Somogyi Hírlap, 1992. március (3. évfolyam, 52-77. szám)

1992-03-31 / 77. szám

2 autósmagazin t SOMOGYI HÍRLAP AZ Ismét autót gyárt a magyar ipar OPEL ASTRA Sok évtizedes szünet után ismét autót gyárta­nak Magyaroszágon. Szentgotthárdon az Opel­­gyárban, és Esztergom­ban, az új Suzuki-üzem­­ben készül magyar autó, magyar autósoknak. A szentgotthárdi gyárban március 13-án legördült a gyártósorról az első autó. Az előkészületek történe­te több évtizedre vezethe­tő vissza, ám a konkrét megbeszélések a nyolc­vanas évek végén kez­dődtek. T­ekintsünk vissza egy kicsit: 1989 február: Beck Tamás kereskedelmi és Berecz Frigyes ipari mi­niszter fogadta a General Motors delegációját, amelyet Robert J. Eaton, a GM Europe elnöke ve­zetett. A tárgyalásokon a General Motors új javas­latot tett a korábban már kialakult kooperációs kapcsolatok fejlesztésé­re. 1989. június 8.: A Ge­neral Motors amerikai au­tókonszern gépkocsi-mo­torgyár magyarországi létesítését mérlegeli. Ezt Bob Eaton közölte Bécs­­ben. 1989. december 6.: Budapesten létesítendő autóalkatrész-gyárról folytat tárgyalásokat a General Motors a magyar kormánnyal — jelentette az UPI. Megjegyezte: Magyarország azért tartja fontosnak a megbeszélé­seket, mert egy ilyen nagy cég megjelenése más befektetőket is vonzana az országba. 1989. december 18.: Horváth Ede, a Rába ve­zérigazgatója nyugállo­mányba vonult. Az új vezérigazgató Romvári Ferenc bejelenti: az Opel európai képviselőivel tár­gyalásokat folytatott, s ennek eredményeképpen január közepéig tető alá kerülhet az alapmegálla­podás személygépkocsi­motorgyártásról és -ös­­­szeszerelésről. 1990. január: A Ther­­mál Szállóban a General Motors európai képvisele­te és a Rába Magyar Va­gon- és Gépgyár vezetői szerződést írtak alá ve­gyes vállalat létrehozásá­ról. A cégben a GM 67 százalékkal részesedik, a Rába tulajdonosi hánya­da pedig 33 százalék. 1990. április: A Minisz­tertanács döntése értel­mében a General Motors- Rába vegyes vállalat 100 százalékos adókedvez­ményben részesül, a ter­mékek értékesítésének megkezdésétől 10 éven át. 1990. július: A General Motors és a Rába képvi­selői aláírták a társasági szerződéseket. Ezek sze­rint a vegyes vállalatban évente 200 ezer személy­gépkocsi-motor háromműszakos készül, terme­lésben. 1990. szeptember: A vegyes vállalat képviselői bejelentik: még 1990-ben megkezdik az összesze­relő üzem 850 dolgozójá­nak kiválasztását. A 200 millió dolláros beruházás­hoz már minden fontos részegységet, berende­zést megrendeltek. 1990. december: Egy­­milliárd márka befekte­téssel új autógyárat hoz létre Eisenachban az Adam Opel Rt. Az új gyár évente 150 ezer Corsa, il­letve Kadett típusú kocsit bocsát majd ki, az autók­hoz a motorokat a ma­gyarországi Opel-gyár szállítja. 1991 .július: Kárpáti Fe­renc, a Rába vezérigaz­gatója kijelenti: a Szent­­gotthárdra tervezett Opel-gyár határidős indu­lásához szeptemberig még egy 300 milliós beru­házást kell tető alá hozni, hogy fogadhassák a gé­peket és a berendezések. 1991. november: A ter­vezettnél 135 millió már­kával többet fektet be a szentgotthárdi beruhá­zásba a General Motors — jelentette be Robert J. Eaton. Az eredeti elkép­zelések szerint a gyárban évente 200 ezer motort gyártottak volna, a több­letbefektetés azonban lehetővé teszi, hogy az éves kapacitás évi 400 ezer darabra emelkedjen. 1992. január: Az idén korlátozza a gépkocsiim­portot a külgazdasági minisztérium, az első fél­évben a külkereskedelmi forgalomban 60 ezer sze­­­­mélyautó behozatalára ad ki engedélyt — mondja Csendes János, az NGKM főosztályvezetője. Az idei korlátozás össze­függésben áll azzal, hogy megkezdi működését a Suzuki és az Opel-gyár. 1992. január: A GM Opel­ Hungary szentgott­hárdi gyárában befejező­dött az évi 15 ezer Astra típusú személygépkocsi­összeszerelő üzem gyár­tósorának telepítése. A 200 ezer motor előállítá­sára alkalmas berende­zések alapozási munká­latait végzik a mintegy 45 ezer négyzetméteres alapterületű csarnokban. 1992. február: A londo­ni székhelyű Európai Új­jáépítési és Fejlesztési Bank 125 millió márkás kölcsönt hagyott jóvá hét­éves futamidőre a szent­gotthárdi Opel-gyárnak. A döntés hozzájárult ahhoz, hogy a GM-Rába vállalko­zás az eddigi legnagyobb külföldi beruházás legyen Magyarországon—teljes költsége az EBRD kölcsö­nével együtt — 501 millió márka. 1992. február: Meg­kezdték az előjegyzések felvételét Szombathelyen az Opel Astrára. 1992. február: A szent­gotthárdi Opel gyárban megkezdődött a techno­lógiai sorok kipróbálása. A sorozatgyártás megin­dulása után 7,5 percen­ként gördül le egy-egy Opel Astra a gyártósorról. 1992. március 13. le­gördült az első magyar­­országi Opel Astra. SOMOGYI HÍRLAP V­ezetési teszt A nők több balesetet okoznak? Még a nők is beismerik — ha másnak nem, hát maguk­nak —, hogy rosszabbul ve­zetnek, mint a férfiak. H­a az abszolút számokat tekintjük, kevesebb balesetet okoznak, mint a férfiak, csakhogy átla­gosan fele annyi kilométert tesznek meg autóval, mint az erősebb nem. Egy brit felmérés szerint — melyben 18 500 autós vett részt—a kornak, a tapaszta­latnak is nagy szerepe van a karambolok okozásában. A következő táblázatból meg­tudható, kinek mennyi esélye van arra, hogy balesetet szenvedjen az utakon, mikor kell tehát abbahagynia, de legalábbis óvatosabban ve­zetnie. A megtett kilométerek száma évenként 3 200 km 1 pont 3 200— 5 400 km 2 pont 5 400—11 000 km 3 pont 11 000—20 600 km 4 pont 20 600 km-nél Életkor 17—21 év 4 pont 22—29 év 3 pont 30—46 év 2 pont 47 év fölött 1 pont Vezetési tapasztalat 16 év fölött 1 pont Kiértékelés Pontszám baleseti kockázat % 12—14 11 10 9 20 8 17 7 12,5 6­9 5—3­7,1 Ferenczy Europress 5—16 év több 5 pont 0— 8 hó 5 pont 8—20 hó 4 pont 21—48 hó 3 pont 41,7 33,3 25 2 pont AUTÓSMAGAZIN 15 ­­V/ BflisiTon PÜJZ8RT alapítva; 1949 BALATON FŰSZERT RT. raktárházai, üzletházai és diszkont­­áruházai gondolnak az autósokra is! Termékeink széles skáláján megtalálják a hazai és import autóápolási cikkek bő választékát Különösen szíves figyelmükbe ajánljuk a Prevent és a Rex autóápolási termékcsaládokat Tisztelettel várjuk kedves vásárlóinkat. AJÁNLJUK MAGUNKAT A BALATON FÜSZÉRT RT.

Next