Scînteia, iulie 1969 (Anul 38, nr. 8112-8142)

1969-07-30 / nr. 8141

PROLETARI DIV TOATS TÂRILE, UNITi-VÂ! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMAN . Anul XXXVIII Nr. 8141 Miercuri 30 iulie 1969 6 PAGINI - 30 BANI Şedinţa plenară a Comitetului Central al Partidului Comunist Român In ziua de 29 iulie a.c. a avut loc şedinţa plenară a Comitetului Central al Partidului Comunist Român. La lucrările plenarei au participat ca invitaţi primi secretari ai comitetelor judeţene de partid. La primul punct al ordinii de zi, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a relevat dezbaterea amplă, profund democratică desfăşurată în partid, în rîndurile întregului popor pe marginea proiectului de Directive ale Congresului al X-lea al Partidului Comunist Român privind planul cincinal pe anii 1971—1975 şi liniile directoare ale dezvoltării economiei naţionale pe perioada 1976—1980, precum şi a Tezelor Comitetului Central. Plenara a subliniat cu satisfacţie că prevederile proiectului de Directive şi Tezele Comitetului Central s-au bucurat de aprobarea unanimă a comuniştilor, a naţiunii noastre socialiste. Dezbaterea publică a acestor documente a scos încă o dată în relief însuşirea de către întregul popor a politicii marxist-leniniste a partidului de dezvoltare a economiei, ştiinţei, învăţămîntului şi culturii, de ridicare a bunăstării celor ce muncesc, de întărire a prieteniei şi alianţei cu ţările socialiste, a colaborării cu toate statele, indiferent de orînduirea lor socială, de solidaritate activă cu toate forţele care luptă împotriva imperialismului, pentru progres social şi pace în lume. Plenara a adoptat în unanimitate proiectul Directivelor privind planul cincinal pe anii 1971—1975 şi liniile directoare ale dezvoltării economiei naţionale pe perioada 1976—1980 şi a hotărît să fie supus dezbaterii şi aprobării Congresului al X-lea al Partidului Comunist Român. Plenara a analizat, la al doilea punct al ordinii de zi, propunerile Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. privind îmbunătăţirea unor prevederi ale Statutului Partidului Comunist Român. Plenara a aprobat în unanimitate propunerile făcute şi a hotărît să le supună dezbaterii și aprobării Congresului al X-lea al Partidului Comunist Român. Plenara a examinat unele probleme legate de pregătirea Congresului al X-lea al partidului și a adoptat hotărîri corespunzătoare. Plenara a decis ca lucrările Congresului să înceapă în ziua de 6 august 1969. La ultimul punct al ordinii de zi, plenara a ascultat informarea tovarăşului Paul Niculescu-Mizil cu privire la activitatea delegaţiei Partidului Comunist Român la Consfătuirea internaţională a partidelor comuniste şi muncitoreşti întrunite la Moscova în luna iunie a.c. şi a adoptat o hotărîre care se dă publicităţii. In încheierea lucrărilor plenarei a luat cuvîntul tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Arătînd că aceasta este ultima şedinţă plenară a Comitetului Central ales de Congresul al IX-lea, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a subliniat intensa şi rodnica activitate pe care a desfăşurat-o acesta în perioada ultimilor patru ani, faptul că el şi-a îndeplinit cu cinste rolul conducător în întreaga activitate a partidului, a societăţii noastre între cele două Congrese. Secretarul general al partidului a mulţumit membrilor Comitetului Central pentru activitatea depusă, exprimîndu-şi convingerea că şi în viitor vor acţiona cu perseverenţă, la locul lor de muncă, pentru îndeplinirea sarcinilor încredinţate de partid, că vor lupta din toate puterile pentru înfăptuirea hotărîrilor Congresului al X-lea. HOTĂRÎREA C.C. AL P.C.R. cu privire la activitatea delegaţiei Partidului Comunist Român la Consfătuirea internaţională a partidelor comuniste şi muncitoreşti Plenara Comitetului Central a examinat activitatea delegaţiei Partidului Comunist Român la Consfătuirea internaţională a partidelor comuniste şi muncitoreşti întrunite la Moscova în luna iunie a.c., precum şi desfăşurarea lucrărilor şi rezultatele acestei Consfătuiri. Plenara aprobă în întregime activitatea depusă la Consfătuire de delegaţia partidului nostru, condusă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, activitate care a întrunit adeziunea unanimă şi sprijinul deplin al organizaţiilor de partid, al tuturor comuniştilor, al oamenilor muncii din întreaga ţară. Plenara dă o înaltă apreciere poziţiei principiale, constructive exprimate în cuvintarea şi declaraţiile tovarăşului Nicolae Ceauşescu, modului în care delegaţia şi-a îndeplinit mandatul încredinţat de Comitetul Central, contribuţiei sale active la elaborarea documentelor Consfătuirii, la dezvoltarea relaţiilor de solidaritate cu partidele comuniste şi muncitoreşti, în spiritul încrederii şi respectului reciproc, pe baza principiilor marxism-leninismului, mie internaţionalismului proletar. Cu toate că Consfătuirea nu s-a întrunit în cele mai bune condiţii — datorită divergenţelor serioase din mişcarea comunistă şi neparticipării unui număr de partide — şi în pofida unor aspecte negative in desfăşurarea lucrărilor relevate la timpul său de delegaţia partidului nostru, plenara apreciază pozitiv schimbul larg de păreri efectuat cu acest prilej asupra sarcinilor mari ce stau în faţa partidelor comuniste şi muncitoreşti în lupta împotriva imperialismului, pentru apărarea intereselor vitale ale oamenilor muncii, precum şi posibilitatea care s-a oferit opiniei publice să ia cunoştinţă de poziţiile şi activitatea fiecărui partid. Plenara apreciază că documentul principal al Consfătuirii — deşi cuprinde unele formulări şi aprecieri insuficient de clare, care pot crea confuzii — conţine o amplă platformă de luptă, obiective capabile să mobilizeze partidele comuniste şi muncitoreşti, largi forţe sociale împotriva planurilor agresive ale imperialismului, a politicii lui de dominaţie, asuprire şi exploatare, pentru apărarea dreptului fiecărui popor de a decide suveran asupra propriilor destine, pentru democraţie şi progres social, pentru pace şi securitate în întreaga lume. Este pozitiv că documentul consemnează principiile pe baza cărora trebuie să se dezvolte relaţiile dintre ţările socialiste, dintre partidele comuniste şi muncitoreşti , principiile marxism-leninismului, internaţionalismului proletar, respectării independenţei, egalităţii depline, neamestecului în treburile interne, a dreptului fiecărui partid de a hotărî de sine stătător asupra politicii interne şi externe, a întregii sale activităţi. Respectarea riguroasă a tuturor acestor principii reprezintă condiţia fundamentală pentru restabilirea unităţii mişcării comuniste şi muncitoreşti, pentru unirea tuturor forţelor antiimperialiste în lupta pentru pace şi progres social. Plenara apreciază, de asemenea, pozitiv că în documentele adoptate nu este criticat sau condamnat nici un partid, că se subliniază necesitatea dezvoltării relaţiilor de solidaritate internaţionalistă între toate partidele frăţeşti, indiferent dacă au participat sau nu la Consfătuire. Comitetul Central aprobă, cu rezervele exprimate în Consfătuire de delegaţia română, documentele adoptate la Consfătuirea internaţională a partidelor comuniste şi muncitoreşti şi subliniază hotărîrea sa, a întregului partid, de a acţiona cu fermitate pentru a contribui la înfăptuirea obiectivelor fundamentale ale luptei antiimperialiste. Apreciind că această Consfătuire poate avea un rol pozitiv în unirea forţelor antiimperialiste, în realizarea unei noi unităţi — pe baza principiilor înscrise în documentele adoptate — între partidele comuniste şi muncitoreşti, ca partide independente şi egale în drepturi, plenara consideră că este necesar să se acţioneze cu perseverenţă pentru normalizarea raporturilor din mişcarea comunistă şi muncitorească internaţională, în interesul cauzei socialismului şi păcii în lume. Plenara Comitetului Central reafirmă şi cu acest prilej hotărîrea Partidului Comunist Român de a dezvolta şi în viitor relaţii de solidaritate internaţionalistă, de colaborare şi întrajutorare frăţească cu toate partidele comuniste şi muncitoreşti, de a face tot ceea ce depinde de el pentru întărirea unităţii mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale. Plenara Comitetului Central exprimă, totodată, hotărîrea Partidului Comunist Român de a dezvolta relaţiile de colaborare cu toate forţele democratice, progresiste, care luptă împotriva imperialismului, pentru pace, democraţie şi progres social. ÎN ZIARUL DE AZI: B Tranzit comercial minim — eficienţă maximă ■ Garantaţi „certificatul de garanţie ?“ B Există o circulaţie a ideilor in sport ? B La Braşov — o prestigioasă sărbătoare a culturii B La comemorarea marelui poet revoluţionar Petőfi Sándor: Rapsod al libertăţii şi înfrăţirii popoarelor; Mărturii ale preţuirii B Dincolo de panourile unei lăudabile expoziţii B Din ţările socialiste ŞEDINŢA CONSILIULUI DE STAT In ziua de 29 iulie a. c. a avut loc la Palatul Republicii şedinţa Consiliului de Stat, prezidată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, preşedintele Consiliului de Stat. In afara membrilor Consiliului de Stat la şedinţă au participat, ca invitaţi, miniştri şi conducători ai altor organe centrale de stat, preşedinţi ai unor comisii permanente ale Marii Adunări Naţionale, reprezentanţi ai presei. Consiliul de Stat a dezbătut şi adoptat următoarele decrete şi hotărîri: decretul pentru instituirea medaliei „A XXV-a Aniversare a Eliberării Patriei“ ; decretul privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional al Cercetării Ştiinţifice ; decretul privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Sanitar Superior; decretul privind organizarea evidenţei staţiilor de radio-emisie; hotărîrea privind aprobarea Regulamentului de funcționare a Consiliului Apărării Republicii Socialiste România elaborat în temeiul Legii nr. 5 din 14 martie 1969 privind înființarea, organizarea și funcționarea Consiliului Apărării Republicii Socialiste România ; decretul privind trecerea activităţii de constituire şi valorificare a fondului de stat de legume şi fructe de la Uniunea Naţională a Cooperativelor Agricole de Producţie, la Ministerul Comerţului Interior, precum şi sarcinile comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, în legătură cu această activitate ; decretul pentru modificarea Decretului nr. 60 din 18 mai 1951 privitor la organizarea Casei de asigurări a avocaţilor ; decretul pentru ratificarea de către Republica Socialistă România a Convenţiei asupra imprescriptibilităţii crimelor de război şi a crimelor contra umanităţii, adoptată de Adunarea Generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite la 26 noiembrie 1968 ; decretul pentru ratificarea Convenţiei referitoare la înfiinţarea Centrului Internaţional de Informare Ştiinţifică şi Tehnică ; decretul privind ratificarea Convenţiei de la Berna pentru protecţia operelor literare şi artistice, revizuită şi semnată la Stockholm la 14 iulie 1967. Decretele şi hotărîrile adoptate au fost în prealabil examinate şi avizate favorabil de comisiile permanente de specialitate ale Marii Adunări Naționale. In continuare, Consiliul de Stat a rezolvat probleme curente. Oamenii muncii din întreaga țara întimpină Congresul partidului ALmncui cu remarcabile succese 1^1 în îndeplinirea planului i .1 si a angajamentelor ^ maw* rwum . y ~ w I La Porţile de Fier \ PESTE CÎTEVA ZILE, PRIMUL VAS VA TRECE PRIN \ ECLUZA DE PE MALUL ROMANESC l PORŢILE DE FIER (de la trimisul nostru, Nistor Ţurcu). Ieri, 21 iulie, la orele 14:45, la numai două zile de la începerea umplerii sasului aval, a început inundarea sasului amonte al ecluzei sistemului hidroenergetic şi de navigaţie Porţile de Fier, prin stăvilarul provizoriu de de la capul amonte. După ce se va face o verificare a construcţiei şi instalaţiilor sub apă, urmează operaţia de egalizare a apei dintre cele două sasuri, care au o diferenţă de nivel de cîţiva metri. La sfîrşitul acestei săptămini, cu cinci zile mai devremefaţă de angajamentul constructorilor de aici, primul vas va trece prin calea artificială, ecluza de pe malul românesc, construită de colectivele de muncă din cadrul sistemului hidroenergetic şi de navigaţie Porţile de Fier. INDUSTRIA PETROLIERA Petroliştii din schelele de foraj-extracţie şi din rafinării au realizat cu patru zile mai devreme planul pe şapte , luni. Rezultatele obţinute pînă acum in întrecerea socialistă sînt, în multe întreprinderi, superioare angajamentelor luate iniţial în cinstea Congresului partidului şi a aniversării eliberării patriei. In această perioadă au fost date peste plan însemnate cantităţi de benzine, diferite petroluri şi motorine şi alte produse în valoare de 125 milioane lei, lucrătorii din sectorul foraj au depăşit planul cu 22 000 metri. Au fost îndeplinite, de asemenea, prevederile planului pe ansamblul ministerului In ce priveşte exportul de produse petroliere, întregul spor de producţie a fost obţinut prin creşterea productivităţii muncii în toate sectoarele industriei petroliere. Acest indicator este cu circa 10 la sută mai mare decit cel realizat în aceeaşi perioadă a anului trecut. INDUSTRIA JUDEŢULUI BRAŞOV Industria judeţului Braşov şi-a îndeplinit planul de producţie pe 7 luni cu 6 zile mai devreme. In întrecerea pe care o desfăşoară în cinstea celui de-al X-lea Congres al partidului şi aniversării unui sfert de veac de la eliberarea patriei, oamenii muncii din unităţile economice ale judeţului au obţinut beneficii suplimentare în valoare de peste 90 milioane lei şi economii la preţul de cost de 57 milioane lei, îndeplinindu-şi astfel angajamentele luate în cinstea acestor evenimente. ÎNTREPRINDERILE MINISTERULUI CONSTRUCŢIILOR PENTRU INDUSTRIA CHIMICA Şl RAFINĂRII Ministerul Construcţiilor pentru Industria Chimică şi Rafinării a îndeplinit cu cinci zile înainte de termen planul de construcţii şi montaj pe primele şapte luni ale anului. Desfăşurînd o vie întrecere socialistă in cinstea celui de-al X-lea Congres al partidului şi a celei de-a 25-a aniversări a eliberării patriei, constructorii şi montorii din întreprinderile aparţinînd acestui minister au reuşit să pună în funcţiune în această perioadă peste 60 de noi capacităţi industriale Printre acestea se numără instalaţia de fibre poliesterice de la Iaşi, instalaţiile de dimetil tereftalat şi anhidridă ftalică de la Combinatul petrochimic Ploieşti, Uzina de reparaţii de utilaj chimic Găeşti instalaţia de piroliză de la Combinatul petrochimic Piteşti, cea de bicromat de sodiu de la Combinatul chimic Tîrnăveni, de silicat de sodiu de la Uzinele chimice Govora, Rafinăria ,.Crişana“, precum şi noi instalaţii la Rafinăria Brazi. Printr-o gospodărire raţională a materialelor constructorii şi montorii au realizat in primele şapte luni ale anului economii peste plan în valoare de 20 milioane lei. Telegrame Excelenţei Sale , NICOLAE CEAUŞESCU Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România îmi face plăcere să adresez Excelenţei Voastre, în numele meu, al poporului şi guvernului irakian, mulţumiri sincere pentru felicitările transmise cu ocazia Zilei naţionale a Irakului, împreună cu cele mai bune urări de sănătate şi fericire personală, de progres continuu şi prosperitate pentru poporul român prieten. AHMED HASSAN AL BAKR Preşedintele Republicii Irak Domnului NICOLAE CEAUŞESCU Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România Vă mulţumesc pentru atentul mesaj transmis cu ocazia Zilei naţionale a Columbiei. Mă folosesc de acest prilej pentru a vă reînnoi sentimentele cele mai înalte şi distinse consideraţiuni. CARLOS LLERAS RESTREPO Preşedintele Columbiei Sosirea preşedintelui Comitetului Central al P. C. din Mauritius Marţi seara a sosit în Capitală tovarăşul Lectporat Chandramun, preşedintele Comitetului Central al Partidului Comunist din Mauritius, care va face o vizită în ţara noastră şi va reprezenta Partidul Comunist din Mauritius la cel de-al X-lea Congres al P.C.R. La sosire, pe aeroportul Băneasa, oaspetele a fost întîmpinat de tovarăşii Gheorghe Apostol, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., Ghizela Vass, şef de secţie la C.C. al P.C.R., de activişti de partid. PAGINA A III-A ŞTIINŢA ÎN ECONOMIA NAŢIONALĂ