Simon Géza Gábor (szerk.): Magyar jazzkutatási konferencia (Budapest, 2016)

Jávorszky Béla Szilárd (Budaörs): A magyar cigány muzsikusok tüze

JÁVORSZKY BÉLA SZILÁRD A magyar cigány jazzmuzsikusok tüze Hogy a magyarországi jazzélet mindig is alapvetően a nemzetközi folyamatokat kö­vette, azt nyilván senki sem vitatja. De hát ez egyáltalán nem magyar specifikum, mondhatni, Európa minden államára jellemző (talán a franciák, a németek és a skandinávok jelentenek ebben némi kivételt), nézeteltérés maximum abban lehet, hogy hol mekkora a fáziskésés, a szinkronitás/a szinkronitás. A magyar jazznek azon­ban két olyan vonulata is van, amely nemzetközi szinten igazi kuriózum, ha úgy tet­szik, hungarikum: egyfelől a Dresch Mihály fémjelezte, az avantgárd felől közelítő etnikus jazz, másrészt az a fajta szonikus tüzesség, improvizációs készség és nagyfokú muzikalitás, ami a cigány származású magyar jazzmuzsikusok játékából árad. Utóbbi olyan korszakokon és stílusokon átnyúló jelenség, amely voltaképpen a ci­gány zenészek rendkívüli mozgékonyságáról, alkalmazkodó képességéről és zeneisé­géről szól. Meg arról, hogy az elmúlt évtizedekben a cigány muzsikuscsaládok utódai közül sokan a hagyományos szórakoztató zene, az anyagilag kifizetődőbb poprock vi­lág és a társadalmi megbecsülésben többet nyújtható klasszikus zenei karrier helyett egyre inkább a jazzpályát választják. S e műfajba hitelesen és meggyőzően integrál­ták bele a génjeikben hordozott cigányzenei világot. Azt az elsősorban szórakoztató célzatú magyar népies műzenét, amelynek persze - az évtizedekig élő közhiedelem­mel szemben - semmi köze az autentikus cigány folklórhoz. „Hallotta-e már Csorba Gyula cigányzenekarától a legújabb ragtime-okat?” - csa­logatta a vendégeket 1920-ban a József Főherceg Szálló bárja. Nyolc évvel korábban, 1912-ben szintén cigány muzsikusok rögzítették a Gésák című angol operett buda­pesti bemutatójára „bonuszként” beválogatott dalt, a Medvetánc­ot, amely még ab­ban az évben gramofonlemezen megjelent, és amelyet a magyar jazztör­ténet origó­jaként jelölt meg 1999-es, szakmai berkekben nagy vitákat kiváltó könyvében­ Simon Géza Gábor jazzkutató. (SGG amúgy azóta ennél lényegesen régebbre, az 1850-es évekre ment vissza az időben.) A Medvetánc persze voltaképpen Irving Berlin egy évvel korábban született, azóta is slágernek számító Alexander’s Ragtime Band című szerzeményének „magyarítása” volt, de újszerűen hatott az akkori monarchiás ope­­rettes zenei életben. Simon kutatásai­ szerint ráadásul e dalból 1912 júliusa és 1913 januárja között ifjabb Berkes Béla „császári és királyi udvari tánczenész és zenekara” négy különböző felvételt is készített, melyek közül a Bärentanz lett a legismertebb nemzetközi berkekben. A Medvetánc (vagyis az Alexander’s Ragtime Band) így két­ségkívül a századelő egyik olyan nagy hazai lemezsikere lett, ami már némiképp kap­csolatba hozható a jazzel. 1 56 1

Next