Somogyi Néplap, 1980. január (36. évfolyam, 1-25. szám)

1980-01-11 / 8. szám

Tisztelt Szerkesztőség! Kaposváron a Tanács­ház utca 5. szám alatti házban lakom a földszinten. A fölöttem lakó család WC-je az éléskamrám fölött van. Eddig nem volt semmi probléma, 1979 júniusában azonban lefolyt a szennyvíz az éléskam­rába, leázott a konyhám, az udvari szobám. Kérésemre kijöttek az IKV-tól, és megállapították, hogy a fölöttem lakó WC-je eldugult, a hibát kijavították, két hét múlva azonban ismétlődött a leázás. Újból megjavították. 1980. január 8-án ismét leáztunk, ennek következtében külső szobánkban a parkett rothadásnak indult. 1979 márciusában festettem, mázoltattam az egész la­kást kb. tízezer forintért, októberben a sok leázás miatt újra festettem, de félő, hogy bármely pillanatban újra el­önthet a szennyvíz. Kértem károm megtérítését az IKV igazgatójától, azt tanácsolta, hogy bíróság útján követel­jem a felettem levő lakótól károm megtérítését. Kérem segítségüket, hogy ez az áldatlan állapot mi­előbb megszűnjön. Tisztelettel: Martinka József Kaposvár, Tanácsház u. 5. Tisztelt Szerkesztőségi A környék nyúltenyésztői nevében kérem segítségü­ket. December 18-án elfogyott a nyúltáp, s felvásárlónk hiába rendel, a barcsi áfész nem szállít. Tisztelettel:­­Füle István Ringaúj nép, Gábor Andor a. 8 Tisztelt Szerkesztőség! November 26-án a nagyatádi műszaki boltban vásá­roltam egy asztali rádiót. A készülék ötnapi használat után elromlott. December 3-án elvittem a nagyatádi Szé­chenyi téri szervizbe, ahol úgy tájékoztattak, hogy négy­öt nap múlva elkészül. A megadott időpontban érdeklőd­tem, de a rádió még mindig nincs kész. Tisztelettel: a Sára László Ötvöskónyi, Fő u. L Szerződés ciroktermelésre (Tudósítónktól.) A kaposvári áfész Szaba­diban levő cirokseprű-üzeme évente 180 ezer seprűt gyárt. Ehhez a szövetkezetnek 14 vagon cirokszakállra van szüksége. Amíg korábban csaknem kizárólag a mező­­kovácsházi áfész-től szerez­ték be az alapanyagot, a múlt évben 99 kisgazdaság és a mesztegnyői termelő­­szövetkezet vállalkozott a fontos ipari növény termelé­sére. A kistermelőik a Sza­badihoz közel levő tolnai, baranyai és somogyi kisköz­ségekből írták alá a terr­e­­lési szerződéseket. 1978-ban még csak 70 má­zsát termeltek, a múlt év­ben már 11 vagon cirok­­­szakállt szállítottak a szaba­di átvevőhelyre maggal együtt Mikor erről lehúz­ták a magot, 4 vagon sep­rűkötésre alkalmas cirok­­szakállt kaptak, mely az évi szükségletnek 35 százaléka. A termelőknek a szövetkezet félmillió forintot fizetett ki az alapanyagért. A kaposvári áfész most ismét megkezdte a termelé­si szerződések kötését. Azt szeretnénk, ha a tavalyinál 20—50 százalékkal többen vállalkoznának a termelés­re. A kisgazdaságoknak 200—1000 négyszögöles terü­leteket javasolnak, és bíznak abban, hogy több mezőgaz­dasági nagyüzem is elfogad­ja ajánlatukat. 100 szögel terület közepes négy­més esetén is megadja ter­70—80 kiló tiszta, mag nél­­­küli cirokszakállt. A felvá­sárlási ár a tavalyihoz ké­pest 10—15 százalékkal lesz magasabb. A vetőmagot in­gyen adják. Téli foglalkoztatás Komlósdon Négy éve jött létre az együttműködés termelőszövetkezet a komlósdi és Nagyatádi Konzervgyár kö­­­zött az asszonyok, lányok téli foglalkoztatására. A megállapodás értelmé­ben a gyár az almahám­ozás­­tól az üveggumizásig több feladattal megbízza őket. Naponta fél nyolckor kezd a félszáz asszony, és délután négy óráig csak a félórás ebédidőre hagyja abba a munkát. Komlósdon kívül Péterhi­­dán is folyik ilyen bérmun­ka. A konzervgyárnak már november elején szüksége­­ lett volna a szorgos kezek­re, de a cukorrépaszedés el­húzódása miatt csak decem­ber elején vállalhatták az asszonyok az üvegek gyűrű­zését A gyár vezetői hosszú tá­von számítanak a komlósdi Béke Termelőszövetkezet se­gítségére, a szövetkezet asszonyainak meg jól jön a munkaalkalom. Kerese­tükkel elégedettek: a havi bér a teljesítménytől függő­en tanai- sor XXXVI. évfolyam, 8. szám OQ { \ NÉPLAP 1980. január 11., péntek Vigyázzunk rájuk jobban! Téli játékok, gyermekbalesetek Már az iskola padjaiból lesik a gyerekek a havas utcát és udvart. Vágyódásuk érthető — még azo­ké is, akik most a kórházablakból pis­lognak a külvilágra, mivel ródlibalesetet szenvedtek, a gyógyulásra várnak ... Az utóbbi években nem­igen volt ekkora hó és tar­tós jegesedés a téli szünet­ben. Előkerültek a szánkóik, sílécek, korcsolyák, s ők a szabadba engedett kiscsikók virgoncságával vetették ma­gukat a téli világba. Az örömbe azonban olykor üröm is vegyül, s könnyeket nem a hideg csalja elő, hanem a fájdalom. Mert nem egy radliút a kórházaik osztályán ér véget...baleseti — Az idei télen sem több a gyermekbaleset, mint más­kor, de most már voltak sú­lyos sérülések rá — tájékoz­tatott a kaposvári kórház baleseti szakrendelésének főorvosa, dr. Németh Imre. — Legtöbb a combcsont- és sípcsonttörés. A szánkóbaleseteknél megtörténhet, hogy a síp­csont hosszanti irányban, spirálisan törik, s az törést csak a röntgen ilyen mu­tatja ki. Ezért fontos, hogy a szülők fokozottan figyel­jenek a gyerek panaszaira: ha három-négy napig fáj­­dítja a lábát, nem tud rá­lépni, jelentkezzenek vele orvosnál, noha az eset »nem látszik törésnek« ... A siófoki kórház sebész adjunktusa, dr. Klabuzai Zoltán ezt mondta : — Sok baleset forrását rejti a mos­tani tél. Az idős és beteg embereknél például gyakori a combnyak- és a csukló­törés, a gyerekeknél leggya­koribb a lábszártörés... A téli vakációban átlag hét gyereket hetenként vettünk föl az osztályra, de ennél is többen vannak, akik a ren­delőintézetben jelentkeztek. A tavalyinál több a gyer­mekbaleset. S a veszély nem szűnt azzal, hogy megkezdődött a tanítás. Siófokon például az átlagosnál is több mód nyí­lik korcsolyázásra, tanári felügyelet mellett. Ezért, is említette dr. Klabuzai Zol­tán : a gyerekek testi épsé­ge érdekében kísérjék foko­zott figyelemmel a játékos téli sportokat. És ahol nin­csenek »szem előtt« a gye­rekek, ott sem árt, ha időn­ként megnézik a­­ felnőttek: nem rejt-e veszélyt az al­kalmi sí-, ródli- vagy kor­csolyapálya. H. F. A fűszerek biológiai hatása Az illat- és ízanyagok egy része már a nyers tápanyag­ban megtalálható, a többi az étel elkészítése folyamán ke­letkezik, de főleg fűszerek alakjában kerül bele. A mo­dern tudományos fűszerku­­tatás még csak a kezdeti lé­­­péseknél tart, mert a fűsze­reknek az emberre gyako­rolt hatását állatkísérletek­ben igen nehéz lemérni. A megfigyelések szerint a legtöbb fűszer serkenti a nyálelválasztást, s egyben növeli a nyál enzimtartal­mát is, amely tovább­ fo­kozza a keményítőemésztést és gyorsítja a gyomor ki­ürülését. Általában véve az egész emésztés könnyebbé és gyorsabbá válik. A bősé­ges nyálelválasztás ezenkí­vül megtisztítja a szájüreget az ételmaradékoktól és mikrobáktól, s ezzel meggá­tolja a fogak szuvasodását. Egyes fűszerek (paprika, torma, fokhagyma) az anti­biotikumokhoz hasonló ha­tást mutatnak: mesterséges táptalajon meggátolják­ a baktériumok szaporodását. A vizsgálatok szerint köz­vetlenül evés után erősen csökken a vér mellékvese­­kéreg-hormon tartalma. Pe­dig ezeknek a hormonoknak igen fontos szerepük­ van a mikrobák, a stresszállapot és mindenféle testi-lel­k­i meg­terhelés legyőzésében. Felte­vések szerint fűszeres étrend hatására ez a hormonszint­­csökkenés kisebb mérvű len­ne. Döntő hatásuk van a fű­szereknek a keringési szer­vekre: nyugalmi szintre tud­ják hozni a felfokozott szív­működést (nehezen emészt­hető ételek fogyasztása után), és csökkentik a trom­bózisveszélyt. Nyilvánvaló tehát, hogy egyes fűszerekkel bizonyos szervek teljesítőképessége fokozható és működése irá­nyítható. A fűszerek helyes megválasztásával serkenthet­jük szervezetünk ellenálló- és teljesítőképességét. Légpárnás A légpárnás hajók mind fontosabb szerephez jutnak a vízi közlekedésben. Ma­guk alá fújt légpárnákon siklanak a vízfelszínen, a tolóerőt pedig gázturbinák hajtotta légcsavarok szolgál­tatják számukra. A légpárna óriási előnye, hogy a hajó nemcsak 3—5 méteres hul­lámokat­­ simít mag­a­ alá« hanem a szárazföldön akadálytalanul halad mocsa­is vas, ingoványos, homokos vagy bozótos vidékeken is. S mindehhez csupán 0,03—0,05 atmoszférás nyomástöbble­tet kell teremteniük a hajó légsűrítőinek. A hajó alatt egyfajta »gu­miszoknya« fogja össze a levegőt, ami azért közben állandóan szivárog. Ahhoz, hogy a befektetett energia ne nagy százalékban ves­­­szen el, a tervezők a szivár­gás csökkentésére töreked­nek (például »gumiszoknya« helyett a vízbe merülő szi­lárd oldalfalak alkalmazásá­val). Tulajdonképpen a hajó kórformája lenne az ideális, de ezzel még csak kísérle­tek folynak. A légpárna nagyságának és a hajó befo­gadóképességének össze­függéséből adódik, hogy a nagyobb járművek jóval gazdaságosabbak, mint a ki­csik. A szakemberek már 15 ezer tonna összsúlyú légpár­nás jármű építését is terve­zik, amelynél 1 tonnát 30 lóerővel szállítanának (szem­ben a jelenlegi 80 lóerővel). Teherszállításra még így sem lesz gazdaságos a lég­párnás jármű, hiszen a leg­nagyobb konténerszállító hajók csupán 2,5 lóerő tel­jesítménnyel továbbítanak 1 tonna terhet. A nagyobb­­ se­besség az egyébként meg­közelíthetetlen helyekre va­ló eljutás viszont kétségte­lenül a légpárnás járművek mellett szól. Képünkön : Angol gyárt­mányú SR NG típusú lég­­­párnás hajó, amely nem sze­mély­­készült, vagy teherszállításra hanem kutatóhajó­ként használják az oceanog­ráfiai, geológiai vizsgálatok­hoz, főként a sekély vize­ken, a­ tundrás part menti területeken. ilMMl Miről , árulkodnak a szemek? A szem sokat elárul az ember egészségi állapotáról. Egyes nyugat-európai or­szágokban már kialakult az orvostudomány új ága, az iridiológia. (Az elnevezés az Írisz szóból származik.) Az iridiológusok a szem, külö­nösen a szivárványhártya és a szaruhártya állapota alap­ján készítenek diagnóziso­kat. Véleményük szerint a zavaros és szürkés-sárga sza­ruhártya ételmérgezésről ta­núskodik. Az pedig, ha a két szemgolyó nem egyforma színű, hormonzavarokat je­lez és a szervezet általános greneaegót Tájékozatlanság A sarkon összeütközött két személygépkocsi. Min­denütt üvegcserép, a­­ka­­rosszériák összenyomód­­tak és az egyik vezető sokkot kapott. — Megkérhetném, hogy tanúskodjék ezzel a esettel kapcsolatban ? bal­— fordul a közlekedési rend­őr egy arra haladó nő­höz. — Ö, nagyon szívesen — válaszolja a nő. — De mi történt tulajdonkép­pen? Csak udvariasan — Az ön vicce legalább ötvenéves, asszonyom. —­ Gratulálok, kisas­­szony ! Milyen csodálatos memóriája van... Igényes vevő — Schumacher úr! — hívja az áruház osztály­­vezetőjét az eladó. — A kedves vevő­nek látszik...elégedetlen­— Mit kíván? — A kedves vevő mu­zsikus, főnök úr, és olyan cipőt keres, amely... amely egyforma hangnem­ben csikorog. Gyerekek házi feladataiból A papa otthon két dol­got utál : a rendetlensé­get és a takarítást. m­i m Mi otthon hárman va­gyunk, és mindegyikünk­nek megvan Csak a mamának mindene, nincs mit fölvennie. • • * A mi családunkban csak a halak tudnak n&ni az akváriumban. A mama el akar válni, hogy ne­ legyen mindig egyedül Telefonálni nagyon könnyű. Az egyik kezünk­kel fölemeljük a kagy­lót, a másikkal pedig te­lefonálunk ... Csúcsforgalom Az autópályán temér­dek gépkocsi torlódott össze. — Herta — szól az egyik úrvezető a mellette ülő hölgyhöz —, most rám­férne egy kis váltás. Nem vennéd át a kormányt... — mondjuk a legközeleb­bi húsz méterre?• Orvosnál — Doktor úr, írjon föl nekem, kérem, gyomor­­cseppeket! Fátyolos a hangom. — Ha fátyolos a hang­ja, akkor torokcseppekre van szüksége — feleli az orvos. — Nem, doktor úr. Én hasbeszélő vagyok ... MOGYI NÉPLAP Az MSZMP Somogy megyei Bizottságának lapja. Főszerkesztő : JÁVORI BÉLA Főszerkesztő-h.: Paál László Szerkesztőség: Kaposvár, Latinca Sándor u. 2. Postacím: Kaposvár Pf. 31. 7401 Telefon: 11-510.11-511- 11-512. Kiadja a Somogy megyei Lapkiadó Vállalat. Kaposvár, Latinca Sándor u. 2. Postacím: Kaposvár, Pf. 3- 7401 Telefon: 11-516, 11-519 Felelős kiadó: Demján Sándor. Terjeszti a Magyar Posta Előfizethető a hírlapkézbesítő postahivataloknál és kézbesítőknél. Előfizetési díj egy hónapra 30 Ft, negyedévre 90 Ft, egy évre 360 Ft. Index : 25 967 ISSN 0133—0608 Készült a Somogy megyei Nyom­daipari Vállalat kaposvári üze­mében. Kaposvár Május 1 u. 101 Felelős vezető: Farkas Béla igazgató Kéziratokat nem őrzünk mes­és

Next