Scînteia, iunie 1988 (Anul 57, nr. 14240-14265)

1988-06-01 / nr. 14240

SCINTEIA — miercuri 1 iunie 1988 COPIII-viitorul patriei, florile vieţii Astăzi, copiii patriei noastre au asigurat tot ce este necesar pentru învăţătură, pentru viaţă, pentru un viitor liber, luminos; pot să gîndească spre visul de aur - comunismul, să-şi propună şi să realizeze cele mai măreţe visuri. NICOLAE CEAUŞESCU In 1987 i-a născut copilul care a rotunjit populaţia ţării noastre la 23 de milioane de locuitori. Evenimentul a fost marcat, cum se cuvine, de familie, de întreaga ţară. Astăzi, 1 Iunie, Ziua internaţională a copilului, este momentul cel mai potrivit pentru a sublinia că, de fapt, venirea pe lume a fiecărui copil este o sărbătoare, un prilej de mare bucurie. El este înconjurat, din primele clipe de viaţă, cu toată dragostea şi grija celor apropiaţi, a întregii societăţi, pentru care fragedele vlăstare constituie garanţia dăinuirii neamului, viitorul, ziua de miine a patriei. Spiritul umanist al politicii partidului şi statului nostru îşi găseşte reflectarea in tot ce s-a înfăptuit şi continuă să se înfăptuiască pentru om şi fericirea lui, pentru ca tinăra generaţie, copiii să beneficieze de tot ceea ce socialismul a creat pe întreg cuprinsul ţării, mai cu seamă în perioada inaugurată de Congresul al IX-lea al P.C.R. Este de ajuns să ne gîndim la milioanele de familii ce locuiesc în apartamente construite în anii noştri, la miile de şcoli şi grădiniţe noi, la edificiile moderne destinate ocrotirii sănătăţii celor mici, la atîtea şi atitea, dovezi cotidiene ale preocupării statornice a societăţii noastre, pentru a ne da seama care este dimensiunea exactă a efortului material destinat a crea condiţii cit mai bune de trai pentru oamenii muncii, pentru ca fiii şi fiicele lor să crească intr-un climat sănătos, civilizat, să aibă la indemină toate condiţiile spre a se instrui şi a deveni cetăţeni de nădejde, cu dragoste faţă de ţară, capabili să se consacre înălţării ei pe culmile comunismului. Politica demografică a partidului nostru, iniţiată de secretarul său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, avînd ca scop păstrarea tinereţii şi vigorii naţiunii noastre socialiste, se concretizează în măsuri de stimulare a natalităţii, de sprijinire a familiilor cu copii, prin acordarea de alocaţii de stat şi ajutoare pentru mamele cu mulţi copii, intr-un întreg sistem in care sunt incluse instituţii sanitare şi de învăţămint, un mare număr de cadre medicale şi didactice cu înaltă calificare. Imaginea intilnită, în numeroase împrejurări, a tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi a tovarăşei Elena Ceauşescu, înconjuraţi de copii cu căldura şi entuziasmul specifice vîrstei, reprezintă o expresie vie, convingătoare a dragostei şi recunoştinţei tinerei generaţii pentru copilăria fericită de care se bucură, pentru condiţiile minunate de creştere şi educare ce le sunt asigurate. Aceste frumoase şi calde sentimente faţă de partid şi conducătorul său, părintele drag al tinerelor vlăstare, se regăsesc în rezultatele bune la învăţătură, în însuşirea temeinică a noilor cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, a celor mai înaintate cunoştinţe din toate domeniile, reprezintă răspunsul in fapte al copiilor la îndemnul adresat de secretarul general al partidului de a învăţa, a învăţa, a învăţa. Astăzi, 1 iunie, întregul nostru popor tot îndreaptă gîndurile cele mai curate şi mai pline de speranţă către primăvara ţării — copiii, cu urarea de a-i vedea crescind mari şi voinici, ca feţii frumoşi din poveste. „Să creşteţi sănătoşi!“ In marea sa răspundere de a face din plăpînda fiinţă căreia i-a dat viaţă un copil sănătos, iar, mai apoi, iun adult sănătos, mama are aliaţi de nădejde in devotaţii membri ai corpului medical profilat pe ocrotirea mamei şi copilului. Nu există localitate sau cartier in care reţeaua sanitară să nu fie prezentă ; multe din edificiile noi ce împodobesc arhitectura oraşelor sunt destinate îngrijirii sănătăţii celor mici. Un intreg sistem de educaţie sanitară vine in ajutorul mamelor, al tinerelor familii, învăţîndu-le „meseria" atit de greu de părinte. Iată citeva cifre concludente pentru modul concret de aplicare a politicii demografice a partidului și statului nostru In domeniul sanitar : • 99 LA SUTA din copii se nasc Intr-o unitate sanitară specializată, sub supravegherea unui personal medical competent. • La oraşe şi la sate funcţionează 3 889 de dispensare care acordă asistenţă medicală copiilor. • Circa 7 000 de medici pediatri şi de medicină generală pentru copii, aproximativ 21 000 de surori de pediatrie şi 3 600 de surori de ocrotire se află la dispoziţia familiei pentru a îngriji, cu pricepere şi devotament, sănătatea celor mici. • In cele 871 de creşe sunt îngrijiţi peste 84 000 de c°pm* iar în leagăne - circa 13 800 copii.  E o mîndrie \ } E o mîndrie ^ 4 că poţi spune 4 / oricui te-ntreabă / cine eşti. \ 4 Sint un copil 4 ce-şi trage seva 1 din mindre plaiuri româneşti. ) 4 E o mîndrie \ / fără seamăn i * să vii pe lume ) 4 şi să creşti \ / in epoca cea mai măreaţă i * a plaiurilor româneşti. ' 1 Trăim in Epoca de aur \ 4 şi creştem plini de măreţie 4 noi, generaţia luminii, 4 a păcii şi a fericirii 4 1 în mindra noastră Românie! /. Gabriela SUTEIT ’ pionieră, judeţul Harghita 4 ' Angajament \ 1 Învăţaţi, munciţi, învăţaţi! \ Sfatul acesta cald \ 4 Ne îndrumă gindul şi fapta tinerească ' 4 Visul de aur, prin noi, 4 4 să se-mplinească ! ' Şi ţara, ca-n poveste, 1 \ mai mindră să-nflorească. \ \ învăţaţi, munciţi, învăţaţi! 4 4 Acesta e îndemnul , 4 Pe care il urmăm, iubit conducător ! ; 1 Exemplul Dumneavoastră ! 4 de muncă şi de luptă 4 1 Ne luminează drumul. . . mereu cutezător. ţ \ învăţaţi, munciţi, învăţaţi! \ 4 Sunt vorbe înţelepte 4 / Ce ne vor fi povaţă de-a pururi. 4 învăţăm, muncim, învăţăm ! \ 4 Cu toată fiinţa noastră, 4 Suntem ai tăi, patrie ! , * Cu toată iubirea noastră. 4 \ Sintem ai tăi, partid comunist ! 1 \ Roxana MOLDOVAN \ 4 pionieră, județul Hunedoara 4 Şanse egale la învăţătură tuturor fiilor ţării Societatea nouă, socialistă pe care o edificăm are nevoie de oameni cu o pregătire temeinică, multilaterală, de specialişti în cele mai diverse domenii de activitate. De aceea, adresîndu-se copiilor, tineretului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu ii îndeamnă, cu căldură şi adîncă înţelepciune părintească, spre însuşirea ştiinţei şi culturii, a celor mai de seamă cuceriri ale cunoaşterii umane, pentru a se pregăti să preia, din mina părinţilor lor, ştafeta construcţiei socialiste şi a asigura ridicarea continuă a patriei noastre pe cele mai înalte culmi de progres şi civilizaţie. In România socialistă, porţile şcolilor de toate gradele sunt larg deschise tuturor fiilor şi fiicelor sale. Egalitatea de şanse este asigurată de existenţa unei puternice baze materiale, de condiţiile create pentru integrarea armonioasă a învăţămîntului cu practica, de un corp didactic devotat şi competent, capabil nu numai să transmită cunoştinţe, ci şi să formeze caractere, să contureze personalitatea copilului, să-i descopere vocaţiile, talentele şi să le cultive înalta calitate a şcolii româneşti este atestată şi de importantele distincţii aduse de reprezentanţii trimişi la diferite concursuri internaţionale pe discipline şcolare. * Populaţia şcolară in actualul an de învăţămint se cifrează la 55 milioane, iar numărul unităţilor şcolare, de toate gradele, este de circa 29 000 ; din 10 000 de locuitori, aproape 2 000 sunt şcolari. • Pentru preşcolari există 12 548 de grădiniţe, frecventate de peste 836 000 de c°P'i• In cele circa 15 800 de ş coli învaţă carte aproape 4,5 MILIOANE de elevi 747 su nt şcoli profesionale, în care se formează, ca viitori muncitori, in fiecare an, circa 258 000 de elevi. • Numărul sălilor de clasă trece de 100 000, i°r cel al laboratoarelor şcolare este de circa 14 500. • Aproape 239 000 de cadre didactice se consacră formării tinerei generaţii. Porţi largi spre viitor Alături de şcoală, organizaţiile de pionieri cultivă înclinaţia firească a copiilor spre cunoaştere, spre tot ce e nou, ii ajută să aprofundeze şi să completeze cele învăţate în orele de clasă. In şcoli, în cercurile cu caracter tehnico-ştiinţific ale caselor pionierilor şi şoimilor patriei, sub îndrumarea unor pasionaţi specialişti, copiii fac primii paşi in universul nemărginit al cunoaşterii ştiinţifice, îşi dezvoltă puterea de creaţie. Mii şi mii de întrebări izvorîte din curiozitatea specifică vîrstei tinere îşi găsesc răspuns in activitatea acestor cercuri ; idei îndrăzneţe se materializează în lucrări practice, unele ajungînd să fie brevetate ca invenţii. Un univers în care întrebarea ce străbate copilăria — „de ce ?“ — este receptată cu atenţie, primind explicaţia cuvenită. Aici se formează viitorii specialişti, muncitorii cu înaltă calificare de care are atita nevoie economia noastră naţională în plină dezvoltare şi modernizare. # In şcoli şi case ale pionierilor şi şcolarilor există aproape 57 000 de cercuri tehnico-aplicative, in care activeaza circa 14 MILIOANE p'° nieri , numărul lucrărilor elaborate trece de 115 000. • In ediţia din anul trecut a concursului de creaţie şi anticipaţie tehnico-ştiinţifică pentru pionieri şi şcolari „Start spre viitor", din numeroasele lucrări prezentate, peste 1 000 ou *os* selecţionate , 271 dintre acestea au fost distinse cu premii şi menţiuni. • 25 de brevete de inventator au fost acordate, in ultimii ani, unor purtători ai cravatelor roşii cu tricolor. • Tabăra republicană de la Năvodari va fi — şi în acest an - gazda unor interesante competiţii ale inteligenţei şi cu-noaşterii : „Ştafeta cutezanţei ştiinţifice şi a indemînării tehnice“, cu mai multe secţiuni, ca şi concursurile de navomodele, aeromodele, automodele, micromodele, machete spaţiale, radiotelegrafie, radiogoniometrie, informatică. • Tabăra republicană „Prietenii naturii" își va stabili sediul în satul de var cântă din comuna Bididia, județul Tulcea. Neîngrădită afirmare a talentelor Sensibilitatea, inspiraţia şi talentul celor mici îşi găsesc un fertil ţărim de afirmare în cercurile artistice, in participarea la diferitele faze ale Festivalului naţional „Cîntarea României1. An de an, din rîndul micilor pictori sau poeţi, muzicieni sau iubitori ai folclorului se afirmă talente autentice, a căror îndrumare este încredinţată unor cadre cu competenţă şi dragoste de copii. Activitatea acestor cercuri este consacrată educaţiei patriotice a copiilor, orientării creaţiei lor spre teme de cea mai stringentă actualitate, inspirate din politica partidului şi statului nostru. • In cele peste 41 000 de cercuri artistice (literare, de artă plastică şi fotografică etc.) activează circa 824 000 de pionieri şi şcolari. • La faza de masă a celei de-a 7-a ediţii a Festivalului naţional „Cîntarea României" participă peste 77 000 de formaţii artistice ale copiilor (coruri, ansambluri folclorice, brigăzi artistice, echipe de dansuri şa), cuprinzînd aproape 2 000 000 de pionieri. • Se află în pregătire şi alte competiţii ale micilor artişti amatori : concursul cîntecului patriotic şi dansului pionieresc „Omagiu patriei şi partidului“, etapa republicană a acţiunii complexe de educaţie patriotică „Patrie română, ţară de eroi", concursul de interpretare muzicală „Ciprian Porumbescu”, dotat cu premiul „Lira de pur", tabăra de creaţie literară şi plastică de la Dârmăneşti (Bacău), gala ansamblurilor folclorice pioniereşti şi multe altele ce vor antrena mii şi mii de pionieri dornici să exprime prin vers şi cintec, prin desen ori dans, bucuria unei copilării senine, lipsită de orice griji. Pentru binemeritatele vacanţe Vara înseamnă vacanţă. Şi nu oricare. Vacanţa mare, mult aşteptată şi pentru care se fac proiecte şi se exprimă opţiuni încă de la sfirşitul celei precedente. Efortului depus timp de trei trimestre îi urmează, după cum e şi normal, o perioadă de odihnă, activă bineînţeles, la munte, la mare, la bunici, pe terenurile de sport, peste tot unde aerul curat şi soarele fortifică sănătatea copiilor şi le dă posibilitatea să zburde nestingheriţi. Ca in fiecare an, copiii sunt aşteptaţi în taberele bine cunoscute, aflate in cele mai frumoase locuri din ţară. • Aproximativ 40 000 de c°P', vor fi cuprinşi in tabere şi colonii, atit la munte, cit şi la mare. • Numai în tabăra republicană de la Năvodari, a cărei capacitate este de 12 000 de locuri pe serie, îşi vor petrece o însorită vacanţă peste 80 000 de pionieri. • Cele 11 tabere situate in renumite staţiuni montane vor găzdui peste 9 000 de pionieri pe serie. ¤ Tradiţionalele expediţii „Cutezătorii" vor însuma circa 1 500 de acţiuni cu peste 50 000 de „expediţionari". ¤ Excursiile, drumeţiile - judeţene şi interjudeţene - vor antrena circa 1(11 MILIOANE de pionieri și școlari. PAGINA 3