Somogyi Néplap, 1980. január (36. évfolyam, 1-25. szám)
1980-01-11 / 8. szám
Tisztelt Szerkesztőség! Kaposváron a Tanácsház utca 5. szám alatti házban lakom a földszinten. A fölöttem lakó család WC-je az éléskamrám fölött van. Eddig nem volt semmi probléma, 1979 júniusában azonban lefolyt a szennyvíz az éléskamrába, leázott a konyhám, az udvari szobám. Kérésemre kijöttek az IKV-tól, és megállapították, hogy a fölöttem lakó WC-je eldugult, a hibát kijavították, két hét múlva azonban ismétlődött a leázás. Újból megjavították. 1980. január 8-án ismét leáztunk, ennek következtében külső szobánkban a parkett rothadásnak indult. 1979 márciusában festettem, mázoltattam az egész lakást kb. tízezer forintért, októberben a sok leázás miatt újra festettem, de félő, hogy bármely pillanatban újra elönthet a szennyvíz. Kértem károm megtérítését az IKV igazgatójától, azt tanácsolta, hogy bíróság útján követeljem a felettem levő lakótól károm megtérítését. Kérem segítségüket, hogy ez az áldatlan állapot mielőbb megszűnjön. Tisztelettel: Martinka József Kaposvár, Tanácsház u. 5. Tisztelt Szerkesztőségi A környék nyúltenyésztői nevében kérem segítségüket. December 18-án elfogyott a nyúltáp, s felvásárlónk hiába rendel, a barcsi áfész nem szállít. Tisztelettel:Füle István Ringaúj nép, Gábor Andor a. 8 Tisztelt Szerkesztőség! November 26-án a nagyatádi műszaki boltban vásároltam egy asztali rádiót. A készülék ötnapi használat után elromlott. December 3-án elvittem a nagyatádi Széchenyi téri szervizbe, ahol úgy tájékoztattak, hogy négyöt nap múlva elkészül. A megadott időpontban érdeklődtem, de a rádió még mindig nincs kész. Tisztelettel: a Sára László Ötvöskónyi, Fő u. L Szerződés ciroktermelésre (Tudósítónktól.) A kaposvári áfész Szabadiban levő cirokseprű-üzeme évente 180 ezer seprűt gyárt. Ehhez a szövetkezetnek 14 vagon cirokszakállra van szüksége. Amíg korábban csaknem kizárólag a mezőkovácsházi áfész-től szerezték be az alapanyagot, a múlt évben 99 kisgazdaság és a mesztegnyői termelőszövetkezet vállalkozott a fontos ipari növény termelésére. A kistermelőik a Szabadihoz közel levő tolnai, baranyai és somogyi kisközségekből írták alá a terrelési szerződéseket. 1978-ban még csak 70 mázsát termeltek, a múlt évben már 11 vagon cirokszakállt szállítottak a szabadi átvevőhelyre maggal együtt Mikor erről lehúzták a magot, 4 vagon seprűkötésre alkalmas cirokszakállt kaptak, mely az évi szükségletnek 35 százaléka. A termelőknek a szövetkezet félmillió forintot fizetett ki az alapanyagért. A kaposvári áfész most ismét megkezdte a termelési szerződések kötését. Azt szeretnénk, ha a tavalyinál 20—50 százalékkal többen vállalkoznának a termelésre. A kisgazdaságoknak 200—1000 négyszögöles területeket javasolnak, és bíznak abban, hogy több mezőgazdasági nagyüzem is elfogadja ajánlatukat. 100 szögel terület közepes négymés esetén is megadja ter70—80 kiló tiszta, mag nélküli cirokszakállt. A felvásárlási ár a tavalyihoz képest 10—15 százalékkal lesz magasabb. A vetőmagot ingyen adják. Téli foglalkoztatás Komlósdon Négy éve jött létre az együttműködés termelőszövetkezet a komlósdi és Nagyatádi Konzervgyár között az asszonyok, lányok téli foglalkoztatására. A megállapodás értelmében a gyár az almahámozástól az üveggumizásig több feladattal megbízza őket. Naponta fél nyolckor kezd a félszáz asszony, és délután négy óráig csak a félórás ebédidőre hagyja abba a munkát. Komlósdon kívül Péterhidán is folyik ilyen bérmunka. A konzervgyárnak már november elején szüksége lett volna a szorgos kezekre, de a cukorrépaszedés elhúzódása miatt csak december elején vállalhatták az asszonyok az üvegek gyűrűzését A gyár vezetői hosszú távon számítanak a komlósdi Béke Termelőszövetkezet segítségére, a szövetkezet asszonyainak meg jól jön a munkaalkalom. Keresetükkel elégedettek: a havi bér a teljesítménytől függően tanai- sor XXXVI. évfolyam, 8. szám OQ { \ NÉPLAP 1980. január 11., péntek Vigyázzunk rájuk jobban! Téli játékok, gyermekbalesetek Már az iskola padjaiból lesik a gyerekek a havas utcát és udvart. Vágyódásuk érthető — még azoké is, akik most a kórházablakból pislognak a külvilágra, mivel ródlibalesetet szenvedtek, a gyógyulásra várnak ... Az utóbbi években nemigen volt ekkora hó és tartós jegesedés a téli szünetben. Előkerültek a szánkóik, sílécek, korcsolyák, s ők a szabadba engedett kiscsikók virgoncságával vetették magukat a téli világba. Az örömbe azonban olykor üröm is vegyül, s könnyeket nem a hideg csalja elő, hanem a fájdalom. Mert nem egy radliút a kórházaik osztályán ér véget...baleseti — Az idei télen sem több a gyermekbaleset, mint máskor, de most már voltak súlyos sérülések rá — tájékoztatott a kaposvári kórház baleseti szakrendelésének főorvosa, dr. Németh Imre. — Legtöbb a combcsont- és sípcsonttörés. A szánkóbaleseteknél megtörténhet, hogy a sípcsont hosszanti irányban, spirálisan törik, s az törést csak a röntgen ilyen mutatja ki. Ezért fontos, hogy a szülők fokozottan figyeljenek a gyerek panaszaira: ha három-négy napig fájdítja a lábát, nem tud rálépni, jelentkezzenek vele orvosnál, noha az eset »nem látszik törésnek« ... A siófoki kórház sebész adjunktusa, dr. Klabuzai Zoltán ezt mondta : — Sok baleset forrását rejti a mostani tél. Az idős és beteg embereknél például gyakori a combnyak- és a csuklótörés, a gyerekeknél leggyakoribb a lábszártörés... A téli vakációban átlag hét gyereket hetenként vettünk föl az osztályra, de ennél is többen vannak, akik a rendelőintézetben jelentkeztek. A tavalyinál több a gyermekbaleset. S a veszély nem szűnt azzal, hogy megkezdődött a tanítás. Siófokon például az átlagosnál is több mód nyílik korcsolyázásra, tanári felügyelet mellett. Ezért, is említette dr. Klabuzai Zoltán : a gyerekek testi épsége érdekében kísérjék fokozott figyelemmel a játékos téli sportokat. És ahol nincsenek »szem előtt« a gyerekek, ott sem árt, ha időnként megnézik a felnőttek: nem rejt-e veszélyt az alkalmi sí-, ródli- vagy korcsolyapálya. H. F. A fűszerek biológiai hatása Az illat- és ízanyagok egy része már a nyers tápanyagban megtalálható, a többi az étel elkészítése folyamán keletkezik, de főleg fűszerek alakjában kerül bele. A modern tudományos fűszerkutatás még csak a kezdeti lépéseknél tart, mert a fűszereknek az emberre gyakorolt hatását állatkísérletekben igen nehéz lemérni. A megfigyelések szerint a legtöbb fűszer serkenti a nyálelválasztást, s egyben növeli a nyál enzimtartalmát is, amely tovább fokozza a keményítőemésztést és gyorsítja a gyomor kiürülését. Általában véve az egész emésztés könnyebbé és gyorsabbá válik. A bőséges nyálelválasztás ezenkívül megtisztítja a szájüreget az ételmaradékoktól és mikrobáktól, s ezzel meggátolja a fogak szuvasodását. Egyes fűszerek (paprika, torma, fokhagyma) az antibiotikumokhoz hasonló hatást mutatnak: mesterséges táptalajon meggátolják a baktériumok szaporodását. A vizsgálatok szerint közvetlenül evés után erősen csökken a vér mellékvesekéreg-hormon tartalma. Pedig ezeknek a hormonoknak igen fontos szerepük van a mikrobák, a stresszállapot és mindenféle testi-lelki megterhelés legyőzésében. Feltevések szerint fűszeres étrend hatására ez a hormonszintcsökkenés kisebb mérvű lenne. Döntő hatásuk van a fűszereknek a keringési szervekre: nyugalmi szintre tudják hozni a felfokozott szívműködést (nehezen emészthető ételek fogyasztása után), és csökkentik a trombózisveszélyt. Nyilvánvaló tehát, hogy egyes fűszerekkel bizonyos szervek teljesítőképessége fokozható és működése irányítható. A fűszerek helyes megválasztásával serkenthetjük szervezetünk ellenálló- és teljesítőképességét. Légpárnás A légpárnás hajók mind fontosabb szerephez jutnak a vízi közlekedésben. Maguk alá fújt légpárnákon siklanak a vízfelszínen, a tolóerőt pedig gázturbinák hajtotta légcsavarok szolgáltatják számukra. A légpárna óriási előnye, hogy a hajó nemcsak 3—5 méteres hullámokat simít maga alá« hanem a szárazföldön akadálytalanul halad mocsais vas, ingoványos, homokos vagy bozótos vidékeken is. S mindehhez csupán 0,03—0,05 atmoszférás nyomástöbbletet kell teremteniük a hajó légsűrítőinek. A hajó alatt egyfajta »gumiszoknya« fogja össze a levegőt, ami azért közben állandóan szivárog. Ahhoz, hogy a befektetett energia ne nagy százalékban vesszen el, a tervezők a szivárgás csökkentésére törekednek (például »gumiszoknya« helyett a vízbe merülő szilárd oldalfalak alkalmazásával). Tulajdonképpen a hajó kórformája lenne az ideális, de ezzel még csak kísérletek folynak. A légpárna nagyságának és a hajó befogadóképességének összefüggéséből adódik, hogy a nagyobb járművek jóval gazdaságosabbak, mint a kicsik. A szakemberek már 15 ezer tonna összsúlyú légpárnás jármű építését is tervezik, amelynél 1 tonnát 30 lóerővel szállítanának (szemben a jelenlegi 80 lóerővel). Teherszállításra még így sem lesz gazdaságos a légpárnás jármű, hiszen a legnagyobb konténerszállító hajók csupán 2,5 lóerő teljesítménnyel továbbítanak 1 tonna terhet. A nagyobb sebesség az egyébként megközelíthetetlen helyekre való eljutás viszont kétségtelenül a légpárnás járművek mellett szól. Képünkön : Angol gyártmányú SR NG típusú légpárnás hajó, amely nem személykészült, vagy teherszállításra hanem kutatóhajóként használják az oceanográfiai, geológiai vizsgálatokhoz, főként a sekély vizeken, a tundrás part menti területeken. ilMMl Miről , árulkodnak a szemek? A szem sokat elárul az ember egészségi állapotáról. Egyes nyugat-európai országokban már kialakult az orvostudomány új ága, az iridiológia. (Az elnevezés az Írisz szóból származik.) Az iridiológusok a szem, különösen a szivárványhártya és a szaruhártya állapota alapján készítenek diagnózisokat. Véleményük szerint a zavaros és szürkés-sárga szaruhártya ételmérgezésről tanúskodik. Az pedig, ha a két szemgolyó nem egyforma színű, hormonzavarokat jelez és a szervezet általános greneaegót Tájékozatlanság A sarkon összeütközött két személygépkocsi. Mindenütt üvegcserép, akarosszériák összenyomódtak és az egyik vezető sokkot kapott. — Megkérhetném, hogy tanúskodjék ezzel a esettel kapcsolatban ? bal— fordul a közlekedési rendőr egy arra haladó nőhöz. — Ö, nagyon szívesen — válaszolja a nő. — De mi történt tulajdonképpen? Csak udvariasan — Az ön vicce legalább ötvenéves, asszonyom. — Gratulálok, kisasszony ! Milyen csodálatos memóriája van... Igényes vevő — Schumacher úr! — hívja az áruház osztályvezetőjét az eladó. — A kedves vevőnek látszik...elégedetlen— Mit kíván? — A kedves vevő muzsikus, főnök úr, és olyan cipőt keres, amely... amely egyforma hangnemben csikorog. Gyerekek házi feladataiból A papa otthon két dolgot utál : a rendetlenséget és a takarítást. mi m Mi otthon hárman vagyunk, és mindegyikünknek megvan Csak a mamának mindene, nincs mit fölvennie. • • * A mi családunkban csak a halak tudnak n&ni az akváriumban. A mama el akar válni, hogy ne legyen mindig egyedül Telefonálni nagyon könnyű. Az egyik kezünkkel fölemeljük a kagylót, a másikkal pedig telefonálunk ... Csúcsforgalom Az autópályán temérdek gépkocsi torlódott össze. — Herta — szól az egyik úrvezető a mellette ülő hölgyhöz —, most rámférne egy kis váltás. Nem vennéd át a kormányt... — mondjuk a legközelebbi húsz méterre?• Orvosnál — Doktor úr, írjon föl nekem, kérem, gyomorcseppeket! Fátyolos a hangom. — Ha fátyolos a hangja, akkor torokcseppekre van szüksége — feleli az orvos. — Nem, doktor úr. Én hasbeszélő vagyok ... MOGYI NÉPLAP Az MSZMP Somogy megyei Bizottságának lapja. Főszerkesztő : JÁVORI BÉLA Főszerkesztő-h.: Paál László Szerkesztőség: Kaposvár, Latinca Sándor u. 2. Postacím: Kaposvár Pf. 31. 7401 Telefon: 11-510.11-511- 11-512. Kiadja a Somogy megyei Lapkiadó Vállalat. Kaposvár, Latinca Sándor u. 2. Postacím: Kaposvár, Pf. 3- 7401 Telefon: 11-516, 11-519 Felelős kiadó: Demján Sándor. Terjeszti a Magyar Posta Előfizethető a hírlapkézbesítő postahivataloknál és kézbesítőknél. Előfizetési díj egy hónapra 30 Ft, negyedévre 90 Ft, egy évre 360 Ft. Index : 25 967 ISSN 0133—0608 Készült a Somogy megyei Nyomdaipari Vállalat kaposvári üzemében. Kaposvár Május 1 u. 101 Felelős vezető: Farkas Béla igazgató Kéziratokat nem őrzünk mesés