Scînteia, aprilie 1977 (Anul 46, nr. 10766-10791)

1977-04-19 / nr. 10781

PAGINA 6 în sprijinul luptei de eliberare a popoarelor din Africa australă Reuniunea la nivel înalt de la Luanda LUANDA. — în capitala Republicii Populare Angola a avut loc luni reuniunea la nivel înalt la care au participat preşedinţii Agostinho Neto (Angola), Seretse Khama (Botswana), Samora Machel (Mozambic), Julius Nyerere (Tanzania), Kenneth Kaunda (Zambia), precum şi liderii mişcărilor de eliberare din Africa australă — Frontul Patriotic Zimbabwe, Organizaţia Poporului din Africa de Sud- Vest (SWAPO) şi Congresul Naţional African (A.N.C.) din R.S.A. Şefii celor cinci ţări din aşa-numita primă linie au analizat situaţia din sudul continentului, In special posibilităţile activizării luptei de eliberare a poporului Zimbabwe pentru independenţă naţională. Kenya cere decolonizarea totala a continentului african NAIROBI. — Kenya nu se poate socoti pe deplin independentă atîta vreme cit teritorii africane se vor afla sub dominaţie străină — a declarat ministrul kenyan al afacerilor externe, Munyua Waiyaki. Subliniind că Kenya rămine fidelă politicii de nealiniere, Munyua Waiyaki a arătat că decolonizarea totală a continentului african este una dintre principalele orientări ale politicii externe a ţării sale. Kenya refuză în mod categoric, să recunoască aşa-zisa „independentă“ a bantustanelor, impusă de regimul rasist din Republica Sud-Africană — a subliniat Waiyaki, adăugind că ţara sa recunoaşte Organizaţia Poporului din Africa de Sud-Vest (SWAPO) drept singura organizaţie politică ce o reprezintă interesele Namibiei. ★ KUWEIT. — Guvernul kuweitian a aprobat acordarea unui ajutor în valoare de 1 milion de dolari mişcărilor de eliberare africane. O declaraţie oficială menţionează că ajutorul este furnizat în conformitate cu deciziile Conferinţei afro-arabe la nivel înalt desfăşurate la Cairo în luna martie. Regimul rasist de la Salisbury se opune unei reglementări politice a crizei rhodesiene LONDRA. — Reîntors la Londra după un turneu întreprins în Africa australă, ministrul de externe britanic, David Owen, a lăsat să se înţeleagă că, din cauza atitudinii refractare a autorităţilor de la Salisbury, nu are nici o iluzie asupra șanselor de reglementare politică a crizei rhodesiene. El a precizat că manifestă mult scepticism, dacă nu chiar incredulitate, în legătură cu ipoteza că primul ministru rhodesian, Ian Smith, ar fi în mod real gata să accepte instalarea unui guvern al majorităţii de culoare la Salisbury. Referindu-se la aceeaşi problemă, David Owen a precizat, în cadrul unei declaraţii anterioare, făcută la Lagos, că nu va cere reprezentanţilor populaţiei de culoare din Rhodesia să înceteze lupta armată dusă de mişcările de eliberare decit atunci cind vor avea convingerea fermă că se progresează în mod real pe calea aplicării principiului majorităţii. Ministrul de externe britanic, adaugă în legătură cu aceasta agenţia France Presse, consideră că populaţia de culoare din Rhodesia a fost constrînsă să adopte calea luptei armate pentru a obține satisfacerea drepturilor sale legitime, ca urmare a poziției rigide a regimului rasist minoritar de la Salisbury. Un raport al O.I.M. privind Recesiunea şi şomajul în ţările occidentale GENEVA. — Şomajul ar putea să se menţină pînă in deceniul următor la un nivel foarte înalt în ţările industrializate occidentale — avertizează un raport al Organizaţiei Internaţionale a Muncii, dat publicităţii luni la Geneva. Creşterea şomajului in ţările respective va fi cauzată direct de pierderile de locuri de muncă prin închiderea de întreprinderi şi reducerea capacităţii de absorbţie a forţei de muncă noi. De asemenea, cronicizarea utilizării incomplete a capacităţilor de producţie, reducerea investiţiilor în domeniile productive şi scăderea ritmului de dezvoltare economică, in general, vor diminua posibilităţile de creare a unor noi locuri de muncă. Analizînd situaţia existentă şi tendinţele in cinci ramuri industriale importante, raportul evidențiază scăderea accentuată a investițiilor în perioada 1971—1975 in comparație cu perioada 1966—1970. agenţiile de presă transmit: Convorbiri sovieto—si riene. La Moscova au început convorbirile sovieto-siriene la care participă Leonid Brejnev, Nikolai Podgornîi, Aleksei Kosîghin şi preşedintele Republicii Arabe Siriene, secretarul general al Partidului Baas Arab Socialist, Hafez Al-Assad. Biroul Politic al P.C. din Finlanda a dat Publicităţii o declaraţie in care arată că partidul este dispus să poarte convorbiri cu Partidul Social-Democrat şi Partidul de centru asupra posibilităţii formării unui guvern de coaliţie majoritar. Conducerea Uniunii democratice a poporului finlandez, în cadrul căreia Partidul comunist reprezintă formaţiunea politică cea mai importantă, împărtăşeşte un punct de vedere similar. Informaţia în slujba făuririi unei noi ordini economice internaţionale. Aceasta este tema colocviului ce s-a deschis ieri la Florenţa, sub egida UNESCO, cu participarea a circa o sută de ziarişti din cinci continente. După cum arată agenţia France Presse, esenţa colocviului constă în căutarea căilor de a se pune capăt „dezechilibrului informaţional“, adică a stării de dependenţă în care se găsesc numeroase ţări în curs de dezvoltare adesea victime ale unei trunchieri a imaginii lor de către unele mijloace de informare din ţările occidentale. Delegaţia P. C. Portughez condusa de Alvaro Cunhal, secretarul general al partidului, a avut convorbiri la Paris cu delegaţia P.C.F. în comunicatul publicat se subliniază că cele două partide apreciază asigurarea unităţii clasei muncitoare şi unirni largi a tuturor forţelor democratice drept factorii esenţiali pentru succesul luptei populare care se desfăşoară în fiecare din cele două ţări in condiţii specifice. Reprezentantul special al O.N.U. în Cipru, Perez de Cuellar, a avut, la Nicosia, convorbiri cu Tassos Papadopoulos, reprezentantul cipriot grec la negocierile intercomunitare privind situaţia din insulă. în cursul convorbirilor a fost evocată perspectiva noilor negocieri intercomunitare ce vor avea loc la mijlocul lunii mai, în capitala cipriotă. Miniştrii de externe ai ţărilor Pieţei comune au reunit luni la Londra pentru a discuta o serie de probleme internaţionale actuale, între care apropiata reuniune de la Belgrad în problemele securităţii şi cooperării în Europa, situaţia din Orientul Apropiat şi din Cipru, probleme africane. O reuniune a O.P.E.C. (Comisia economică a Organizaţiei ţărilor exportatoare de petrol) s-a deschis, luni, la Viena. Dezbaterile sunt consacrate pregătirii de recomandări ce vor fi prezentate Conferinţei ministeriale a O.P.E.C., programată să înceapă la 12 iulie la Stockholm. Demonstraţie împotriva discriminărilor.In capitala statelor Unite a fost organizat de către populaţia de provenienţă latinoamericană un „Marş al recunoaşterii“. Numeroşi locuitori ai Washingtonului, din Texas, Michigan şi alte state au demonstrat împotriva discriminărilor faţă de cetăţenii S.U.A. a căror limbă maternă este spaniola. Preşedintele Republicii Guyana, Raymond Arthur Chung, a sosit la Pekin, într-o vizită de stat, la invitaţia guvernului chinez, informează agenţia China Nouă. împrumut acordat Italiei de CEE Miniştrii de finanţe ai ţărilor Pieţei comune, reuniţi luni la Luxemburg, au hotărit să acorde un Împrumut de 500 milioane dolari Italiei pentru a o ajuta să-şi depăşească dificultăţile balanţei de plăţi. Miniştrii au dat mandat Comisiei C.E.E. să sondeze piaţa financiară internaţională în vederea găsirii acestei sume, care va fi apoi atribuită Italiei. Pe de altă parte, Italia s-a angajat să aplice o serie de măsuri restrictive în domeniul politicii economice. Forţele israeliene de securitate au făcut uz de gaze librimogene pentru a împrăştia o demonstraţie organizată de studenţii din Nablus în sprijinul cererilor de eliberare a deţinuţilorpolitici palestineni aflaţi în închisorile israeliene — relatează agenţia Reuter. Ploile torenţiale care au căzut în ultimele două săptămâni în Kenya au provocat mari inundaţii ce au lăsat fără adăpost peste 30 000 persoane. SPORT • SPORT • SPORT • SPORT • SPORT • SPORT • SPORT O SPORT 9 SPORT în cîteva rînduri box. Au început întrecerile pentru „Centura de aur“ Luni după-amiază, pe ringul Palatului sporturilor şi culturii din Capitală au început Întrecerile celei de-a 6-a ediţii a competiţiei internaţionale de box „Centura de aur“, la care participă 129 de pugilişti reprezentînd 15 ţări : Algeria, Bulgaria, Cehoslovacia, Cuba, R. D. Germană, R. F. Germania, Iugoslavia, Mongolia, Polonia, Tunisia, Turcia, Ungaria, U. R.S.S., Venezuela şi România. Iată" rezultatele înregistrate în prima gală : categoria muscă (51 kg) : A. Guevara (Venezuela) b.ab. 3 pe Paul Dragu (România) ; F. Hentchel (R. D. Germană) b. kp. 1 pe I. Donose (România) ; categoria pană (57 kg) : N. Hocine (Algeria) b.p. pe V. Polacek (Cehoslovacia) ; T. Tudor (România) b.p. pe I. Stoianov (Bulgaria) ; M. Lazăr (România) b.p. pe Orlando Bastidas (Venezuela) ; K. D. Ott (R.F. Germania) b.p. pe Otgon Baiar (Mongolia) ; Tr. Ruja (România) b.p. pe Carlos Pinauaugo (Venezuela) ; C. Buzdugeanu (România) b.p. pe A. Celik (Turcia); categoria semi-ușoară (60 kg) ; VI. Sorokin (U.R.S.S.) b.ab. II pe Fl. Livadaru (România) ; Duke Stable (Cuba) b. ab. I pe Tr. Georgia (România). Aseară a avut loc a doua reuniune din cadrul competiţiei internaţionale de box „Centura de aur“. Iată rezultatele înregistrate : cat. cocoş (54 kg) ; F. Pak (U.R.S.S.) b.p. pe T. Dinu (România) ; E. Roman (Venezuela) b.p. pe Dugerjav (Mongolia) ; N. Popa (România) b.p. pe Trad Nejib (Tunisia) ; M. Koenig (R. F. Germania) b.p. N. Neagu (România) ; N. Trujillo (Venezuela) b.p. D. Condurat (România) ; Mohamed Allir (Algeria) b.p. M. Donciu (România) ; A. Horta (Cuba) b.p. Șt. Duminică (România) ; cat. semimijlocie (67 kg) ; Valentin Simion (România) b.p. Siris Bellorian (Venezuela) ; D. Heicko (Cehoslovacia) b.p. David Garcia (Venezuela) ; tînărul campion român. Vasile Cicu, boxind tehnic și cu mult curaj, a întrecut la puncte (decizie 3—2) pe vicecampionul olimipic A. Aldama (Cuba) , cât. mijlocie (75 kg) , L. F. Martinez (Cuba) b.p. C. Chiracu (România), după un meci foarte disputat. Astăzi au loc alte două reuniuni, care vor începe la orele 15 și, respectiv, 19, în turneul final al campionatului european masculin de şah pe echipe, după trei ture şi disputarea partidelor întrerupte conduce formaţia U.R.S.S. cu 13 puncte, urmată de Ungaria 15 puncte. Bulgaria 13 puncte. Iugoslavia şi R.F. Germania 11.5 puncte. România 10.5 puncte. Anglia 9.5 puncte. Cehoslovacia 7 puncte. Rezultate complete din turul trei : U.R.S.S. — România 5,5—2,5 ; Iugoslavia — R.F. Germania 5—3 ; Bulgaria — Cehoslovacia 4,5—3,5 ; Ungaria — Anglia 6—2. în concursul internaţional de lupte libere de la Bratislava, concurentul român Ion Ivanov (categ. 90 kg) s-a situat pe locul doi. Alţi patru sportivi români, Dumitru Ignat (categ. 52 kg), Vasile Ţigănaş (categ. 82 kg), Stelică Morcov (categ. 90 kg) şi Ladislau Simon (categ. peste 100 kg), s-au clasat pe locul trei la categoriile respective. La Praga, în faţa a 12 000 de spectatori, selecţionata secundă de hochei pe gheată a Cehoslovaciei a învins cu scorul de 3—1 prima reprezentativă a Suediei. In Bxit Internationala^H PAKISTAN INITIATIVE IN VEDEREA ISLAMABAD. — Primul ministru al Pakistanului, Zulfikar An Bhutto, a anunţat în cadrul unei conferinţe de presă o serie de noi iniţiative menite să înlesnească angajarea dialogului între Partidul Poporului din Pakistan, cîştigătorul recentelor alegeri, şi partidele de opoziţie grupate în Alianţa Naţională Pakistaneză (P.N.A.). Premierul Bhutto şi-a reafirmat dorinţa de a începe un dialog cu opoziţia şi a precizat că formula de compromis, respinsă de P.N.A. cu două zile in urmă, „corespunde în spirit şi substanţă“ cererilor formulate de aceasta reînnoind propunereade a organiza alegeri pentru adunările provinciale, boicotate de opoziţie cind acestea s-au desfăşurat. în cazul in care P.N.A. ar ciştiga majoritatea voturilor exprimate in cele patru provincii, premierul pakistanez s-a declarat de acord cu dizolvarea Adunării Naţionale şi organizarea de noi alegeri generale. DIALOGULUI CU OPOZIŢIA Totodată, el a făcut cunoscută hotărîrea de a institui prohibiţia asupra vînzărilor de băuturi alcoolice, barurilor de noapte şi a jocurilor de noroc, s-a angajat să accelereze introducerea altor legi islamice, subliniind că a cerut recomandări pentru a pune legile Pakistanului în deplină concordanță cu Codul islamic. Pe de altă parte, Zulfikar Ani Bhutto a anuntat crearea unei comisii care să recomande măsuri in vederea eradicăriicomplete a corupţiei din ţară. Şeful guvernului s-a declarat gata să ridice starea de urgenţă, instituită după conflictul indo-pakistanez din 1971, dacă Alianţa Naţională Pakistaneză va fi de acord să negocieze cu el o soluţie menită să ducă la normalizarea situaţiei politice din țară. Partidele de opoziție au respins luni noile propuneri avansate de primul ministru. TRIPOLI Întrunirea Comisiei mixte româno-libiene de cooperare economică și tehnică TRIPOLI. — La Tripoli au început lucrările sesiunii a IV-a a Comisiei mixte româno-libiene de cooperare economică și tehnică. Se examinează modul cum au fost îndeplinite hotăririle luate în timpul întîlnirilor şi convorbirilor din anul 1974 de conducătorii celor două ţări şi urmează a fi stabilite măsuri pentru dezvoltarea în continuare a cooperării economice şi tehnice şi a schimburilor comerciale dintre România şi Libia. Delegaţiile celor două părţi în comisie sunt conduse de Ion Păţan, viceprim-ministru al guvernului, ministrul comerțului exterior si cooperării economice internaționale, și Ezeddin Al-Mabruk, ministrul libian al petrolului. în favoarea destinderii internaţionale şi limitării cursei înarmărilor NEW YORK . Din iniţiativa revistei americane „New World Review“, la New York a fost organizată o întrlnire a reprezentanţilor organizaţiilor obşteşti care se pronunţă pentru destindere internaţională şi limitarea cursei înarmărilor. Intîlnirea, desfăşurată sub lozinca „Problema principală — destinderea“, a adresat poporului american apelul de a-şi intensifica acţiunile in sprijinul cauzei destinderii internationale, pentru frînarea cursei înarmărilor. De asemenea, participanţii au adresat o telegramă preşedintelui Jimmy Carter, în care guvernul american este chemat să reducă bugetul militar şi să folosească fondurile eliberate în acest fel pentru soluţionarea unor probleme economice stringente. Campionatul mondial de handbal masculin (echipe de tineret) în oraşul suedez Göteborg au luat sfirsit întrecerile grupelor semifinale ale campionatului mondial masculin de handbal, rezervat echipelor de tineret. Selecţionata României a intîlnit formaţia Kuweitului, în faţa căreia a cîștigat cu scorul de 38—16 (19—7) Finala competiției se va disputa între formațiile U.R.S.S. și Ungariei. Selecționata României va juca pentru locul 11 cu echipa Franței. ^ Sesiunea Uniunii Interparlamentare şi-a încheiat lucrările • Apel la continuarea eforturilor în vederea făuririi unei securităţi trainice pe continentul european 9 „Sînt necesare măsuri eficace pentru accelerarea transferului de tehnologie către ţările în curs de dezvoltare" 9 Sentimente de simpatie şi solidaritate faţă de poporul român CANBERRA. — Reuniunea de primăvară a Uniunii Interparlamentare, care şi-a încheiat lucrările la Canberra, a adoptat o rezoluţie cu privire la rolul parlamentelor in problemele reducerii tensiunii internaţionale si realizării dezarmării generale şi totale. Pornind de la importanţa deosebită a edificării păcii şi securităţii europene pentru îmbunătăţirea climatului de destindere pe plan internaţional, delegaţiile participante au relevat necesitatea continuării eforturilor în acest domeniu, în special în vederea reuniunii de la Belgrad. în acest sens, în rezoluţie a fost inclusă propunerea grupului român privind crearea în cadrul parlamentelor a unor organe care să urmărească modul în care guvernele respective pun în aplicare prevederile Actului final al Conferinţei general-europene, organizarea de contacte şi reuniuni ale acestora. în legătură cu instaurarea unei noi ordini economice internaţionale, documentul adoptat subliniază importanţa luării unor măsuri eficace pentru îmbunătăţirea radicală a condiţiilor actuale privind transferul de tehnologie către ţările în curs de dezvoltare. De o deosebită actualitate este prevederea, inclusă la propunerea delegaţiei române, potrivit căreia ar fi salutată convocarea unei conferinţe la nivel înalt a ţărilor în curs de dezvoltare pentru punerea de acord a poziţiilor lor, în cadrul Consiliului interparlamentar, preşedintele Thomas Williams a exprimat sentimentele de simpatie şi solidaritate ale parlamentarilor faţă de poporul român, in urma cutremurului de la 4 martie a.c. într-o intervenţie specială în consiliu, şeful delegaţiei parlamentare române, Ioan Ceterchi, a informat asupra amplelor acţiuni întreprinse în vederea reconstrucţiei. Numeroase delegaţii şi-au exprimat admiraţia faţă de modul in care poporul român a înfruntat această grea încercare. Consiliul a hotărât convocarea, în luna mai 1978, a celei de-a treia conferinţe parlamentare pe problemele securităţii şi cooperării în Europa. Pe agenda Conferinţei UNESCO de la Helsinki Modalităţile de intensificare a cooperării europene in domeniile educaţiei, ştiinţei şi culturii HELSINKI — In capitala Finlandei au început, luni, lucrările celei de-a VII-a conferinţe a Comisiilor pentru UNESCO din regiunea Europei. Vor fi discutate probleme ce privesc dezvoltarea cooperării dintre Comisiile pentru UNESCO din ţările europene în lumina Actului final al Conferinţei pentru securitate şi cooperare în Europa, contribuţia acestor organisme la transpunerea in viaţă a obiectivelor şi programului UNESCO adoptat la ultima conferinţă generală de la Nairobi privind participarea UNESCO la rezolvarea problemelor majore ale lumii contemporane : instaurarea unei noi ordini economice internaţionale, dezarmarea, cooperarea europeană, lupta împotriva colonialismului, neocolonialismului, politicii de apartheid. Totodată, sunt examinate probleme privind dezvoltarea cooperării dintre comisiile pentru UNESCO din ţările europene şi din ţările în curs de dezvoltare. Şedinţa inaugurală s-a desfăşurat sub preşedinţia şefului delegaţiei române, profesor Jean Livescu, care a relevat în intervenţia sa rezultatele importante obţinute în perioada care a trecut de la ultima conferinţă, ţinută la Bucureşti in 1972, şi contribuţia pe care comisiile naţionale sunt chemate să o aducă la dezvoltarea cooperării europene în domeniile educaţiei, ştiinţei şi culturii,in cadrul UNESCO şi în conformitate cu Actul final al Conferinţei de la Helsinki. Preşedintele Finlandei, Urho Kekkonen, a adresat un mesaj participanţilor la conferinţă. Rezultatele parţiale a ale alegerilor din Belgia BRUXELLES. Ministerul Afacerilor Interne al Belgiei a anunţat oficial luni seara că rezultatele definitive ale alegerilor politice generale desfăşurate duminică nu vor putea fi cunoscute pînă marţi. Directorul organizării alegerilor din cadrul acestui minister a declarat că nu au parvenit încă rezultatele privind una din cele nouă provincii ale Belgiei, Hainaut, în cele opt provincii în care rezultatele alegerilor pentru cele două camere ale parlamentului sunt cunoscute se anunţă că Partidul social-creştin a obţinut 73 de locuri, socialiştii 47, liberalii 28. Preocupări economice in ţările în curs de dezvoltare COLUMBIA. Organisme tehnice ale guvernului columbian au iniţiat o serie de studii privind posibilitatea construirii unei centrale atomoelectrice, în scopul valorificării bogatelor zăcăminte de uraniuţie care le pose-* dă această ţară — informează agenţia Inter Press Service, citind declaraţia directorului Institutului pentru probleme nucleare, Ernesto Villarreal. Specialiştii consideră că, o dată terminate studiile şi proiectele, construcţia viitoarei centrale atomoelectrice va putea fi terminată în 1990, cind noul obiectiv energetic columbian va putea intra în funcţiune la întreaga sa capacitate. VOLTA SUPERIOARA. Societatea naţională de electricitate a Voltei Superioare, „VOLTELEC“, şi-a mărit capacitatea de producţie prin intrarea în funcţiune, in 1976, a termocentralei Ouaga si prin instalarea unui grup electric suplimentar la centrala Bobo Dioulasso. Anul acesta vor fi instalate două grupuri de cite 5 000 kW fiecare la centrala Ouaga si două grupuri de 1 500 kW la Bobo Dioulasso. Continuă, totodată, studiile privind construirea barajului Noumbiel, unde va fi instalată o hidrocentrală cu o producţie de 320 milioane kWh pe an. INDIA. Potrivit statisticilor oficiale, in perioada aprilie 1976 —februarie 1977 valoarea produselor indiene exportate a fost de 44,3 miliarde rupii, cu 28,7 la sută mai mare decât în perioada corespunzătoare a anului trecut. NIGERIA. Pentru a transforma Nigeria, aşa cum prevede planul de dezvoltare a economiei naţionale pe perioada 1976—1980, într-un mare centru al traficului de mărfuri din Africa occidentală, autorităţile federale nigeriene au hotărit să aloce suma de 2 miliarde naira, din totalul de 30 miliarde prevăzut la capitolul cheltuielilor bugetare, pentru construcţia de porturi. Datorită acestor investiţii, pînă în 1980 urmează să fie construite noi porturi şi extinse cele actuale. cinema • Asii înălțimilor : SCALA — 9,15; 11,45; 14.30; 17.15; 20, FEROVIAR — 9; 11,30; 14.15; 17; 19,45, MODERN — 9; 11,15; 13,30; 16; 18,15; 20.30. • Podul fetelor : VICTORIA — 9,12; 11.30; 13,45; 16; 18.15; 20,15. • Tănase Scatiu : MIORIȚA — 9. 12; 16. 19. • Hollywood, Hollywood : FESTIVAL — 8.30; 10.45; 13; 15.30; 18; 20.30. FAVORIT — 9. 11.15; 13.30; 15.45; 18. 20,15. LUCEAFĂRUL — 8 30: 10.45; 13; 15.45; 18.15; 20.30. • Căluțul cocoşat — 9.30; 11.15; 13; 17.30. Frază neterminată — 14.45; 19.30 : DOINA. • Tatăl risipitor : CENTRAL — 9.15; 11.30; 13.45; 16; 18. 20. • Sfîrșitul legendei : EXCELSIOR — 9: 11.15: 13.15: 15.30: 17.45: 20. GLORIA — 9: 11.15: 13.30: 15,45: 18. 2015. FLAMURA — 11.15: 13.30: 15,45: 18. 20. • Nu mai fac î FLAMURA — 9. o Parada surprizelor : TIMPURI NOI — 9: 11.15: 13.30: 15,45: 18. 20. • Pe aripile vîntului : PATRIA — 8 30: 14: 18.30. • Conversația : EFORIE — 9: 11:15: 13.30: 16: 18:15: 20 30. A Misterul lui Herodot ; AURORA — 9: 11:15: 13.130: 15.45: 18: 20. FLOREASCA — 9: 11: 13; 15.30; 17.45: 20. FLACARA — 9.30: 11.30; 13.30: 16: 18: 20. • N-a dansat decit o vară — 9,45, Colega mea vrăjitoarea — 11,45, Palma —* 14: 16.15, Viridiana — 18.30; 20.30 : CINEMATECA. • Mireasa lui Zandy : CASA FILMULUI (la sala de festivităţi Dinamo) — 16; 18; 20. • Cuibul salamandrelor : COTROCENI — 9; 11;15; 13.30; 15.45; 18. 20.15. GIULEŞTI — 9; 11; 13.15; 15.30; 17.45. 20. • Richard al III-lea : GRIVIŢA — 9; 12; 16; 19. • Lumea circului : BUZEŞTI — 9; 12; 16; 19.15. • Îngeraşii negri : MELODIA, — 9; 11,15; 13.30; 15.45; 18; 20.15. • Răscoala : PROGRESUL — 15.30; 17,45. 20. • Pîine şi ciocolată : ARTA — 10; 12; 14; 16; 18. 20. • Prin cenuşa imperiului : MUNCA — 9.30; 11.15; 13,15; 15,15; 17,15; 1945. • Copil de suflet : TOMIS — 9: 11;15; 13 30: 16: 18;15: 20.30. • Accident : BUCEGI — 9: 11; 13; 15.30: 17.45. 20. • Trei zile şi trei nopţi : DRUMUL SĂRII — 15.30: 18: 20.15. • Paravanul : VIITORUL — 9: 11; 13; 15 30: 18. 20. • B. D. la munte si la mare : LIRA — 9: 11;15; 13.30: 15.30; 18; 20.15. • Africa Express : FERENTARI — 9 30: 11 30: 13.30: 15;30: 17 30: 19 30. • Șatra : PACEA — 10: 12; 14: 16; 18: 20. POPULAR — 15.45; 18: 20.15. • Pentru un pumn de... ceapă : COSMOS — 9: 11.15; 13.30; 15.45; 18: 20.15. SC INT El A - marți 19 aprilie 1977 SĂRBĂTOAREA NAŢIONALĂ A REPUBLICII SIERRA LEONE Excelenţei Sale dr. SIAKA STEVENS Preşedintele Republicii Sierra Leone FREETOWN Cu prilejul celei de-a VI-a aniversări a proclamării Republicii Sierra Leone, am deosebita plăcere de a vă adresa, in numele poporului român, precum şi al meu personal, călduroase felicitări şi cele mai bune urări de sănătate şi fericire personală, de pace şi prosperitate poporului leonez prieten. Folosesc această ocazie pentru a reafirma încrederea că relaţiile de prietenie şi colaborare statornicite între ţările noastre vor cunoaşte o dezvoltare continuă, în spiritul acordurilor şi înţelegerilor convenite în timpul vizitei dumneavoastră în Republica Socialistă România, spre binele popoarelor noastre, al cauzei păcii şi securităţii internaţionale, al edificării unei noi ordini economice şi politice în lume. NICOLAE CEAUŞESCU Preşedintele Republicii Socialiste România Aşezată pe malul micului golf Fourah şi străjuită în partea opusă de un lanţ muntos, tapisat de o vegetaţie luxuriantă, capitala Republicii Sierra Leone — Freetown — are aspectul unei imense grădini tropicale. Freetown se mindreşte cu cea mai veche instituţie de învăţământ superior din vestul continentului, fondată in 1845, după 50 de ani de la întemeierea localităţii de către sclavii negri eliberaţi din America şi reîntorşi pe pămîntul african. După proclamarea independenţei Republicii Sierra Leone, în 1961, universitatea a fost transferată într-un ansamblu nou, ridicat pe muntele Aureol, care domină oraşul prin arhitectura sa zveltă. In capitală, care a cunoscut o rapidă dezvoltare in ultimii ani, au fost construite un şir de clădiri moderne, între care se remarcă clădirea parlamentului, a poştei centrale; un nou ansamblu a fost ridicat in cartierul Congo. Dezvoltarea oraşului Freetown este caracteristică pentru ritmul proceselor înnoitoare ce au loc în întreaga ţară. Pe baza valorificării unor însemnate bogăţii subterane — minereu de fier şi diamante — au fost lansate o serie de proiecte economice şi sociale. Planul de dezvoltare pentru perioada 1975—1979 prevede investiţii în valoare de 620 milioane de boni (310 milioane lire sterline) pentru construcţia unor noi fabrici şi uzine, diversificarea agriculturii. Se are in vedere sporirea producţiei de bunuri alimentare, precum şi realizarea unor importante proiecte agricole în provinciile din nordul şi estul ţării, crearea unor cooperative şi ferme de stat model, introducerea pe scară largă a tehnicii moderne în agricultură. Intre România şi Sierra Leone s-au statornicit şi se dezvoltă relaţii de prietenie şi colaborare, bazate pe stimă şi respect reciproc. Un moment de seamă în dezvoltarea relaţiilor dintre cele două ţări şi popoare l-au constituit convorbirile din 1974 dintre preşedintele Nicolae Ceauşescu şi preşedintele Siaka Stevens. Declaraţia solemnă comună, Acordul general de colaborare, precum şi celelalte documente semnate la Bucureşti au aşezat relaţiile dintre ţările noastre pe baze trainice, de lungă durată, dezvoltarea acestor relaţii corespunzind intereselor ambelor popoare, cauzei păcii şi cooperării internaţionale. A. B. Receppe oferită de ambasadorul Republicii Arabe Siriene Cu prilejul sărbătorii naţionale a Republicii Arabe Siriene, ambasadorul acestei ţări la Bucureşti, Walid Al-Moualem, a oferit, luni seara, o recepţie. Au participat tovarăşii Emil Drăgănescu, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., viceprim-ministru al guvernului, Ion Stănescu, secretar al C.C. al P.C.R., viceprim-ministru al guvernului, George Macovescu, ministrul afacerilor externe, alţi membri ai guvernului, reprezentanţi ai conducerii unor ministere şi instituţii centrale, oameni de cultură şi artă, ziarişti. Erau prezenţi şefi ai unor misiuni diplomatice acreditaţi la Bucureşti şi alţi membri ai corpului diplomatic. (Agerpres) Cronica Institutul român pentru relaţiile culturale cu străinătatea a organizat, luni după-amiază, in Capitală, o manifestare culturală dedicată aniversării Zilei naţionale a Republicii Sierra Leone. La manifestare au luat parte membri ai conducerii I.R.R.C.S., ai Ligii române de prietenie cu popoarele din Asia şi Africa, reprezentanţi ai Ministerului Afacerilor Externe, Consiliului Culturii şi Educaţiei Socialiste, oameni de artă şi cultură, un numeros public. K Luni a sosit în Capitală colectivul Teatrului Madách din Budapesta, care întreprinde un turneu în ţara noastră in cadrul planului de colaborare culturală cu R.P. Ungară. Artiştii oaspeţi vor prezenta cite două spectacole la Bucureşti şi Cluj-Napoca, având in repertoriu piesele „Othello“ de Shakespeare şi ,,Isabela, regina Spaniei“ de Illés Endre. In aceeaşi zi a venit în Capitală formaţia vocal-instrumentală „Katinka“ din U.R.S.S., care va da spectacole în mai multe zilei oraşe ale ţării. Conceptele de la Bucureşti şi Ploieşti vor fi susţinute in beneficiul sinistraţilor cutremurului din 4 martie. ★ In cadrul Festivalului national „Cîntarea României“, luni s-a deschis cea de-a V-a ediţie a tradiţionalei manifestări „Primăvara culturală bucureşteană“. Ziua inaugurală a avut ca generic „Bucureştiul şi independenţa“. Ea a început cu o sesiune, în care cercetători şi muzeografi din Capitală au prezentat comunicări tratind diverse aspecte referitoare la centenarul Independenţei de stat a României. Manifestări inaugurale constind din expuneri şi spectacole literar-muzical-coregrafice au avut loc în toate sectoarele Capitalei şi în comunele suburbane. Sala Dalles a găzduit un simpozion dedicat Independenţei, urmat de un spectacol literar-muzical realizat cu concursul ansamblului „Doina“ al Ministerului Apărării Naționale. T tv PROGRAMUL 1 9.00 Teleşcoală 10.00 Antologia filmului pentru copii şi tineret — Shirley Temple 11.10 Melodii de succes 11.25 File de istorie : „O ţară a dreptăţii pentru toţi“ 11.45 Telex 11.50 închiderea programului 16.00 Telex 16.05 Teleşcoală 16.35 Curs de limba engleză 17.05 Lecţii TV pentru lucrătorii din agricultură 17.35 Vîrstele peliculei 18.15 întrebări şi răspunsuri 18.45 Telecronică pentru pionieri 19.05 Centenarul Independenţei — „Tinerii din satul eroului“ 19.20 1001 de seri 19.30 Telejurnal 20.00 „Cîntarea României". Festivalul creaţiei şi hărniciei. Faza judeţeană 20.30 Teatru : „Intr-o singură seară“, de Iosif Naghiu. Premieră TV. Regia şi adaptarea TV : Sanda Manu 22.00 Orizont tehnico-ştiinţific 22.30 Telejurnal PROGRAMUL II 20.00 Film serial pentru copii : „Toate pânzele sus !“. Episodul 4 20.55 Tineretul Capitalei 21.15 Telex 21.20 Muzică uşoară şi arii din operete 21.45 Agenda culturală bucureşteană 22.05 Viaţa economică a Capitalei teatre • A.R.I.A. (la sala mică a Teatrului Naţional) : Spectacol extraordinar susţinut de Teatrul „Madách“ din Budapesta cu piesa „Othello“ de W. Shakespeare — 19.30. • Filarmonica ..George Enescu“ (la sala mică a Palatului) : Ciclul de iniţiere muzicală „O istorie sintetică a muzicii europene“. Prezintă George Bălan — 17. • Opera Română ; Cocoşatul de la Notre-Dame (Esmeralda) — 19. • Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra“ (sala Grădina Icoanei) ; Tineri căsătoriţi caută cameră — 19.30. • Teatrul Mio : Viaţa e ca un vagon ? — 19.30. • Teatrul Giuleşti : Hotel „Zodia gemenilor“ — 19.30. • Teatrul satiric-muzical „C. Tănase“ (sala Victoriei) : Lasă supârarea-n hol — 19. • Ansamblul artistic ,.Rapsodia română“ : Pe acest pământ — 19.39. • Teatrul „I. Vasilescu“ : Bunica se mărită — 19.30. • Teatrul „Ion Creangă“ : Sficlă năzdrăvanul — 10. • Teatrul „Țăndărică“ (la Casa de cultură „Petőfi Sándor“) : Ileana Sînziana — 10. _______________________________________________________________________________________ ____________ REDACTIA ŞI ADMINISTRAŢIA: Bucureşti, Piaţa Scinteii. Tel. 17 60 10. 17 60 20. Abonamentele se fac la oficiile poştale şi difuzorii din Întreprinderi şi instituţii. In străinătate, abonamentele se fac prin ILEXIM — departamentul export-import presă, P. O. BOX 136—137 telex : 11 226, București, str. 13 Decembrie nr. 3. Tiparul : Combinatul Poligrafic CASA SCINTEII0360