Somogyi Néplap, 1967. január (24. évfolyam, 1-26. szám)
1967-01-19 / 16. szám
Csütörtök, 1967. január 19. GUMIJAVÍTÓ NAGYATÁDON A Nagyatádi Komfort Ktsz január 1-ével gumijavító műhelyt nyitott. Gumicipők, gumicsizmák, autó- és motorbelsők vulkanizálását és külső fotózását vállalják. Eredményes egészségügyi és felvilágosító munkát végzett a Vöröskereszt Ötszázötvenhárom liter vér terven felül A betegségek megelőzéséről, az öregek egészségvédelméről, az egészséges életmódról előadások egész sora hangzott el a múlt évben megyénk községekben. Tavaly 1075 előadást szervezett a Vöröskereszt a lakosság számára. A Vöröskereszt megyei szervezetének irányításával jó munkát végeztek az üzemi és a községi alapszervezeteikben tevékenykedő aktívák. Szervező munkájuk eredménye, hogy a közérdeklődésre is számot tartó egészségügyi előadásokat több mint hatvannyolcezren hallgatták meg. Az előadások felét filmvetítéssel kötötték egybe. Az év végi értékelés szerint a toöbb előadást — összesen háromszázkilencet —, míg a marcali járásban mindössze ötvenötöt Az aktívák számára rendezett tanfolyamok és előadássorozatok az elsősegélynyújtás a házi betegápolás alapjaival ismertették meg a hallgatókat. A tanfolyamok elvégzése után a körzeti orvosok több helyen gyakorlati feladatokkal is megbízták a hallgatókat. Tavaly januárban négyhónapos önkéntes ápolónőképző tanfolyam indult harminc részvevővel. A jelentkezők a kórházba jártak gyakorlati foglalkozásra, és a négy hónap elteltével valamennyien megfeleltek a követelményeknek, sikeres vizsgát tettek. A Vöröskereszt-szervezetek egyik legnagyobb feladata tanyódi járásban tartották a tegvaly is az önkéntes véradás megszervezése volt. A múlt évben 4200 liter vér összegyűjtését vállalták a megyében. Az év végi értékelés szerint ötszázötvenhárom literrel teljesítették túl tervüket A fonyódi járás országosan is a legjobb véradó járások közé számít Háromezer-hétszázegy lakos 1129 liter vért adott, és az átlag kétszerese a megyei átagnek. Megyénkben a lakosság 4,3, a fonyódi járásban pedig 8,7 százaléka adott vért. Tavaly először szervezett Vöröskereszt önálló üzemi véradást. Hét állami gazdaságban és egy tsz-ben jelentős mennyiségű vért gyűjtöttek össze. A legtöbb helyen, mint például Balatonbogláron, elsőként a gazdaság vezetői jelentkeztek véradásra. A tisztasági mozgalom 1966- ban is szép eredményeket hozott. A hat éve tartó, évente meghirdetett tisztasági versenyben megyénk 252 községe közül vett részt. kétszáznegyvenkilenc Honfi Istvánná, a Vöröskereszt megyei titkára elmondta, hogy Kapospulán, Nagyberkiben és Fonóban csak azért maradt el az értékkelés, mert a körzeti orvosok nem tulajdonítottak neki elég jelentőséget. A községek nagy része sok tiszta, rendes házzal dicsekedhet. Az általános iskoláikban tavaly tovább emelkedett a vöröskeresztes csoportok száma Főként ennek köszönhető, hogy egyre több a tiszta, rendes osztály és iskola. A tanulók közül sokan vettek részt a Vöröskereszt Ifjú egészségőrtanfolyamán. Sikerrel rendezték meg a múlt évben a fogászati hetet. Az érdeklődésre jellemző, hogy tizenegyezer megfejtés érkezett be a rejtvény értékelésének időpontjáig. Még egy szám a Vöröskereszt tavalyi munkájának sokaságából. Elsősegélynyújtóik a nyári szezonban a Balaton mentén ezeregyszáz esetben siettek balesetet emberek segítségére szenvedett N. J. A tárgyalóteremből A kuglizás vége: verekedés, majd börtön Tavaly júniusban a somogyvári italboltban kuglizott egy nagyobb társaság, köztük Kovács Sándor és testvére, Kovács István somogyvári lakos. Mindketten alaposan beszeszeltek már, s ennek hatására Kovács Sándor újra akart dobni, holott abban a partiban már nem volt jogos. Sziládi János egy padon üldögélve figyelmeztette az erőszakoskodó embert, erre Kovács István feldühödött, és Sziládit meg sógorát, Horváth Mihályt úgy vágta arcon, hogy mindketten lefordultak a székről. Kovács Sándor a kezében tartott golyóval a földön fekvő emberekhez rohant, és Sziládi fejére három, Horváth fejére pedig egy ütést mért. A verekedő testvéreket a Lengyeltóti Járásbíróság súlyos testi sértés és annak kísérlete miatt vonta felelősségre, s Kovács Sándort 5 hónapi, Kovács Istvánt 3 hónapi szabadságvesztésre és 500 forint pénzbüntetésre ítélte. Kovács István büntetésének végrehajtását 3 évi próbaidőre felfüggesztették. Ezzel azonban az ügy nem fejeződött be. Sziládi ugyanis nem tett le arról, hogy valamilyen formában elégtételt ne vegyen a rajta esett sérelemért. Szeptember 10-én ugyancsak együtt volt a társaság a somogyvári italboltban, ismét kugliztak. Sziládi odament az erősen ittas Kovács Sándorhoz, és minden szó nélkül úgy vágta állon, hogy állcsontja két helyen eltört, két foga kiesett, és egy hónapon túl gyógyuló sérülést szenvedett. Most Sziládi János került súlyos testi sértés miatt a Lengyeltóti Járási bíróság elé. 3 hónapi szabadságvesztésre ítélték. A Kovács testvérek ellen hozott ítélet jogerős, Sziládi azonban felmentésért fellebbezett. Eladta munkatársa ruháját Többször állt már bíróság előtt Nádasdi Gyula szabolcsbábai lakos, legutóbb Budapestről is kitiltották. Tavaly vállalata a Kaposvári Cukorgyárba küldte dolgozni. A gyári munkásszálláson kapott szállást. Egyik nap hajnalig mulatozott, majd megvárta amíg társai elmennek a szállásról, s akkor az egyik szekrényből magához vett egy öltönyt. A ruhát eladta a Bizományi Áruházban, a pénzt elitta, Budapestre utazott, ott azonban a kitiltó rendelkezés megszegése miatt ták. A Kaposvári letartóztatJárásbíróság 2 év és 2 hónapi szabadsságvesztésre ítélte, 4 évre pedig eltiltotta a közügyek gyakorlásától. Az ítélet nem jogerős. Lázított, antiszemita kijelentéseket tett Ifj. Pálfy Gyula, a Vízügyi Igazgatóság balatoni kirendeltségének technikusa a napokban állt a Siófoki Járásbíróság előtt izgatás bűntettével vádolva. Munkahelyén gyakori ittasságáról, fegyelmezettségéről volt ismert. Tavaly október 6-án már a délelőtti órákban eltávozott inni. Később visszament ugyan, de csak azért, hogy belekössön társaiba. Szidta a termelőszövetkezeteket, s mert nem értettek vele egyet, újból elrohant inni, majd még itasabban tért vissza. Ekkor már antiszemita kijelentéseket tett, Hitlert maasztralita, és a szocialista rend ellen uszított Ezután ismét eltávozott munkahelyéről, sznap vissza sem ment. A bíróság — nem jogerősen — 7 hónapi szabadságvesztésre ítélte. Sz. L» Myxin — egy új antibiotikum Kanadában új antibiotikumot állítottak elő, amely a hivatalos nyilatkozatok szerint minden eddig ismertnél hatásosabb. A hírek szerint a Myxin — így nevezték el az új antibiotikumot — 34 baktérium és 49 gombafej ellen hatásos. 5 A járműprogram támaszpontja Motorgyárat szerel föl a Renault-cég Győrben — Szakosítják a futóműgyártást ■— Évenként 3000 vasúti teherkocsi Szerdán a Külkereskedelmi Minisztériumban Pavela Károly, a TECHNOIMPEX vezérigazgatója közölte a Renault-konszern hazánkban tartózkodó képviselőivel, hogy a győri motorgyár létesítésére vonatkozó, január 6-án megkötött szerződést a magyar hatóságok jóváhagyták, és az erről szóló okmányokat átadta Jean Louis Dreyfussnak, a Renault-konszern elnökének és Jean Mionnak, a Renault Engeneeringnök-vezérigazgatójának. el(MTI) Több mint három esztendő telt el azóta, hogy határozat született: alaposan tájékozódni kell az élvonalbeli európai motorgyáraknál, rendelkőznek-e a magyar és a KGST-országok igényeit kielégítő Ha igen, Diesil-motortípussal, ekkor hajlandók-e annak licencét eladni, és a licenc szerint készítendő motorak előállítására Magyarországon gyárat tervezni, berendezni. A TECHNOIMPEX, KGM és a győri vagongyár a szakembereiből álló küldöttség számos nyugat-európai céggel tárgyalt. Ezek többsége hajlandó volt a szabadalom átadására, a gyárberendezés tervezésére és a szálliásban való közreműködésire. A tárgyalások eredményeként kilenc árajánlat érkezett. A kilenc cég motorjaiból hazánk egyet-egyet megvásárolt, és összehasonlító vizsgálatoknak vetették alá őket a Győri Magyar Vagon Gépgyárban. Végül is az ajánlatokat műszaki, pénzügyi, jogi, kereskedelmi szempontból értékelő bizottság javaslata alapján a Gazdasági Bizottság döntött: a magyar közúti járműgyártást az M. A. N.licence szerint előállítandó motorkonstrikcióra kell alapozni, a motorgyár pedig az M. A. N. és a Renault Engineering vállalat közös tervei szerint valósuljon meg. A felső szintű derutés alapján a motorgyárat Győrben, a vagongyárban kell felépíteni, berendezni. A TECHNOIMPEX-szel kötött nagyszabású megállapodás teljesítésére Európa egyik legnagyobb motorgyára, az M. A. N.cég alkalmi egyenesbe, konzorciumba vonta a Renault Engineeringen kívül a pénzügyi vállalkozások lebonyolításához nagy gyakorlattal rendelkező nyugatnémet Ferrostaal AG-t is. Miért van szükség hazánkban a motorgyárra? Miért Győrben építik föl azt? Milyen előnyökkel jár az új gyár a népgazdaság számára? Köztudott, hogy az utóbbi másfél évtizedben fejlett autóbusz- és tehergépkocsigyártó iparunk alakult ki. A Cserei és az Ikarus ismert márka az egész világon, utóbbi években nemcsak Az is távolságokra való szállíatás kerüli el a vasutat, hanem a nagy távolságú fuvarozásban is tért hódítanak a közúti járművek. (Lásd primőröket továbbító kamionokat, a nemzetközi forgalomra tervezett autóbuszokat!) Egyre növekszik az igény a nagy befogadóképességű városi autóbuszok iránt is, hisz a nagyvárosok forgalmát csak így lehet lebonyolítani. A győri vagongyárban már több mint hatvanesztendős hagyománya van a közúti járművek gyártásának. A Csepel Autógyár alapítása előtt Győrben volt az ország legnagyobb a Rába-gyár. Ennek autógyára, épületei ma felújítva, korszerűen átalakítva várják az új motorgyár berendezéseit. Másfél milliárd forintba kerül a győri motorgyár. Az első sorozat motor 1969 tavaszán hagyja a szerelőszalagokat. Teleljes kapacitás esetén évente mintegy másfél milliárd forint értékű autóbusz-, teherautó- és traktormotort szállít a népgazdaságnak. Ez körülbelül tizenháromezer nagy befogadóképességű autóbusz vagy nagy teherbírású gépkocsi gyártásához elegendő. Általa a magyar ipar megerősítheti előkelő helyét a rég piacokon, sőt újakat hódíthat meg a szocialista államokban és a többi országban is. Az M. A. N. fekvő és álló Diesel-motorjai a műszaki világszínvonal mai legmagasabb szintjét képviselik. Teljesítményük körvonalméreteikhez és súlyukhoz mérten igen nagy. Újfajta égésterük lehetővé teszi, hogy kis zajjal működjenek. A TECHNOIMPEX két motortípus licencét vásárolta meg, mindkettő 6 hengeres, 10 350 köbcenti lökettérfogattal, az álló típus 200, a fekvő típus 192 lóerő teljesítménnyel. Felvetődhet a kérdés: a mai rohamtempójú fejlődés mellett meddig maradnak ezek a motorok világszínvonalon? A megkötött egyezmény alapján az M. A. N.cég gondoskodik a továbbfejlesztésről is. A 230 lóerős változat próbái máris folynak. A szerződésben kötelezettséget vállalt arra, hogy a 230 lóerős motor dokumentációját 1969-ig díjtalanul Magyar Népköztársaság rendelkezésére bocsátja. Vállalta továbbá, hogy a licencszerződés lejártáig mindkét motortípussal összefüggő fejlesztést, korszerűsítő változtatást átad a Győri Magyar Vagon- és Gépgyárnak. A hárommilliárdot meghaladó győri forintberuházássorozat másik nagy fejezete a közúti futómű gyártása. Az egységesített hátsó futóműprogram már két esztendeje érlelődik a Győri Magyar Vagon- és Gépgyárban, valamint a Járműfejlesztési Intézetben. Hazánk megállapodást írt alá a Szovjetunióval. Eszerint a szovjet partner mellső tengelyeket, ma pedig hátsó futóműveket gyártunk autóbuszokhoz, tehergépkocsikhoz. A megállapodás szerint 1970-től a szovjet vállalatok évente 4000 Ikarus autóbuszt vásárolnak Magyarországtól, ezenkívül 13 000 új futóművet is, amelyeket szovjet Laz és Liaz típusú a autóbuszokba építenek be. Az új típusú, egységesített hátsófutómű-gyártás felfutásáról: tavaly 74, az idén 700, 1968-ban 14 000, 1969-ben 23 400, 1970-ben 30 000 készül Győrben! Az egységesített jelzőről annyit, hogy a győriek hátsó futóműve a KDJST-paraméterek szerint készül; a Szovjetunión kívül Lengyelország, az NDK, Jugoszlávia és Csehszlovákia is élénken érdeklődik a Győrben előállított futóművek iránt. Az újfajta futómű egy mázsával könnyebb az eddig használatosnál, és szellemes konstrukciója révén teherbírása is nagyobb. Az egykori győri repülőtér helyén gyáróriás lesz maholnap. Csupán a futóműgyártás céljaira 28 000 négyzetméteres tártócsarnokot, 20 000 négyzetméteren pedig tmk-üzemet, irodaépületet, öltözőket, fürdőket építenek. Az alkatrészek előállítására gyártósorokat és csoportokat alakítanak ki. A Gazdasági Bizottság egy közelmúltban hozott határozatában előírja: a hazai tehervagongyártást a Győri Magyar Vagon- és Gépgyárban kell megszervezni úgy, hogy rövid időn belül kielégíthessék a hazai igényeket. A MÁV a természetes tehervagonparkja elhasználódás és a nagy igénybevétel miatt állandó kiegészítésre, bővítésre szorul. A III. ötéves tervben 17 000 teherkocsira van szüksége a magyar vasútnak, hogy a szállítási fennakadás nélkül feladatokat lebonyolíthassa. Ezért — mivel Győrnek már hagyománya van a vagongyártásban — a repülőtéren 45 000 négyzetméteres (kb. 8 kat. hold területet elfoglaló) üvegfalú, vasszerkezetű műhelycsarnokot építenek az új vasúti személykocsigyár részére. A jelenlegi vagongyárban viszont felszabadul a tehervagongyártás részére szükséges terület. Kétféle tehervagon készül majd Győrben: kéttengelyes csukott és négytengelyes nyitott. 1968-tól 1970-ig folyamatos felfutással 850—750— 1000 kéttengelyes, 1971-ben és 1972-ben pedig 1500 kéttengelyes kocsi hagyja el a gyárat. A négytengelyes nők gyártása 1971-ben ragadódik. Abban az évben két300, a következőkben évente 1500 készül ebből. K. L. A MÁV Dombóvári Építési Főnöksége keres felvételre segédmunkásokat a nagykanizsa—zalaszentjakab—balatonszentgyörgy—fonyód—siófok—lepsény—szabadbattyáni, a kaposvár—fonyódi, a gyékényes—kaposvári vonalon folyó vasútépítési munkákhoz, valamint a Balatonfenyvesen és a Kaposváron folyó magasépítési munkálatokhoz. Teljesítménybér. Szállás. Munkaruha, téli, nyári. Utazási kedvezmény családtagoknak is mind belföldre, mind külföldre. Jelentkezni lehet Dombóváron, az építési főnökség személyzeti és ügyviteli csoportjánál. (4421) SOMOGYI NÉPLAP Gépkocsi-üzemeltetők, figyelem! Somogy megye területéről az összes szocialista szektorhoz tartozó üzem (vállalatok, szövetkezetek, állami gazdaságok stb.) gumiabroncs- és tömlőhulladék kötelező beszolgáltatását a Bonyhádi Ruházati és Szolgáltató Ktsz (Nagymányok, Tolna megye), címére szállítsa. A ktsz ad selejtbe szolgáltatási igazolást. Vasúti szállítás esetén cím és darabárunál: Nagymányok, Tolna megye. Vagontételnél: Nagymányoki Brikettgyár, iparvágány. Országos Gumiipari Vállalat, Palma Gumigyár. (4460)