Scînteia, mai 1986 (Anul 55, nr. 13589-13614)

1986-05-01 / nr. 13589

PAGINA 2 2 MAI- ZIUA TINERETULUI MUNCA DEDICATA ÎNFLORIRII PATRIEI dovada spiritului a răspunderii patriotice a tinerei generaţii Ca în fiecare an, la 2 Mai sărbătorim ZIUA TINERETULUI - sărbătoare scumpă întregului nostru popor. Marcarea acestei sărbători are loc în atmosfera de puternică efervescenţă creatoare, de angajare muncitorească, patriotică, in care oamenii muncii, întregul popor acţionează cu dăruire şi abnegaţie pentru a întîmpina măreţul eveniment aniversar de la 8 Mai - împlinirea a 65 de ani de la făurirea Partidului Comunist Român — cu noi şi remarcabile realizări in toate domeniile de activitate. De ziua sa, tineretul României socialiste se defineşte ca o generaţie a muncii şi certitudinilor, al cărei suprem ideal este acela de a-şi consacra toate energiile înfăptuirii politicii partidului de înflorire necontenită şi multilaterală a patriei. A munci pentru ţară, pentru binele şi viitorul ei luminos cu toată pasiunea şi vigoarea tinereţii, iată una din trăsăturile esenţiale ce caracterizează tînăra generaţie de astăzi crescută şi educată de organizaţia sa revoluţionară, Uniunea Tineretului Comunist, sub conducerea partidului. A fi tînăr în anul gloriosului jubileu al partidului Prezenţă activă în viaţa economică a ţării Această splendidă şi entuziastă angajată a tinerei generaţii în folosul progresului economic şi social al ţării - răspuns însufleţitor la vibrantele chemări adresate in attea prilejuri de secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, in cele peste două decenii ale unei epoci de profunde prefaceri revoluţionare inaugurate de Congresul al IX-lea - se concretizează in aceste zile intr-un bogat bilanţ de fapte. Fapte ce probează cu forţa lor de convingere că tineretul României socialiste se află la înălţimea sarcinilor încredinţate de partid, că el participă activ, cu întreaga sa capacitate de muncă şi creaţie, la înfăptuirea marilor obiective ale dezvoltării economico-sociale a ţării stabilite de Congresul al Xlll-lea al partidului, că nu munca pentru propăşirea patriei şi înflorirea ei îşi pune permanent o tinerească semnătură de onoare. Din nenumăratele fapte de muncă şi creaţie care ilustrează portretul de astăzi al tinerei generaţii din ţara noastră înfăţişăm numai cineva, aşa cum ne-au fost relatate de participanţii la ancheta social-politică a „Scinteii“. — în tot ceea ce se înfăptuieşte pe cuprinsul ţării astăzi, când ne pregătim să aniversăm şase decenii şi jumătate de la făurirea gloriosului nostru partid — spune tovarăşul Remus Moraru, maistru, secretarul comitetului de partid din Schela de producţie petrolieră Moreni, judeţul Dîmboviţa —, prezenţa tineretului înseamnă o mărturie grăitoare a eroismului cotidian, a entuziasmului şi patriotismului revoluţionar, o mărturie a hotărîrii de nezdruncinat a tinerei noastre generaţii, mobilizată de organizaţiile U.T.C., sub conducerea organizaţiilor de partid, de a-şi spori permanent contribuţia la înfăptuirea obiectivelor dezvoltării economico-sociale stabilite de partid. La noi, la Moreni, extracţia petrolului are o îndelungată tradiţie. Dar ea are şi un important viitor. Iar cei care vor duce mai departe această activitate de însemnătate majoră pentru economia ţării, cei care o vor perfecţiona şi moderniza potrivit exigenţelor mereu sporite formulate de conducerea partidului vor fi, se înţelege, cei peste 750 de tineri ai schelei. Privind lucrurile dintr-o asemenea perspectivă, comitetul de partid are permanent în vedere ca muncitorii şi specialiştii tineri să găsească, la locurile de muncă unde sunt repartizaţi, condiţii propice integrării fără dificultate în muncă, pentru a-şi pune cit mai bine în valoare cunoştinţele lor tehnicoprofesionale şi a-şi desăvîrşi pregătirea de specialitate, politică şi de cultură generală. Iar cei mai numeroşi beneficiari ai cursurilor profesionale, ai schimburilor de experienţă, consfătuirilor şi acţiunilor politico-educative şi culturale sunt tinerii. Desigur, in ridicarea nivelului pregătirii tehnico-profesionale şi educarea socialistă, revoluţionară a tinerei generaţii, un rol important îl au comuniştii, prin sprijinul pe care ei i-l dau, prin îndrumarea pe care ei o exercită zi de zi, cu tact şi înţelegere — aceasta constituind o adevărată şcoală a muncii şi a vieţii. Ei, comuniştii din schela noastră, izbutesc să sădească în conştiinţa tinerilor spiritul răspunderii şi disciplinei muncitoreşti, respectul şi dragostea faţă de profesie, convingerea că au o misiune nobilă de îndeplinit, aceea de a participa cu toate puterile lor la dezvoltarea bazei energetice şi de materii prime a ţării. Efectele acestor preocupări se regăsesc în participarea activă şi responsabilă a tinerilor la activitatea organelor de conducere colectivă a schelei, la organizarea muncii, pentru îndeplinirea sarcinilor de plan ce ne revin , se reflectă, înainte de toate, în rezultatele economice ale colectivului schelei noastre. Este de reţinut că în activitatea de intervenţie, bunăoară, prima ca însemnătate intr-o schelă petrolieră, 40 la sută dintre sondorii-şefi sunt utecişti , că lucrări-cheie din cadrul atelierului mecanic, din sectorul gaze, de la compresoare şi transporturi sunt efectuate de ei. — Organizaţia de tineret de la întreprinderea de osii şi boghiuri Bala — una dintre cele mai puternice organizaţii de tineret din judeţul,v01ţ — cuprindp,. fjpste ( oj)i) de , tineri, ceea ce THpre'zintăOJ' aproape ' jumătate din personalul muncitor din unitate — precizează tovarăşul Liviu Ciurez, secretarul comitetului U.T.C. din întreprindere. Prezenţa tinerilor în viaţa economică a întreprinderii se regăseşte în mod nemijlocit în întreaga activitate desfăşurată de colectivul nostru pentru realizarea producţiei fizice planificate, pentru creşterea productivităţii muncii şi fabricarea unor produse de calitate superioară, pentru gospodărirea raţională şi economisirea resurselor materiale şi energetice , într-un cuvînt în toate rezultatele economice ale întreprinderii. Referindu-mă numai la luna martie, comparativ cu prevederile planului a fost realizată o producţie-marfă suplimentară în valoare de 15,3 milioane lei, concretizată în importante cantităţi de oţel, piese forjate, osii, boghiuri, piese de schimb obţinute peste plan. Rezultatele din această lună se regăsesc corespunzător şi în producţia destinată exportului, planul trimestrial în acest domeniu fiind depăşit cu 27,3 la sută. Pentru sporirea contribuţiei lor la bunul mers al activităţii economice a întreprinderii, tinerii, îndrumaţi îndeaproape de organizaţia de partid, acţionează în mod susţinut, cu toată dăruirea şi priceperea, în fabrici, secţii şi ateliere, pe schimburi, sub genericul „Zile şi săptămâni record în producţie“, au fost înregistrate rezultate deosebite în întrecerea socialistă, în cadrul căreia s-au evidenţiat numeroase organizaţii U.T.C. prin munca plină de pasiune şi răspundere a unor tineri, cum sunt forjorii Gheorghe Dozescu şi Ion Ghiţă, strungarii Nigolae Baidor, Valentin Bogeanu, Florea Marcă şi Dan Dobrica, lăcătuşii Dumitru Ciungulescu, Dumitru Tudor şi Dănuţ Goanţă, sudorul Marin Gheorghe, electricienii Ion Bădiu, Dan Matei şi mulţi alţii. Un alt domeniu de acţiune specific organizaţieide tineret îl constituie recuperarea şi reintroducerea în circuitul productiv a materiilor prime şi materialelor feroase şi neferoase refolosibile, valoarea acestora ridicîndu-se în acest an, pînă in prezent, la cîteva sute de mii lei. Numai în ultima săptămînă au fost recuperate 23 tone de metal de la halda de zgură aflată la Braneţ. Concludent este şi un alt exemplu. De mai mulţi ani, organizaţia de tineret de la întreprinderea „Carbochim" din Cluj-Napoca a ocupat consecutiv locuri fruntaşe in întrecerea utecistă pe judeţ. Tinerii de aici şi-au adus o importantă contribuţie la obţinerea de către colectivul întreprinderii a unor realizări remarcabile, care au făcut ca unitatea lor să fie decorată de 6 ori cu înalte distincţii ale Republicii. Pentru rezultatele deosebite obţinute in 1985, în întrecerea „Tineretul, factor activ în îndeplinirea obiectivelor deceniului ştiinţei, tehnicii, calităţii şi eficienţei“, organizaţia U.T.C. a primit recent diploma C.C. al U.T.C. Vorbindu-ne despre acţiunile tinerilor de aici, tovarăşul Nicolae Zirbo, sculer-matriţer, secretar al comitetului U.T.C., a menţionat faptul că uteciştii au reuşit să depăşească de cinci ori planul propriu economic finanţat pe anul trecut (faţă de 100 000 au realizat 500 000 lei). Tinerii specialişti au participat la rezolvarea unor teme din planul tehnic al întreprinderii, prin aplicarea cărora se obţine anual o eficienţă economică însumind peste 6 milioane lei. Uteciştii sunt implicaţi direct in acţiunile de modernizare şi îmbunătăţire a proceselor tehnologice, de asimilare și fabricare a unor produse noi, de înaltă calitate, destinate exportului. In prima linie a bătăliei pentru recolte superioare O vorbă românească — „la treabă se vede omul ce poate“ — şi o diplomă — recent primită din partea C.C. al U.T.C. — ne-au călăuzit paşii spre sediul cooperativei agricole de producţie din Cazasu, judeţul Brăila, unitate agricolă fruntaşă, care a obţinut anul trecut producţii sporite la porumb şi sfeclă de zahăr, fiind distinsă cu două locuri pe judeţ. — Tinerii noştri ? ! Sunt conştiincioşi, au o concepţie sănătoasă despre muncă şi viaţă — ne spune tovarăşa Vasilica Popescu, preşedintele cooperativei. Şi ştiu un lucru, care se învaţă la noi, la ţară, din tată-n fiu : roadele pămîntului se văd după modul cum il muncesc oamenii. Din peste trei sute membri cooperatori, cei 60 de tineri — par puţini, nu-i aşa ?! — sunt o forţă prin faptele lor. O dovedesc rezultatele în muncă. Tineri cooperatori ca Ion Iordache, Gheorghiţă Oprea, Dumitru Mănăilă, Angelache Ciric şi alţii au obţinut, anul trecut, de pe solele repartizate, peste 12 000 kg boabe porumb şi peste 61 tone sfeclă de zahăr la hectar. „Secretul“, după cum aveam să-l aflăm, a constat în repartizarea strictă a sarcinilor de plan pe fiecare dintre tinerii cooperatori, in angajamentele pe care şi le-au asumat, în însuşirea de noi cunoştinţe agrozootehnice, precum şi in participarea tinerilor la propriile concursuri profesionale — toate cu „examenul“ direct al faptelor in cele două ferme vegetale şi cea zootehnică. — In 1985 s-a realizat, la porumb, cea mai mare producţie din ultimii cinci ani — argumentează, in continuare, interlocutoarea. Tinerii au avut suprafeţe repartizate în acord global, au combătut dăunătorii, au prăşit şi fertilizat, au lucrat zilumină şi au transportat rodul Imediat după recoltare, în ferma nr. 1 au fost sole pe care s-au realizat şi 18 000 kg boabe porumb la hectar. Aici au lucrat tineri destoinici ca Ioana Dinu, Niculina Ion, Nastasia Patrichi... Cuvinte spuse din inimă, cu Încredere in tineretul care nu cunoaşte decit „forţa faptei, prin fapte !“, am reţinut de la preşedintele cooperativei şi despre cei ce lucrează in ferma zootehnică, precum mulgătorii Gh. Oprea, Dumitru Ichim sau îngrijitorii de păsări Elena Ene şi Chivu Dobrilă. De asemenea, despre cei 20 de tineri mecanizatori ai C.A.P., reţinem că şi aici expresia „din tată-n fiu“ e la rang de cinste : Vasile lucrează cu tatăl lui, Ştefan Radu, pe agregate complexe. Marius e în schimburi cu tatăl său, Ştefan Ursache. Lucrările efectuate de ei sunt de cea mai bună calitate. Aveţi încredere în tineri ? — o Întrebăm. „I-auzi vorbă ! în campania agricolă din această primăvară, la C.A.P. Cazasu, zicala „Cine se scoală de dimineaţă departe ajunge“ este mină in mină cu hărnicia tinerilor noştri, cu angajamentul lor de a contribui din plin la obţinerea unor producţii record şi in acest an, la nivelul exigenţelor formulate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, care ne-a vizitat cooperativa in toamna anului 1981. îndemnurile pe care ni le-a adresat atunci sint mereu prezente în munca noastră, ambiţionîndu-ne să mergem hotărît pe drumul unor Împliniri superioare pe frontul recoltei brăilene“. Munciţi şi învăţaţi la - un fierbinte îndemn devenit deviză de muncă şi viaţă — Insufleţitorul Îndemn al secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, adresat tinerei generaţii de a munci şi învăţa, de a învăţa şi a munci relevă marea importanţă acordată pregătirii noastre pentru muncă şi viaţă, pentru a făuri viitorul comunist al patriei — spune tovarăşul Dan Raleţchi, student anul II la Facultatea de electrotehnică a Institutului politehnic „Traian Vuia“ din Timişoara. Pentru mine, ca şi pentru toţi studenţii timişoreni, acest înalt comandament constituie un adevărat program de muncă şi învăţătură căruia îi consacrăm toate eforturile noastre. Sigur că nu este uşor să devii un specialist bine pregătit în general, un om bine pregătit pentru muncă şi viaţă. Dar satisfacţia de a avea toate condiţiile create, posibilitatea de a-ţi însuşi viitoarea profesie la cel mai înalt nivel al competenţei şi calităţii şi, totodată, de a te forma ca un adevărat revoluţionar constituie pentru noi, ca şi pentru întregul tineret al ţării, un puternic şi însufleţitor îndemn mobilizator. Aspiraţie concretizată, cum aveam să vedem, şi intr-o altă parte de ţară, la Iaşi. Deşi filiala din Iaşi a Institutului de inginerie tehnologică şi proiectare pentru industria chimică a împlinit 30 de ani de existenţă, astfel că unii dintre membrii colectivului nostru sunt păşiţi in a doua virstă, toţi ne considerăm tineri — ţine să sublinieze tovarăşul ing. dr. Dumitru Rădăuceanu, directorul filialei. Şi aceasta atit prin faptul că, intr-adevăr, mulţi suntem tineri statorniciţi să lucrăm în proiectare şi inginerie tehnologică în ■” ultimii : fmi, cit si, datorită faptuluică lucrăm mereu la noi şi noi, obiective moderne, la a căror realizare urmărim continuu să aplicăm în proiectare şi in tehnologii cele mai recente noutăţi tehnice, acel simbure al progresului tehnic. De-a lungul anilor, conducerea filialei institutului a manifestat o preocupare continuă pentru promovarea tinerilor. Marea majoritate a şefilor de colective de proiectare şi inginerii consilieri de acum sunt tineri sau deţin funcţii de răspundere dinainte de a fi avut 30 de ani. Ca atare, aşa se explică faptul că aici colectivul de muncă a lucrat şi lucrează cu acel elan tineresc, revoluţionar, caracteristic, de altfel, întregii tinere generaţii, la toate obiectivele din domeniul industriilor chimice şi petrochimice ctitorite in „Epoca Nicolae Ceauşescu“. Directorul filialei din Iaşi a institutului amintit ne-a spus apoi că mulţi tineri proiectanţi lucrează la realizarea standurilor de probă, care duc la diferite modernizări tehnologice şi la îmbunătăţirea calităţii firelor sintetice, la aplicarea unor noutăţi in premieră naţională in domeniul transportului pneumatic, la conceperea instalaţiilor pentru obţinerea vidului, a utilajelor pentru evaporarea în filtru de lichid şi altele, că in domeniul ingineriei tehnologice s-au realizat de pe acum tehnologii pentru obţinerea tehnopolimerilor, tehnologii pentru obţinerea pulberilor poliamidice prin procedeu mecanic criogenie şi procedeu chimic prin polimerizare anionică. „Noutăţi şi rezultate — ţine să adauge tovarăşa Mărioara Jungu, secretara organizaţiei U.T.C. — apreciate cu deosebire la Sesiunea naţională de comunicări ştiinţifice pentru tineret, organizată de C.C. al U.T.C.a oraşul Gheorghe Gheorghiu-Dej“. Faptele - măsura angajării comuniste, patriotice gloriosul jubileu al partidului nostru comunist, ziua de 1 Mai şi „Ziua tineretului“ a generat o puternică emulaţie in rîndul brigadierilor noştri. Cu toţii suntem bucuroşi să raportăm azi realizările obţinute de la începutul acestui an , depăşirea sarcinilor de plan cu peste 100 000 metri cubi steril excavaţi şi transportaţi, cu 50 000 tone cărbune extras şi livrat beneficiarilor, cu efectuarea a peste 5 000 ore de muncă patriotică in sprijinul producţiei. Dintr-o altă parte a ţării, din Braşov, tovarăşul Ion Munteanu, secretar al comitetului municipal U.T.C., ţine să ne relateze : „Printre cele mai importante realizări in domeniul gospodăririi şi înfrumuseţării Braşovului din ultima perioadă, rod al muncii patriotice a tinerilor municipiului nostru, se numără şi amenajarea şi înfrumuseţarea celor două camere de calcar ale fostei fabrici de ciment „Temelia“, amenajare menită să înfrumuseţeze peisajul natural arid din această zonă, unde s-au ridicat şi se ridică splendide ansambluri de locuinţe. La această importantă lucrare o contribuţie de seamă au adus-o tinerii municipiului, in special studenţii Facultăţii de silvicultură a Universităţii din Braşov, care au sădit cu migală, agăţaţi in coarde, arborii ce vor schimba aspectul acestor cariere. De citeva zile, în aceeaşi zonă a fostei platforme „Temelia“, alţi tineri continuă lucrările de înfrumuseţare a acestei zone prin amenajarea unui lac şi a unui parc de agrement şi drenarea terenului mlăştinos de aici. Prin aceste lucrări, zona fostei platforme „Temelia“ va deveni una din cele mai frumoase zone urbanistice ale municipiului nostru“. Fireşte, acestea sunt numai cîteva fapte de muncă şi creaţie din cronica realizărilor remarcabile ale tinerei generaţii a ţării sau la obţinerea cărora îşi aduce o deosebită contribuţie. Fapte care demonstrează că a munci pentru patrie, pentru dezvoltarea şi ridicarea ei pe noi culmi de progres şi civilizaţie, pentru înfăptuirea exemplară a măreţelor obiective stabilite de Congresul al Xlll-lea al partidului, încă din acest prim an al cincinalului 1986-1990, a devenit hotărîrea nestrămutată, angajamentul solemn al tinerei generaţii. Anchetă realizată de Al. PI MILA, cu sprijinul corespondenţilor „Scinteii" Şantierul naţional al tineretului din cadrul Combinatului minier Rovinari. Alături de minerii care lucrează in acest perimetru carbonifer, cei peste 700 de tineri, purtători ai uniformei albastre ale brigadier, cinstesc prin noi fapte de muncă gloriosul jubileu al partidului. — Se împlinesc in această primăvară — spune tovarăşul Nicolae Frăţilescu, comandantul Şantierului naţional al tineretului de la Rovinari — 8 ani de cind, din acest ţinut al cărbunelui, s-a Înălţat spre zări primul „Hei-rup !“ — emoţionant şi insufleţitor imn de muncă al tinereţii revoluţionare. Organizat la indicaţia, secretarului general al partidului, in anul in care se împlineau trei decenii de la înfiinţarea primelor şantiere naţionale de muncă patriotică, şantierul de la Rovinari a avut şi are un rol deosebit de important in antrenarea tineretului patriei la înfăptuirea unuia dintre obiectivele fundamentale ale acestei etape — dezvoltarea bazei energetice a ţării. De atunci, in fiecare an, aici şi-au desfăşurat permanent activitatea peste 1 000 de brigadieri. Lor li s-au alăturat, in perioadele de vacanţă, mii de elevi şi studenţi care au avut posibilitatea să cunoască şi să-şi însuşească tainele unor meserii de frunte : miner, excavatorist, electrician, lăcătuş, electromecanic şi altele. Spiritul patriotic care ne animă, înţelegerea profundă a misiunii noastre, aceea de a contribui la sporirea producţiei de cărbune energetic destinat termocentralelor ţării, s-au concretizat in îndeplinirea şi depăşirea an de an a sarcinilor ce ne-au revenit, in mai mulţi ani, între care şi în 1985, obţinind locul I in întrecerea utecistă pe ţară. Dorinţa de a întâmpina cu rezultate cît mai bune Fotografia de fati reprezintă o imagine-simbol pentru nivelul de dezvoltare şi modernizare la care l-a ridicat, azi, industria românească, pentru prezenta tineretului in primele rinduri ale bătăliei pentru o nouă calitate a muncii. O elocventă mărturie a participării responsabile a tineretului la asigurarea progresului patriei. Asemenea tinerilor de la întreprinderea de aparataj electric pentru instalata din Focșani, surprinși intr-un moment al procesului de producţie, alte milioane şi milioane de tineri multiplică această imagine ce echivalează cu o semnătură de prestigiu : munca pentru ţară. Foto : Eugen Dichiseanu! SCINTEIA - joi 1 mai 1986 Manifestări consacrate aniversării partidului Gloriosului nostru partid, tovarăşului Nicolae Ceauşescu - inaltul omagiu al ţării » ■ Expoziţii omagiale dedicate jubileului partidului In cadrul amplei suite de manifestări organizate in întreaga ţară In întimpinarea jubileului partidului, miercuri au avut loc in Capitală două evenimente culturale semnificative. La Muzeul de Istorie al Republicii Socialiste România a avut loc vernisajul expoziţiei jubiliare „65 de ani de la făurirea Partidului Comunist Român“. Sub acelaşi generic, la Muzeul de Artă al Republicii Socialiste România s-a deschis o expoziţie omagială de artă plastică. La vernisajul celor două expoziţii au luat parte tovarăşii Ion Coman, Dumitru Popescu, Petru Enache, Suzana Gâdea, Mihai Gere, Ion Ursu. Au fost prezenţi, de asemenea, membri ai C.C. al P.C.R., activişti de partid şi de stat, personalităţi ale vieţii noastre ştiinţifice şi culturale, oameni ai muncii, din întreprinderi şi instituţii bucureştene. -- 1 . Lafiret civintul in deschiderea acestor importante manifestări, tovarăşa Suzana Gâdea, membru supleant al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., preşedintele Consiliului Culturii şi Educaţiei Socialiste, s-a referit pe larg la semnificaţia evenimentului istoric de la 8 Mai 1921, relevind că expoziţiile constituie, in ansamblul lor, un act major de conştiinţă naţională, o elocventă manifestare a recunoştinţei pe care întregul nostru popor o poartă Partidului Comunist Român, secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, neînfricat revoluţionar şi patriot înflăcărat, de a cărui strălucită activitate sint nemijlocit legate toate marile înfăptuiri dobîndite In ultimele două decenii in patria noastră. A fost adus un cald omagiu tovarăşei Elena Ceauşescu, militant revoluţionar de seamă, personalitate proeminentă a vieţii ştiinţifice româneşti şi universale, pentru prodigioasa sa activitate consacrată înfăptuirii politicii partidului şi statului nostru, înfloririi continue a ştiinţei, invăţămintului şi culturii, folosirii cuceririlor geniului uman exclusiv in folosul progresului şi prosperităţii popoarelor. Prin intermediul a numeroase documente şi fotografii, expoziţia de la Muzeul de istorie al Republicii Socialiste România evocă bogatele tradiţii de luptă ale poporului român pentru libertate socială şi independenţă naţională, momentele importante ale evoluţiei mişcării muncitoreşti şi democratice din ţara noastră, care au condus in mod firesc la crearea, cu 65 de ani în urmă, a Partidului Comunist Român, forţa politică ce şi-a asumat cu înaltă responsabilitate rolul de organizator şi conducător al clasei muncitoare, al maselor populare din România in lupta lor pentru dreptate socială şi libertăţi democratice, pentru apărarea independenţei şi suveranităţii patriei. însemnătatea istorică a evenimentului de la 8 Mai 1921 este pusă în lumină de documente ce ilustrează activitatea eroică a partidului comuniştilor pentru înfăptuirea aspiraţiilor poporului nostru de înlăturare a cruntei asupriri burghezo-moşiereşti. Un loc deosebit este rezervat exponatelor ce prezintă momente de referinţă ale luptei comuniştilor — cum este procesul din 1936 de la Braşov, unde tovarăşul Nicolae Ceauşescu a înfruntat cu bărbăţie şi deosebită tărie revoluţionară autorităţile burgheze, devenind din acuzat un vehement acuzator al societăţii bazate pe inegalitate socială şi exploatare. Deosebit de sugestiv este evocată marea demonstraţie antifascistă şi antirăzboinică de la 1 Mai 1939, ce a situat ţara noastră în avangarda frontului european antifascist, amplă acţiune politică la desfăşurarea căreia un rol de mare însemnătate au avut tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu. Bogatul mesaj al expoziţiei este subliniat de prezentarea unor imagini-document referitoare la Congresul al IX-lea al P.C.R., eveniment epocal al istoriei româneşti contemporane ce inaugurează, prin alegerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu in funcţia supremă de conducere a partidului, perioada cea mai rodnică, cea mai bogată în Implinit din întreaga existenţă a României, epoca de aur a patriei. Un loc aparte ocupă imaginile Infătişîndu-l pe conducătorul partidului si statului nostru in mijlocul oamenilor muncii, în dialogul cu făuritorii de bunuri materiale si spirituale, momente ce ilustrează cu pregnantă stima si dragostea cu care este înconjurat tovarăşul Nicolae Ceauşescu de întregul popor, înfătisind marile procese definitorii pentru progresul rapid, multilateral al României socialiste, expoziţia pune în lumină contribuţia hotărîtoare a tovarăşului Nicolae Ceauşescu la fundamentarea, elaborarea şi înfăptuirea întregii politici interne şi externe a partidului şi statului, nostru, la afirmarea Partidului Comunist Român drept centru vital al întregii naţiuni, la dezvoltarea amplă şi continua perfecţionare a democraţiei noastre muncitoreşti, revoluţionare. Relevind aportul substanţial al cercetării ştiinţifice la dezvoltarea Întregii vieţi economico-sociale, numeroase exponate subliniază contribuţia deosebită a tovarăşei academician doctor inginer Elena Ceauşescu la elaborarea şi Înfăptuirea programelor de dezvoltare economică şi socială a patriei, la avîntul fără precedent al ştiinţei, invăţămintului şi culturii în ţara noastră. Mari panouri cu fotografii ale remarcabilelor obiective economice ridicate în ultimele două decenii — Transfăgărăşanul, hidrocentrala Porţile de Fier, Canalul Dunăre — Marea Neagră, metroul, mari combinate şi uzine — grandioase ctitorii ale „Epocii Nicolae Ceauşescu“, întregesc imaginea de ansamblu a drumului parcurs de ţara noastră, sub conducerea înţeleaptă şi clarvăzătoare a Partidului Comunist Român, constituind o adevărată frescă a capacităţii creatoare a unui popor devenit stăpînul propriului său destin. Un spaţiu amplu este acordat în expoziţie viguroasei afirmări a României în viaţa internaţională ca promotoare a unei politici de pace şi securitate, de înţelegere şi cooperare între naţiuni. Este evidenţiată înalta apreciere de care se bucură poziţia realistă şi constructivă a ţării noastre în toate marile probleme ale lumii contemporane, demersurile tovarăşului Nicolae Ceauşescu pentru oprirea cursei înarmărilor şi trecerea la dezarmare, în primul rînd la dezarmare nucleară, pentru eliminarea pericolelor de război, pentru edificarea unui climat de pace, înţelegere şi colaborare pe planeta noastră. Expoziţia de la Muzeul de Artă al Republicii Socialiste România reprezintă un fierbinte omagiu pe care artiştii plastici, creatorii din ţara noastră il aduc Partidului Comunist Român, secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, cu prilejul aniversării a 65 de ani de glorioasă şi eroică existenţă a partidului nostru comunist, ca o expresie a înaltei gratitudini pentru grija pe care o poartă dezvoltării artei şi culturii, înfloririi necontenite a scumpei noastre patrii — Republica Socialistă România. Prin intermediul unui mare număr de lucrări de pictură, sculptură, grafică, tapiserie şi afiş politic, semnate de artişti profesionişti şi amatori din întreaga ţară, expoziţia reflectă rolul determinant al Partidului Comunist Român, conducătorul politic al întregului popor, în lupta pentru eliberare socială şi naţională, pentru făurirea celei mai drepte şi umane societăţi pe pămintul României — comunismul. Operele prezentate evocă marile momente din istoria poporului român, lupta sa pentru afirmarea fiinţei naţionale, pentru unitate, libertate şi independenţă, tradiţiile mişcării muncitoreşti şi revoluţionare din România, precum şi transformările care au avut loc in viaţa ţârii, sub conducerea secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în anii socialismului. Numeroase tablouri şi lucrări de sculptură şi tapiserie exprimă sentimentele întregii naţiuni faţă de conducătorul iubit al partidului şi statului nostru. Compoziţii de mari dimensiuni, sugestiv intitulate „Partidul — Ceauşescu — România“, „Partidul Comunist Român, centrul vital al naţiunii“, Înfăţişează pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ctitorul României moderne, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, in mijlocul făuritorilor de bunuri materiale, în cadrul dialogului permanent purtat cu ţara. O suită de lucrări reflectă marile realizări din anii de după Congresul al IX-lea, de cind în fruntea partidului şi statului se află tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Creaţiile prezintă, de asemenea, aspecte de profundă semnificaţie privind intensa activitate politică şi ştiinţifică desfăşurată de tovarăşa academician doctor inginer Elena Ceauşescu pentru înflorirea continuă a spiritualităţii româneşti, Înfăptuirea marilor idealuri ale socialismului şi comunismului in patria noastră. O serie de lucrări relevă, totodată, vocaţia de pace a poporului român, politica externă activă promovată de România, de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pentru făurirea unei lumi mai bune şi mai drepte pe planeta noastră, o lume a păcii, înţelegerii şi colaborării. (Agerpres) ★