Somogyi Hírlap, 1992. április (3. évfolyam, 78-102. szám)

1992-04-11 / 87. szám

8 SOMOGY HÍRLAP — KULTÚRA 1992. április 11., szombat A történet, a misztikum és a megtapasztalása V­alami átsuhan... Izgalmas, tán a legizgalma­sabb az ember történetében vagy ha úgy tetszik a földi vi­lág történelmében, hogy meg­határozhatatlan. Minden a végletekig meghatározhatat­lan. Képtelenség hát valamire azt mondani: igen, igen, höl­gyeim és uraim, amit itt látnak, biz' ar kék. Mert minden, min­denkiben másképpen képe­­ződik le, még ha van is egy ál­talános gondolat. Tán első fel­ismerés a megtapasztalás tragikomikus színjátékában: milyen elégtelenek a képes­ségeink. Noha valami egé­szen misztikus szférában ha­talmas a tudásunk, hiszen a hérakleitoszi Minden Egy ré­szei vagyunk — Hen Panta. Nagy csoda a művészet. Amikor alázatba merül az ecset rőt szőre vagy egyéni hangunk­ meztelen szól, s nesztelen a fogadás. Amikor nem a tersánszky­i „szimpati­kus” szerzés öröme kakukkol világgá antipatikusan krőzusi dézs-érzést, hanem valami átsuhan. Átsuhan, bennünk, és ez a suhanás kétségkívül belőlünk fakad. Mi suhanunk át magunkon. Művészet szüle­tik, és akkor a világ „elége­dett”. Ha mi nem is mindig... Mi akkor közelítünk az örök­kös és örökké keresett bol­dogság érzése felé: alkotunk, létrehozunk. Mert nem bol­dognak kell lenni, hanem a szubjektum apró történeteit gyűjtögető, dohos falakkal ha­tárolt könyvtár véget nem érő polcaira fel kell helyezni az ál­talunk megírt, megélt újabb történetet. Az egy mondatot. E történeteiket „írják” már évtizedek óta azok a művész­tanárok, akik most Kaposvá­ron a városi művelődési köz­pontban állították ki alkotásai­kat: Kertész Sándor, Svenda István, Tamás Károly és László Levente. Négy egyéni­ség, négy szubjektum, a világ négy „hivatásos” megtapasz­­talója. Bennük — ha érzékel­hetők is alkotásaikban a mú­zsák tevékenységének „állha­tatossága” — tulajdonképpen csak egy azonos momentum leledzik: a költői érzékenység. Fantáziát megindító az „ál­mos” színvilág rikításával il­lusztrált szárnyalás „emléke­zete”, örök és szűnni soha nem akaró vágy a madarak távlata iránt, a szárnycsapá­sok közbeni izmok állati meg­feszítése, és a beteljesülés. (Átsuhan, Vidám repülés). Kertész Sándor, a Táncsics gimnázium tanára mindeköz­ben nemcsak a világot, magát is nézi-nézegeti. Azt az em­bert, aki ezzel egyidőben a vi­lágot méregeti: ki vagyok, amikor a szó szoros értelmé­ben fejtetőn érzem magam, midőn berepültem (Közöttük), és egyáltalán (Kereszt motí­vum). Izgalmas realizmus a nyelv, amelyen Svenda István szólal meg: ő a Munkácsy gimná­zium tanulóit „fertőzi meg" a művészet és önkifejezés ér­telmezésének szeretetével. Meleg és izzó színeinek ár­nyalatai által szinte életre kel Aphrodité vagy a behunyt szemű Minerva akt. Az Apos­­tolok­at változatos mértékben színezi a vörös fény, a megtört asszony befelé fordult gondo­latai kacérkodnak a mezítelen és egykori női test misztiku­mával. És a pillangó elröppen. László Levente és Tamás Károly az Iparművészeti Szakközépiskolában taníta­nak. Mindketten kedvelik az újszerűséget, a műfajok és technikák váltogatását. A ko­lozsvári születésű László Le­ventét a gyűri papíros rendkí­vüli „beszédkészsége” ihlette; innét a Vihar után búskomor­sága, a Menedékház groteszk íze. Reklámgrafikai tervezés és arculattervezés adja Ta­más Károly fő profilját; a tárla­ton helyet kaptak plakát- és emblématervei. A szem­grafi­kus, lombkoronákat mintázó változatok, valamint a Pers­pektívák: naturalizmus vagy civilizáció mellett meglelhető a portré (Zsófi) vagy akár a Kroki „műfaja” is. Balassa Tamás Kertész Sándor: Piroska, a farkas és a szép nagymama Svenda István: Misztikum László Levente: Gyökerek Tamás Károly: Kroki „Az utóbbi egy évben meg­gyorsult a pisai ferde torony dőlése” — jelentette be dr. Jukacz Manó, nemzetközi hírnévnek örvendő kozmopo­lita... Részletes áskálódásait háromszáznegyven oldalas dolgozatában rögzítette. Műve feltár és javasol. Pil­lantsunk hát bele — ebbe a kissé földszagú irományba —, hogy megtudhassuk Pisa ferde tornyának titkát. Talán nem mindenki előtt ismert — írja könyvének be­vezetőjében a neves régész és geológus —, hogy tor­nyunk ferde története a távoli múltba nyúlik vissza, amikor a vérszomjas bőszök elfoglal­ták Pisa egyik felét... Az ott­honukat védő polgárok egy magasra nyúlt leshelyet épí­tettek a főtéren — ahol a de­markációs vonal húzódott —, és innen kémlelték az ellen­séget. Ekkora arcátlanság láttán a bőszök vaskapcsok­kal és kötelekkel maguk felé kezdték húzni a torony tete­jét. A védők pedig az ellen­kező oldalról tették ugyan­ezt... Utóbb az épület annyira ingataggá vált, hogy a legki­sebb szél is kimozdította ere­deti helyzetéből. Így fordulhatott elő 1797- ben, hogy a pisai ferde to­rony — egy cinkos szélvihar hatására — kis híján ledön­tötte lováról a városba érkező osztrák fővezért. Az idős, konzervatív főtisztet úgy megdöbbentette a merénylet, hogy sietve kivonta csapatait Itáliából, s így a franciák könnyedén elfoglalhatták azt. Egyes források szerint Pisa büszke tornya földig hajolt a hódító Bonaparte előtt... Később, a fasiszta akna­munkának köszönhetően, az olasz feltalaj tovább lazult. A süppedékeny terepen csak lassan haladt előre a szövet­ségesek offenzívája. Esős időszak lévén az utakat ren­geteg csiga borította, ami még jobban megnehezítette az előnyomulást... Mesélik, hogy a lemondott diktátor, Mussolini, aki repülőgépen próbálta elhagyni az orszá­got, már majdnem elérte a német vonalakat, amikor Pisa tornya utánakapott, és a fel­lengzős beszédű pártvezér az amerikaiak foglya lett. Hit­ler élesen kikelt az effajta par­tizánakciók ellen, és figyel­meztette a német népet, hogy sohase építsen egy tanknál magasabb épületet... A felsorolt példák hatására dr. Jukacz Manó rámutat, mi­szerint a pisai ferde torony — alapjaiban véve — békés természetű, liberális gondol­kodású, csak az antidemok­ratikus intézkedések hozzák ki a sodrából. Példaértékű tettei méltán avatják interna­cionalistává, ezért tűrhetet­len, hogy az emberiség érde­kében végrehajtott kilengé­seit kordába akarják szorítani az illetékesek — hangsú­lyozza a tudós szakember. Véleménye szerint a pisai ferde torony néhány éven be­lül teljesen vissza fog hajlani, ami óriási lehetőséget bizto­sít az idegenforgalom szá­mára. Ugyanis ez a forra­dalmi változás lehetővé tenné, hogy a — különben nehezen mozgatható — tor­nyot oda guríthassák, ahová a kellő létszámban összgyűlt turisták óhajtják. A nemzetek abban is megállapodhatná­nak, hogy minden évben má­sutt állítsák fel a tornyot... A Szent Péter bazilika áldását adta az ügyre, csak a Rodo­szi Kolosszus fenyegetőzött, hogy a tengerbe hajítja a nem kívánt látogatót. Ám Pisa békés tornya nem akar vitába keveredni a rodo­szi elégedetlenkedővel. Gerencsér Zsolt Játék a betűkkel

Next