Somogyi Néplap, 1983. január (39. évfolyam, 1-25. szám)

1983-01-27 / 22. szám

A diplomások és a közművelődés Az ország főiskolásai és egyetemistái nemsokára is­mét kirajzanak, hogy ismét úgynevezett téli népművelé­si gyakorlaton vegyenek részt. Jól ismerik a kirándu­lásnak ezt az egészen spe­ciális formáját, amelynek az a célja, szerepe, hogy őket, a leendő értelmiségie­ket bekapcsolja a közműve­lődésbe. Nemrég rövid, de éles vita zajlott róla egyik kulturális hetilapunkban. A vitában más-más véleményt képviseltek a fiatalok és a népművelők, csupán egyben értettek egyet: a téli nép­művelési gyakorlat jelenlegi formájában nem sokat ér. A vita miatt vészjelző megtette a magáét, sőt újabb meditá­ciót, eszmecserét váltott ki az értelmiségiek szerepéről, s arról, hogy ebben milyen részt vállalnak a különböző egyetemek, legnagyobb főiskolák, egyetemünk, az Eöt­vös Lorá­nd Tudo­mány Egyetem Közművelő­dési Titkárságának vezető­jével, dr. Vasy Gézával ezekről a kérdésekről be­­szélgettünk. — A szakembereket, a mi esetünkben a tanárokat, tudó­sokat képző felsőoktatási in­­tézményeknek nagy a fele­lősségük abban, hogy a fia­tal diplomások­ résztvevői, alakítói legyenek lakóhe­­lyüként, a közművelődésnek — mondja dr. Vasy Géza. — Rengeteg kezdeményezés született ennek érdekében, keretbe foglalása a közmű­velődési bizottságok mega­la­­kításával történt. Az előz­mény az oktatási miniszter utasítása. (1976-ban rendelte el a közművelődési bizott­ságok szervezését, s részle­tesen kidolgozott irányelve­ket is közrebocsátott. Az operatív feladatok ellátásá­ra hozták létre a közműve­lődési titkárságokat. Ennek ugyan már hét éve, de a legjobb helyen, eltelt né­hány esztendő, amíg a­ bi­zottságok, titkárságok meg­találták a legmegfelelőbb működési formákat. — Céljaik változatlanok maradtak? — Sem céljaink, sem 46 feladataink nem változtak. Közéleti érdeklődésű, társa­dalmi felelősségtudattá, poli­tikailag, ideológiailag mű­velt közösségi embereket kell nevelni, akik képesek a közművelődésben, rájuk váró feladatok megoldására. A mi egyetemünkön, az E­LTE-nn számos közösség szolgálja ezt a célt. Művészeti együt­teseink közül az énekkart, az Universitas együttest említem, amelynek tagjai már diplomásként vidékről is vissza-vissza járnak. Az öntevékeny művészeti együt­teseknek nevező ereje vom, nem beszélve arról, hogy a lehető leghatékonyabb mó­don készítenek föl a későbbi közművelődési munkára. Az, aki öt évig énekelt, táncolt, vagy részt vett egy irodalmi színpad munkájában, meg­felelő jártasságra tett szert ahhoz, hogy ő maga is cso­portot vezethessen. Vagy ha erre nem vállalkozunk, hát megőrzi az igényt az együtt­esek lesre, a t­özr­sséghez tartozásra. Kezdeményez­tük, hogy minél nagyobb szanaban alakuljanak klu­bok, korok az Eötvös Kluub keretén, belül vagy a karo­kon. A nepanu v erőszakosok szakmai gyakorlatuk része­kén« vezetik ezeket a ki­sebb közösségeket diáktanv­saik bevonásával. — Mennyire tevékenyek e tekint­etben az egyetemis­ták? — Egyelre az egyetemis­táknak, mintegy a fele tölti szabad idejének egy részét valamelyik egyetemi közös­ségben. Szeretnénk egyete­mek közötti kapcsola­trend­szert kialakítani, működő­képessé tenni. — Jövőbe mutató elképze­lés? —­ A különböző munkate­rületek közötti együttműkö­désre nagy szükség lesz a mostani hallgatóknak. Épp­en­ az oka, hogy egyébként is szorgalmazzuk az egye­temközi akciókat: tavalyi zsámbéki nyara egyetemün­ket a pedagógusjelöltbe és művészeti főiskolások szár­máira szerveztük, a tek nép­művelési gyakorlatokon, régészeti, népcajsá letelme**- a fő táborozáson is szívesen látunk más egyetemekről ér­kező hallgatókat. — Vali egyszer egy ^Egye­temisták a kozmuvelode­­sert” okáé.­. . Ennek zenéjében a nat hallgatóink, művészeti együtteseink Nógrád megyé­be jártak, és járnak most is, különféle művelődési programok közreműködői­ké««.. Rendhagyó teodialom­­orakaál tartanak, hangver­senyt adnak, ünnepélyekest lepnek föl — válásáét dr. Vasy Géza. A főiskolai, egyetemi kon­­lulrális élet színvonala, vonz­ereje — egyúttal mindig fokmérő is. Minél tartalma­sabb, minél több hallgatót mozgósít, annál bizonyo­sabb, hogy a diplomát szer­ző fiatalokra számítani le­het a közművelődésben is munkahelyükön, lakóhelyü­kön. Persze az egyetemi művelődési közösségek — még ha jól is működnek — teljesen azért nem helyette­sítik a közművelődés gya­korlatából vett kóstolókat. A téli közművelődési gya­korlatok nem szűnnek meg, de át kell alakulniuk, mint azt a vita is jelzi. Az EL­­TÉ-n például előkészítő szak­­kollégiummal kísérleteztek. Hogy milyen eredménnyel, az majd a helyszínen — a falvakban, a kisvárosokban derül ki — nemsokára. V. F. £. Februárban Jancsó-sorozat a tv-ben Alig van még egy olyan filmrendezőnk, akinek mun­kássága, művészete körül annyi vita zajlott, aki a közvéleményt annyira meg­mozgatta, maga mellé vagy maga ellén hangolta volna újra meg újra, mint Jancsó Miklós. Itthon és világszer­te. Harm­incéves volt.— 1951- ben —, amikor friss diplo­mával először kisfilmeket forgatott. Első játékfilmjét 1958-ban rendezte (A haran­gok Rómába mentek), de igazd pályakezdésének a kri­tikusok 1962-t tartják, ami­kor az Oldás és kötés elké­szült Az utóbbi húsz évben hazai és külföldi műtermei­­ben dolgozott, rendezett szín­háziban, a televízióban, sőt könnyűzenei műsort is. A Magyar Televízió ki­lenc hétig egy-egy Jancsó­­filmet mutat be. Az első film a már említett Oldás és kötés lesz február 5-én. Írója Lengyel József, Somló Tamás fényképezte. Fősze­replői : Ajtay Andor, Dom­ján Edit és Latinovits Zol­tán. A következők a Herná­di—Jancsó páros művei lesz­nek. Hernádi Gyula forgató­­könyvei alapján készült, ebben a sorrendben is kerül­t a képernyőre: az Így jöttem (1964) , a Szegénylegények (1965) , a Csillagosok katonák (1967) , a Csend és kiáltás (1968) , a Fényes szelek 1968), a Sirokkó (1969), az Égi bárány (19?®) és a pá­lya néhány alkotását kihagy­va a Magyar rapszódia (1978). Az operatőr továbbra is Somló Tamás, majd Ken­de János. Tö­bb filmben is találkozhat a néző Kozák András, Lati­­novits Zoltán, Madaras Jó­zsef, Drahota Andrea, Ju­hász Jácint, Balázsovits La­jos, Bálint András, Cserhal­mi György és még sok ne­ves magyar, illetve külföldi művész egy-egy nagyszerű alakításával. • • • Egészen­­ másfajta közeg­­­ben születtek azok a filmek, amelyeknek bemutatása ugyancsak február első he­tében kezdődik a tv-ben. A svájci filmművészetről keve­set tudunk, a mozik műso­rán is csak elvétve látni egy­­egy művet. Németh Ágnes sorozatszerkesztő a mai svájci film­nadineszet legjete­sebb alkotóinak munkáin keresztül kívánja megismer­tetni ezt a számunkra kissé szokatlan, néha kissé „lan­gyosnak” látszó világot Pe­dig a látszólag len, környezetiben eseményre­is egyik napról a másikra megvál­tozhat manóén, mint például az elsőként bemutatásra ke­rülő Meghívás egy szombat délutánra című, 1973-ban készült Claude Goretta-film­­ben. Goretta másik alkotása a Nem is olyan rossz ember (1975) és Rolf Lyssi Hogyan csináljunk svájcit? (197 ® című filmje mellett négy Alain Tamner-mű kerül képernyőre: a Jónás, aki 25­­ éves lesz 2000-ben (1976), A világ közepe (1974), a Nap­sugaras évek (1981) és a Messidor (1979). ✓ Kecskeméten a nász Játékműhely Szórakazó- és Mú­zeum országos pályázatot hirdetett Petőfi Sándor szü­letésének 166. évfordulója alkalmából , a költő ver­seinek és életének egyes mozzanataihoz kapcsolódó rajzok, játékok készítésére. A beérkezett 3200 alkotás közül a legszebb 330-ból ki­állítást rendeztek, s a legsi­keresebb 36 mű szerzőjét egyéni díjakkal jutalmazták. A kiállítást március 15-től Kiskőrösön is bemutatjá­k. Gyermekrajz- és játék­­kiállítás Kecskeméten A keceli Borbély Erika Anyám tyúkja című alkotása (Batik) (MTI-fotó — Karáth Imre felvétele — KS) Hangversenykrónika Hegedűs Szófiából Aligha bánták meg elhatá­rozásukat azok a kaposvá­riak, akik kedden este One­­i­e kalandjai helyett az Or­szágos Filharmónia kamara­­bérleti hangversenyét része­sítették előnyben- Krincso Dimitrov bolgár hegedűmű­vész és zongorakísérője, Vio­letta Popova, a szófiai kon­zervatórium tanára — Sáét, nálunk eddig ismeretlen muzsikus — ugyanis a me­gyei könyvtár előadótermé­ben olyan élménnyel aján­dékozta meg a közönséget, amelyről a leg­józanabb hall­gató is csak elragadtatással nyilatkozhat. A fiatal hegedűs darabvá­lasztása is elismerésre mél­tó. Händel E-dúr, Beethoven C-moll és Cesar Franck A- dúr szonátája — túl azon, hogy e három hatalmas mű­vet egy kétórás koncerten előadni megerőltető munka is — három különböző világ üzeneteit hozza. Kiegyensú­lyozott kedélyállapotról ta­núskodó, technikai szem­pontból nem túlságosan, rit­mikai­lag viszont annál ne­hezebb, kellemes udvari mu­zsika az első darab: egy nyu­galmat és vigaszt hiába ke­reső ember szenvedélykitö­­réseinek és rezignáltságának gyönyörű megörökítése a második, a boldogság és a feloldódás alig szabályozott hangzuhataga a harmadik. A formák hatalmának lelki­­ismeretesen engedelmeskedő barokk, a hagyományos ke­reteket vadul szétfeszíteni akaró kései klasszicizmus és a tradícióknak fittyet hányó kései már-már roman­tika tehát együtt. S bolgár vendégünk mindegyikben otthonosan mozgott... Mert tökéletesen képzett művész, aki hangszerével azt csinál, amit akar. Hege­dűhangja olyan tömör és ér­ces, amilyet az áttetszőbb hangzáshoz szokott hazai hegedű­iskola képviselőitől ritkán hallhatunk. Még pia­­russimói is markánsak, vala­mennyi hangnak van eleje és van vége, csúszkálást a legérzékenyebb fül sem fe­dezhetett föl a láthatóan nagy kedvvel, jó formában muzsikáló művész produk­ciójában. A tónus minden fekvésben kiegyenlített, so­hasem vékonyodik el, soha­sem vastagodik zeneietlen­­né. Mindehhez jön még Di­mitrov játékának vitalitása, elsöprő lendülete, amely egyszer sem vezet a kotta utasításainak figyelmen kí­vül hagyásához, a kompozí­ciók átértelmezéséhez. ritmus a ritmikai szempont­­­ból kritikus részeknél is fe­szes marad, mint a Handel szonáta táncdallamai vagy a Beethoven-szerzemény utol­­­só tétele. Bár a szólista al­katához a drámai fogantatá­­sú részek állnak közelebb, a költői­bb, érzelmesebb han­gulatokhoz is van érzéke: a Beethoven- és a César Franck-kompozíció lassú té­teleiben úgy énekeltette hangszerét, olyan biztonság­gal varázsolt e fel belőle ezer­nyi színt, ahogyan csak ki­vételes tehetségű művészek tudják. Merte vállalni pél­dául a Beethoven-szonáta el­ső tételének variációsoroza­tában, hogy hegedűhangját időnként kifejezetten elcsú­­fítsa a fájdalom, a dühkitö­rés, a kétségbeesés hitele­sebb ábrázolása érdekéből. Ez a már-már ösztönösnek ható, mindig a zene lényegé­ből eredő tudatosság jelle­mezte valamennyi kompozí­ció előadását és két ráadás­­számát is. Violetta Popova megbízha­tó partner, ritmikai és di­namikai szempontból egy­aránt híven követte Dimit­rov hegedűjátékát. Produk­ciójáról részletes mondani azonban — a ítéletet ren­delkezésére bocsátott hang­szer rossz állapota miatt — lehetetlen. F„ A. SZIGETIEK A Nádasdy-bástyán Egy lagimundzsi óvatosan kidugta rajta a fejét, és ol­dalra nézett, Poky felé. Hang sem jött ki a torkán, ahogy meglátta az izzadt, piros, eltorzult arcú vitézt, aki lándzsáját egyenesen feléje hajította. Nem volt ideje visszarántani a fejét, mert abban a pillanatban átjárta nyakát a fegyver. Hörögve esett előre, teste súlyával ki­szakítva a rést. Dühös ordítássál hallat­szott, majd lábdob­ogás, az­tán csend. Az átszakított fal ajtónyi nyílásából hideg pinceszagú levegő áramlott ki. Polky füleit, nem hallott semmi neszt A nyílás elé ugrott, és bevágta lándzsá­ját. Üvöltés hallatszott, de abban a pillanatban egy rúd lökődött ki a végén éles vashoroggal, ami belevágott a hadnagy mezítelen vállá­ba, és erős kezek; beránszot­ták, hogy felső teste eltűnt a nyílásban. Medvei nem tudta nézni bajtársa kínlódását. Melléje ugrott, és szúrt. Abban a pillanatban őt is vasborgok ragadták meg, és lerántot­tak. Egy janicsár ugrott Itt a nyíláson. Körbepillantott, látta, hogy a közelben nincs senki. — Hléri! — rikoltotta. A bástyán álló katonák dermedten látták, hogyan ugrik be mind több janicsár, s magukkal hurcolják a két hadnagyot. Valaki Zrínyiért futott. Az események szempillantás alatt követték egymást. A vergődő Pokyt és Med­­veyt a janicsárok földre nyomták, hárman is térdel­tek a hátukon, lefogva a kezüket, közben gyors csapásokkal a többiek levágták a fejüket A tassaradt udvar frnkl­je, mint a szivacs, itta be a két hadnagy vérét. A jani­csárok a két fejet lándzsa­­végre szúrták, s nagy üvöl­téssel rohamoztak a védmű felé. Beleugráltak az árok­ba, és kapaszkodtak fölfelé, a tapasztás nélküli sövény fonataiba. — Allah! Allah afebari! A bástya udvarára mind több és több janicsár özön­lött. — Közdjük! Mit bámul­tok?! — kiáltotta a lihegve érkező Juranics, és fölkap­va egy 1 súlyos koronát b­ástya udvarban nyüzsgő tö­­­rökök kör­é vágta. Eldördültek a védők pus­­­­kái, pendültek az íjak ide­gei. Zrínyi futott hajadonfőtt, kezében kivont szablya. Lob­bant az első, szurokkal át­itatott koszorú, és repült, kesernyés füstcsóvát hagyva maga után. Aztán mint megannyi üstökös,­­ a többi. Akit a lángoló szurokcsep­­pek értek, jajgatva ugrált, vagy hemperegve igyekezett eloltani lángoló ruháját. Istvánffy Pál egy hordót emelt a feje fölé, szikrázva égett a vegébe erősített ka­nóc. hui.— Most! — kiáltotta Zrt­ Istvánffy a törökök sűrű­jébe hajította a lux­ dót. Két embert levert a lábáról, az­tán kékes l­ila, öles lángot vetve hatalmas dörrenéssel felrobbant. Szürke füstgomolyagban kezek, lábak, törzsek repül­tek a magasba, volt, ame­lyik a falon túlra. Süket csend állt be a rob­banás után. S hogy elosz­lott a füst, élő törököt nem lehetett látni a bástyában, csak vérző csonka testeket. — Isten velünk van, hogy nem robbant föl az árok — mondta Zrínyi. — Dobáljá­tok ki a török hullákat! A katonák hozzálátták. A két hadnagy földi maradvá­nyait is megtalálták. Mezí­telenek voltak, mert ruháik­tól fejük vételekor megfosz­tották a zsákmányra éhes ostromlók. A detonáció bedöntötte falba vájt akna nyílását is.­ Ahogy elült a zaj, tisztán hallatszott, hogy a bástyato­rok két oldalán folytatja a munkát a tömök. Hiába les­ték őket forró vízzel, tüzes vasakkal, a tetők megvédték az alattuk dolgozókat — Jöjjön,­­ nagyságos uram! — kiáltotta Csapethy Balázs Zrínyinek, hogy meglátta a Hegy-bástyán­­ öles alakját — Mi van? — kiáltott vissza a kapitány. — A N­ádasd­yn kész­ va­lami­! Zrínyi letette a tagadban levő perganmentet egy koro­nára, indultában még ma­gyarázott valamit Mártának, aztán gyors léptekkel indult Esziperdi.we. A falról látszott, hogy a törökök rőzsekötegefcet hor­danak be a bástyrttorok­­a­n levő tetők alatt. — Elkészültek — mondta csendesen Zrínyi. — Magam is azt hiszem — mondta Eszpethy. Közben Alapy is oda ér­kezett. — No, Gáspár, a török már tömi befelé az aknákat, holnap robbantani fog — mondta Zrínyi. Alapynak borússá vált a tekintete, és mogorván mondta. — Szeptember negyedike vagyon. A felséges király úr rég ideérhetett volna, s már vissza is Győrbe, ha akart volna. Vagy ha maga nem is, de harmincezer jó­ katonával engedte volna Károly fő­herceget; már talán török császár se lenne! (Folytatjuk..) UJKERY CSABA s SOMOGYI NÉPLAP

Next