Somogyi Hírlap, 1995. december (6. évfolyam, 282-305. szám)
1995-12-19 / 297. szám
8 Nagyterű az egyterű Opel 1996-ban az Opel is beveti vadonatúj egyterűjét az európai piacon. A Sintra a Renault Espace, FIAT Ulysse és társai ellenfele lesz. Az igények szerint akár 8 üléssel is felszerelhető a kocsi. Érdekessége, hogy a hátsó ülésekre tolóajtón keresztül lehet beszállni. Az egyterű az Opel Műszaki Fejlesztési Központ és a GM fejlesztési szakemberei közös munkájának eredménye. Lépcsőshátú a Volkswagentől A Frankfurti Autószalonon bemutatott VW Polo lépcsőshátú változatát, a Classicot Németországban már árusítják a kereskedők. Ebből a kategóriából az európai piacon 450 ezer darabot, míg Németországban 140 ezer darabot vásároltak. A Volkswagen tervei között európai viszonylatban 30 ezer, a hazai piacon pedig 14 ezer Classic értékesítése szerepel. Új kategória a Citroennél Új kisautóval jelentkezik a Citroen. A Saxo névre hallgató kocsi egyben új kategóriát is jelent a francia gyárnál. A Saxo az AX és a ZX közötti űrt próbálja kitölteni, hosszúsága alapján (372 cm) a FIAT Punto, Opel Corsa, Renault Clio vetélytársa lesz. A gyártásnál kihasználják a konszern már bevált szerkezeteit: a Saxo a Peugeot 106-os padlólemezét kapja meg, tengelytávolságuk azonos. A személygépkocsik motorválasztéka ötventől százhúsz lóerősig terjed. Százezredik győri Audi-motor Fontos állomásához érkezett a győri Audi motorgyár. Nemrégiben került le a gyártószalagról a 100 000- ik ötszelepes motor. Ezek az erőforrások rendkívül népszerűek a vásárlók körében, mert szokatlanul erősek, rugalmasak, gazdaságosak, és minden más motornál jobban kímélik a környezetet. mum AKKUMULÁTOROK □ gépjárműindító C3 targonca O vészvilágítási , szárazelemek kis- és nagykereskedelmi értékesítése Kaposvár, Szent Imre u. 30. Tel./fax: 82/311-853. (98352) I SOMOGYI HÍRLAPAUTÓSVILÁG Bemutatjuk vendégünket, az Audi A4-et A takarékos luxusautó Az Audit manapság a BMW- vel és a Mercedessel együtt szokták emlegetni, persze nem véletlenül: biztonsági felszereltségében, berendezéseiben semmivel sem marad el a két márkától, motorfejlesztésben pedig orrhossznyival előttük is jár. Elég csak a Győrben készülő hengerenkénti ötszelepes erőforrásra, vagy a világ legtakarékosabbjaként számon tartott közvetlen befecskendezésű turbódízelre gondolni. Szerkesztőségünk ez utóbbit fogta vallatóra. A gyári adatok szerint a 90 lóerős TDi motor 90 kilométeres sebességnél 3,9, 120-nál 5,4, míg a városi forgalomban 6,1 liter gázolajat fogyaszt 100 kilométerenként, ami ugyebár első hallásra hihetetlennek tűnik. Szinte sportos teljesítmény egy nagyobbacska motorkerékpár fogyasztásával! Sokáig mi is hitetlenkedve legyintettünk, de a próbák bennünket is meggyőztek. A sűrű városi forgalomban tesztautónk ugyan valamivel többet - 6,8 litert - kortyolt, de a többlet a hideg idő, és az araszolgatás számlájára írható. Az 1,9 literes dízelmotor turbófeltöltőt és töltőlevegő-visszahűtőt kapott, az így elért 90 lóerő fürgén mozgatta az 1240 kg öntömegű autót. Már az indításnál is alig venni észre, hogy „öngyújtóssal” van dolgunk, az izzítási idő még hidegben is mindössze néhány pillanat. A dízelekre jellemző kopogós hang természetesen maradt, de a kitűnő hangszigetelésnek köszönhetően, ebből nagyon kevés jut az utastérbe. A kabin kialakítását kényszerű kompromisszumok jellemzik. Az A 4 kategóriájában a legbiztonságosabbak közé tartozik, a terjedelmes ütközőzónák, oldalvédelem azonban az utastér -hátsó ülések rovására megy. A hátul ülőknek még nem kell feltétlenül behúzniuk a fejüket, de ha elöl 175 centiméternél magasabb utasok ülnek, hátul már csak gyerekek lába fér el. Mintaszerű a vezető „munkahelyének” ergonómiai kialakítása. A kormány négy irányban, tág határok között állítható, s az ülések magassága is szabályozható. Emellett az üléslap elegendően hosszú egy 190 centiméteres vezető számára is, ami kevés autóról mondható el a felső középkategóriában. A csomagtér 440 liternyi poggyászt képes befogadni, ez megfelelő egy kétgyerekes család számára. A gyár mellesleg éppen nekik ajánlja az A4-est Nyugat-Európában. Szomorú, hogy nálunk a közel hatmilliós vételárat csak nagyon kevesen tudják egy biztonságos, takarékos családi autóra fordítani. Sebestyén Kálmán Négytagú család kocsija Németországban Egy sikerautóval kezdődött a korszerű orosz autóipar sztorija Hétköznapi Lada-legenda 1967-ben az év autója lett a FIAT 124-es. A torinói sikerkocsi megtetszett a szovjet autógyártás irányítóinak, megvették a licenszét, és a Volga partján fölépült a Togliatti autógyár. Évtizedekig a hazai autópiac csillagai voltak a Ladák. Státusszimbólum a Wartburgok, Skodák között. A rendszerváltáskor sokan temették a nagy étvágyú, de strapabíró, megbízható négykerekűt. A legendás jószág azonban nem adta meg magát. Természetesen az autós torta hatalmas szeletéről kénytelen volt lemondani, de az elmúlt időszakban is mindig az eladási listák éllovasai között maradt. - A nyugati és japán kocsik megjelenése után is sokan kedvelik a Ladákat, Szamarakat, hiszen a magyar utakon ez a típus már bizonyította, nem fognak ki rajta a kátyúk - vélekedik Horányi Ervin, a HungaroLada ügyvezető igazgatója. - Szívesen használnák a rendőrök, egészségügyiek, és mi támogatjuk is a fogyasztókhoz közelálló intézményeket. Felmérések szerint még ma is minden tizenkettedik autós Ladát venne. Pedig a Ladák ára a nyugati kocsikéval vetekszik. - Az ismert kormányzati intézkedések miatt kénytelenek voltunk májusban árat emelni, de még mindig olcsóbb a Ladák fenntartása, alkatrész-utánpótlása, javítása, mint a nyugati vagy japán autóké. A Ladákba évente 40 millió dollár értékű hazai részegységet építettek be, de a kereskedelmi kapcsolatok visszaesése e téren is érződik: ma már csupán 14 millió dollárnyi magyar termék kerül az orosz gépkocsikba. Egyetlen nagy cég sem kedveli ugyanis, ha barátságtalanok vele a szállító országban. Jó néhány nagy üzletről sikerült lecsúszni az átgondolatlan ipar- és kereskedelempolitika okán. Azt az ügyvezető igazgató sem tagadja, a mai kiélezett piaci versenyben a Togliatti autógyár is több figyelmet fordíthatna az új modellek kifejlesztésére. De már az is haladás, hogy a General Motors injektoraival fölszerelt Ladák, Szamarák kevesebbet fogyasztanak, s a Frankfurti Autószalonon megjelentek az új Ladák is. Sorozatgyártásuk jövőre kezdődik, egy évig csak belső piacra termelnek. Egyszer azért hozzánk is elérkeznek majd. Beteljesült az autópiaci jóslat Évekig riogatták egymást a hazai autópiac szereplői, hogy ez az állandó terjeszkedés, fejlődés nem mehet már sokáig. Idén márciustól azonban világossá vált, most már tényleg vége az aranyidőknek. Senki nem kételkedett abban, hogy a nagy autóimportőrök forgalma az idén legalább egyharmadával csökken. A jóslat bevált. A pénzügyi kormányzat nem is titkolta, az a célja, hogy a keresletkorlátozást elsősorban a gépkocsi-behozatalon kezdje. A költségvetési mérleg egyensúlya fontosabb még a bevételek növekedésénél is. Mert nem titok, hogy az intézkedések hatására az eladások olyan szintre süllyedhetnek, amikor a drágábban értékesített kocsik bevétele sem pótolhatja az elmaradt adó- és járulékbevételeket. Arra is hivatkoztak az illetékesek, hogy az új gépkocsiimport évente egymilliárd dollárjába kerül az országnak. Ez a szám erős túlzás, állítja Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke. A valós összeg nem több 400 millió dollárnál. A pénzügyi kormányzat mindenesetre elérte célját, mert a forgalom jelentősen visszaesett. Az MGE felmérései szerint a tavalyi 73 ezer új gépkocsi helyett most jó, ha 52-53 ezer autót adnak el a márkakereskedők. A be nem hozott 20 ezer gépkocsi miatt a benzinkutak legalább 6-700 millió forinttal kevesebb üzemanyagot mérnek ki. Hiányzik majd a költségvetésnek az az adó- és más bevétel is, ami emiatt elmarad. A szakemberek jövőre sem várnak fellendülést, annak is örülnének, ha nem csökkenne tovább az új autók forgalma. 1995. december 19., kedd KAPOSVÁRI AUTÓÁRAK Autótípus évjárat ár (ezer Ft) telephely Fiat Tipo 1.4 1994 1120 Fiat Budai Fiat Ducato 14 2.5D 1994 1500 Fiat Budai Fiat Uno 1.3D • 1987 450 Fiat Budai Opel Campo 2.5 1993 2500 Opel Molnár Opel Astra 1.6i 1994 1450 Opel Molnár Opel Ascona 1.3 1984 340 , Opel Molnár Opel Corsa City 1.2 1994 1290 King a Ford Ford Fiesta 1.6D 1985 470 King a Ford Audi 80 1.6 TD 1983 450 King a Ford Trabant 601 spec. 1983 79 King a Ford Toyota Hiace 1994 1420 KOTO Autóház Seat Terra 1.4D 1993 1190 Mazda Tóth Opel Astra 1.4 1994 1282 Mazda Tóth Renault 21 Nevada 1989 735 Mazda Tóth Citroen Pallas 1982 199 Auto-city Peugeot 15 1986 520 Auto-city Fiat Ritmo 1.6B 1983 235 Ági keres. Honda Civic 1.2B 1978 165 Ági keres. VW Golf II. 1.3 B , ,1984 480 Ági keres. Peugeot 309 1.9D 1991 810 Ági keres. Daewoo Espero GLX 1.5 1995 1950 Renault Tőre kés. Renault 19 Driver 1.4 1994 1400 Renault Törekes Citroen AX 1.1 1989 600 Renault Törekes Polski 126 650 1988 160 Renault Törekes Polski Fiat 126 1984 85 Peugeot Kampf Renault Laguna 1.8 1995 3120 Peugeot Kampf Polski Fiat 126 1981 63 Peugeot Kampf Javul a közlekedési morál, emelkedik a sebesség Az utánképzés hatékony visszatartó erő Évente húsz százalékkal csökken azok száma, akik kénytelenek újból vizsgázni vezetési ismeretekből. Az úgynevezett utánképzősök közt csaknem harmadára esett vissza az ittas vezetők aránya. A korábbi évekkel szemben az idén több gyorshajtó jelentkezett a programokra. Ezt Szondi István, a megyei közlekedési felügyelet munkatársa jelentette be tegnapi év végi összegző tájékoztatóján. A járművezetők negyedik éve jelentkezhetnek utánképzésre. Akinek bevonták a jogosítványát, csak a tanfolyam elvégzése után kaphatja vissza. Három éve 819-en ismételték át a közlekedési ismereteket. Tavalyelőtt 645, míg egy éve 498 résztvevője volt a kilenc program valamelyikének. Az idén 395 vezető fizette be a részvételi díjat. A csökkenés szembetűnő: az első évhez képest ötvenkét százalékkal kevesebb a hallgatók száma. Szondi István szerint az utánképzésnek van visszatartó ereje. — Érezhetően csökken az ittas járművezetők aránya — mondta az utánképzési csoport vezetője. — Az első évben még több mint hétszázan jelentkeztek emiatt, az idén 271-en. A résztvevők nagyon vigyáznak arra, hogy ne vegyék el újból a vezetői engedélyüket. Az eddig képzett 2359 emberből mindössze negyvennyolcan jöttek vissza másodszor is tanfolyamunkra. Ez alig két százaléka az összlétszámnak. A bevonási okok között előkelő helyen szerepel a gyorshajtás. Míg három éve huszonhat járművezető járt emiatt utánképzésre, az idén már harminchat. Többségük a fiatalok közül került ki. Csökkent a nők száma: korábban nyolc száguldozó hölgyet fényképeztek le, most ötöt. A traffipax többnyire lakott területen belül villant, és általában nyolcvanas tempónál mérte be a vezetőket. A csúcstartó 102 kilométeres tempóval hajtott a megyeszékhelyen. Dobogós helyen végeztek a közlekedési szabálysértők is. A forgalomirányítás előírásait huszonketten nem tartották be, míg az elsőbbséget huszonheten nem adták meg. A felmérésekből kiderült, csökkent a sorozatos szabálysértők aránya. Míg tavaly ötvenhatan jelentkeztek ezért, az idén huszonkilencen. A hallgatókkal pszichológusok, pszichiáterek és közlekedés-pedagógusok foglalkoznak. A tanfolyam résztvevői közül nyolcvanhat általános iskolai végzettséggel rendelkezett, százhetven szakmunkás volt. Akadt még száz érettségizett, huszonegy főiskolai és tizenkét egyetemi végzettségű hallgató is. A közlekedési szakemberek úgy látják, hogy a kedvező változás folytatódik. Jövőre mintegy 320 jelentkezővel számolnak. Jelenleg még az idei eredményeket összegzik, az utánképzésre január harmadikától jelentkezhetnek újból az érintettek. (Harsányi) A Mazda jövőbeni családi autója. A CU-X az alsó középkategóriába tartozik, négy személynek kényelmes autó. A mini egyterűt 1,5 literes erőforrás hajtja. A CU-X-be is beépítették a Mazda legújabb biztonsági fejlesztését, a lézerdetektort, amely menet közben folyamatosan figyeli az utat és ha akadályt észlel jelez a vezetőnek vagy megállítja a kocsit.