Somogyi Hírlap, 1995. december (6. évfolyam, 282-305. szám)

1995-12-19 / 297. szám

8 Nagyterű az egyterű Opel 1996-ban az Opel is beveti vadonatúj egyterűjét az eu­rópai piacon. A Sintra a Re­nault Espace, FIAT Ulysse és társai ellenfele lesz. Az igények szerint akár 8 ülés­sel is felszerelhető­ a kocsi. Érdekessége, hogy a hátsó ülésekre tolóajtón keresztül lehet beszállni. Az egyterű az Opel Műszaki Fejlesztési Központ és a GM fejlesztési szakemberei közös munká­jának eredménye. Lépcsőshátú a Volkswagentől A Frankfurti Autószalonon bemutatott VW Polo lép­­csőshátú változatát, a Clas­­sicot Németországban már árusítják a kereskedők. Eb­ből a kategóriából az euró­pai piacon 450 ezer darabot, míg Németországban 140 ezer darabot vásároltak. A Volkswagen tervei között európai viszonylatban 30 ezer, a hazai piacon pedig 14 ezer Classic értékesítése szerepel. Új kategória a Citroen­nél Új kisautóval jelentkezik a Citroen. A Saxo névre hall­gató kocsi egyben új kate­góriát is jelent a francia gyárnál. A Saxo az AX és a ZX közötti űrt próbálja ki­tölteni, hosszúsága alapján (372 cm) a FIAT Punto, Opel Corsa, Renault Clio vetélytársa lesz. A gyártás­nál kihasználják a konszern már bevált szerkezeteit: a Saxo a Peugeot 106-os pad­lólemezét kapja meg, ten­gelytávolságuk azonos. A személygépkocsik motorvá­lasztéka ötventől százhúsz lóerősig terjed. Százezredik győri Audi-motor Fontos állomásához érkezett a győri Audi motorgyár. Nemrégiben került le a gyártószalagról a 100 000- ik ötszelepes motor. Ezek az erőforrások rendkívül nép­szerűek a vásárlók körében, mert szokatlanul erősek, ru­galmasak, gazdaságosak, és minden más motornál job­ban kímélik a környezetet. m­um AKKUMULÁTOROK □ gépjárműindító C3 targonca O vészvilágítási , szárazelemek kis- és nagykereskedelmi értékesítése­ Kaposvár, Szent Imre u. 30. Tel./fax: 82/311-853. (98352) I SOMOGYI HÍRLAPAUTÓSVILÁG Bemutatjuk vendégünket, az Audi A4-et A takarékos luxusautó Az Audit manapság a BMW- vel és a Mercedessel együtt szokták emlegetni, persze nem véletlenül: biztonsági felszereltségében, berendezéseiben semmivel sem marad el a két márkától, motorfejlesztésben pedig orrhossznyival előttük is jár. Elég csak a Győrben ké­szülő hengerenkénti ötszelepes erőforrásra, vagy a világ leg­­takarékosabbjaként számon tartott közvetlen befecskende­zésű turbódízelre gondolni. Szerkesztőségünk ez utóbbit fogta vallatóra. A gyári adatok szerint a 90 lóe­rős TDi motor 90 kilométeres sebességnél 3,9, 120-nál 5,4, míg a városi forgalomban 6,1 li­ter gázolajat fogyaszt 100 kilo­méterenként, ami ugyebár első hallásra hihetetlennek tűnik. Szinte sportos teljesítmény­­ egy nagyobbacska motorkerék­pár fogyasztásával! Sokáig mi is hitetlenkedve legyintettünk, de a próbák bennünket is meggyőz­tek. A sűrű váro­si forgalomban tesztautónk ugyan valamivel többet - 6,8 litert - kortyolt, de a többlet a hideg idő, és az ara­­szolgatás számlájára írható. Az 1,9 literes dízelmotor tur­bófeltöltőt és töltőlevegő-vis­­­szahűtőt kapott, az így elért 90 lóerő fürgén mozgatta az 1240 kg öntömegű autót. Már az indí­tásnál is alig venni észre, hogy „öngyújtóssal” van dolgunk, az izzítási idő még hidegben is mindössze néhány pillanat. A dízelekre jellemző kopogós hang természetesen maradt, de a kitűnő hangszigetelésnek kö­szönhetően, ebből nagyon kevés jut az utastérbe. A kabin kialakí­tását kényszerű kompromisszu­mok jellemzik. Az A 4 kategóriájában a leg­biztonságosabbak közé tartozik, a terjedelmes ütközőzónák, ol­dalvédelem azonban az utastér -hátsó ülések­­ rovására megy. A hátul ülőknek még nem kell fel­tétlenül behúzniuk a fejüket, de ha elöl 175 centiméternél maga­sabb utasok ülnek, hátul már csak gyerekek lába fér el. Minta­szerű a vezető „munkahelyé­nek” ergonómiai kialakítása. A kormány négy irányban, tág határok között állítható, s az ülések magassága is szabályoz­ható. Emellett az üléslap ele­gendően hosszú egy 190 centi­­méteres vezető számára is, ami kevés autóról mondható el a felső középkategóriában. A csomagtér 440 liternyi poggyászt képes befogadni, ez megfelelő egy kétgyerekes csa­lád számára. A gyár mellesleg éppen nekik ajánlja az A4-est Nyugat-Európában. Szomorú, hogy nálunk a közel hatmilliós vételárat csak nagyon kevesen tudják egy biztonságos, takaré­kos családi autóra fordítani. Sebestyén Kálmán Négytagú család kocsija­­ Németországban Egy sikerautóval kezdődött a korszerű orosz autóipar sztorija Hétköznapi Lada-legenda 1967-ben az év autója lett a FIAT 124-es. A torinói siker­kocsi megtetszett a szovjet au­tógyártás irányítóinak, meg­vették a licenszét, és a Volga partján fölépült a Togliatti au­tógyár. Évtizedekig a hazai autópiac csillagai voltak a La­dák. Státusszimbólum a Wartburgok, Skodák között. A rendszerváltáskor sokan te­mették a nagy étvágyú, de stra­pabíró, megbízható négykere­kűt. A legendás jószág azonban nem adta meg magát. Természe­tesen az autós torta hatalmas szeletéről kénytelen volt lemon­dani, de az elmúlt időszakban is mindig az eladási listák éllova­sai között maradt. - A nyugati és japán kocsik megjelenése után is sokan ked­velik a Ladákat, Szamarakat, hi­szen a magyar utakon ez a típus már bizonyította, nem fognak ki rajta a kátyúk - vélekedik Horá­­nyi Ervin, a HungaroLada ügy­vezető igazgatója. - Szívesen használnák a rendőrök, egész­ségügyiek, és mi támogatjuk is a fogyasztókhoz közelálló intéz­ményeket. Felmérések szerint még ma is minden tizenkettedik autós Ladát venne. Pedig a Ladák ára a nyugati kocsikéval vetekszik. - Az ismert kormányzati in­tézkedések miatt kénytelenek voltunk májusban árat emelni, de még mindig olcsóbb a Ladák fenntartása, alkatrész-utánpót­lása, javítása, mint a nyugati vagy japán autóké. A Ladákba évente 40 millió dollár értékű hazai részegységet építettek be, de a kereskedelmi kapcsolatok visszaesése e téren is érződik: ma már csupán 14 millió dollárnyi magyar termék kerül az orosz gépkocsikba. Egyetlen nagy cég sem kedveli ugyanis, ha barátságtalanok vele a szállító országban. Jó néhány nagy üzletről sikerült lecsúszni az átgondolatlan ipar- és keres­kedelempolitika okán. Azt az ügyvezető igazgató sem tagadja, a mai kiélezett pi­aci versenyben a Togliatti autó­gyár is több figyelmet fordít­hatna az új modellek kifejleszté­sére. De már az is haladás, hogy a General Motors injektoraival fölszerelt Ladák, Szamarák ke­vesebbet fogyasztanak, s a Frankfurti Autószalonon megje­lentek az új Ladák is. Sorozatgyártásuk jövőre kez­dődik, egy évig csak belső pi­acra termelnek. Egyszer azért hozzánk is elérkeznek majd. Beteljesült az autópiaci jóslat Évekig riogatták­ egymást a ha­zai autópiac szereplői, hogy ez az állandó terjeszkedés, fejlő­dés nem mehet már sokáig. Idén márciustól azonban vilá­gossá vált, most már tényleg vége az aranyidőknek. Senki nem kételkedett abban, hogy a nagy autóimportőrök forgalma az idén legalább egyharmadá­­val csökken. A jóslat bevált. A pénzügyi kormányzat nem is titkolta, az a célja, hogy a ke­resletkorlátozást elsősorban a gépkocsi-behozatalon kezdje. A költségvetési mérleg egyen­súlya fontosabb még a bevéte­lek növekedésénél is. Mert nem titok, hogy az intézkedések ha­tására az eladások olyan szintre süllyedhetnek, amikor a drá­gábban értékesített kocsik be­vétele sem pótolhatja az elma­radt adó- és járulékbevételeket. Arra is hivatkoztak az illetéke­sek, hogy az új gépkocsiimport évente egymilliárd dollárjába kerül az országnak. Ez a szám erős túlzás, állítja Győző Gábor, a Magyar Gép­járműimportőrök Egyesületé­nek elnöke. A valós összeg nem több 400 millió dollárnál. A pénzügyi kormányzat minden­esetre elérte célját, mert a for­galom jelentősen visszaesett. Az MGE felmérései szerint a tavalyi 73 ezer új gépkocsi he­lyett most jó, ha 52-53 ezer au­tót adnak el a márkakereske­dők. A be nem hozott 20 ezer gépkocsi miatt a benzinkutak legalább 6-700 millió forinttal kevesebb üzemanyagot mérnek ki. Hiányzik majd a költségve­tésnek az az adó- és más bevé­tel is, ami emiatt elmarad. A szakemberek jövőre sem várnak fellendülést, annak is örülnének, ha nem csökkenne tovább az új autók forgalma. 1995. december 19., kedd KAPOSVÁRI AUTÓÁRAK Autótípus évjárat ár (ezer Ft) telephely Fiat Tipo 1.4 1994 1120 Fiat Budai Fiat Ducato 14 2.5D 1994 1500 Fiat Budai Fiat Uno 1.3D • 1987 450 Fiat Budai Opel Campo 2.5 1993 2500 Opel Molnár Opel Astra 1.6i 1994 1450 Opel Molnár Opel Ascona 1.3 1984 340 , Opel Molnár Opel Corsa City 1.2 1994 1290 King a Ford Ford Fiesta 1.6D 1985 470 King a Ford Audi 80 1.6 TD 1983 450 King a Ford Trabant 601 spec. 1983 79 King a Ford Toyota Hiace 1994 1420 KOTO Autóház Seat Terra 1.4D 1993 1190 Mazda Tóth Opel Astra 1.4 1994 1282 Mazda Tóth Renault 21 Nevada 1989 735 Mazda Tóth Citroen Pallas 1982 199 Auto-city Peugeot 15 1986 520­ Auto-city Fiat Ritmo 1.6B 1983 235 Ági keres. Honda Civic 1.2B 1978 165 Ági keres. VW Golf II. 1.3 B , ,1984­ 480 Ági keres. Peugeot 309 1.9D 1991 810 Ági keres. Daewoo Espero GLX 1.5 1995 1950 Renault Tőre kés. Renault 19 Driver 1.4 1994 1400 Renault Törekes Citroen AX 1.1 1989 600 Renault Törekes Polski 126 650 1988 160 Renault Törekes Polski Fiat 126 1984 85 Peugeot Kampf Renault Laguna 1.8 1995 3120 Peugeot Kampf Polski Fiat 126 1981 63 Peugeot Kampf Javul a közlekedési morál, emelkedik a sebesség Az utánképzés hatékony visszatartó erő Évente húsz százalékkal csök­ken azok száma, akik kényte­lenek újból vizsgázni vezetési ismeretekből. Az úgynevezett utánképzősök közt csaknem harmadára esett vissza az ittas vezetők aránya. A korábbi évekkel szemben az idén több gyorshajtó jelentkezett a prog­ramokra. Ezt Szondi István, a megyei közlekedési felügye­let munkatársa jelentette be tegnapi év végi összegző tá­jékoztatóján. A járművezetők negyedik éve jelentkezhetnek utánkép­­zésre. Akinek bevonták a jo­gosítványát, csak a tanfolyam elvégzése után kaphatja vis­­­sza. Három éve 819-en ismé­telték át a közlekedési ismere­teket. Tavalyelőtt 645, míg egy éve 498 résztvevője volt a kilenc program valamelyiké­nek. Az idén 395 vezető fi­zette be a részvételi díjat. A csökkenés szembetűnő: az első évhez képest ötvenkét százalékkal kevesebb a hall­gatók száma. Szondi István szerint az utánképzésnek van visszatartó ereje. — Érezhetően csökken az ittas járművezetők aránya — mondta az utánképzési cso­port vezetője. — Az első év­ben még több mint hétszázan jelentkeztek emiatt, az idén 271-en. A résztvevők nagyon vigyáznak arra, hogy ne ve­gyék el újból a vezetői enge­délyüket. Az eddig képzett 2359 emberből mindössze negyvennyolcan jöttek vissza másodszor is tanfolyamunkra. Ez alig két százaléka az össz­­létszámnak. A bevonási okok között előkelő helyen szerepel a gyorshajtás. Míg három éve huszonhat járművezető járt emiatt utánképzésre, az idén már harminchat. Többségük a fiatalok közül került ki. Csökkent a nők száma: ko­rábban nyolc száguldozó höl­gyet fényképeztek le, most ötöt. A traffipax többnyire la­kott területen belül villant, és általában nyolcvanas tempó­nál mérte be a vezetőket. A csúcstartó 102 kilométeres tempóval hajtott a megye­­székhelyen. Dobogós helyen végeztek a közlekedési sza­bálysértők is. A forgalomirá­nyítás előírásait huszonketten nem tartották be, míg az el­sőbbséget huszonheten nem adták meg. A felmérésekből kiderült, csökkent a sorozatos szabálysértők aránya. Míg ta­valy ötvenhatan jelentkeztek ezért, az idén huszonkilencen. A hallgatókkal pszicholó­gusok, pszichiáterek és köz­lekedés-pedagógusok foglal­koznak. A tanfolyam résztve­vői közül nyolcvanhat általá­nos iskolai végzettséggel ren­delkezett, százhetven szak­munkás volt. Akadt még száz érettségizett, huszonegy főis­kolai és tizenkét egyetemi végzettségű hallgató is. A közlekedési szakemberek úgy látják, hogy a kedvező válto­zás folytatódik. Jövőre mint­egy 320 jelentkezővel szá­molnak. Jelenleg még az idei eredményeket összegzik, az utánképzésre január harmadi­­kától jelentkezhetnek újból az érintettek. (Harsányi) A Mazda jövőbeni családi autója. A CU-X az alsó középkategóriába tartozik, négy személynek kényelmes autó. A mini egyterűt 1,5 literes erőforrás hajtja. A CU-X-be is beépí­tették a Mazda legújabb biztonsági fejlesztését, a lézerdetektort, amely menet közben fo­lyamatosan figyeli az utat és ha akadályt észlel jelez a vezetőnek vagy megállítja a kocsit.

Next