Somogyi Hírlap, 1992. június (3. évfolyam, 128-153. szám)

1992-06-23 / 147. szám

1992. június 23., kedd SOMOGYI HÍRLAP — MŰVELŐDÉS A barcsi 1. sz. általános iskola igazgatói irodájában a szünet első napján ünnepélyes csend van. A múlt hét vé­gén megszólalt az idei tanév utolsó óráját jelző csengő, el­búcsúztak a 8. osztályt­­ végzett diákok, elcsitult a gyermek­zsivaj. Megkezdődött a gondtalan vakáció. Beck János, az iskola igazgatója a szombati tanévzáró ünnepségen mint igazgató utoljára értékelte az év munkáját, utoljára olvasta fel büszkén a megyei és országos eredményeket elért tanu­lók nevét. Vezetői megbízása július 31-én lejár, s nyugdíjba vonul.­ ­ 1953-ban a főiskola el­végzése után Veszprémben a 2. sz. általános iskolában kezdtem el tanítani, majd Csokonyavisontán voltam egy évig igazgatóhelyettes. 1955 szeptemberétől az akkori já­rási hivatal művelődési osztá­lyán gazdasági csoportveze­tőként dolgoztam, majd 1957-ben kerültem a barcsi ál­talános iskolába matema­tika-kémia szakos tanárnak. 1960 és 1968 között matema­tika szakfelügyelőként jártam a megye iskoláit, 1968-ban neveztek ki igazgatóhelyet­tesnek, s 1974 óta dolgoztam igazgatóként az intézmény­ben. — Milyen volt a barcsi is­kola? — Csak egy általános iskola volt akkor a településen, amely 56 tanulócsoporttal működött, hozzá tartozott a ki­segítő tagozat, Somogytar­­nóca, Drávaszentes, Kom­­lósd, Péterhida iskolája is. Több, egymástól távol eső épületben dolgoztunk igen nehéz körülmények között. — Mi történt a 18 év alatt, amióta ön volt az intézmény igazgatója? — Kialakult a település in­tézményhálózata. 1978-ban felépült egy új iskola, s így a tantestület kettévált. 1980-ban a kisegítő iskola jött létre, a mi iskolánknak pedig folyamato­san javultak a tárgyi feltételei. 1982-ben lebontották a régi, elavult udvari iskolaépülete­ket, melyeket mi csak Villa­­ Negrának hívtunk — felépült a tantermes Claps-épület. 1984-ben a volt bölcsődéből alakították ki a diákotthont, 1986-ban a tornacsarnok ké­szült el. Abban az évben volt a napközi otthon rekonstrukci­ója, illetve elkészült a 120 személyes étterem. Az idei tanévben az iskola főbb épüle­teit tataroztuk, s újabb három tanteremmel bővült intézmé­nyünk. Ez lehetővé teszi, hogy csak délelőtt oktassunk, hi­szen egészen a tavalyi évig délután is tanítottunk. • Mit tart igazgatói mun­kájában a legnagyobb eredménynek? — Sikerült egy olyan tantes­tületet összetartani, amelynek tagjai mindig azt nézték, ho­gyan lehet előbbre lépni. Ez volt az alapja a munkánknak. Örülök, hogy az 1976-ban szervezett angol tagozatot si­került jó színvonalon megtar­tani, s később matematika ta­gozatot is indítottunk, amely­nek igen jelentős szerepe van a tehetséggondozásban. — Van-e olyan év, amelyre a legszívesebben emlékszik vissza? — Mindegyik tanév hozott sikert. Gyermekeink évről évre ott voltak a megye élvonalá­ban, tanulmányi­­ téren és a sportban is. Énekkarunkra, táncosainkra — korábban bábcsoportunkra — s nem utolsósorban iskolaszövetke­zetünkre is méltán büszkék lehetünk. Az idei tanév hozta meg a legnagyobb sikert: egy tanulónk országos első helye­zést ért el, másik kettő pedig bekerült az országos verseny legjobb húsz helyezettje közé. Az eredmények természete­sen nem jelentenek gondnél­küliséget, hiszen a tantestület igen nagy erőfeszítéseket tett a gyenge tanulók felzárkózta­tása érdekében is. — Hogyan segítette in­tézményvezetői munkáját a város? — Az iskola működési alap­­feltételeit mindig biztosították. Az természetes, hogy na­gyobbak voltak az anyagi igé­nyeink, mint a lehetőségeink, ennek ellenére, ha nem is az elképzelt időpontban, de sike­rült megvalósítani azt, amit cé­lul tűztünk magunk elé. A vá­ros vezetőivel, a jelenlegi kép­viselő-testülettel korrekt mun­kakapcsolatban voltam, mun­kámhoz mindig megkaptam a segítséget. Ha ez nem így lett volna, azt hiszem, nem lettem volna 18 esztendeig igazgató. — Mit tart az igazgatói munkában a legfontosabb­nak? — Az igazgató feladata az, hogy olyan légkört teremtsen, amelyben a tantestület és az igazgató bízhat egymásban. Arra törekedtem, hogy a pe­dagógusok is részesei legye­nek azoknak a terveknek, amelyeket rövidebb vagy hosszabb távra elkészítettünk, így azok megvalósításakor mindenki a saját célját látta megvalósulni. Sokat segített, hogy a különböző kisebb kö­zösségekre is tudtam támasz­kodni, hogy az igazgatóhelyet­tesek mindig partnerek voltak bármilyen munkáról is volt szó, a szülői munkaközösség támogatta új kezdeményezé­seinket. A szakszervezet jelző szerepe is befolyásolt dönté­seimben, főleg a pedagógu­sok munka- és életkörülmé­nyeit illetően. — Milyen örökséget hagy maga után? — Azt gondolom, csak évek múlva derül ki, hogyan is dol­goztam. Úgy érzem, jól dol­gozó tantestületet hagyok itt, s olyan helyetteseket, akik min­denben segíteni tudják az új igazgató munkáját. Hangsú­lyozom: az, hogy az iskola jól vagy rosszul működik, nem­csak az igazgató érdeme vagy hibája. Ahhoz, hogy mi ered­ményeket értünk el, csapat­munkára volt szükség, amibe beletartozik a tantestület, a gazdasági részleg, a technikai állomány, az iskola minden dolgozója. Mindenki együtt, a gyerekek érdekében. Remélem, nekem sikerült ezt a csapatmunkát megszer­veznem. Fodor Sándorné M­indegyik tanév hozott sikert Készül a 12 évfolyamos iskolamodell A Művelődési és Közokta­tási Minisztérium 12 évfolya­mos általános és szakképző iskola modellvariánsainak ki­dolgozásával bízta meg az Országos Közoktatási Intézet Iskolafejlesztési Központját. Az erről szóló szerződést Do­bos Krisztina, a tárca helyet­tes államtitkára és Mihály Ottó, az intézet igazgatója írta alá Tiszafüreden. Aznavour passziója Charles Aznavour újabb vil­lát vásárolt Saint Tropezben — csakhogy kedvében járjon feleségének, Lillának. ”Vlla szeret költözködni. Inkább ve­szek egy új házat, minthogy a feleségem lecseréljem. A ház mindenképpen olcsóbb. Ezenkívül imádok bútorokat pakolni” — jelentette ki a 68 éves örmény származású francia sanzonénekes. Madonna mint Marilyn A világhírű producer, Dino de Laurentilis szeretné, ha le­gújabb filmjének főszerepét Madonna játszaná. A Michael Korda regényéből készülő ’’Halhatatlanok” című filmben Marilyn Monroe-t személyesí­tené meg. De Laurentiis 3 mil­lió dollárért vásárolta meg a jogokat és nagyon reméli, hogy az énekesnő nem sza­­lasztja el élete legizgalma­sabb szerepét. Fonyód bemutatkozik A polgármesteri hivatal megbízásából Fonyód várost bemutató idegenforgalmi prospektust jelentetett meg a művelődési ház igazgatósága. A húszoldalas, magyar és német nyelvű kiadványt Hor­váth Gábor polgármester ajánlja a hazai és külföldi ér­deklődők figyelmébe. A város nevezetességeit, idegenforgalmi látványossá­gait színes fotókon bemutató füzetből az olvasó megismer­kedhet a 910 éve fennálló te­lepülés múltjával és a három­éves város jelenével. Megta­lálja azokat a közérdekű in­formációkat, amelyek a vá­rosban való eligazodáshoz, a szórakozási, művelődési programok kialakításához, a különböző szolgáltatások igénybe vételéhez szüksége­sek. A kiadványban az ízléses hirdetések mellett színes vá­ros­térkép is helyet kapott. A hirdetésekből önmagát finan­szírozó ingyenes brosúra 10 ezer példányban jelent meg. Terjesztésében részt vesznek a Fonyód várossal kulturális, idegenforgalmi kapcsolatban levő külföldi városok polgár­­mesteri hivatalai, s több, fő­ként német nyelvterületen működő kereskedelmi kiren­deltség, utazási iroda munka­társai. (Szabó) Elbarikádozzák a római Szent Péter bazilika kupoláját? Veszély fenyegeti az „Örök város” egyik leghíresebb mű­emlékét, a Szent Péter Bazi­lika hatalmas kupoláját. A Mi­chelangelo által tervezett óri­ási építmény, a keresztény­ség egyik legnagyobb temp­loma ellen éppen a vatikáni bíborosok indítottak táma­dást, akik apáca- és papi ott­hont akarnak pontosan elé építeni; az egyházi állam 600 éves műemléki védettségű kerítését is több helyen meg akarják bontani. A reverendásokat az olasz Műemlékvédő Társaság, az „Italia nostra” próbálja eltérí­teni a hajmeresztő tervtől. A Vatikán építési ügyekért felelős képviselője, Castillo Lara érsek kijelentette: „A la­­teráni szerződés szerint az egyházi állam Vatikán teljes területén teljes cselekvési szabadságot élvez. Ott bont­juk meg a falat, ahol jólesik". A műemlékvédők az olasz ál­lam és az egyház között megkötött 1981-es szerződés 12. pontjára hivatkoznak. Ez a történelmi épületek közös védelmére vonatkozik. A patthelyzetet valószínűleg tárgyalásokkal próbálják fel­oldani, csak nehogy a herce­hurca végéig felépüljön az új építmény... 5 Nem mindennapi kiállítás megnyitóján vehettek részt az ér­deklődők a balatonboglári középiskolai kollégium pincetár­latán. Horváth Iván helybeli tűzoltó tiszt 30 éves régészeti gyűjtőmunkájának legértékesebb darabjai kerültek a tár­lókba. Az anyag az új kőkortól a honfoglalásig terjedő idő­szak értékeit reprezentálja. A hagyományteremtő kiállítást tegnap délután dr. Kovács Miklós polgármester nyitotta meg — szeptember közepéig látogathatják az érdeklődők. Ökumenikus egyháztörténeti könyvújdonság Egyházak a változó világban Több mint száz előadást, tanulmányt tartalmaz az a rep­rezentatív kötet, amelyet Esz­tergomban adtak ki „Egyházak a változó világban” címmel. A közzétett előadások a múlt év májusában hangzottak el Esz­tergomban egy nemzetközi ökumenikus egyháztörténeti tanácskozáson. Az előadók — főpapok, egyháztörténészek, levéltáro­sok, muzeológusok — az Ár­pád-kortól foglalták össze az egyházak változó viszonyát a politikához, a hívek és a nem hívők mindenkori társadalmá­hoz. A 600 oldalas, nagy for­mátumú kötetben a tanulmá­nyok sorát Paskai László bí­boros, prímás, esztergomi ér­sek írása nyitja meg. A gazdagon illusztrált könyv az ökumenikus egyháztörté­neti nemzetközi konferencia szervező bizottsága, a Komá­­rom-Esztergom Megyei Ön­­kormányzat és a megyei Jó­zsef Attila Könyvtár gondozá­sában jelent meg. Kiadását 26 szponzor — in­tézmény és szervezet — másfél millió forinttal segítette. Nincs kötelező program Tantárgy lesz az egészségtan „Újabb 12 iskolában vezetik be az egészségtan-tantár­gyat” — olvastuk a minap az egyik hetilapban. Ennek nyo­mán kereste fel az Atlantic Sajtószolgálat Baranyi Károlyt, a Művelődési és Közoktatási Minisztérium közoktatási szakmai irányítási főosztályának főosztályvezetőjét, hogy megtudjuk a részleteket.­ ­ A nemzeti alaptanterv most készülő negyedik válto­zatában az eddiginél még hangsúlyosabban kap szere­pet az egészségtan, melynek oktatása közvetve vagy köz­vetlenül a tanterv környezet­­barát szemléletével párhuza­mosan valósulhat meg. A tan­terv megfogalmazza, a családi életre nevelés, a szexuális fel­világosítás, az etika, a kör­nyezet- és az egészségvéde­lemre nevelés fontosságát. Arról azonban az iskolák ma­guk dönthetnek, hogy a bioló­gia részeként vagy külön tan­tárgyként tanítják-e az egész­ségtant. A minisztérium, amely a ne­gyedik változatban készülő alaptanterv kidolgozásán fá­radozik, messzemenően párt­fogolja és támogatja az egészségvédelmi neveléssel kapcsolatos iskolai kezdemé­nyezéseket, programokat. Meggyőződésünk, hogy a legkisebb gyerekeknél el kell kezdeni az egészséges életre nevelést, de korántsem biztos, hogy körvonalazható tan­tárgyként, mint ahogy az eti­kaoktatásnak sem szigorúan meghatározott formában, esetleg a középiskola utolsó évében kell csupán megjelen­nie a diákok életében és gon­dolkodásában. Az etikus gon­dolkodás elemeit, csakúgy mint a környezetbarát szemlé­letet, folyamatosan be kell ve­zetni a gyerekek életébe. A je­lenlegi helyzetben, amikor gyakorlatilag az oktatásban érvényesül a tanszabadság, nagy örömünkre szolgál, hogy legalább hatvan helyről érke­zett be programjavaslat az egészségtan részleges vagy átfogó okotására. A javaslatok között sok az átfedés, és szó sem lehet róla, hogy a minisztérium akár egyet is megjelöljön, mint egyedül üdvözítő és kötelező tananyagot.­­ Az egészségtan a személyi higiéniától a szexuális felvilá­gosításon keresztül egészen a szenvedélybetegségekig és a környezetvédelemig rendkívül sok témát foglal magában, s ezért érthető, hogy olyan cé­gek is jelentkeznek, amelyek érdekeltek a vonatkozó szak­ágazatokban, s szívesen szponzorálnák az egészség­tani oktatást és felvilágosítást. Nem zárkózhatunk el ezek elől a javaslatok elől, hacsak nem kifejezett üzleti kampány­ról vagy szakszerűtlen okta­tásról van szó. Vannak cégek, amelyek hasznos szakanya­gokat bocsánatának az isko­lák rendelkezésére, s ezzel megkönnyíthetnék az okta­tást. Az egyik világszerte is­mert vállalat a kiskamaszkori felvilágosítást támogatná szí­vesen , s ha ez nem jár köz­vetlen reklámozással, mi élni fogunk a felkínált lehetőség­gel. A Művelődési és Közokta­tási Minisztérium, a Környe­zetvédelmi, a Népjóléti Minisz­tériummal, az egyházakkal, továbbá a rendőrséggel, a bí­róságokkal és más társadalmi intézményekkel közösen dol­gozza ki azt a tervet, amely a szenvedélybetegségek meg­előzésére — elsősorban a ká­bítószer-fogyasztás megaka­dályozására — irányul, erre nevel. Ez a terv arra is kiterjed majd, hogy egy átfogó irányel­veket tartalmazó egészség­­védelmi oktatás jobban odafi­gyeljen az iskolákban jelenleg tilos vagy a nagyobbak szá­mára elkülönített helyen le­hetséges dohányzás szabá­lyozására, valamint az ital, kés netán a szigorúan tiltott lő­fegyver iskolákba való bevite­lének ellenőrzésére.

Next