Somogyi Néplap, 1971. február (27. évfolyam, 27-50. szám)
1971-02-25 / 47. szám
Dr. Lubomir Strougal sajtótájékoztatója (Folytatás az 1. oldalról.) szlovákiai föderáció kialakulásának jelentőségéről szólt. Dr. Ludomir Strougal ezután hangsúlyozta: meggyőződése, hogy magyarország látogatása jelentősen hozzájárul a két ország testvéri együttműködésének további elmélyítéséhez. A tanácskozásokon teljes egyetértés mutatkozott az alapvetésekben, belpolitikai, s kérdőnemzetközi kérdésekben egyaránt. Nemzetközi kérdésekről szólva a csehszlovák kormányfő elmondotta: — Készen állunk arra, hogy tárgyalások kezdődjenek Német Szövetségi Köztársaság gal, hiszen a második világháború óta egy sor kérdés van közöttünk, nyitott ilyen elsősorban a müncheni szerződés kérdése. Meg kell mondanom, hogy a nyugatnémet fél halogatja a tárgyalások megkezdését, mi azonban készek vagyunk akár holnap is tárgyalni. Véleményünk szerint ezzel is hozzájárulhatunk az európai biztonság megszilárdításához. Az európai biztonsági értekezlet összehívásával kapcsolatban rámutatott: készek vagyunk arra, hogy tárgyaljunk a kis és a nagy európai országokkal, nem csupán általánosságban, hanem a konferencia elkészítésének konkrét kérdéseiről is. GROMIKO ÉS TEPAVAC A fontos kérdésekben a nézetek azonosak Andrej Gromiko szovjet külügyminiszter szerdán ebédet adott Mirko Tepavac jugoszláv külügyminiszter tiszteletére. A baráti légkörű ebéd során Gromiko ás Tepavac pohárköszöntőt mondott. Gromiko hangoztatta: a Jelenkor számos fontos problémájában közel állnak egymáshoz vagy azonosak a Szovjetunió és a Jugoszláv Szövetségi Szocialista Köztársaság nézetei. Válaszában Mirko Topovac ugyancsak kifejezést adott azon meggyőződésének, hogy megvan a jó alap a Jugoszlávia, és a Szovjetunió közötti kapcsolatok további fejlesztéséhez. Elmondotta, hogy Jugoszláviában pozitívan értékelik a Szovjetunió és az NSZK, illetve a Lengyel Népköztársaság és az NSZK közötti szerződéseket, valamint azokat a tárgyalásokat és kapcsolatfelvételeket, amelyeknek a célja, hogy megerősítsék az európai határok sérthetetlenségét, az európai béke és együttműködés legfontosabb feltételét. BRAZÍLIA Robbanás előtt »■Brazíliában robbanásig feszült a helyzet, és ez a feszültség hamarosan forradalmi háborúba torkollhat . — mondotta a 25 éves Jean Marko, a brazíliai diákszövetség volt elnöke, akit 1969-ben letartóztattak, a börtönben megkínoztak, és a hatóságok Bucher svájci nagykövetért cserében bocsátottak don 69 társával együtt.szabadijelentését Marko Genfben tette kedden este, a svájci Emberi Jogok Ligája szervezésében tartott sajtóértekezletén. Elmondotta, hogy Braziliában egyetlen demokrácia van, a kínzásé. “Ennek ugyanis, válogatás nélkül, mindenki egyaránt ki van téve.« A brazil fiatalember arról is beszélt, hogy a brazíliai kormány feláldozza a nép érdekeit a külföldi társaságok javára. “A népnek nincs más választása, mint az ellenállás, és ez hamarosan forradalmi háborúba torkollhat« — mondta. A diplomatarablásokról úgy nyilatkozott, hogy ezek korlátozott lehetőségű akciók, amelyet váltogatni kell a harc egyéb formáival. (MTI) KIS HIPvEl: A KAOTVIUDBOL Bonnban összeült a szociademokrata párt szőkebb elnöksége, hogy előkészítse párt vezető szerveinek péntekre összehívott ülését. Algéria kisajátítja az országban működő francia olajtársaságok érdekeltségeinek 1H százalékát — jelentette be szerdán Bumedien elnök. Agostino casaroli érsek, a Vatikán “külügyminisztere«, az egyházi közügyek tanácsának titkára szerdán este Moszkvába érkezett, hogy aláírja az atomsorompó-szerződést. Lengyel—angol gazdasági tárgyalások kezdődtek Londonban a hosszú lejáratú gazdasági megállapodás megkötéséről. Növekszik a munkanélküliek száma a Német Szövetségi Köztársaságban. Januárban 110 ezren maradtak munka nélkül. 5,1 százalékkal emelkedtek tavaly — az olasz központi statisztikai hivatal nyilvánosságra hozott adatai szerint — Olaszországban a megélhetési költségek. Japán felajánlotta egy második Panama-csatorna építésének finanszírozását. Az ajánlat elfogadásáról Panama még nem döntött Péter János tárgyalásai Paul Hartlinggal (Folytatás az 1. oldalról.) kapcsolatokban feltáruló további lehetőségeknek is. Az öt évre szóló magyar— dán kulturális megállapod aláírása után Péter János külügyminiszter megkezdte hivatalos tárgyalásait Paul Hartlinggal. Az eszmecsere folyamán a két miniszter egyetértett abban, hogy a kétoldalú kapcsolatok fejlesztését semmi félzavaró tényező nem akadályozza s tovább kell fejleszteni az országaink közötti kulturális, gazdasági és ipari, valamint a két nép és kormánya közötti személyes kapcsolatokat egyaránt. Péter János felhívta a figyelmet arra, hogy az ipari kooperáció formájában létrejövő együttműködés a kereskedelmi kapcsolatoknál is erősebb és tartósabb összekötő kapcsot jelenthet a két ország gazdasága között. A külpolitikai kérdések közül az eszmecsere során a legnagyobb figyelmet az európai kontinens problémáira fordították. Első helyen szerepelt az európai biztonsági és együttműködési konferencia eőkészítésének kérdéscsoportja, s Péter János kifejtette a magyar fél álláspontját ebben a kérdésben. Az eszmecserét követően Péter János udvariassági látogaást tett IX. Frigyes dán királynál. Délután 5 órakor a magyar külügyminiszter a dán külpolitikai társaságban tartott előadást. Este 8 órakor a dán király hivatalos vacsorát adott aagyar külügyminiszter tiszteletére. Péter János külügyminiszter, a Christianborg-palotában dán kollégájával, Poul Hartlinggal aláírta a két ország kulturális egyezményét. (Képtávírón érk. — AP—MTI—KS) Peking és Tokió tárgyalásai A jelenleg Pekingben tartózkodó Fuzsijama Aicsiro volt japán külügyminiszter a Kyodo hírügynökségnek adott nyilatkozatában elmondotta, hogy a kínai vezetőkkel folytatott megbeszélésein elsősorban a két ország diplomáciai kapcsolatainak újrafelvételével kapcsolatos kérdésekről volt szó. A diplomáciai kapcsolatok helyreállítását célzó érdemi tárgyalások kiindulópontja csakis az lehet — mondotta a volt külügyminiszter —, ha Japán elismeri, hogy Tajvan a Kínai Népköztársaság része 2 SOMOGYI NÉPLAP Csütörtök, 197L (ebntör M EMBERI JOGOK BIZOTTSÁGÁNAK JELENTÉSE Népirtás a fekete kontinensen Egy jogi szakértőkből álló ENSZ munkabizottság jelentést terjesztett kedden a világszervezet Emberi Jogok Bizottsága elé, amely ebben a hónapban tartja (február 22- től március 26-ig) Genfben a 27. ülésszakát. A jelentés Afrikában szerzett tapasztalatok, és a meghallgatott tanúvallomások alapján vádolja Portugáliát mert afrikai gyarmatain “tömegesen végeztet ki olyan személyeket, akik ellenzik a rendszert«. Foglalkozik a jelentés a délafrikai és rhodesiai állapotokkal is. Megállapítja, hogy a lakosság erőszakos áttelepítése (amelyet a dél-afrikai hatóságok 1938-ban Namíbiában végrehajtottak), valamint a “tisztogatások« kimerítik a népirtás fogalmát. Ugyancsak népirtás volt, amikor Rhodesiában az afrikai lakosságot termékeny vidékekről erőszakakal a sivatagi vidékekre kényszerítették a hatóságok. (MTI) Tanácsterem a tó parton A koüÍjíífijíCia A baj a Genfi-tó partján, újabb jelentős tanácskozás kezdődött' megnyílt a leszerelési értekezlet ez évi ülésszaka. A munkában 25 ország vesz részt és ez a szám önmagában is jelez valamit. Mindenekelőtt azt, hogy a vili szervezet által hivatalosan k jelölt leszerelési bizottság egyik tagja, Franciaország, változatlanul hiányzik a gén-, si zöld asztal mellől. Ha ehez hozzávesszük, hogy másik nukleáris fegyver rendelkező nagyhatalom — Kínai Népköztársaság — se:;vesz részt a leszerelést meg beszéli sokan, máris előttünk áll a témával egyik legfontosabb kapcsolat feladat: el kell érni azt, hogy előbbutóbb legalább a legérdekeltebbek, a nagyhatalmak teljes számban képviseltessék magukat. Ehhez természetesen még sok mindennek kellene történnie. Francia viszonylatban annak, hogy Pompidou lemondjon az általában pozitív de Gaulle-i külpolitikának negatív örökségéről; kínai viszonylatban pedig egy ilyen folyamatnak alighanem a teljes jogú ENSZ-felvétellel kellene kezdődnie. Ez a két példa is jól érzékelteti, milyen sokféle vonatkozása van a genfi tárgyalásoknak, még azokkal kapcsolatban is, akik demonstratíve nincsenek jelen. Szerencsére nemcsak negatívumok léteznek a leszerelési problémával kapcsolatban. Hosszú esztendők kemény — és nem utolsósorban a genfi Nemzetek Palotájában a szovjet delegáció által végzett — munkája nyomán ma már olyan eredményekre emlékeztethetünk, mint az ' 9. ban megkötött atomstop.’vvr.may, a világűrről és guóbb a tengerek medrének a kommen erűé'-éről kötött moszkvai megállapodások. \z o.. ák fővárosban rögösen folytat lelnek a SALT- iná- ’ -z's“':. Eg ez a tény nme.'1" -n Is -érintős vívány, bear-' s érv amellett, hogy az erőf eszítések nem r-ményelanek. Rém vétlen,Sí,»« rt szenegáli apadásokra sem volt kilátás, és szinte valamennyi lényeges haladás az utóbbi fél évtizedre esik. Mert amíg Washington megpróbálhatta fenntartani nukkeáris erőfölény illúzióját, a a Potomac partjáról csak nemleges válaszok érkeztek minden szovjet javaslatra. A változás oka e fontos területen is az erőviszonyok látványos és visszavonhatatlan módosulása. Az emberiség jövőjének alternatívája az atomháború vagy az atombéke. A tóparti tanácsteremben is azért harcol a szocialista diplomácia, hogy ez a hamleti nagyságrendű kérdés valamennyiünk javára az élet győzelmével oldódjék meg. Egy kongresszus és egy sajtókonferencia Brüsszelben A Szovjet—Belga Baráti Társaság küldöttsége a Belga— Szovjet Baráti Társaság meghívására Brüsszelben vendégeskedik, és tárgyal a két országban élő népek baráti kapcsolatainak további megszilárdításáról. Ugyanakkor e napokban Brüsszelben »Nemzetközi kongresszus a szovjet zsidók védelmében« címmel gyűlést tartanak a cionisták. A Novosztyi szovjet hírügynökség Brüsszelben megrendezte a szovjet küldöttség sajtókonferenciáját. Az újságírók különösen azránt érdeklődtek, hogy lehetőségük van-e a zsidó nemzetiségű állampolgároknak kivándorolni a Szovjetunióból. Szamuil Zivsz szovjet jogtudós válaszában közölte, hogy Szovjetunióban ebben a kérdésben azonos szabályok érvényesek minden nemzetiség számára. Dragunszkij vezérezredes kiegészítette a választ. Közölte, hogy amíg a Közel- Keleten hadiállapot van, az Izraelba való kivándorlás célja nem más, mint az, hogy ágyútöltelékhez juthassanak a Tel Aviv-i héják. A zsidó nemzetiségű szovjet állampolgároknak döntő többsége azonban nem kíván közösséget vállalni a Tel Aviv-i kalandorokkal. Megállapodás a minimális követelésekben Líbia tárgyal a nyugati olajtársaságokkal Megállapodásra jutottak minimális követeléseiket illetően a Tripoliban tárgyaló arab olajállamok. Az áremelés pontos összegét egyelőre nem hozták nyilvánosságra. Algéria, Irak, Líbia és Szaúd-Arábia képviselői kedden kezdték megbeszéléseiket, a líbiai fővárosban. Az egész nap és éjszaka folyó tárgyalások után közleményt adtak ki, amelyben Líbiát bízták meg azzal, hogy tárgyaljon a nyugati olajtársaságokkal új követelések teljesítéséről.az Líbia, a világ legnagyobb olajexportőre, már tegnap megkezdte tárgyalásait. Ezeknek eredményéről két hét múlva kell beszámolnia olajtermelő partnereinek. Ha megbeszélések nem vezetnek a eredményre, a négy ország olajügyekkel megbízott miniszterei újból találkoznak Tripoliban, hogy megvitassák az olajtársaságok ellen hozandó intézkedéseket, beleértve a számítás beszüntetését is. A harmadik világ gondjai rdakes adat került a kezembe egy statisztikai összesítőt böngészve. Eszerint a világkereskedelem 1969. évi 268 millió dolláros összforgalmából 46,3 millióval részesedtek a fejlődő országok. S ha összevetjük ezt a számot a népesség adataival, akkor a következő a kép: 41 iparilag fejlett szocialista és tőkés ország 1,1 milliárd lakosát illeti a világkereskedelemnek mintegy 83 százaléka, míg a harmadik világ több mint 2 milliárdnyi lakosára csak a 17 százaléka jut. A helyzet még ha azt is tekintetbe súlyosabb, vesszük, hogy egyes, a harmadik világba tartozó országoknak az egész gazdasági szerkezete mennyire függ a kiviteltől. Egy-egy — rendszerint mezőgazdasági — termék árának néhány centnyi esése is igen komoly válsághoz vezethet, tekintve, hogy ezek az országok gazdasága többnyire monokultúrás. A fejlődő országok — a harmadik világ — fogalma nem egységes. Politikai értelemben ide tartoznak azok, akik a bandungi értekezleten részt vettek, s az ott deklarált elveket elfogadták, illetve elfogadják. (Ide tartozik természetesen az azóta alakult, de ilyen szellemben politizáló afrikai államok nagy része is.) Gazdasági értelemben viszont azokat az országokat számítjuk a harmadik világerői közé, ahol nincsenek meg azok a gazdasági feltételek, amelyek az anyagi javak termelését a jelenlegi létminimumnál jóval magasabb szinten képesek megoldani. Hiányzik a korszerű arányban telepített, termelékeny ipar, s a mezőgazdaság sem képes a fejlett agrotechnikát alkalmazni. Ezeknek az országoknak a száma ma is megközelíti a kilencvenet. Köztük akad olyan is, mint az afrikai Felső-Volta, ahol még az ENSZ élelmiszersegélyét sem tudják az ország belsejébe szállítani az éhezőknek — út és szállítóeszközök hiánya miatt. Érthető, hogy itt a szamárhát — a szamaragolás — is haladásnak számít. Az egyoldalú, csekély teljesítőképességű ipar nem képes exportra termelni, de még a belső, alacsony színvonalú fogyasztás kielégítésie, sem A monokultúrás mezőgazdaság néhány exportálható cikke pedig nagyon kevés pénzt hoz az államkasszába. Mindez a szörnyű gyarmati örökség hagyatéka. S mindezt néhány fejlett, gazdag ország még ma is kihasználja. Fejlesztési összegek ürügyén feltételeket szabnak s olyan engedményeket csikarnak ki, amelyek csakhamar veszélyeztetik a nehezen megszerzett függetlenséget is. (Mennyit érhet valójában kis Leshoto vagy éppen Thai a föld függetlensége?) S ezeknek az országoknak a népessége rohamosan nő. Ez a jelenség hovatovább a harmadik világ legfontosabb problémájává lesz. A jelenségi lehetőségek is alig tudják a lakosság megélhetését biztosítani. S mi történik húszharminc év múlva? harmadik világ gondjai, Alkusod.) probléma, nemcsak rájuk tartoznak, hanem mindazokra, akik képesek fejlődésüket felemelkedésüket, elősegíteni. A föld országai egyharmadának megvan a lehetősége, hogy ezt megtegye. Ca. T. ✓ Állami mentőakció a Rolls-Royce fennmaradásáért Frederick Corfield repülés- és anyagellátási miniszter az angol alsóházban egy kérdésre adott írásbeli válaszában bejelentette: “Rolls-Royce (1971) Limited” néven február 23-án a Rolls-Royce gyár repülőgép- és hajtómotorgyárat, valamint gázturbinákat előállító részleg vagyonát magába foglaló, állami tulajdonban levő, új, korlátolt felelősségű társaság alakult. Igazgató tanácsának élén lord Cole, a Rolls-Royce gyár régi elnöke áll A Rolls-Royce gyár hitelezőinek gyűlésére március elsején kerül sor.