Siketnémák és Vakok Oktatásügye, 1924 (26. évfolyam, 10-12. szám)

1924-01-01 / 10-12. szám

fő SIKETNÉMÁK ÉS VAKOK OKTATÁSÜGYE 10—12. sz. Elöljáróban említett előadásomban reámutattam azokra az eredményekre és igazságokra is, amiket a nyelvkutatástan, a gyermek-psychológia és physiológia fedett fel legújabbi empirisztikus kutatásai nyomán és ezzel kap­csolatban azokra a törekvésekre is — főként Querll, Malisch, — amelyek e tudo­mányok elért eredményeit kívánják a siketnémák oktatásánál hasznosítani: megállapítható pedig mindezekből — amint alább külön fejezetekben is követ­kezik, — hogy nemcsak a módszerben van a hiba, nemcsak az kíván új éltető igazságokat, hanem intézeteink szervezetében általában hiányoznak mindama tényezők, amelyek a hangbeszéd elsajátításának tulajdonképeni élet- és lélek­tani alapjait képezik. Az eredmény biztosítása megkíván­ja, hogy azokat a megállapításokat és igazságokat, amiket a nyelvkutatásban, a psychológia és physiológia felfedett, ne csak a módszeres eljárásokban, hanem intézeteink szervezetében is érvényre jussanak. A halló gyermekre, jóformán éltének első napjától kezdve a beszédnek — tartalom, terjedelem és szín szerint — igen nagyon bőségével hat a környezete. Kezdetben a gyermek nem is képes mindent felfogni és megemészteni, hovatovább azonban lassan mindig többet és többet tanul meg ebből a bőséges beszédanyagból megérteni és végül maga is utánozni, beszélni kezd. Elméje és beszédszerve különösen a 2-ik életévtől kezdve pas­­­szive vagy aktive állandóan működésben van,­­ és nem, miként az a siket­némáknál történik, a délelőttnek csak néhány órájában, amikor a beszédszer­vek szinte parancsszóra hozatnak működésbe. Reggeltől-estig folyton telítik a halló gyermeket beszéddel, de ő maga is élénken beszélget, jól-rosszul, folyvást. Egészen természetes tehát, hogy a siketnémával is így kellene eljárni, beszélve, folyton beszélve a beszéd megértésére képesíteni és — ha csökkent mértékben is — használatára ösztönözni, a beszédkedvét kifejleszteni. A leg­fontosabb beszédtanítási tényező tehát a sok beszédnyújtás és a folytonos beszéltetés. Sok szeretettel és még több türelemmel! A mai intézeti berendez­kedés mellett ezt azonban lehetetlen keresztülvinni. Ebbe a rendszerbe nagy­szerűen beleillik a Malisch-féle beszédegészekből való kezdő­ beszédtanítás és a Quertl-féle szülőházi iskola. A cél érdekében szükséges volna az inté­zetek megfelelő berendezése, a tanárok szaporítása és egész napi célszerű beosztása, kisebb növendék-csoportok alakítása, fonetikai és egyéb szemlél­tető eszközök stb. Mert legyen valamely módszer bármilyen jó, ha az intézeti szervezet annak teljes kiaknázását bármely okból csökkenti, csak féleredmény származhatik belőle. Nagyon fontos még az a kérdés is, vajon növendékeinkkel nem túlsá­gosan későn kezdjük- e meg — ha nem is a rendszeres hangbeszédtanítást — a beszédszervek megfelelő gyakorlását? Physiológiai igazság, hogy még tehet­séges embereknél is elszunnyad bármely képesség, ha az hosszabb időn át tétlenségre kényszerül. A siketnéma beszédszerve pedig 6 hosszú esztendeig, az 1. életévtől a 7.-ig tétlenségre van kárhoztatva, ennyi idő alatt pedig szinte

Next