Somogyi Hírlap, 1992. június (3. évfolyam, 128-153. szám)
1992-06-23 / 147. szám
1992. június 23., kedd SOMOGYI HÍRLAP — MŰVELŐDÉS A barcsi 1. sz. általános iskola igazgatói irodájában a szünet első napján ünnepélyes csend van. A múlt hét végén megszólalt az idei tanév utolsó óráját jelző csengő, elbúcsúztak a 8. osztályt végzett diákok, elcsitult a gyermekzsivaj. Megkezdődött a gondtalan vakáció. Beck János, az iskola igazgatója a szombati tanévzáró ünnepségen mint igazgató utoljára értékelte az év munkáját, utoljára olvasta fel büszkén a megyei és országos eredményeket elért tanulók nevét. Vezetői megbízása július 31-én lejár, s nyugdíjba vonul. 1953-ban a főiskola elvégzése után Veszprémben a 2. sz. általános iskolában kezdtem el tanítani, majd Csokonyavisontán voltam egy évig igazgatóhelyettes. 1955 szeptemberétől az akkori járási hivatal művelődési osztályán gazdasági csoportvezetőként dolgoztam, majd 1957-ben kerültem a barcsi általános iskolába matematika-kémia szakos tanárnak. 1960 és 1968 között matematika szakfelügyelőként jártam a megye iskoláit, 1968-ban neveztek ki igazgatóhelyettesnek, s 1974 óta dolgoztam igazgatóként az intézményben. — Milyen volt a barcsi iskola? — Csak egy általános iskola volt akkor a településen, amely 56 tanulócsoporttal működött, hozzá tartozott a kisegítő tagozat, Somogytarnóca, Drávaszentes, Komlósd, Péterhida iskolája is. Több, egymástól távol eső épületben dolgoztunk igen nehéz körülmények között. — Mi történt a 18 év alatt, amióta ön volt az intézmény igazgatója? — Kialakult a település intézményhálózata. 1978-ban felépült egy új iskola, s így a tantestület kettévált. 1980-ban a kisegítő iskola jött létre, a mi iskolánknak pedig folyamatosan javultak a tárgyi feltételei. 1982-ben lebontották a régi, elavult udvari iskolaépületeket, melyeket mi csak Villa Negrának hívtunk — felépült a tantermes Claps-épület. 1984-ben a volt bölcsődéből alakították ki a diákotthont, 1986-ban a tornacsarnok készült el. Abban az évben volt a napközi otthon rekonstrukciója, illetve elkészült a 120 személyes étterem. Az idei tanévben az iskola főbb épületeit tataroztuk, s újabb három tanteremmel bővült intézményünk. Ez lehetővé teszi, hogy csak délelőtt oktassunk, hiszen egészen a tavalyi évig délután is tanítottunk. • Mit tart igazgatói munkájában a legnagyobb eredménynek? — Sikerült egy olyan tantestületet összetartani, amelynek tagjai mindig azt nézték, hogyan lehet előbbre lépni. Ez volt az alapja a munkánknak. Örülök, hogy az 1976-ban szervezett angol tagozatot sikerült jó színvonalon megtartani, s később matematika tagozatot is indítottunk, amelynek igen jelentős szerepe van a tehetséggondozásban. — Van-e olyan év, amelyre a legszívesebben emlékszik vissza? — Mindegyik tanév hozott sikert. Gyermekeink évről évre ott voltak a megye élvonalában, tanulmányi téren és a sportban is. Énekkarunkra, táncosainkra — korábban bábcsoportunkra — s nem utolsósorban iskolaszövetkezetünkre is méltán büszkék lehetünk. Az idei tanév hozta meg a legnagyobb sikert: egy tanulónk országos első helyezést ért el, másik kettő pedig bekerült az országos verseny legjobb húsz helyezettje közé. Az eredmények természetesen nem jelentenek gondnélküliséget, hiszen a tantestület igen nagy erőfeszítéseket tett a gyenge tanulók felzárkóztatása érdekében is. — Hogyan segítette intézményvezetői munkáját a város? — Az iskola működési alapfeltételeit mindig biztosították. Az természetes, hogy nagyobbak voltak az anyagi igényeink, mint a lehetőségeink, ennek ellenére, ha nem is az elképzelt időpontban, de sikerült megvalósítani azt, amit célul tűztünk magunk elé. A város vezetőivel, a jelenlegi képviselő-testülettel korrekt munkakapcsolatban voltam, munkámhoz mindig megkaptam a segítséget. Ha ez nem így lett volna, azt hiszem, nem lettem volna 18 esztendeig igazgató. — Mit tart az igazgatói munkában a legfontosabbnak? — Az igazgató feladata az, hogy olyan légkört teremtsen, amelyben a tantestület és az igazgató bízhat egymásban. Arra törekedtem, hogy a pedagógusok is részesei legyenek azoknak a terveknek, amelyeket rövidebb vagy hosszabb távra elkészítettünk, így azok megvalósításakor mindenki a saját célját látta megvalósulni. Sokat segített, hogy a különböző kisebb közösségekre is tudtam támaszkodni, hogy az igazgatóhelyettesek mindig partnerek voltak bármilyen munkáról is volt szó, a szülői munkaközösség támogatta új kezdeményezéseinket. A szakszervezet jelző szerepe is befolyásolt döntéseimben, főleg a pedagógusok munka- és életkörülményeit illetően. — Milyen örökséget hagy maga után? — Azt gondolom, csak évek múlva derül ki, hogyan is dolgoztam. Úgy érzem, jól dolgozó tantestületet hagyok itt, s olyan helyetteseket, akik mindenben segíteni tudják az új igazgató munkáját. Hangsúlyozom: az, hogy az iskola jól vagy rosszul működik, nemcsak az igazgató érdeme vagy hibája. Ahhoz, hogy mi eredményeket értünk el, csapatmunkára volt szükség, amibe beletartozik a tantestület, a gazdasági részleg, a technikai állomány, az iskola minden dolgozója. Mindenki együtt, a gyerekek érdekében. Remélem, nekem sikerült ezt a csapatmunkát megszerveznem. Fodor Sándorné Mindegyik tanév hozott sikert Készül a 12 évfolyamos iskolamodell A Művelődési és Közoktatási Minisztérium 12 évfolyamos általános és szakképző iskola modellvariánsainak kidolgozásával bízta meg az Országos Közoktatási Intézet Iskolafejlesztési Központját. Az erről szóló szerződést Dobos Krisztina, a tárca helyettes államtitkára és Mihály Ottó, az intézet igazgatója írta alá Tiszafüreden. Aznavour passziója Charles Aznavour újabb villát vásárolt Saint Tropezben — csakhogy kedvében járjon feleségének, Lillának. ”Vlla szeret költözködni. Inkább veszek egy új házat, minthogy a feleségem lecseréljem. A ház mindenképpen olcsóbb. Ezenkívül imádok bútorokat pakolni” — jelentette ki a 68 éves örmény származású francia sanzonénekes. Madonna mint Marilyn A világhírű producer, Dino de Laurentilis szeretné, ha legújabb filmjének főszerepét Madonna játszaná. A Michael Korda regényéből készülő ’’Halhatatlanok” című filmben Marilyn Monroe-t személyesítené meg. De Laurentiis 3 millió dollárért vásárolta meg a jogokat és nagyon reméli, hogy az énekesnő nem szalasztja el élete legizgalmasabb szerepét. Fonyód bemutatkozik A polgármesteri hivatal megbízásából Fonyód várost bemutató idegenforgalmi prospektust jelentetett meg a művelődési ház igazgatósága. A húszoldalas, magyar és német nyelvű kiadványt Horváth Gábor polgármester ajánlja a hazai és külföldi érdeklődők figyelmébe. A város nevezetességeit, idegenforgalmi látványosságait színes fotókon bemutató füzetből az olvasó megismerkedhet a 910 éve fennálló település múltjával és a hároméves város jelenével. Megtalálja azokat a közérdekű információkat, amelyek a városban való eligazodáshoz, a szórakozási, művelődési programok kialakításához, a különböző szolgáltatások igénybe vételéhez szükségesek. A kiadványban az ízléses hirdetések mellett színes várostérkép is helyet kapott. A hirdetésekből önmagát finanszírozó ingyenes brosúra 10 ezer példányban jelent meg. Terjesztésében részt vesznek a Fonyód várossal kulturális, idegenforgalmi kapcsolatban levő külföldi városok polgármesteri hivatalai, s több, főként német nyelvterületen működő kereskedelmi kirendeltség, utazási iroda munkatársai. (Szabó) Elbarikádozzák a római Szent Péter bazilika kupoláját? Veszély fenyegeti az „Örök város” egyik leghíresebb műemlékét, a Szent Péter Bazilika hatalmas kupoláját. A Michelangelo által tervezett óriási építmény, a kereszténység egyik legnagyobb temploma ellen éppen a vatikáni bíborosok indítottak támadást, akik apáca- és papi otthont akarnak pontosan elé építeni; az egyházi állam 600 éves műemléki védettségű kerítését is több helyen meg akarják bontani. A reverendásokat az olasz Műemlékvédő Társaság, az „Italia nostra” próbálja eltéríteni a hajmeresztő tervtől. A Vatikán építési ügyekért felelős képviselője, Castillo Lara érsek kijelentette: „A lateráni szerződés szerint az egyházi állam Vatikán teljes területén teljes cselekvési szabadságot élvez. Ott bontjuk meg a falat, ahol jólesik". A műemlékvédők az olasz állam és az egyház között megkötött 1981-es szerződés 12. pontjára hivatkoznak. Ez a történelmi épületek közös védelmére vonatkozik. A patthelyzetet valószínűleg tárgyalásokkal próbálják feloldani, csak nehogy a hercehurca végéig felépüljön az új építmény... 5 Nem mindennapi kiállítás megnyitóján vehettek részt az érdeklődők a balatonboglári középiskolai kollégium pincetárlatán. Horváth Iván helybeli tűzoltó tiszt 30 éves régészeti gyűjtőmunkájának legértékesebb darabjai kerültek a tárlókba. Az anyag az új kőkortól a honfoglalásig terjedő időszak értékeit reprezentálja. A hagyományteremtő kiállítást tegnap délután dr. Kovács Miklós polgármester nyitotta meg — szeptember közepéig látogathatják az érdeklődők. Ökumenikus egyháztörténeti könyvújdonság Egyházak a változó világban Több mint száz előadást, tanulmányt tartalmaz az a reprezentatív kötet, amelyet Esztergomban adtak ki „Egyházak a változó világban” címmel. A közzétett előadások a múlt év májusában hangzottak el Esztergomban egy nemzetközi ökumenikus egyháztörténeti tanácskozáson. Az előadók — főpapok, egyháztörténészek, levéltárosok, muzeológusok — az Árpád-kortól foglalták össze az egyházak változó viszonyát a politikához, a hívek és a nem hívők mindenkori társadalmához. A 600 oldalas, nagy formátumú kötetben a tanulmányok sorát Paskai László bíboros, prímás, esztergomi érsek írása nyitja meg. A gazdagon illusztrált könyv az ökumenikus egyháztörténeti nemzetközi konferencia szervező bizottsága, a Komárom-Esztergom Megyei Önkormányzat és a megyei József Attila Könyvtár gondozásában jelent meg. Kiadását 26 szponzor — intézmény és szervezet — másfél millió forinttal segítette. Nincs kötelező program Tantárgy lesz az egészségtan „Újabb 12 iskolában vezetik be az egészségtan-tantárgyat” — olvastuk a minap az egyik hetilapban. Ennek nyomán kereste fel az Atlantic Sajtószolgálat Baranyi Károlyt, a Művelődési és Közoktatási Minisztérium közoktatási szakmai irányítási főosztályának főosztályvezetőjét, hogy megtudjuk a részleteket. A nemzeti alaptanterv most készülő negyedik változatában az eddiginél még hangsúlyosabban kap szerepet az egészségtan, melynek oktatása közvetve vagy közvetlenül a tanterv környezetbarát szemléletével párhuzamosan valósulhat meg. A tanterv megfogalmazza, a családi életre nevelés, a szexuális felvilágosítás, az etika, a környezet- és az egészségvédelemre nevelés fontosságát. Arról azonban az iskolák maguk dönthetnek, hogy a biológia részeként vagy külön tantárgyként tanítják-e az egészségtant. A minisztérium, amely a negyedik változatban készülő alaptanterv kidolgozásán fáradozik, messzemenően pártfogolja és támogatja az egészségvédelmi neveléssel kapcsolatos iskolai kezdeményezéseket, programokat. Meggyőződésünk, hogy a legkisebb gyerekeknél el kell kezdeni az egészséges életre nevelést, de korántsem biztos, hogy körvonalazható tantárgyként, mint ahogy az etikaoktatásnak sem szigorúan meghatározott formában, esetleg a középiskola utolsó évében kell csupán megjelennie a diákok életében és gondolkodásában. Az etikus gondolkodás elemeit, csakúgy mint a környezetbarát szemléletet, folyamatosan be kell vezetni a gyerekek életébe. A jelenlegi helyzetben, amikor gyakorlatilag az oktatásban érvényesül a tanszabadság, nagy örömünkre szolgál, hogy legalább hatvan helyről érkezett be programjavaslat az egészségtan részleges vagy átfogó okotására. A javaslatok között sok az átfedés, és szó sem lehet róla, hogy a minisztérium akár egyet is megjelöljön, mint egyedül üdvözítő és kötelező tananyagot. Az egészségtan a személyi higiéniától a szexuális felvilágosításon keresztül egészen a szenvedélybetegségekig és a környezetvédelemig rendkívül sok témát foglal magában, s ezért érthető, hogy olyan cégek is jelentkeznek, amelyek érdekeltek a vonatkozó szakágazatokban, s szívesen szponzorálnák az egészségtani oktatást és felvilágosítást. Nem zárkózhatunk el ezek elől a javaslatok elől, hacsak nem kifejezett üzleti kampányról vagy szakszerűtlen oktatásról van szó. Vannak cégek, amelyek hasznos szakanyagokat bocsánatának az iskolák rendelkezésére, s ezzel megkönnyíthetnék az oktatást. Az egyik világszerte ismert vállalat a kiskamaszkori felvilágosítást támogatná szívesen , s ha ez nem jár közvetlen reklámozással, mi élni fogunk a felkínált lehetőséggel. A Művelődési és Közoktatási Minisztérium, a Környezetvédelmi, a Népjóléti Minisztériummal, az egyházakkal, továbbá a rendőrséggel, a bíróságokkal és más társadalmi intézményekkel közösen dolgozza ki azt a tervet, amely a szenvedélybetegségek megelőzésére — elsősorban a kábítószer-fogyasztás megakadályozására — irányul, erre nevel. Ez a terv arra is kiterjed majd, hogy egy átfogó irányelveket tartalmazó egészségvédelmi oktatás jobban odafigyeljen az iskolákban jelenleg tilos vagy a nagyobbak számára elkülönített helyen lehetséges dohányzás szabályozására, valamint az ital, kés netán a szigorúan tiltott lőfegyver iskolákba való bevitelének ellenőrzésére.