Somogyi Néplap, 1968. október (25. évfolyam, 230-256. szám)
1968-10-19 / 246. szám
3'fO VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! Ára: 70 fillér Summui Nénim AZ MSZMP MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI TANÁCS LAPJa | XXV. évfolyam, 246. szám * ...tava--1968. október 19., szombat Pénteken délelőtt 10 órakor folytatja tanácskozását az országgyűlés. Az ülésen részt vett Losonczi Pál, a Népköztársaság Elnöki Tanácsának elnöke, Fock Jenő, a forradalmi munkás-paraszt kormány elnöke, valamint Apró Antal, Biszku Béla, Gáspár Sándor, Komócsin Zoltán, Nyers Rezső, az MSZMP Politikai Bizottságának tagjai, továbbá a Politikai Bizottság póttagjai, a Központi Bizottság titkárai és a kormány tagjai Az ülésen részt vett az országgyűlés vendégeként Budapesten tartózkodó uruguayi parlamenti küldöttség Luís Binon Perret képviselőházi elnök vezetésével. A diplomáciai páholyokban a budapesti diplomáciai képviseletek számos vezetője foglalt helyet. Az ülést az elnöklő Vass Istvánná nyitotta meg. Bejelentette, hogy napirend szerint folytatódik a vita a beterjesztett új vasúti örvénytervezet és közlekedéspolitikai koncepció fölött. Dr. Horgos Gyula kohó- és gépipari miniszter emelkedett szólásra. Dr. Horgos Gyula a járműgyártás fejlesztéséről Dr. Horgos Gyula kohó- és gépipari miniszter bevezetőben hangsúlyozta, hogy a közlekedéspolitikai koncepciók megvalósítása különösen nagymértékben múlik a hazai gépipar felkészültségén és jövőbeni fejlődésén. — A közlekedési struktúra világszerte tapasztalható fejlődésének irányát elemezve már évekkel ezelőtt elhatároztuk — mondta —, hogy a közúti közlekedési eszközök gyártását a többi gépipari ágazatnál gyorsabban fejlesztjük. Kidolgoztuk a fejlesztési programot, amelyet a kormány az idén központi programmá nyilvánított Ez megteremti a feltételeit annak, hogy a közúti szállítás tervei, a személygépkocsikat kivéve, zömében hazai gyártású szállítóeszközök felhasználásával valósuljanak meg. A miniszter ezután részletesen taglalta a közúti járműgyártás központi fejlesztési programját. Ennek megvalósítására az álló- és forgóeszközökkel együtt összesen 11,8 milliárd forintot fordítunk, a beruházási összegből 9,7 milliárd forintot központi forrásból fedeznek. A közúti járműipar műszaki színvonalának gyors növelésére megvásároltuk a Renault—Man-Ferrostaal konzorciumtól a 192—230 lóerős Diesel-motorok gyártási jogát, a gyártástechnológiai eljárást és a gyártó berendezések jelentős részét. Ezzel élettartamú, gazdaságos hosszú üzemű, nagy teljesítményű Diesel-motorokat gyárthatunk és építhetünk autóbuszainkba, tehergépkocsijainkba és egyéb járműveinkbe. A járműprogramon belül is kiemelkedik az autóbuszgyártás fejlesztése. A tehergépkocsi-gyártás fejlesztésénél nem törekedhetünk arra, hogy a hazai igényeket teljes választékkal itthoni termékekből elégítsük ki. Figyelembe vettük a nemzetközi munkamegosztás adta előnyöket. Mi a 6—20 tonna hasznos teherbírású különleges tehergépkocsik gyártására rendezkedünk be. Közúti járműfejlesztési programunkat több oldalban segíti a szocialista országok közötti nemzetközi munkamegosztás. Megállapodásokat, illetve szerződéseket kötöttünk mindenekelőtt a Szovjetunióval, továbbá Lengyelországgal, az NDK-val és Jugoszlávia egyes üzemeivel különböző korszerű alkatrészek és részegységek közös fejlesztésére, kölcsönös szállítására. Kohászati üzemeink a járműipar részére az eddiginél nagyobb mennyiségben állítanak elő a különleges követelményeknek megfelelő húzott, hántolt, öntödéink csiszolt anyagokat, nagy pontosságot igénylő vékony falú és bonyolult alakú öntvényeket, motorházakat szállítanak. Hasonlóképpen a technológia korszerűsítését követeli a fejlesztési program a teovácsüzemektől A miniszter ezután elmondta, hogy a közúti szállítás fejlesztésével kapcsolatban a közlekedéspolitikai koncepció számol a személygépkocsi-állomány jelentős növekedésével is. Ezzel kapcsolatban hangsúlyozta, hogy a kohó- és gépipar, eddigi fejlesztési irányának megfelelően, nem kíván személygépkocsik gyártására berendezkedni A számítások ugyanis azt mutatják, hogy a személygépkocsi-gyártás akkor gazdaságos, ha évente legalább 150 000—160 000 készül belőle, ez a mennyiség azonban többszöröse a várható igényeknek. Gazdaságosabb, ha részt veszünk a Szovjetunió személygépkocsi-gyártásában kooperációs szállításokkal. A két ország között létrejött megállapodás alapján a szovjet gépkocsigyártás fejlesztéséhez különféle alkatrészek szállításával csatlakozunk. Ezeket az alkatrészeket évi 300 000-es példányszámban állíthatjuk elő, ami gazdaságos. Az alkatrészekért a Szovjetuniótól évenként 12—14 000 személygépkocsit kapunk majd, amit a Fiat licenc alapján gyártanak- Arra törekszünk, hogy ehhez hasonló megállapodások más államokkal is létrejöjjenek. A miniszter ezután a szállítás gépesítéséről szólt. Végül kifejezte, hogy a törvényjavaslattal és a közlekedéspolitika irányelvei.isi. egyetért. Dr. Horgos Gyula beszéde után gyer. Kovács Antal Vas meFodor Istvánná Heves megyei, Szenes Ottó Szolnok megyei és Irnri Gyula Borsod megyei képviselő szólalt fel Ezután szünet következett A szünet után az elnöklő Kállai Gyula dr. Csanádi György közlekedés- és postaügyi miniszternek adta meg a szót, aki válaszolt a vitában elhangzott felszólalásokra. Ezután Nemeslaki Tivadar, a törvényjavaslat előadója bejelentette, hogy a két bizottság a közlekedés- és postaügyi miniszternek a bizottsági ülésen és a parlamenti zárszavában előterjesztett indokolásával egyetért, s ennek alapján terjeszti javaslatait az országgyűlés elé. Kállai Gyula elnök részletesen ismertette a törvényjavaslat különböző pontjaira vonatkozó módosításokat, s ezekről az országgyűlés külön-külön szavazott, s azokat egyhangúlag elfogadta. Ezután szavazás következett: az újabb országgyűlés a vasutakról szóló törvényjavaslatot általánosságban és — a már megszavazott módosításokkal — részleteiben is elfogadta. A napirend szerint a népi ellenőrzésről szóló törvényjavaslat tárgyalása következett INTEZEl ^ ■ % mwara ■'VttDLis' r f Véget ért az országgyűlés A képviselők elfogadták a beterjesztett törvényjavaslatokat Dr. Dabronaki Gyula terjesztette elő a népi ellenőrzésről szóló törvényjavaslatot A népi ellenőrzésről szóló törvényjavaslatot dr. Dabronaki Gyula államtitkár, a Központi Népi Ellenőrzési Bizottság elnöke terjesztette az országgyűlés elé. Többek között elmondotta, hogy tizenegy évvel ezelőtt az országgyűlés a népi ellenőrzés intézményével sajátos szervet hozott létre. A feladatok jellegét, az államszervezetben betöltött helyét, felépítésének rendjét és hatáskörét tekintve e szervet az állami szervek vonásai jellemzik, ugyanakkor — a társadalmi erők szervezett részvétele folytán — egyre erőteljesebben kidomborodik társadalmi, népi jellege. Az eltelt X1 év alatt a népi ellenőrzésnek e kettős, állami és társadalmi jellege tovább erősödött Az 1957. évi 7. törvény értelmében a népi ellenőrzési bizottságok tagjait az arra illetékes államhatalmi szervet meghatározatlan időtartamra választották. A jövőben — a törvényjavaslat szerint — a népi ellenőrzési bizottságokat az országgyűlési képviselőkkel, illetve a tanácstagokkal azonos időtartamra, tehát általában négy évre választják. Az új szabályozás a korábbinál jobben megfelel a szocialista demokratizmus követelményeinek, jobban hangsúlyozza, hogy a népi ellenőrző bizottságok választott tagjai és tisztségviselői közvetlenül felelősek az őket megválasztó tanácsoknak. A törvényjavaslat a népi ellenőrzés rendszerének legfontosabb alapelveként tartja fenn azt a rendelkezést, hogy a vizsgálatokat a dolgozók széles társadalmi támogatásával, népi ellenőrökkel végzi. A törvényjavaslat a korábbi hatásköri szabályokat csak a gazdaságirányítás új rendjéből adódó követelményeknek megfelelően módosítja, a korábban rögzített hatásköri szabályok fő elveit érintetlenül hagyja. A szervezet társadalmi jellegéből fakad az a törekvésünk, hogy minden eddigi ellenőrző szervnél többet foglalkozzunk a lakosság életkörülményeit közvetlenül befolyásoló gazdasági, , szociális, kulturális célok megvalósulásával — mondotta dr. Dabronlaki Gyula. — Vizsgáljuk a javító—szolgáltató hálózat helyzetét, mert a hozzánk érkezett jelzések szerint az árutermelés nagyobb jövedelmezősége a javító-szolgáltató tevékenység bővítését gátolja. Ez a lakosság ellátása szempontjából .• A szociális, kulturális, egészségügyi ágazatokat vizsgálva például olyan tapasztalatra jutottunk, hogy a támogatást, a szociális juttatásokat sok esetben nem a legrászorultabbbak kapják. Felmérésünk szerint az utóbbi tíz évben a dolgozó anyák 60 százaléka egyszer sem vette igénybe a kedvezményes üdülést. Az ezekben a témákban végzet vizsgálataink tapasztalatai azt mutatják, hogy felülvizsgálni a béren célszerű kívüli juttatások körét. (iFolytatátt ,1 ddakxcé A párt és a Komszomol A pénteki Pravda A párt és a Komszomol címmel cikket közöl a szovjet ifjúsági szervezet félévszázados tapasztalatairól és a pártnak az ifjúság vezetésében betöltött szerepéről. A történelmi tapasztalat igazolja, hogy a párt vezetése életbevágóan fontos az ifjúsági mozgalom eszmei és szervezeti alapjainak tisztaságáért vívott harcban. A kommunizmusért folytatott küzdelem érdekei megkövetelik az éberséget és ellenállást mindenféle olyan kísérlettel szemben, amely megpróbálja az ifjúsági mozgalmat elszakítani a kommunista pártoktól. Ezzel kapcsolatban a cikk emlékeztet rá, hogy a közelmúlt franciaországi eseményeiben a diákság egy része anarchista magatartást tanúsított. A csehszlovákiai antiszocialista és jobboldali erők ugyancsak igyekeztek felszítani a csehszlovák ifjúság egy részében a nacionalista szenvedélyeket. A Szovjetunió Kommunista Pártja — hangsúlyozza a Pravda — erélyesen síkraszáll a kommunista ifjúsági szövetségek politikai "függetlensége" ellen. A cikk végül arra mutat rá, hogy az ifjúsági szervezet szerepe a kommunista építés előrehaladásával nem csökken, hanem növekszik. (MTI) A csehszlovák nemzetgyűlés bizottságai együttes kiést tartanak a Prágában pénteken összeült csehszlovák nemzetgyűlés több bizottsága, hogy együttesen meglátassa a szovjet csapatok ideiglenes csehszlovákiai allomoásozásáról szóló szerződést. A megvitatás után a szerződés a nemzetgyűlés ülése elé kerül ratifikálás céljából; 96 pont szerepel az ENSZ-közgyűlés napirendjén Az ENSZ-közgyűlés csütörtöki plenáris ülésén a jelenlegi, 23. ülésszak napirendjét és a megtárgyalandó kérdéseknek a különböző bizottságok közötti szétosztását vitatták meg. Elfogadták a 96 problémát felölelő napirendet. Új pontként elfogadták az eredeti napirendi javaslatban nem szerepelt kérdést: a nukleáris fegyverekkel nem rendelkező államok genfi értekezlete eredményeinek megvitatását. Az ENSZ fejlesztési programjának megajánlása kezdetén csütörtökön 97 érteország képviselői jelentették be, hogy 1969 folyamán milyen összegeket ajánlanak fel program céljaira. A csütörtöki ülésen mintegy megajánlott összegek 115 millió dollárt tesznek ki. ENSZ-körökben biztosra veszik, hogy az 1969- re előirányzott 200 millió dollárt elérik, ha valamennyi tagállam bejelenti hozzájárulási összegét Szovjet segítség Vietnamnak A vietnami szolidaritási hét keretében fokozott figyelem irányul arra az internacionalista segítségre, amelyet a Szovjetunió Vietnamnak nyújt a harcoló A növekvő arányú szállításokról Tyimofej Guzsenko, a Szovjetunió tengeri flottaügyi miniszterének első helyettese nyilatkozott az AFN szovjet sajtóügynökségnek. Hangsúlyozta, hogy a szovjet tengeri flotta hajói évenként több százezer tonna rakományt szállítanak szovjet kikötőkből a VDK-ba. Jelenleg Haiphongban 14 szovjet hajó kirakodása folyik. Ugyanakkor a fekete-tengeri kikötőkből négy, a távol-keleti kikötőkből három hajó indult útnak Vietnam felé, megrakodva különféle felszerelésekkel, szállítóeszközökkel és olajtermékekkel. A flottaügyi miniszter első helyettese elmondotta, most a Szuezi-csatornának az izraeli agresszió következtében történt lezárása miatt a Feketetengerről Vietnamiba tartó hajók kénytelenek Afrikát megkerülve, szántó kétszeres utat megtenni. Ennek ellenére a szállítmányok mennyisége az idén jelentősen megnőtt Wallace „teljesen kimerült” A Sindlinger közvéleménykutató intézet legutóbbi felmérése szerint Nixon köztársasági párti jelölt továbbra is jelentős előnnyel vezet Humphrey-val szemben. Nixon csütörtökön a VDK elleni bombatámadások esetleges leállításával kapcsolatban óvatos nyilatkozatot tett Kijelentette: »Amennyiben ez a lépés nem tesz ki veszélynek amerikai életeket és növeli annak az esélyeit hogy becsületes módon megnyerjük a háborút, támogatom«. Humphrey Detrodtban beszélt és elsősorban gazdaságpolitikai kérdésekről szólva teljes foglalkoztatottságot ígért A harmadik jelölt Wallace váratlanul lemondta Kansas és Missouri államba tervezett látogatását és hazarepült Alabama államba, Montgomerybe. Egyik szóvivőjének közlése szerint Wallace »teljes kimerülésben« szenved. Az amerikai hadsereg és az Egyesült Államok oldalán harcoló más külföldi csapatok egységeinek saigoni parancsnoksága által kiadott közlemények szerint a vietnami háború harcainak hevessége csökkent Ez változatlanul hozzájárul azokhoz a washingtoni és párizsi találgatásokhoz, amelyek szerint jelentős fordulat várható a VDK amerikai bombázásának felfüggesztése tekintetében. A dél-koreai bábrendszer további amerikai segítséget kér A Washington Post szöuli tudósítójának jelentése szerint a dél-koreai bábrendszer vezetője felszólította az Egyesült Államokat, építsen újabb légiós tengerészeti támaszpontokat Dél-Koreában. Jelenleg több mint 50 000 amerikai katona állomásozik Dél-Koreában. Az amerikai kongresszus további százmillió dollárt szavazott meg katonai segélyre, júliusban pedig Syan és Washington mést állapodott, hogy amerikai vadasbombázók számára több légitámaszpontot épít Dél-Koreában. Az amerikai zsoldban álló rendszer »miniszterelnöke« nem tagadja, hogy ezek a lépések a Koreai Népi Demokratikus Köztársaság ellen irányulnak és céljuk annak bizonyítása, hogy »az amerikaiak nem szándékoznak kivonulni a távol-KeLetaxil«. flVTTft