Somogyi Hírlap, 2005. október (16. évfolyam, 230-255. szám)
2005-10-05 / 233. szám
SOMOGYI HÍRLAP - 2005. OKTÓBER 5., SZERDA AUTÓ ÉS MOTOR Keletről jött királyfi álruhában skoda Octavia Fsi Akinek nem a név számít, az megtalálja benne az igazit Régen elfeledtük a lusta és csúnya Skoda 120 L okozta rémálmokat. Figyelmünket a legjobb, európai igényességgel készült modellek, például az új Octavia köti le. Autó Motor A kétliteres FSI motorral szerelt Elegance változat pillanatok alatt eloszlatja az évtizedek alatt összegyűlt rossz beidegződéseket. Az autó már kívülről is egészen jó benyomást kelt, belülről pedig egyenesen elkápráztatnak bennünket a gazdagon adagolt extrák. Ami legelőször szembeötlik, az a fehér bőrkárpit, ami ugyan nagyon kényes, viszont annál jobban mutat. Továbbá ott van még nekünk a kétzónás automata klíma, a hatlemezes CD- tár, az első-hátsó tolatóradar, az elektromosan állítható első ülések és a kékesen ragyogó xenon fényszórók. Az extrákat ugyan kétségkívül meg kell fizetni, azonban így is bizton állíthatjuk: hasonló felszereltségű és kivitelű autót ennyi pénzért biztos, hogy nem találunk a piacon. Azért pedig még felárat sem kell fizetni, hogy elöl-hátul királyi kényelemben utazhassunk. Az Octaviából senki nem kászálódik majd ki sajgó végtagokkal. Szép, szép belülrő az Octavia, de az autó legérdekesebb része akkor is az FSI motor, ami fura egy szerzet. A hosszú távú fogyasztási teszteken vegyes körülmények között rendre öt liter környékén teljesített, ugyanakkor ilyen motorokkal száguldoznak a csehországi Octavia-kupa szereplői, ahol, ugye, nem az alacsony fogyasztás a legfontosabb tényező. Az FSI nem más, mint a benzinmotorokhoz kifejlesztett közös nyomócsöves technológia. Ilyenkor az üzemanyag egy nagy belső nyomású, központi gyűtőcsőből kerül közvetlenül a hengerekbe, ez gyorsabb és jobb adagolást eredményez, ami kedvezőbb fogyasztást és egyenletesebb nyomatékleadást jelent. Az ehhez megfelelő sebességi fokozat kiválasztásában az egész Volkswagen konszern talán legszebb sebességváltója segít. A gyári fogyasztási adatokat azért nem kell mindig komolyan venni: ha városi forgalomban kicsit megkínozzuk a kétliteres FSI-t, könnyedén tíz liter fölé szaladhatunk. Országúton, hosszú távon viszont 6,5 literrel is beéri. A nyomatékkal is vannak kisebb problémák, mégpedig az, hogy alacsony tartományban kifejezetten gyengécske az autó. Szerencsére háromezer fölött magára talál az erőforrás, ekkor már szépen pörög, a felső harmadban pedig már kifejezetten sportos jegyeket is mutat az FSI. Pedig az Elegance kivitel esetében az extrák nem elhanyagolható súlyával is meg kell küzdenie a motornak, de a 9,3 másodperces gyorsulásra és a 213 km/h-s végsebességre senkinek nem lehet panasza. Nem véletlen, hogy ugyanezzel az erőforrással találkozunk az Audi A3- ban, a VW Golfban, Jettában és Passatban, illetve a Seat Alteában és Toledóban is. Az Octavia nemcsak az utastérben, hanem a csomagtérben is igazi családi autó. Alapállapotban 560 literes a rakodótér, amely az ülések lehajtásával akár 1350 literesre is növelhető. Előbbi állapotában sem jelent gondot a négytagú család kétheti bőröndjeinek elhelyezése, utóbbi változatban viszont akár a kisáruszállítói engedélyt is kiválthatjuk. Az még nem elég, hogy kellően tágas a csomagtér, de még praktikus kialakítású is. A csomagok rögzítésében hálók és kampók segítenek. A második generációs Octavia FSI, főleg az Elegance változat kifejezetten jó választás. A kulturált luxus, az elegánsan visszafogott külső és az extrák gazdagsága kielégít minden igényt. A parkolóradar, a belső bőrkárpitozás és a hátsó ablaktörlő-berendezés extra tartozék, megdobják a listaárat Technikai adatok: Magas utasoknak is elég hely jut StaxtaGOMta 210TSI Lökettérfogat _ _________1984 cm Hengerek/szelepek 4/16 Max. teljesítmény 110 kW (150 LE) Max. nyomaték 220 Nm (3500/percnél) Saját tömeg__________________1465 kg Csomagtér 560/1350 liter Üzemanyagtank_______________55 liter Gyorsulás 0-100 km/h 9,3 mp Végsebesség_______________213 km/h Tesztfogyasztás 10,5 liter/100 km A modell alapára_________5 858000 Ft A bemutatott változat ára 8087000 Ft Elegáns és kényelmes a belső tér Kétarcú szörnyeteg elbűvölő megjelenéssel citroën C4 Hogy sportos paripa vagy öreges limuzin, csupán a vezető stílusától függ A Citroën határozott huszárvágással zárt le egy korszakot, amikor úgy döntött, befejezi a hagyományos, konzervatív igényeket kiszolgáló gépkocsik gyártását. A keresztnévvel ellátott autók korszaka után újra visszatértek a korábban bevált számokkal jelzett modelljelöléshez. Az új C-k közös ismertetőjegye a hűtőmaszkba kardvágásként beékelt embléma és a modern, újszerű formavilág. Ebben a szellemben született meg a C 4-es kupé változata. Az első ránézésre harapós versenygépnek tűnő masina azonban korántsem csak a sportos vezetést és a hölgyszívek dobogtatását kedvelő suhancoknak lesz kedves. A dögösre vett külső érző szívet takar, az autó öreges galoppozáshoz is kitűnő társ, ráadásul a beépített extráknak köszönhetően vezetése nem okozhat senkinek problémát. A külcsín elragadó, a laposra vett orr-rész és a magasra ágaskodó farrész egy torpedó energiáját árasztja. A hátsó szélvédő méretezésével viszont vanak gondok. Egyrészt pici, másrészt a rábiggyesztett ablaktörlőcske épp csak apró kémlelőnyílást töröl. A belső tér azonban meglepően tágas. Az autó valamivel nagyobb mint ötajtós változata. Kár,hogy az ajtók kicsit nehezen nyithatók, hatalmas méretük és súlyuk miatt. Persze egy igazi férfi nem engedi, hogy a gyenge hölgyek küzdjenek beszálláskor. A műszerfal egész egyszerűen káprázatos, a középkonzol pedig hatalmas kijelzőt kapott. Innen olvashatók le az információk, az audioberendezés adataitól kezdve az autó egyedileg állítható paraméteréig szinte minden. A CD- lejátszós hifi, a csomagtartóban IBS mélynyomóval, a sebességautomatika, a fedélzeti számítógép és az audioberendezésbe illeszthető mobiltelefon a kormányról vezérelhető. A sebességet, a megtett kilométert és az üzemanyagszintet pedig a műszerfal tetejére helyezett átlátszó kijelző mutatja. A budapesti utak minőségét keserves kopogással nyugtázza a keményre hangolt futómű. Aki C4-est vesz, a drukkoljon, hogy folytatódjanak felújítások. Autópályán egyébként a 200-as tempó sem tűnik többnek 140-nél a Citroennel. A parkolást előre, oldalra és hátra látó radarrendszer segíti, bár nem árt óvatosan bánni adataival. A központi zár működtetése után a visszapillantók maguktól becsukódnak, a hazakísérő fény pedig egy percre fényárba borítja a legsötétebb kapualjakat is. ■ Árvay N. T. Dinamikus és fiatalos a C4, de minden korosztálynak kedvence lehet 9 OLVASÓI KÉRDÉS A legjobb agyán motorolaj Olajcsere előtt állok, nem tudom, milyen kenőanyagot vásároljak. Autóm egy 1,4-es benzines Ford Focus. Poth Krisztina, Budapest ARVAY N. TIVADAR, AUTÓ & MOTOR ROVATSZERKESZTŐ: A gyártók meghatározzák a típusaikhoz megfelelő olaj fajtáját. A legegyszerűbb, ha Ford márkaszervizben bonyolítja le a cserét, így biztos, hogy megfelelő kenőanyag kerül a motorba. Ha ön vásárol olajat, a viszkozitási (kenési képesség) értékre ügyeljen. A csomagoláson található számok közül a nagyobbik a felső hőmérsékleti határra, az alacsonyabb pedig a hideg viszkozitási értékre utal. Télen az 5W- 30 jelzésű kenőanyag a legmegfelelőbb. A másik fontos adat a gyártó által előírt Sí, SH vagy SG teljesítményérték. Ezektől sose térjen el, mert az a motor meghibásodásához vezethet. Élet és Stílus rovatunk heti oldalainak témái HÉTFŐ SZÉPSÉG ÉS DIVAT KEDD______________EGÉSZSÉG ►SZERDA AUTÓ ÉS MOTOR CSÜTÖRTÖK DIGITÁLIS VILÁG PÉNTEK_______ÍNYENCSÉGEK SZOMBATCSAUP ÉS NEVELÉS Kiszállították az ezredik Carrera GT-t mérföldkőhöz érkezett a Porsche. Elkészült az 1000. nagy teljesítményű Carrera GT. A 612 lóerős, ezüstszínű jubileumi darab egy ománi ügyfélhez került. Defekttíírő gumik limuzinoknak kétféle defekttűrő rendszert kínál a Continental. A vezető német abroncsgyártó a ContiSupport Ring rendszert a nehezebb személyautók és SUV-modellek számára készítik. A Self- Supporting Runflat típus pedig az alacsonyabb keresztmetszetű abroncsokkal szerelt autókhoz ideális. Mindkét rendszer lehetővé teszi a továbbhaladást defekt esetén. Témáinkról bővebben az Autó Motorban olvashat