Scînteia, iunie 1973 (Anul 42, nr. 9526-9555)

1973-06-01 / nr. 9526

SCÎNTEIA — vineri 1 iunie 1973 PAGINA 3 Vizita tovarăşului Nicolae Ceauşescu in pieţe şi întreprinderi din Capitală (Urmare din pag. I) plăcere să vin la piaţă , arată Mihalache Mircea, maistru la uzinele „Electronica“, locuitor din acest cartier. Piaţa „Rahova“ este acum curată, bine aprovizionată. Se găsesc de toate şi în cantităţi îndestulătoare. Nu suferă comparaţie cu ceea ce a fost. După vizita dumneavoastră, gospodarii oraşului au luat măsuri pentru a realiza indicaţiile pe care le-aţi dat. Vă mulţumim din inimă, tovarăşe secretar general“. Ioana Petculescu, de la fabrica „Aurora“, a ţinut, la rîndul ei, să sublinieze : „Dacă vechea piaţă nu reuşea să aprovizioneze suficient populaţia, în prezent ea satisface nevoile şi exigenţele. Am tîrguit în multe locuri, dar cred că aceasta este cea mai bună piaţă“. Constatări asemănătoare sunt făcute şi în alte pieţe ale oraşului. Interesîndu-se de calitatea şi varietatea produselor, de preţurile lor, secretarul general al partidului arată în discuţia cu conducerea Ministerului Comerţului Interior, cu primarul general al Capitalei că se impune prezenţa unui sortiment mai bogat, repartizat pe tot timpul zilei, îndeosebi la semipreparate din carne şi peşte. Se recomandă, totodată, diversificarea sortimentelor unor produse cu mare valoare nutritivă, cum ar fi pastele făinoase, fulgii de porumb, în general o mai inspirată pream Marcînd, o dată în plus, interdependenţa dintre ridicarea nivelului de trai al oamenilor muncii şi rezultatele obţinute de ei în producţie, în dezvoltarea în ritm susţinut a industriei, bază trainică pentru progresul ţării, cea de-a doua parte a vizitei, consacrată activităţii unor importante întreprinderi, a relevat atenţia permanentă acordată de conducerea partidului şi statului nostru problemelor îndeplinirii planului cincinal înainte de termen, creşterii, în acest scop, a eficienţei tuturor sectoarelor economice. Cadrul acestei analize l-a constituit însăşi munca unor harnice colective din unităţi economice bucureştene. După cum se ştie, comuniştii, oamenii muncii din Capitală sunt iniţiatorii înflăcăratei chemări patriotice, adresată naţiunii întregi, de a se îndeplini cincinalul în patru ani şi jumătate. De atunci au trecut peste zece luni, perioadă în care angajamentul oamenilor muncii bucureşteni prinde zi de zi viaţă pe temelia faptelor, a realizărilor, a abnegaţiei şi capacităţii lor creatoare. La faţa locului — Uzina mecanică de utilaj chimic din Berceni, întreprinderea de prefabricate „Progresul“ şi Fabrica de beton celular autoclavizat — au fost discutate aspecte de mare interes pentru întreaga economie privind folosirea mai raţională a spaţiilor şi utilajelor existente, organizarea ştiinţifică a fluxurilor tehnologice în vederea valorificării intense a potenţialului actual, îmbunătăţirea parametrilor tehnici şi modernizarea producţiei, reducerea consumurilor specifice şi cheltuielilor materiale, creşterea calităţii, folosirea raţională a cadrelor de muncitori şi ingineri, halare, utilizarea mai bună, în acest sens, a capacităţilor de producţie existente. Reţine atenţia gama largă de legume deshidratate, care, o dată preparate, au acelaşi conţinut de vitamine ca şi celelalte, aceleaşi calităţi nutritive. Sunt tot atîtea argumente în favoarea extinderii standurilor cu astfel de produse, însoţite de reţete de preparare vizibil afişate. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu se opreşte în repetate rînduri în faţa standurilor de vînzare a produselor agroalimentare, degustă unele produse, cercetează îndeaproape calitatea legumelor şi fructelor, cere opiniile cumpărătorilor, ale vânzătorilor. Se vădeşte o atentă preocupare pentru expunerea şi desfacerea mărfurilor, aspectul civilizat, atrăgător, al pieţelor, total schimbate în comparaţie cu cel avut la precedenta vizită a secretarului general al partidului. Apreciind că, intr-adevăr, au existat unele greutăţi obiective în ce priveşte aprovizionarea cu unele soiuri de legume timpurii, cu fructe, dat fiind timpul nefavorabil pentru agricultură, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a subliniat, totodată, că sunt toate condiţiile pentru ca în următoarele două săptămâni pieţele să primească din belşug ceea ce este necesar pentru a satisface cerinţele cumpărătorilor. Discuţia cu edilii oraşului abordează, de asemenea, problema rao Vizita de lucru la unele obiective economice bucureştene începe în zona industrială de sud a Capitalei. Aici, secretarul general al partidului este întîmpinat de Janos Fazekas, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, de Vasile Patilineţ, ministrul economiei forestiere şi materialelor de construcţii, Ioan Avram, ministrul industriei construcţiilor de maşini grele, de numeroşi muncitori din uzinele şi fabricile din această zonă a oraşului. Specialişti din domeniul construcţiilor şi materialelor de construcţii prezintă tovarăşului Nicolae Ceauşescu un complex de pavilioane destinat muncitorilor nefamilişti. Sunt discutate, cu acest prilej, planurile mai multor variante ale unor astfel de pavilioane realizate din beton celular autoclavizat, material nou, ale cărui proprietăţi permit realizarea lucrărilor de construcţie într-un timp scurt şi cu cheltuieli mult reduse. Analizînd cu deosebită atenţie, împreună cu specialiştii, atît planurile, cit şi diferite faze de construcţie a pavilioanelor, tovarăşul Nicolae Ceauşescu recomandă să se aducă unele modificări în ceea ce priveşte compartimentarea spaţiilor în vederea obţinerii unui confort îmbunătăţit. Apreciind timpul scurt de realizare a construcţiilor din beton celular autoclavizat, costul redus al acestora, precum şi simplitatea execuţiei, secretarul general indică specialiştilor, primarului general al Capitalei, miniştrilor prezenţi să se folosească pe larg noul material la construcţia unor hale funcţionale pentru industria uşoară şi alte sectoare, a fermelor agrozootehnice, unităţilor comerciale, căminelor şi locuinţelor cu 1—2 etaje, creşelor, grădini medernizării în continuare a magazinelor şi pieţelor, înfăptuind sarcinile trasate de secretarul general cu prilejul altor vizite, consiliile populare ale municipiului şi sectoarelor oraşului au modernizat pieţele „Rahova“, „Pantelimon“, halele „Traian“ şi alte centre comerciale. Aici au fost create supermagazine înzestrate cu utilaje frigorifice şi alte instalaţii comerciale, unde se practică, autoservirea — formă de comerţ mult apreciată de cumpărători. Reţinând aceste realizări, tovarăşul Ceauşescu recomandă o amenajare mai corespunzătoare a halelor Obor, înfiinţarea de noi pieţe, mai ales în cartierele ridicate în ultimii ani, precum şi pe locul unor vaduri comerciale cu tradiţie. Se indică, totodată, ca să fie aplicate la scară mai largă metodele moderne de comerţ, să se înfiinţeze mici unităţi speciale pentru preparate de peşte şi semipreparate de bucătărie, în general necesitatea de a se pune mai bine în valoare suprafeţele comerciale ale oraşului, precum şi o prezenţă mai substanţială a unităţilor cooperaţiei meşteşugăreşti, în special cu produse de artizanat. De asemenea, secretarul general atrage atenţia asupra necesităţii aprovizionării ritmice, a organizării orarului de funcţionare a magazinelor pe schimburi, pentru a se economisi timpul cetăţenilor lor, la amenajarea pereţilor interiori din apartamente. In mod deosebit, tovarăşul Nicolae Ceauşescu atrage atenţia proiectanţilor de a renunţa la sistemul halelor industriale monobloc. Trebuie să realizăm construcţii în care să pătrundă în voie lumina zilei , altfel vor lucra şi muncitorii în aceste condiţii, iar preţul de cost va fi mult mai mic. In cadrul dialogului de lucru cu factorii de răspundere sunt analizate apoi posibilităţile de sporire a numărului de locuri în căminele muncitoreşti, în concordanţă cu afluxul de tineri care vin să lucreze în întreprinderile industriale, pe şantierele de construcţii şi în alte sectoare productive ale economiei naţionale. Secretarul general al partidului este informat că pe baza unui studiu întreprins recent, prin folosirea mai bună a spaţiului existent, se poate ajunge la o creştere de circa 35 000 locuri în căminele construite pentru tinerii muncitori. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu recomandă să fie analizată posibilitatea realizării unui număr sporit de spaţii de cazare şi pentru muncitorii navetişti, asigurînd astfel o mai mare stabilitate a forţei de muncă, folosirea integrală a timpului de lucru. In continuare se vizitează una dintre cele mai noi unităţi ale industriei constructoare de maşini a Capitalei — Uzinele mecanice de utilaj chimic. Gazdele informează pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu că în centrul atenţiei comuniştilor, a întregului colectiv de muncă au stat şi stau transpunerea în fapte a hotărîrilor partidului, a recomandărilor făcute cu prilejul vizitei din primăvara anului trecut, referitoare la specializarea producţiei, scurtarea termenului de intrare în funcţiune la parametrii proiectaţi a întregii uzine. Ca rezultat al mobilizării eforturilor comuniştilor, tuturor muncitorilor, inginerilor şi tehnicienilor, al aplicării unor soluţii constructive şi procedee tehnologice moderne în sectoarele de prelucrări mecanice, cazangerie şi montaj, al ridicării gradului de calificare şi specializare al tinerilor din uzină, precum şi al participării directe în producţie a unor ingineri, specialişti şi muncitori cu experienţă bogată, în urma aplicării hotărîrilor conducerii partidului şi statului, în prezent aici se execută o gamă variată de utilaje şi instalaţii complexe, în marea lor majoritate unicate, pentru industria noastră chimică şi petrochimică, aflată în plină dezvoltare. Introducerea unor noi fluxuri tehnologice la cazangerie şi în alte sectoare de producţie ale întreprinderii, concepute de specialiştii uzinei împreună cu cei ai Institutului de cercetări pentru construcţii de maşini, va asigura o creştere a productivităţii muncii în acest an de circa 60 la sută faţă de 1971. In vederea livrării la termen a utilajelor, potrivit contractelor încheiate cu marile uzine chimice de la Craiova, Tulcea, Rm. Vîlcea, Piteşti şi din alte zone ale ţării, conducerea uzinei împreună cu comitetul de partid au întocmit planuri de măsuri tehnice şi organizatorice, astfel încît utilajele destinate obiectivelor cu termen de punere în funcţiune în trimestrul III să fie trimise beneficiarilor pînă la finele lunii iunie. Muncitorii de aici, a căror vîrstă medie nu depăşeşte 22 de ani, sunt ferm hotărîţi să-şi onoreze cu cinste angajamentul asumat de a îndeplini prevederile cincinalului in patru ani şi jumătate, de a îmbunătăţi continuu performanţele tehnice şi gama sortimentelor de utilaje şi instalaţii, de a livra înainte de termen comenzile pe care le au încheiate cu uzinele chimice. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu apreciază eforturile colectivului, ale specialiştilor pentru aplicarea hotărîrilor partidului, indicaţiilor date, adresează felicitări pentru realizările obţinute pînă în prezent. Totodată, secretarul general al partidului cere conducerii întreprinderii, centralei, ministerului de resort să întreprindă acţiuni în vederea utilizării mai bune a halelor, întrucît la ora actuală intre maşini şi utilaje există mari spaţii nevalorificate productiv. In acest context se recomandă integrarea în circuitul productiv a actualei săli de cantină, urmând ca pentru această destinaţie să fie realizată din prefabricate de beton celular autoclavizat o construcţie adecvată; aceeaşi soluţie este avansată pentru viitorul pavilion administrativ. In acest scop se indică primarului general al Capitalei să ia măsuri în vederea întocmirii de proiecte-tip de astfel de construcţii uşoare pentru cantine şi săli de şedinţă. In acelaşi timp, observaţiile sale vizează unele îmbunătăţiri constructive, în condiţii economice, care să asigure o mai bună iluminare a halelor. De asemenea, solicită conducerii ministerului de resort şi uzinei să întreprindă cele mai eficiente măsuri, astfel ca pînă la sfîrşitul anului să fie complet terminată dotarea întreprinderii cu utilaje, pentru ca în 1974 să fie realizată o producţie de 25 000 tone utilaje şi instalaţii. In spaţiul pe care îl aveţi — subliniază tovarăşul Nicolae Ceauşescu — trebuie să ajungeţi chiar la o producţie de 30—40 000 de tone de utilaje. De asemenea, inginerii uzinei să treacă să lucreze direct în halele de producţie, să rezolve acolo, la locul de muncă, problemele organizării mai bune a fluxului tehnologic, a fabricaţiei. . Conducerea ministerului, cea a întreprinderii îl asigură pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu că, în lumina indicaţiilor sale, vor acţiona cu hotărîre pentru realizarea sarcinilor trasate. Vizita de lucru a conducătorului partidului şi statului continuă la întreprinderea de prefabricate „Progresul“, unitate care în acest an sărbătoreşte 20 de ani de existenţă. Adresînd calde urări secretarului general al partidului, gazdele îl informează, în acelaşi timp, cu mîndrie, că, în întreaga perioadă de existenţă a fabricii, muncitorii de aici şi-au onorat în fiecare an sarcinile care le-au revenit. Datorită dezvoltării şi modernizării întreprinderii, aplicării în procesul de producţie a unor tehnologii moderne de înaltă productivitate şi eficienţă, în acest an se va obţine o producţie fizică de 9,7 ori mai mare faţă de 1955. Prevederile de plan pe primele 5 luni ale anului au fost realizate înainte de termen la toţi indicatorii. întreprinderea are asigurate condiţii pentru îndeplinirea cincinalului înainte de termen, pentru sporirea aportului la industrializarea construcţiilor şi aprovizionarea ritmică cu prefabricate a şantierelor industriale şi de locuinţe. Aici este vizitată o expoziţie de prefabricate şi diferite materiale noi pentru construcţii. Secretarului general al partidului îi sunt prezentate elemente spaţiale — cameră, grup sanitar, vestibul — gata finisate, realizate în întregime din panouri mari prefabricate, după tehnologii din cele mai moderne, care permit ridicarea blocurilor de locuinţe într-o perioadă mult mai scurtă de timp ; această metodă aplicată pe şantier permite economii de manoperă de 75—80 la sută, precum şi reducerea duratei de construcţie cu 40 la sută, faţă de procedeele clasice. Reţin atenţia, de asemenea, o gamă variată de blocuri ceramice care înlocuiesc un număr de 8 pînă la 13 cărămizi obişnuite, panouri mari prefabricate din beton armat precomprimat şi din beton celular autoclavizat şi alte materiale moderne, de calitate superioară, care confirmă succesele obţinute de cei care lucrează în domeniul diversificării sortimentelor materialelorde construcţie, în consens cu sarcinile de mare răspundere ce stau în faţa acestei ramuri a economiei naţionale în actualul cincinal. O preocupare a cercetătorilor o va constitui asimilarea fabricaţiei tîmplăriei metalice şi din material plastic pentru ferestre, jaluzele, uşi) concomitent cu diversficarea producţiei de prefabricate. Secretarul general al partidului felicită pe specialişti pentru realizările obţinute şi le recomandă să sporească producţia de astfel de materiale, pentru ca şantierele industriale şi de construcţii de locuinţe să dispună de un volum mereu sporit din noile produse, care şi-au dovedit eficienţa în ceea ce priveşte reducerea costului construcţiilor şi îmbunătăţirea calităţii lor. Ultimul obiectiv vizitat este Fabrica de beton celular autoclavizat, amplasată într-o altă mare zonă industrială a Capitalei •e Militari. Această unitate, intrată în producţie cu un an în urmă, este dotată cu utilaje de înaltă tehnicitate, care asigură automatizarea şi mecanizarea completă a tuturor fazelor tehnologice. Inginerul George Moşinoiu, directorul fabricii, prezintă secretarului general al partidului procesul tehnologic de obţinere a betonului celular autoclavizat, material din care au fost realizate pavilioanele pentru muncitorii nefamilişti de la Uzinele mecanice de utilaj chimic. El arată că din nisip, ciment, var şi pulbere de aluminiu se realizează în unitate o gamă variată de blocuri de zidărie, de plăci şi alte produse destinate atît construcţiilor industriale, cit şi celor de locuinţe, materiale ce sunt apreciate pentru calitatea şi însuşirile lor deosebite. Secretarul general al partidului urmăreşte cu viu interes întregul proces de fabricaţie a acestui modern produs, analizează amplasarea instalaţiilor şi utilajelor, modul cum este folosit spaţiul construit. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu arată că, după opinia sa, suprafaţa construită în anumite locuri nu este pe deplin folosită, propune studierea reamplasării unor instalaţii într-un flux tehnologic care să permită utilizarea integrală a spaţiilor. Asigurînd că aceste recomandări vor fi îndeplinite, directorul fabricii transmite tovarăşului Nicolae Ceauşescu hotărîrea muncitorilor acestei tinere unităţi de a nu-şi precupeţi eforturile pentru realizarea cincinalului înainte de termen, de a spori contribuţia lor la aprovizionarea şantierelor de construcţii cu produse din beton celular autoclavizat într-o gamă mai bogată şi în cantităţi sporite. ...Iată, deci, dimensiunile acestei noi vizite de lucru a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, în cadrul căreia au fost analizate, în pieţele Capitalei, probleme privind continua îmbunătăţire a aprovizionării populaţiei, iar în uzine cu o însemnată pondere în producţia materială a ţării, împreună cu muncitorii, cu factorii de conducere din: centrale şi ministere, măsuri concrete care vizează aspecte calitative principale ale înfăptuirii sarcinilor actuale la cota unei maxime eficienţe, la nivelul exigenţelor puse în faţa întregii economii de hotărârile plenarelor C.C. al P.C.R. din noiembrie 1972 şi din acest an. In acest sens, vizita secretarului general al partidului, aprecierile şi concluziile sale au înscris noi momente de referinţă în preocupările colectivelor bucureştene, ale oamenilor muncii din industria ţării noastre, au readus în atenţia tuturor unele probleme de o deosebită actualitate legate de bunul mers al activităţii economice, al îndeplinirii prevederilor cincinalului înainte de termen. Ion MARGINEANU Adrian IONESCU Petru UILACAN Iosif SOCACIU Fotografii . A. PASAT P. DUMITRESCU I. DUMITRU La Uzina mecanică de utilaj chimic, întreprinderea de prefabricate „Progresul", Fabrica de beton celular autoclavizat. ...Și aici, preocuparea dominantă: progresul tehnic, căile spre devansarea cincinalului La întreprinderea de prefabricate „Progresul"....şi la Fabrica de beton celular autoclavizat, analiză la faţa locului a funcţionalităţii construcţiilor industriale şi de locuinţe, după tehnologii moderne Trei momente din timpul vizitei de ieri în pieţe , nou prilej de discuţii cu cetăţenii şi edilii Capitalei privind perfecţionarea activităţii comerciale şi aprovizionarea tot mai bună a populaţiei