Simon Géza Gábor: A magyar jazztörténet ösvényein. A magyar jazztörténeti kutatás hatvanöt esztendeje 1958-2023 (Budapest, 2023)

A magyarországi jazztörténeti kutatás főbb területei

97 A magyar jazztörténet ösvényein Kutatómunka és szöveg: Pentelényi Pál (Dj Gandharva). Szerkesztés, lektorálás: Fonyódi Ákos (Von Yodi). ”160 161 A kislemezről egy meglepően hosszú cikk jelent meg az interneten. Ebből idézek: „Három énekesnő négy, eddig kevéssé ismert dala jelent meg februárban egy kislemezen. A dalok mind a hatvanas évek elején születtek, és közös bennük, hogy a jazz egzotikusabb határvidékéről érkeznek. Toldy Mária, Szirmay Márta és Nadja Beimel dalai erősen elütnek a korszakból leginkább ismert táncdalok világától, a bossa nova, az afro-cuban és az exotica felé kanyarodnak. A kislemezen szereplő három énekesnő közül egyértelműen Nadja Beimel a legkevésbé ismert név itthon, alig jegyzett fel róla valamit a magyar jazztörténelem. A bolgár származású énekesnő egy bulgáriai fellépésük során ismerkedett meg Beimel Károly vibrafonművésszel. Az 1962-es turné végén pedig már házaspárként érkeztek meg Magyarországra, azóta is együtt vannak, évtizedek óta Svédországban élnek. Velük a lemezt kiadó Budabeats Records készített interjút. [...] A XX. század egyik legnagyobb magyar slágergyárosa, S. Nagy István hallotta meg­énekelni Nádját a Cirkuszban, ezután kérte fel egy kislemezre, majd férje közreműködésével megala­pították az Azúr együttest. »Pesti kollegám, Kékesi János segített összehozni a zenekart, aki klarinéton és szaxofonon játszott. A dobos Tarkői Viktorral pedig ebben az időben együtt játszottam a Budapest Tánc­palotában. További tagok: Ráduly Mihály (szaxofon — később a Syrius tagja), Koslik Rudolf (gitár) és Duka Norbert (bőgő). Háttér­vokál: Szörényi Levente, Szörényi Szabolcs és én ma­gam. A Szörényi testvéreket nem kell bemutatnom. Akkor még nem voltak ismertek, kellett valaki, aki háttérvokálozik, így beugrottak. Azt hiszem ez volt az első stúdiószereplésük.« — mesélt a zenekar alapításáról Beimel Károly. A zenekar mindössze a négy szám felvételére állt össze, több felkérést nem kaptak. Nagy vissz­hangja nem volt a kislemeznek Károly elmondása szerint, talán a rádió játszotta a dalokat párszor. A projekt egyetlen kézzelfogható eredménye egy akkoriban nagyon menőnek számító Pacsirta típusú rádiókészülék volt, amit a gázsiból vettek. A most megjelent kislemezen is hallható Sahara című számban Nadja olaszul énekel, erre azért volt szükség, mert nem volt perfekt magyar. A szöveget Vándor Kálmán szerezte, a dalt magát pedig S. Nagy István és Ullman Ottó. ”'6' 160 Exotic Jazz Impressions From Hungary (1963-65) 7”.https://budabeats.bandcamp.com/album/exotic­­jazz-impressions-from-hungary-1963-65-7. Hozzáfárás: 2023.07.02. 10:18 161 Horváth Bence: A magyar jazz egzotikus kincsei bukkantak fel a hatvanas évekből. 444.hu, Buda­pest, 2017. március 05., 08:39 . https://444.hu/2017/03/05/a-magyar-jazz-egzotikus-kincsei-bukkantak-fel-a­­hatvanas-evekbol Hozzáférés 2023.07.02. 10:30

Next