Somogyi Néplap, 1974. szeptember (30. évfolyam, 204-228. szám)

1974-09-15 / 216. szám

MMM­M. ’ OTTHON FIJ" ÉS­­ CSALÁD Harmónia a nevelésben Az utánzás ősi pszicho­­lógiai mechanizmus: gyermek igyekszik úgy visel­­­kedni, mint az anyja, vagy az apja. S ez azt is jelenti: nagy felelősséget­­ rótt az eredendő ösztön a felnőttre. Gyermek és szülők — meg­határozó viszony, kapcsolat ez a családon belül. Ez a viszony a legdöntőbb a­­ néhány éves kisember életében! Mert a családi nevelés túlsúlyának szakasza a születéstől a hat­éves korig terjed. Onnan aztán az iskolai hatások esnek a latba súlyosabban. Ám akkor is meg­marad — körülbelül kilenc­­vagy tízéves korig — az anyá­nak a gyermek jellemét alakí­tó szereke, amely­­ főszerep. Freud szerint a családi benyo­mások olyan alapvetőek az em­ber életében, amelyek ellen le­hetetlen fellépni. Még nem figyelt föl arra, hogy a családi nevelésben is érvényesül a társadalom hatá­sa. A gazdasági rend, az anya­gi helyzet, a munkahelyi lég­kör. Közvetve mind-mind jelen vannak a családi mikroklíma kialakulásában — befolyásoló erővel. Mély érzelmi kapcsolat abban a családban alakul ki, ahol a külső tényezőket a bel­ső harmónia részévé tudják tenni, illetve azokat ritkítani tudják a »családi szűrőn«. A szeretetkapcsolat természetes igénye a gyermeknek. Az első szoros kapcsolat az anyával a szoptatás. Az anya az, aki először veszi észre a csecsemőn a betegséget, rendellenességet. E kapcsolat a első fázisának »jutalma« csecsemő első mosolya. A gye­­­mek először személyekhez ra­gaszkodik, majd — körülbelül hathónapos korától — tárgyak­hoz is. Nagy, színes felületű játékaihoz, kockáihoz, csörgő­jéhez. »Igényei« még kicsik: étel, megfelelő hőmérséklet, gondozottság. Bár azt mondtuk, hogy ki­lenc, tízéves koráig a főszerep az anyáé, van egy olyan kor­szak, amelyben a gyermek megpróbálja önállósítani ma­gát. Ez az »önállósulni vágyás« szembeszegülést jelent a szü­lővel. Ellenállást, dacot. Ezért is hívják ezt — rendszerint a hároméves korra,tehető —dac­korszaknak. Nem könnyű ezt áthidalni. Fontos, hogy a szülők tekin­télyt tudjanak szerezni a gye­rek előtt. S ezt a szülői ag­resszió nem képes »kicsikarni«, csak a türelem. A tekintélyt meg is kell tartani; ez állandó »készenlétet« jelent. De nem mesterkélt magatartást, hanem természetességet. Úgy tanítani, hogy közben mágunk is tanu­lunk. Értékítéleteink a gyerek­kel szemben reálisak legyenek. Ne kívánjunk tőlük olyant, amely ellen nan-nap után ma­gunk is vétünk! A gyereknek éles a szeme. Önbizalmat kell plántálnunk a kisemberbe, s meg kell taní­tanunk ennek megtartására is. Aki azonban túlzásba viszi az önbizalom szug­iferálást, az ké­sőbb látja kárát. Ez elkerü­lendő, az önbizalommal együ­tt felelősségérzetet kell nevel­nünk a gyerekbe. így alakul a ki kölcsönös bizalom a szülő és nevelt között. S akkor a pszichés szakadás a pubertás korban nem lesz olyan fájóan keserű. Inkább kölcsönösségen alapuló, lágyabb szeretet. A testvérek között igen szo­ros a kapcsolat. Közös gyerme­ki élmények kötik össze őket. Gyakori a veszekedés köztük; azt mondhatnánk, hogy ez így természetes. Mert ha megfi­gyeljük, kívülállóktól mindig megvédik egymást, és ez a döntő viszonyunkban. Különleges hatást tük­­ röz az, hogy hányadik testvér az illető. Általában az első je­lenti a legnagyobb örömet, így a személyisége is egészen más­ként fejlődik, mint a többié. Ez sokszor veszélyt rejteget: mindent megkap, és ezt később az élettől is így kívánja. Vi­gyáznunk kell tehát, az ő ér­dekükben. Akárcsak az egyké­nél! Vagy inkább: náluk még fokozottabban. S azt is szem előtt kell tar­tanunk, hogy a második szüle­tésénél ne érezze »trónfosztott­nak« magát az első. A testvéri helyzetnek kiegyensúlyozott­nak kell lenni. A családi har­mónia így lesz teljes. ■z L. L. | * I. Tíz perc torna 1. Üljünk le egy székre, laza izmokkal támasszuk kezünket a térdünkre, és fújjuk ki a le­vegőt. Emeljük a karokat ma­gas tartásba, nyújtózkodjunk ki alaposan, közben vegyünk mély lélegzetet! 2. Támaszkodjunk nyújtott karral a szék támlájára, és en­gedjük el a mellkasunkat a ta­laj felé! 3. Terpeszállásban nyújtsuk oldalt, fölfelé a jobb karunkat! Két ütemen keresztül hajol­junk balra, bal kézzel érintjük meg a lábszárunkat, majd két ütemen keresztül ellenkezőleg is elvégezzük a gyakorlatot. Gyakorlat közben ne dőljünk előre! 4. Álljunk kis terpeszállás­ba, lassan hajoljunk előre, és karjainkat párhuzamosan tart­va igyekezzünk megérinteni­ a talajt, közben jól fújjuk ki a levegőt! Egyenesedjünk föl, s miközben mély lélegzetet ve­szünk, fejünket — amennyire csak lehet — hajtsuk hátra! Egész évben üzemelő balatonvilágosi Volán-üdülő azonnali belépéssel FÖLVESZ szakképesítéssel rendelkező étteremvezetőt és szakácsot. Házaspár előnyben, szállást biztosítunk­ füzetes megegyezéssel. A jelentkezést írásban kérjük. (101661) 9 Mecsek vidéki Pincegazdaság értesíti kedves vevőit, hogy Kaposvár, Berzsenyi u. 1. alatt 1974. szeptember 1-ével új raktárhelyiséget nyit. A zavartalan áruellátás érdekében palackos árura vonatkozó megrendeléseiket — az említett időtől kezdve — 7400 Kaposvár, Berzsenyi u. 1. sz. címre szíveskedjenek küldeni. (130822) Szeptemberben 50 százalékos árengedménnyel árusítjuk a nyers szeletet.­­ Az engedményes ár 14 %-os szárazanyag­­tartalom esetén 5,30 Ft/g. KAPOSVÁRI CUKORGYÁR (R102) Kedvenc ruhadarabok a Párizsból ^palóverttk­i fiatalfík r­uh­atárába A mindig új stílust kereső fiataloknak nagyon kedveznek a párizsi tervezők. Kedvenc ru­hadarabjuk a pulóver. Kényel­mes és vidám öltözék ez a nap minden szakában. A divat­kreátorok sokszínű és vál­tozatos kollekciót mutattak be a szakértőknek és a nagykö­zönségnek. Beszéljenek erről a képek! A férfi bézs színű öltönye pamutszövet gabardinból készült, színes kockás ing­a kiegészítője (Quasar-modell). A nő öltözete: A legújabb divaté bézs színű, azsúrozott pulóver, harang­vonalú vászonszoknyával viseli a maneken. (E. Khanh-mo­­dell.) Piros és fehér színösszeállí­­tású pólópulóver — az idei di­vat egyik legcsinosabb darabja. (RENOMA) (I. I. C. fotók — Párizs) Az iskolatelevízió műsora­i szeptember 17-től 22-ig Kedd:­­ Szerda: 8.05: Matematika (ált. isk. 5.­­ oszt.) : Mérések a gyakorlatban.­­ Mérési eredmények mint közelítő értékek. 12.10: Filmesztétika (középisk. I. oszt.) : A kép mint kifejezőesz­köz. 13.35: Matematika. (Ism.) 8.05: Földrajz (ált. isk. 8. oszt.): A Föld mint égitest. 9.20: Kémia (középisk. 1. oszt.) : Az anyag szer­kezete. I. rész. 9.55: Német nyelv (középisk. I—n—III—IV. oszt.): is­meri ön Freiberget? Csütörtök: 8.05: Magyar irodalom (ált. isk. 6. oszt.) : Magyar népballadák. 9.00: Énekeljünk­ együtt! Mit játszunk? 9.05: Környezetismeret (ált. isk. 1. oszt.) : A gyermek napirendje. 9.30: Papírsárkány. (Ism.) 13.35: Magyar irodalom. (Ism.). 14.30: Énekeljünk együtt! (Ism.). 14.35: Környezetismeret. (Ism.) Péntek: 8.05 Matematika (ált. isk. 8. oszt.) : A képlet és függvény. II. 9.00: Tízen Túliak Társasága. (Ism.). 9.53: Magyar irodalom (ált. isk. 5. oszt.) : Hogyan mondjunk mesét? 11.05: Fizika (ált. isk. 8. oszt.): Hogyan készülnek a gal­vánelemek? 12.00: Francia nyelv (középisk. Ill.IV. oszt.): Tenge­részélet. —13.35: Matematika, (ism.). 15.25: Magyar irodalom, (Ism.). 16.25: Fi­zika. (ism.) Szombat: 8.20: Filmesztétika: A kép mint ki­fejezőeszköz. 9.20: Kémia (közép­isk. 1. oszt.): Az anyag szerkeze­te. n. Vasárnap: 8.20: Felsőfokú matematika: Egyváltozós függvények. 9.00: Francia nyelvtanfolyam haladók­nak: Az élelmiszerüzletben. 9.25: Német nyelvtanfolyam: Számol­junk! 1 Jó tanács — Kertbarátoknak G­umölcs — télire Nincs kellemesebb dolog a kerttulajdono­sok számára, mintha télen is a saját maguk termesztette gyümölcsből és csemegeszőlőből fogyaszthat­nak, ezzel kínálhatják ámuló vendégeiket is. Mindezt kön­­­nyen megvalósíthatjuk szak­szerű tárolással. Ehhez azonban feltétlenül tudnunk kell, mikor szedhet­jük le a tárolásra alkalmas gyümölcsöket. Vannak ugyanis utóérő és nem utóérő típusúak. Az alma- és a körtefélék például utóérőek (azaz a teljes érés előtt leszedhetők, mert tá­rolva is beérnek). Sőt ajánljuk is ezek korábbi leszedését, mert így jobban eltarthatók. A télikörték (Hardepont, téli es­peres, Serres Olivér stb.) ak­kor a legkellemesebb ízűek, zamatúak, ha kellő ideig utó­érleljük. A téli almákat (a Sronatánt, a Starkingot, a Ba­­tult, a húsvéti rozmaringot stb.) kb. 60—65 százalékos érettségnél a legérdemesebb le­szedni. A Jonatán például ak­kor ilyen, amikor a gyümölcs színe ekkorra már pirosra szí­­neződött, a Golden delicious viszont akkor, ha már zöldes­sárga a színe. Az érést minden fajtánál az jelzi, hogy a mag már megbámult és a kocsány könnyen elválik a termő rész­től. Az őszi körtefajtákat akkor szedjük le, ha még halvány­zöld az alapszínük, de a sárga szín is egy kissé kezd megje­lenni. A téli fajtáknál a zöld szín halvánnyá válása jelzi, hogy már tárolható.­­ A csemegeszőlők közül rak­tározásra a nagy szemű, kemé­nyebb állományú, erős, vastag héjú fajták alkalmasak, de vi­gyázzunk mert a szőlő nem utó­érő. Ha korábban, teljes érés előtt szedjük le, már nem ja­­vulnak-finomodnak savai, íz-, zamatanyagai, s akkor sava­nyú, fanyar ízű marad. Csillagképek II. Meghatározások VÍZSZINTES: 1. Társas- és külföldi utazásokat 5. szervező irodánk. Csibeeledel. 8. Úttörők kisebb csoportja. 9. A világ egyik legnagyobb népe. 10. Megfejtendő. 12. Megfejtendő. 14. Rangjelzések előtt állhat. 16. Mássalhangzó — kiejtve, névelővel. 17. Y. T. 19. Alapvető. 21. Akták 1., 4. és 5. betűje. 23. Életet. 25. Jelez. 26. Ritka szóval: gyere! 27. Éneklő hang. 28. Megfejtendő. 31. Kiöntő folyó jelzője. 32. Haszontalan kis rágcsáló. 34. Katona — régen. 35. Valódi. FÜGGŐLEGES: 1. Aki ilyen, az rosszindulatú. 2. Megfejtendő. 3. Még egyszer. 4. Ilyen szó is van. 5. Megfejtendő. 6. Legnagyobb értékű kártyáit. 7. Nem fér bele. 11. Ritka férfinév. 13. Csukta. 15. Két egyforma részre oszt. 1 I 18. Iskolai oktatás része. 20. Megfejtendő. 22. Áthelyez. 24. Szemet huny felette. 26. Jós betűi­t keverve. 29. Helyhatározószó. 30. Fa része. 31. Állami Biztosító. 33. Sír. K. J. 28. Beküldendő: a vízszintes 10., 12., és a függőleges 2., 5., 20. szá­mú sorok megfejtése. Beküldési határidő: 1974. szep­tember 19-én, csütörtökön délig. A szükséges sorokat levelezőlapon küldjétek be, s írjátok rá: »Gyer­mekkeresztrejtvény ”« Múlt heti rejtvényünk helyes megfejtése: Fővonali; Barcs; Siófok; Fonyód; Szigetvár. Astrid Lindgren »Az ifjú mes­­terdetektív­« című könyvét nyer­ték a következő pajtások: Lakatos Gabriella, Hárta László, Kaposvár; Szabados Éva, Kaposszerdahely: Lőrinc Sándor, Nagybajom. A könyveket postán küldjük el. Somogyi Néplap 1­2 3 4 BBBB BBBB BBBB BBBB 5 6 7 8 1 BBBB BBBB ■ ■•a0 ■nm BBBB­BCMB 10 11 BBBB BBBB BBBB • BB 12 13 BBBB ■ [UNK] [UNK] [UNK] ■ ■ [UNK] [UNK] ■ ■ [UNK] [UNK] 14 BBBB BBBB BBBB BBBB 15 BBBB BBBB BBBB BBBiJ 16 17 18 .... ■ ■KB ■ BBB IBII 10 2b BBBB­S*ll BBBB MII BBBB •aSi 21 22 BBBB 11*B BBBB BBBB 23 24 25 BBBB BBBB BBBB BBBB 26 ■ [UNK] [UNK] [UNK] BBBB­B MI BBBB 30 27 ■ ■ [UNK] [UNK] ■ [UNK] [UNK] [UNK] BBBB ■ ■ [UNK] [UNK] 28 20 BBBB BBBB BBBB BBBB 31 BBBB IMI BBBB BBBB 32 33 34 BBBB BBBB BBBB BBBB 35 |

Next