Somogyi Néplap, 1973. december (29. évfolyam, 281-305. szám)
1973-12-23 / 300. szám
Az 1974. évi népgazdasági terv (Folytatás az L oldalról) 1973-ban a tervezettnél ezerrel több, mintegy 85 ezer lakás készül el. Ezen belül állami erőből 33 ezer lakás épül föl, 3 ezerrel több, mint 1972- ben. A beruházások növekedése mellett mérsékelt javult beruházási egyensúly és a beruházások szervezettsége. Az egyedi nagyberuházásokra tervezetthez közel azonos öszrészeget fordítottak. A kivitel ez évben is gyorsan növekedett, összességében 17— 18 százalékkal múlta felül az 1972. évit. A külkereskedelmi forgalom egyenlege aktív. Az idei esztendővel túljutottunk az ötéves tervidőszak felén. A népgazdaság 1971 közötti fejlődésének tapasztalatai azt bizonyítják, hogy a IV. ötéves terv gazdaságpolitikai céljai reálisak és megvalósíthatóak. Az elért eredmények jó alapot teremtenek népgazdaság további tervszerű a fejlődéséhez. A Minisztertanács határozata szerint — a IV. ötéves terv gazdaságpolitikai céljaival összhangban és az abban foglalt célok teljesítése érdekében — a fő feladat 1974-ben is a társadalmi termelés hatékonyságának növelése. Fenn kell tartani és részleteiben is erősíteni kell a népgazdasági egyensúlyt. A vállalatok — különösen a feldolgozóiparban — törekedjenek erőteljesebben a termelés szerkezetének javítására és a gazdaságosság növekedésére, hogy így biztosítani !?”ssen a belföldi kereslet még jobb kielégítését és az exportképes áruk arányának növelését Az ötéves tervben előirányzottnál gyorsabb ütemben növeljék a munka termelékenységét, ennek érdekében gyorsítsák meg az elavult állóeszközök kicserélését, javítsák tovább a munka- és az üzemszervezést. Segítsék elő a munkaerő ésszerű átcsoportosítását, törekedjenek a termelési eszközök jobb hasznosítására, a társadalmi tiszta gyorsabb növelésére.jövedelem A kormány megállapította: a népgazdaság kedvező belső és külső egyensúlyi helyzete lehetővé teszi, hogy 1974-ben a fogyasztás és a felhalmozás növekedése kis mértékben meghaladja a nemzeti jövedelem emelkedését. Az ötéves terv életszínvonal-politikai céljainak teljesítése érdekében ezért központi intézkedésekkel az elmúlt három év átlagánál nagyobb mértékben kell növelni a lakosság reáljövedelmét, elsősorban a munkások és alkalmazottak reálbérét. Szükséges, hogy a folyamatos és egyenletes fejlődés érdekében gyorsabb ütemben növekedjenek a szocialista szektor beruházásai, javuljanak a tervszerű megvalósítás feltételei. A vállalatok elsősorban a hatékonyság növekedését segítő fejlesztésekre fordítsanak gondot. Fenn kell tartani tőkés viszonylatban az áruforgalom egyensúlyát, szocialista viszonylatban a behozatalnak a kivitelnél gyorsabb növelésével törekedni kell a forgalom egyensúlyára. Az intézkedések együttesen közel 3,5 milliárd forinttal emelik a lakosság nominális jövedelmeit. A terv 1974-ben a fogyasztói árszínvonal ez évinél kisebb, 2 százalékos növekedését engedi meg. Figyelembe véve a jövedelem növekedését és az árszínvonal változását, a lakosság egy főre jutó reáljövedelme 5—5,5 százalékkal, az egy keresőre jutó reálbér pedig 3,7 százalékkal emelkedik. A kiskereskedelmi áruforgalom folyó áron 7—8 százalékkal nő. A szolgáltatások további kedvező fejlődését szervezeti és pénzügyi intézkedésekkel is elősegítik. 1974-ben összesen mintegy 86 ezer, állami erőből 35—36 ezer lakás épül föl. Az egészségügyi ellátás fejlesztése keretében a gyógyintézeti ágyak száma mintegy 1600-zal emelkedik. A lakosság járóbeteg-ellátása 50 új általános orvosi körzet és napi 650 szakorvosi óra szervezésével tovább fejlődik. A bölcsődei ellátás mintegy 2400 új férőhellyel gyarapodik. Tovább javul 1974-ben a kulturális ellátás. Az óvodai férőhelyek száma 20 ezerrel növekszik, így 1974 végén az óvó „Megfontolt bűntény volt... más korú gyermekek 68—70 százaléka helyezhető el óvodában. Az általános iskolai tantermek száma közel 200-zal emelkedik, az általános iskolások 86—87 százaléka tanul tovább. Felhalmozás A terv az 1974. évi beruházások értékét mintegy 117 —118 milliárd forintban határozza meg. Ez — a további fejlődés megalapozása érdekében — az 1972—73. évinél gyorsabb, lehetőségeinkkel összhangban álló növekedést jelent. A terv a beruházási folyamat tervszerű szabályozásával mindenekelőtt a megvalósítás gyorsítását, a gépi állóalapok korszerűsítésének fokozását, a hatékonyság növelését szolgáló fejlesztéseket segíti elő. ,1974-ben a terv szerint 8 egyedi nagyberuházás befejeződik, 9 új megkezdődik — amennyiben előkészítésük a követelményeknek megfelelően, rendben megtörténik. A vállalati beruházások színvonala az ideinél előreláthatólag magasabb lesz,6—7 százalékkal A készletek az 1973. évinél valamivel gyorsabban nőnek, mivel sor kerül egyes termékekből a készletek feltöltésére. Külkereskedelem Az 1974. évi terv a külkereskedelmi forgalom továbbra is dinamikus növekedését irányozza elő. Szocialista viszonylatban a terv a behozatalnak a kivitelnél gyorsabb növekedésével, gépipari termékek, elsősorban valamint fogyasztási cikkek importjával számol. A kivitel tett emelkedése módot tervenyújt hosszúlejáratú kötelezettségeink teljesítésére, viszonylatban a kivitel tőkésés a behozatal közel azonos ütemben nő. A Minisztertanács felhívja az irányító szervek, a vállalatok, az intézmények és szövetkezetek vezetőit, valamenyi dolgozóját, a társadalmi szerveket, minden polgárát, hogy hazánk munkájukkal segítsék elő az 1974. évi népgazdasági rés teljesítését. terv sike(MTB A népgazdaság fejlődési üteme és fő arányai A terv 1974-ben — a gazdaságikai célokkal és a termelési lehetőségekkel összhangbn — a nemzeti jövedelem 5 százalékos emelkedését irányoza elő. Ez a növekedés nagyobb lehet, ha a termelés hatékonysága az előirányzottnál gyorsabban javul és a tó gól étterme’ ’ 3 — a 'j’.föll kereslet jobb kielégítése mellett — a kivitel gazda-:-’.jrs és kívánatos ianyú növeésére ható. A lakosság összes fordítfogyasztása 5,2—5,6 százalékkal haladja meg az 1973. évit, míg a felhalmozás az előző évek igen lassú övekedése után 7 —8 százalékkal emelkedjen. Az 1974. évi terv a termelés és a felhasználás főbb területein a következő fejlődéssel számol: Ipar, építőipar Az ipari termelés 1974-ben 5,5—6 százalékkal — az ötéves tervben kitűzött átlagos növekedési ütemben — emelkedik. Az ipar átlagánál gyorsabban nő a villamosenergia-ipar, vegyipar, a könnyűipar és az a élelmiszeripar termelése. A gépipari termelés némileg mérséklődik,emelkedése Az iparban foglalkoztatottak száma 1974-ben is csak mérsékelten bővítheti, ezért a munka termelékenységét legalább 5—5,5 százalékkal szükséges növelni. Ennek érdekében tovább kell javítani a munka- és üzemszervezést, fokozni az üzemen belüli munkaerő-tartalékok feltárását és hasznosítását. A belföldi kereslet jobb kielégítése és az export növelése megköveteli a termelés szerkezetének, gyártmányösszetételének gyorsabb változtatását. Ezt elősegítik a folyamatban lévő központi fejlesztési programok és rekonstrukciók, a korszerű termelési módszerek bevezetése és elterjesztése. Versenyképességünk fokozása mindenekelőtt a feldolgozóipar, ezen belül is elsősorban a gépipar termékeinek minőségével, műszaki színvonala iránt támaszt nagyobb követelményeket. Az építés-szerelési teljesítmények az ez évinél valamivel nagyobb mértékben, mintegy 4 százalékkal emelkednek. Ezen belül az építőipari vállalatok és szövetkezetek termel 5 százalékkal nő. Mezőgazdaság A terv az 1973. évi jó eredmények után a mezőgazdasági termelés kisebb mértékű, 2 —2,5 százalékos növekedését irányozza elő. Ennek megalapozására tovább bővül a mezőgazdaság bázisa. Az egy anyagi-műszaki hektár mezőgazdasági területre jutó műtrágya mennyisége — hatóanyagban számolva — 171 kgról 192 kg-ra növekszik. Jelentősen fokozódik a mezőgazdaság gépellátása. Folytatódik a termőképesebb vetőmagvak és növényfajták, a komplex termelési rendszerek alkalmazásának elterjesztése, növénytermelés az 1973. évihez hasonló magas színvonalon alakul. Az állattenyésztés termelése az ez évinél gyorsabb ütemben, mintegy 6—7 százalékkal emelkedik. A szarvasmarhatenyésztésben várhatóan folytatódik az ez évben megindult fejlődés. A vágósertés-termelés közel 20 százalékkal növekszik. A mezőgazdasági és élelmiszeripari termelés 1974-ben kiegyensúlyozott belföldi ellátszást biztosít. A közlekedés áruszállítási teljesítményei 3—4 százalékkal növekednek. Jelentősen bővül a vasúti mozdony-, a tehervagon-, valamint a tehergépkocsi-állomány. Befejeződik a Szajol—Lökösháza közötti vasútvonal villamosítása. A légi közlekedés elsősorban az 1973-ban beszerzett TU– 154-es repülőgépek üzembe állításával fejlődik. Folytatódik az M 3-as és M 7-es autópályák építése. A lakosság életkörülményei 1974-ben központi feladat a IV. ötéves terv társadalompolitikai célkitűzéseinek és az ezekhez kapcsolódó párt- és állami határozatoknak a végrehajtása. Ennek érdekében számos — az életszínvonalat növelő — intézkedés történik. Ezek közé tartozik a gyermekgondozással és gyermekneveléssel kapcsolatos juttatások növelése, az automatikus nyugdíjnövekedés alsó határának 30 forintban történő megállapítása. Ide tartozik az iparon és építőiparon kívüli ágazatokban dolgozó munkások, valamint az ipari és építőipari kisegítő állománycsoportba tartozók, továbbá egyes költségvetési szervek dolgozóinak béremelése, a minimális bérek 1000 Ft-ban történő megállapítása, a sorkatonák ellátmányának és családi pótlékának növelése. A kereskedelemben és hírközlésben megkezdődik a 44 órás munkahétre való áttérés. Somogyi Néplap Az osztrák költségvetés Újabb terhek a munkásoknak A nemzeti tanács (az osztrák parlament alsó háza), hosszas vita után a kormányzó Osztrák szavazataival Szocialista Párt elfogadta Ausztria 1974. évi állami költségvetését. A költségvetés által 1974-re előirányzott kiadások 10,9 milliárd schillinggel meghaladják a bevételeket. A kiadások között szerepelnek a »gazdaság stabilizálására, és az úgynevezett konjunktúra élénkítési programra« szánt összegek. Ezek az összegek azonban nem segítik elő az oszták munkások anyagi helyzetének javítását. Ellenkezőleg! A költségvetés újabb terheket jelent számukra. Az egyszerű osztrák munkásra nehezedő adóterhek még súlyosabbá válnak: a kereseti adó a jövő évben például 26,4 százalékkal növekszik. Továb emelkednek az árak, és fokozódik az infláció is. Novemberben a kiskereskedelmi árak és különböző szolgáltatások ára átlagosan 8 százalékkal volt magasabb, mint a múlt év hasonló időszakában. Az erre az évre előirányzott áremelkedés 7 százalék. Hannes Andersch pénzügyminiszter kijelentette: a következő év egyes hónapjaiban az áremelkedés az egy évvel előbbi árszinthez képest eléri majd a 10 százalékot is. A nehézségeket csak fokozza az energiaválság kiéleződése. A kormány 1974 januárjában bevezetésre kerülő intézkedéseket fogadott el a folyékony üzemanyagokkal való takarékosságra. Az országban növekedett a munkanélküliség is. (MTI) A római géprablók kiadatásáról nár Az El-Szaika nevű Palesztinerillaszervezet ellenzi, hogy a római repülőtéren hétfőn lezajlott terrortámadás részvevőit a kuvaiti hatóságok kiadják a Palesztinai Hódítási Szervezetnek. Felszaköveteli, hogy a bűnösöket annak az országnak törvényei alapján ítéljék el, ahol tettüket elkövették — jelentette ki szombaton Damaszkusziban az El- Szaika szóvivője. — A terrortámadás a Palesztinai nép ellen irányuló előre megfontolt bűntény volt — hangsúlyozta a szóvivő, és hozzáfűzte: — Semmiképpen sem lenne helyes a terroristák átadása a PFSZ-nek, mert ezt a tényt az ellenség a későbbiekben saját hasznára fordította. .. Bejrúti, palesztinai források szerint egyébként a PFSZ pénteken este háromtagú delegációt küldött Kuvaitba, hogy a gépeltérítők kiadatásáról tárgyaljon. — Ha a kuvaiti hatóságok kiadják a bűnösöket, a PFSZ forradalmi bíróság elé állítja őket — közölték. (MTI) WASHINGTON : Kártérítést” nyújt a chilei junta Chile és az Egyesült Államok megegyezett a chilei államadósságok visszafizetésének ütemében — de Washingtonban, jelentették A chilei katonai junta ígéetet tett arra is, hogy »méltányos« kártérítést nyújt a Népi Egységkormány által államosított amerikai érdekeltségekért. A most létrejött megállapodás értelmében Chile a következő nyolc évben 124 millió dollárt fizet vissza az Egyesült Államoknak, az első 16 millió dolláros tételt már a jövő héten. A chilei döntő többsége államadósságata kereszténydemokrata Eduardo Frei elnöksége idején — azaz: 1964 és 1970 között —— gyülemlett föl, és visszafizetése rendkívül gazdasági terheket rótt Népi Egység kormányára. Válaszút estt A Spanyol Kommunista Párt nyilatkozata A L/Humanité közli a Spanyol Kommunista Párt nyilatkozatát, amely hangsúlyozza: Spanyolország döntő fontosságú válaszút előtt áll. Vagy sikerül leküzdeni a polgárháború szellemét a diktatúrából a demokráciába való átmenetben érdekelt valamennyi erő részvételével s megteremteni az új légkört, amely közelebb hozná Spanyolországot a mai Európához és a mai pedig az ország világhoz, vagy még sokáig erőszakos megrázkódtatásoknak lesz kitéve. Ha ugyanis a hatalom tovább fokozza az elnyomást s továbbra is egy kiváltságos kisebbség zárt vadászterületének tekinti az országot, a népi erők még erőteljesebb küzdelemmel fognak válaszolni erre. A Spanyol Kommunista Párt már évek óta azt a véleményét hangoztatja, hogy Spanyolországban igazi nemzeti megbékélésre van szükség — folytatja a nyilatkozat — a Spanyol Kommunista Párt ennek érdekében kész találkozni és tárgyalást folytatni minden politikai és társadalmi csoport és bármilyen intézmény képviselőivel, egy olyan megoldás érdekében, amely elismerné minden spanyol politikai jogait s biztosítaná, hogy a spanyolok általános választáson szabadon kifejezhessék akaratukat. A spanyol miniszterelnök halála után tálgalások az utód személyével kapcsolatban A spanyol kormány cáfolta, hogy letartóztattak volna egy gyanúsítottat Carrero Blanco miniszterelnök meggyilkolásával kapcsolatban. Előzőleg az Informaziones című lap közölte, hogy egy rendőri akció során egy férfit megsebesítettek és letartóztattak, s az tető külseje egyezett azzal isa »■ robotképpel«, amelyet a rendőrség készített. Franco tábornok a régi spanyol hagyományoknak megfelelően halála után a hercegi címet adományozta Luis Carrero Blancónak — hasonlóan négy másik spanyol miniszterelnökhöz, akik 1870 óta estek gyilkosság áldozatául és szintén megkapták ezt a címet. Az elnöki dekrétum egyben a haditengerészet főparancsnokává nyilvánította — halála után — a meggyilkolt miniszterelnököt. A katonai díszpompával megrendezett temetéssel idejűleg meg is kezdődtek egytalálgatások az új miniszterelök személyét illetően. A túlnyomó többség szerint cuato Fernandez Miranda Tor— miniszterelnöki teendőket tíz napon át automatikusan ellátó miniszterelnök-helyettes — kapja meg a kinevezést. Vannak olyan hírek is, amelyek szerint Gregorio Lopez Bravo volt külügyminiszter kaphatná meg a megbízatást, bár más, még hatalmon lévő szóellenségeiről tudnak. Egyelőre az államfő 17 tagú tanácsadó testületének kell három jelöltet állítani, akik közül Franco választja ki neki megfelelő miniszterelnököt. (MTI) A Szojuz - 13 űrrepülése Nem egészen negyedévvel a legutóbbi szovjet űrrepülés után pályára állt a Szojuz–13, és ezzel megkezdődött az űrhajózás történetének negyvennyolcadik — pilóta vezette — vállalkozása. Szojuz-űrrepülések hat és fél esztendős múltra tekinthetnek vissza. A pilóta nélküli Szojuz—2 kivételével valamennyi Szojuz-egység fedélzetén kozmonauták végezték feladatukat. K71 júniusában, a Szojuz—11 visszatértekor bekövetkezett szerencsétlenség után a szovjet űrrepülések ez év ő?vig szüneteltek. Időközben a Szojuz-űrhajókon konstrukciós változtatásokat hajtottak végre. A módosítások részint a Szojuz—11-hez hasonló tragikus események megelőzését szolgálják részint az 1975 júliusában esedékes szovjet—amerikai közös űrrepülés technikai követelményei tették szükségessé őket. Hasonlóképpen a vállalkozás biztonságát fokozza, hogy a kényesebb műveletek — például a visszatérés — alkalmával a kozmonauták űröltözéket, szkafandert viselnek. Első alkalom, hogy egyidejűleg tevékenykednek amerikai és szovjet űrhajósok — tehát asztronauták és kozmonauták — a világűrben. A Szojuz–13 és a Skylab találkozását azonban most nem tervezik. A két űrhajó eltérő pályán, különböző magasságban kering a föld körül, s a legkedvezőbb esetben is legföljebb mintegy száz kilométerre (Budapest és Szolnok távolságára) közelíthetné meg egymást. A mostani Szojuz-kísérlet fő célja — ugyanúgy, mint előző alkalommal *— a fedélzeti rendszerek kipróbálása, és ezzel kapcsolódik az 1975-ös Szojuz—Apollo program előkészítéséhez. Érdekes, hogy a Szojuz—12 űrrepüléséhez hasonlóan a vállalkozás részvevői ez alkalommal a ►"újonc« kozmonauták, akikkel az eddigi szovjet űrrepüléseken még nem találkoztunk. Figyelemre méltó, hogy a Skylab hasonló programjával egy időben a Szojuz–13-ról is végeznek népgazdasági célú földfelszíni vizsgálatokat, csillagászati és napfizikai megfigyeléseket. A földi erőforrások felderítése, a környezetvédelmi kutatás, a mező- és erdőgazdasági és az oceanográfiai megfigyelések nagy fontosságú feladatok. (Az erre a célra szolgáló különleges fényképező berendezéssel már a Szojuz–12 űrhajón is dolgoztak.) Ugyancsak a szeptemberi program folytatásaként kipróbálják most az új — szovjet konstrukciójú — autonóm navigációs rendszert is. A tudományos világ nagy érdeklődéssel fogadja az új szovjet űrrepülés soron következő eredményeit. Nagy István György llajkorlátozás Japánban Rendkívüli állapottal felérő intézkedések Rendkívüli ülést tartottak át vezetnek be a villamosszombaton a japán kormány. A parlamentben pénteken elfogadott olajkorlátozási kereslet—kínálat-szabályozáési törvény alapján a kormány a »rendkívüli állapotú jelentézkedéseket magán viselő inhagyott jóvá. Ezek értelmében központilag szabályozzák méhek elosztását és az olajterfokozatosan növekvői korlátozású-energia- és a gázfogyasztás területén is. (Részt vett a kormány ülésén Tanaka miniszterelnök is, aki egyébként jelenleg kórházi kezelés alatt áll.) A kormány ülésén Fukudi Takeo pénzügyminiszter ismertette az 1974-es év állam költségvetésének tervezetét A tervezet azt a helyzete tükrözi, amelyet a galoppírozó infláció és az energia válság kényszerített japánra. Ennek következménye hogy a japán kormány az utóbbi húsz év »legtakarékosabb« költségvetését dolgozta ki 1974-re. (Az előirányza teljes összege ennek ellenére 19,7 százalékkal haladja meg az idei költségvetés összegét.) Fukuda »szükségállapot költségvetésének »legfőbb jellemzője, hogy minimálisra csökkentette azokat az előirányzatokat, amelyek Tanaka miniszterelnök »reform tervének« valóra váltást szolgálták volna. Alig ért véget a kormány ülése, japán nagytőkés körökben máris élénk tiltakozásukat fejezték ki az ellen hogy a Tanaka-kormány fokozni kívánja ellenőrzését , gazdasági tevékenység fölött. (MTI