de eucalipţi şi in alte zone ale ţării care oferă condiţii favorabile. I Infrasunete  S-a constatat, de mai multă vreme, că infrasunetele au unai efect catalizator asupra procesului combustiei interne. Spe- L T cialiştii suedezi au pus în aplicare acest fenomen, realizind 7 l un arzător special, dotat cu urt generator de frecvenţă mai 7 mică de 20 Hz. ( i ) Procedeul poate fi utilizat atit cu combustibili lichizi, cit şi I cu cei solizi. Acţiunea infrasunetelor constă nu numai in acce- t 1 lrarea combustiei, ci şi în reducerea emanaţiei de fum şi , a gazelor arse — informează revista franceză „Industrie et Techniques“. 1 40 362