Somogyi Hírlap, 2005. október (16. évfolyam, 230-255. szám)

2005-10-05 / 233. szám

SOMOGYI HÍRLAP - 2005. OKTÓBER 5., SZERDA AUTÓ ÉS MOTOR Keletről jött királyfi álruhában skoda Octavia Fsi Akinek nem a név számít, az megtalálja benne az igazit Régen elfeledtük a lusta és csúnya Skoda 120 L okozta rémálmokat. Figyelmünket a legjobb, európai igényességgel ké­szült modellek, például az új Octavia köti le. Autó Motor A kétliteres FSI motorral szerelt Elegance változat pillanatok alatt eloszlatja az évtizedek alatt összegyűlt rossz beidegződése­ket. Az autó már kívülről is egé­szen jó benyomást kelt, belülről pedig egyenesen elkápráztatnak bennünket a gazdagon adagolt extrák. Ami legelőször szembe­­ötlik, az a fehér bőrkárpit, ami ugyan nagyon kényes, viszont annál jobban mutat. Továbbá ott van még nekünk a kétzónás au­tomata klíma, a hatlemezes CD- tár, az első-hátsó tolatóradar, az elektromosan állítható első ülé­sek és a kékesen ragyogó xenon fényszórók. Az extrákat ugyan kétségkívül meg kell fizetni, azonban így is bizton állíthatjuk: hasonló felszereltségű és kivi­telű autót ennyi pénzért biztos, hogy nem találunk a piacon. Azért pedig még felárat sem kell fizetni, hogy elöl-hátul királyi kényelemben utazhassunk. Az Octaviából senki nem kászáló­dik majd ki sajgó végtagokkal. Szép, szép belülrő az Octavia, de az autó legérdekesebb része akkor is az FSI motor, ami fura egy szerzet. A hosszú távú fo­gyasztási teszteken vegyes kö­rülmények között rendre öt liter környékén teljesített, ugyanak­kor ilyen motorokkal száguldoz­nak a csehországi Octavia-kupa szereplői, ahol, ugye, nem az ala­csony fogyasztás a legfontosabb tényező. Az FSI nem más, mint a benzinmotorokhoz kifejlesztett közös nyomócsöves technológia. Ilyenkor az üzemanyag egy nagy belső nyomású, központi gyűtő­­csőből kerül közvetlenül a hen­gerekbe, ez gyorsabb és jobb adagolást eredményez, ami ked­vezőbb fogyasztást és egyenlete­sebb nyomatékleadást jelent. Az ehhez megfelelő sebességi foko­zat kiválasztásában az egész Volkswagen konszern talán leg­szebb sebességváltója segít. A gyári fogyasztási adatokat azért nem kell mindig komolyan venni: ha városi forgalomban ki­csit megkínozzuk a kétliteres FSI-t, könnyedén tíz liter fölé szaladhatunk. Országúton, hos­­­szú távon viszont 6,5 literrel is beéri. A nyomatékkal is vannak kisebb problémák, mégpedig az, hogy alacsony tartományban ki­fejezetten gyengécske az autó. Szerencsére háromezer fölött magára talál az erőforrás, ekkor már szépen pörög, a felső har­madban pedig már kifejezetten sportos jegyeket is mutat az FSI. Pedig az Elegance kivitel eseté­ben az extrák nem elhanyagol­ható súlyával is meg kell küzde­nie a motornak, de a 9,3 másod­perces gyorsulásra és a 213 km/h-s végsebességre senkinek nem lehet panasza. Nem vélet­len, hogy ugyanezzel az erőfor­rással találkozunk az Audi A3- ban, a VW Golfban, Jettában és Passatban, illetve a Seat Alteá­­ban és Toledóban is. Az Octavia nemcsak az utas­térben, hanem a csomagtérben is igazi családi autó. Alapállapot­ban 560 literes a rakodótér, amely az ülések lehajtásával akár 1350 literesre is növelhető. Előbbi állapotában sem jelent gondot a négytagú család kéthe­ti bőröndjeinek elhelyezése, utóbbi változatban viszont akár a kisáruszállítói engedélyt is ki­válthatjuk. Az még nem elég, hogy kellően tágas a csomagtér, de még praktikus kialakítású is. A csomagok rögzítésében hálók és kampók segítenek. A második generációs Octavia FSI, főleg az Elegance változat kifejezetten jó választás. A kulturált luxus, az elegánsan visszafogott külső és az extrák gazdagsága kielégít minden igényt. A parkolóradar, a belső bőrkárpitozás és a hátsó ablaktörlő-berendezés extra tartozék, megdobják a listaárat Technikai adatok: Magas utasoknak is elég hely jut StaxtaGOMta 210TSI Lökettérfogat _ _________1984 cm­ Hengerek/szelepek 4/16 Max. teljesítmény 110 kW (150 LE) Max. nyomaték 220 Nm (3500/percnél) Saját tömeg__________________1465 kg Csomagtér 560/1350 liter Üzemanyagtank_______________55 liter Gyorsulás 0-100 km/h 9,3 mp Végsebesség_______________213 km/h Tesztfogyasztás 10,5 liter/100 km A modell alapára_________5 858000 Ft A bemutatott változat ára 8087000 Ft Elegáns és kényelmes a belső tér Kétarcú szörnyeteg elbűvölő megjelenéssel citroën C4 Hogy sportos paripa vagy öreges limuzin, csupán a vezető stílusától függ A Citroën határozott huszárvá­gással zárt le egy korszakot, ami­kor úgy döntött, befejezi a hagyo­mányos, konzervatív igényeket kiszolgáló gépkocsik gyártását. A keresztnévvel ellátott autók korszaka után újra visszatértek a korábban bevált számokkal jel­zett modelljelöléshez. Az új C-k közös ismertetőjegye a hűtő­maszkba kardvágásként beékelt embléma és a modern, újszerű formavilág. Ebben a szellemben született meg a C 4-es kupé változata. Az első ránézésre harapós verseny­­­gépnek tűnő masina azonban­­ korántsem csak a sportos veze­­­­tést és a hölgyszívek dobogtatá­­­­sát kedvelő suhancoknak lesz­­ kedves. A dögösre vett külső ér­­­­ző szívet takar, az autó öreges galoppozáshoz is kitűnő társ, rá­adásul a beépített extráknak kö­szönhetően vezetése nem okoz­hat senkinek problémát. A külcsín elragadó, a laposra vett orr-rész és a magasra ágas­kodó farrész egy torpedó energi­áját árasztja. A hátsó szélvédő méretezésével viszont vanak gon­dok. Egyrészt pici, másrészt a rá­biggyesztett ablaktörlőcske épp csak apró kémlelőnyílást töröl. A belső tér azonban megle­pően tágas. Az autó valamivel nagyobb mint ötajtós változata. Kár,hogy az ajtók kicsit nehezen nyithatók, hatalmas méretük és súlyuk miatt. Persze egy igazi férfi nem engedi, hogy a gyenge hölgyek küzdjenek beszálláskor. A műszerfal egész egyszerűen káprázatos, a középkonzol pedig hatalmas kijelzőt kapott. Innen olvashatók le az információk, az audioberendezés adataitól kezd­ve az autó egyedileg állítható pa­raméteréig szinte minden. A CD- lejátszós hifi, a csomagtartóban IBS mélynyomóval, a sebesség­­automatika, a fedélzeti számító­gép és az audioberendezésbe il­leszthető mobiltelefon a kor­mányról vezérelhető. A sebessé­get, a megtett kilométert és az üzemanyagszintet pedig a mű­­­­szerfal tetejére helyezett átlátszó kijelző mutatja. A budapesti utak minőségét keserves kopo­gással nyugtázza a keményre hangolt futómű. Aki C4-est vesz, a drukkoljon, hogy folytatódjanak felújítások. Autópályán egyébként a 200-as tempó sem tűnik többnek 140-nél a Citroen­nel. A parkolást előre, oldalra és hátra látó radarrendszer segíti, bár nem árt óvatosan bánni ada­taival. A központi zár működte­tése után a visszapillantók ma­guktól becsukódnak, a haza­kísérő fény pedig egy percre fényárba borítja a legsötétebb kapualjakat is. ■ Árvay N. T. Dinamikus és fiatalos a C4, de minden korosztálynak kedvence lehet 9 OLVASÓI KÉRDÉS A legjobb agyán m­otorolaj Olajcsere előtt állok, nem tu­dom, milyen kenőanyagot vá­sároljak. Autóm egy 1,4-es benzines Ford Focus. Poth Krisztina, Budapest ARVAY N. TIVADAR, AUTÓ & MOTOR ROVAT­­SZERKESZTŐ:­­ A gyártók meg­határozzák a típusaikhoz megfelelő olaj fajtáját. A leg­egyszerűbb, ha Ford márka­szervizben bonyolítja le a cse­rét, így biztos, hogy megfele­lő kenőanyag kerül a motor­ba. Ha ön vásárol olajat, a viszkozitási (kenési képes­ség) értékre ügyeljen. A cso­magoláson található számok közül a nagyobbik a felső hő­­mérsékleti határra, az alacso­nyabb pedig a hideg viszkozi­tási értékre utal. Télen az 5W- 30 jelzésű kenőanyag a leg­megfelelőbb. A másik fontos adat a gyártó által előírt Sí, SH vagy SG teljesítményér­ték. Ezektől sose térjen el, mert az a motor meghibáso­dásához vezethet. Élet és Stílus rovatunk heti oldalainak témái HÉTFŐ SZÉPSÉG ÉS DIVAT KEDD______________EGÉSZSÉG ►SZERDA AUTÓ ÉS MOTOR CSÜTÖRTÖK DIGITÁLIS VILÁG PÉNTEK_______ÍNYENCSÉGEK SZOMBATCSAUP ÉS NEVELÉS Kiszállították az ezredik Carrera GT-t mérföldkőhöz érkezett a Porsche. Elkészült az 1000. nagy teljesítményű Carrera GT. A 612 lóerős, ezüstszínű jubileumi darab egy ománi ügyfélhez került. Defekttíírő gumik limuzinoknak kétféle defekttűrő rend­szert kínál a Continental. A vezető német abroncs­gyártó a ContiSupport Ring rendszert a nehezebb sze­mélyautók és SUV-modellek számára készítik. A Self- Supporting Runflat típus pedig az alacsonyabb ke­resztmetszetű abroncsokkal szerelt autókhoz ideális. Mindkét rendszer lehetővé teszi a továbbhaladást de­­fekt esetén. Témáinkról bővebben az Autó Motorban olvashat

Next