Somogyi Hírlap, 2016. január (27. évfolyam, 1-25. szám)
2016-01-09 / 7. szám
2016. JANUÁR 9., SZOMBAT INTERJÚ H Árvai Péter vallja: tisztességes, átlátható módon is lehet sikereket elérni SAN FRANCISCO Hisz a tehetségen, kreativitáson és kitartáson alapuló munka erejében, s úgy véli, hogy Magyarországról indulva, tisztességes, átlátható módon építkezve is lehet sikert, sőt mi több világsikert elérni. Árvai Péter, a Prezi társalapítója nemzetközileg elismert üzletember, erős magyar gyökerei mellett egy világlátott ember határozottságával és nyitottságával. A mintegy 300-350 millió dollár értékűre becsült cég vezetőjével a Prezi San Franciscó-i irodájában beszélgettünk a sikerhez vezető útról, motivációról és nemzetköziségről. Szabó György gyorgy.szabo@mediaworks.hu - Hogyan kezdődött a Prezi-sztori, amely korai, svédországi innovációs sikerei után mára a nemzetközi startup szférában is ismertté tette a nevét? Egyáltalán mi is az a Prezi? A Prezi egy előadóeszköz. Biztosan sokaknak ismerős a helyzet, amikor egy tárgyaláson valaki előveszi a listába szedett pontokból álló unalmas diákat, és az asztal körül mindenkinek rögtön az arcára van írva, hogy „na, már megint”. Ez az a helyzet, amit mi meg akarunk változtatni, hogy a prezentálás egy sokkal pozitívabb és érdekesebb élmény legyen az előadó és a közönség számára is. A csomó szöveg és lista helyett a Preziben szép képek, könnyen átlátható üzenetek és összefüggések között mozoghatunk látványos zoomolásokkal. Ennek az alapgondolatnak köszönhetően most már a világ legnagyobb adatbázisa vált elérhetővé a prezi.comon a 190 millió prezentáció révén, valószínűleg bármilyen tematikában, amire rákeres a felhasználó. - Mi volt előbb, a termék ötlete, vagy a termékre való igény? - A Prezit igazából úgy kezdtük, hogy az egyik társalapító, Somlai-Fischer Ádám, aki egy világhírű művész-dizájner, a világot járta és ezekről az utazásairól nagyon szép, érdekes, zoomoló vizualizációkat készített. Ezek mindenkinek nagyon tetszettek, és az emberek szerettek volna maguknak is ilyeneket készíteni, ám ez nem volt túl könnyű feladat. Amikor összejöttünk Halácsy Péterrel hárman, már az volt a kihívás, a feladat, hogy kitaláljuk, miként tudjuk ezt olyan könnyűvé tenni, hogy bárki létre tudja hozni ezeket a nagyon szép, zoomolható képeket. Ilyen értelemben tehát az igény később jelentkezett, mint a termék maga. Persze tudtuk, hogy a legtöbb ember unja már, és nem is nagyon hatékony az akkor éppen rendelkezésünkre álló legtöbb kommunikációs eszköz, de a Prezi létrehozásában akkor nem ez motivált minket. A Prezi a startupok jó példája, s mint a legtöbb startup tulajdonosai, önök is rögtön globális célokat tűztek ki maguk elé. Ha ez valóban így volt, akkor miért éppen Budapestet választották központnak? - Ádám és Péter már Budapesten laktak, az én szüleim Budapesten nőttek fel, úgyhogy én szívesen költöztem Budapestre, részben azért is, mert meg szerettük volna mutatni azt, hogy bárhonnan, így Budapestről is lehet egy világviszonylatban is sikeres céget építeni. Amikor 2008-ban elkezdtük, éppen a mélyén volt a válság, mi viszont azt mondtuk, hogy szeretnénk versenyezni az Apple-lel, a Microsofttal és a Google-lal. Ez akkor igen furcsa ötletnek tűnt, de így, utólag nagyon örülök, hogy belevágtunk, és reméljük, mások is úgy érzik, ez egy példa arra, hogy igenis lehet világsikert építeni Magyarországról. Mikor érezte azt először, hogy jó úton haladnak? - Ez valószínűleg 2009-ben volt, amikor először nyilvánossá tettük a Prezit. Akkor már körülbelül egy éve dolgoztunk a terméken. Elmentem Amszterdamba egy ötlet-, illetve termékversenyre, ahol a második helyen végeztünk. Öt percem volt a Prezi bemutatására, és amikor befejeztem az előadást, a műsorvezető megkérdezte a közönséget, hogy ki volna hajlandó fizetni ezért a szolgáltatásért. Erre a jelenlévők fele felemelte a kezét. Ez volt talán az első olyan pillanat, amikor valóban úgy éreztük, hogy oké, itt most már tényleg van valami komoly. - A folytatás már ismert, ma már egy minden tekintetben sokmilliós termékről beszélhetünk. De merre tart a Prezi? Öt-tíz év múlva milyennek képzeli el a céget? - A küldetésünk az, hogy segítsünk az embereknek a hatékonyabb ötletmegosztásban. Ha megnézzük azt, hogy a világon erre hány embernek van szüksége, akkor körülbelül egy kétmilliárdos számról beszélhetünk. Ők azok, akik különböző cégekben, közintézményekben dolgoznak vagy éppen tanulnak. Ez azt jelenti, hogy még van tennivalónk bőven. Nem tűnik ez a cél teljesen hihetetlennek, viszont ahhoz, hogy ténylegesen pozitív élményt adjunk kétmilliárd embernek, még azért sok tennivalónk van. Ehhez egyebek mellett olyan dolgokat kell kitaláljunk, hogy hogyan működik majd a Prezi a legkülönbözőbb mobileszközökön, vagy hogy miként tudnak az emberek együtt dolgozni az ötletmegosztáson. A két fontos irány tehát most az, hogy hogyan tudjuk az ötleteket függetlenné tenni a technológiától, illetve hogy hogyan tudjuk a csapatmunkát segíteni az ötletmegosztásban. Éppen most értük el egyébként az egymilliárd megnézett prezit. - Kétség sem fér hozzá, hogy a Prezi mint startup az innováció terén talán meg is előzte önmagát napjainkra. Üzletileg tart ott, ahol egy ilyen idős cégnek tartania kell? - Nagyon jó alapot adott a cég működéséhez az üzleti modellünk, szerencsések voltunk, hogy ezt már az elején eltaláltuk. Szépen növekednek a bevételeink, és persze ezzel párhuzamosan a kiadásaink is. Ezt látják a befektetők is, valamivel több mint egy éve egy 57 millió dolláros befektetést zártunk le. A Preziben most kétszázötvenen vagyunk, ebből száznyolcvanan Budapesten dolgoznak, hatvanan San Franciscóban és még egy páran különböző országokban. - A céggel kapcsolatban mi volt az eddigi legnagyobb elismerés az ön számára? - Valószínűleg az, amikor kaptam egy e-mailt a Fehér Háztól, amiben arról érdeklődtek, hogy volna-e pár percem beszélni velük. Fel is hívtak azzal, Árvai Péter 1979-ben született egy svédországi kisvárosban, Karlskogában. A település fennmaradását, fejlődését a XIX. század végén Alfred Nobel vegyipari cége alapozta meg, s a helyben jól ismert történet Árvai Péter vállalkozói szemléletének kialakulásában is fontos szerepet játszott”. A stockholmi egyetemen 2006-ban szerzett diplomát, tanulmányai során pedig Japánban ösztöndíjasként tanult. Az egészségügyi ellátás állapotát objektív szempontrendszer alapján értékelő honlapja 2009-ben a legjobb portál címét nyerte el Svédországban. A Prezit 2008- ban alapította két társával, Somlai-Fischer Ádámmal és Halácsy Péterrel, hogy az amerikai elnök szeretne találkozni velem. Ez igen lényeges momentum volt számomra. A találkozó előzménye pedig - ahogyan arról a magyar sajtóban is olvashattunk - az volt, hogy a Prezi részt vesz egy amerikai oktatási programban. - Igen, az elnök ennek kapcsán figyelt fel ránk. - A felajánlott százmillió dollár értékű Prezi-hozzáférés híre nagy port kavart tavaly Magyarországon. Amellett, hogy sokan félreértették a dolgot - azt hitték, hogy pénzzel támogatják a programot -, sokan egyenesen hazaárulást emlegetve a magyar oktatásba való, hasonló mértékű befektetést kérték számon a Prezin. Én már akkor is említettem és még mindig tartom, hogy nagyon nyitott vagyok, és ha bármely kormány egy hasonló kezdeményezéssel, egy hasonló programmal keres meg minket, akkor nagyon szívesen mellé állunk. A Fehér Ház ugyanis észrevette, hogy bizony vannak olyan iskolák, melyek nincsenek úgy felszerelve, ahogyan kellene. Ezért meghívtak olyan cégeket, amelyek szeretnének és tudnak is segíteni a legszegényebb iskoláknak a technikai felzárkózásban. A mi tevékenységünkbe pedig teljesen beleillett ez a program. Idáig még nem volt másik kormány, ami hasonló kezdeményezéssel keresett volna meg minket. Személy szerint mi a feladata ma a Preziben? - Úgy is el lehet képzelni, mint magát a Prezit. Meg kell találjam a lehetőségeket, néha pedig a problémákat, ezeket el kell helyezzem egy Prezi-szerű térképen, össze kell kössem a pontokat, majd elő kell adjam az egészet különböző embereknek. - Ez persze nem kifejezetten helyhez kötött munkakör... - Valóban nem. Sokat utazok Budapest és San Francisco között, néha máshova is. Az ősszel például minden hónapban megtettem a Magyarország-Egyesült Államok utat. Nemrég pedig éppen Mexikóban és Münchenben adtam elő a Preziről. - A világpolgár jelző egyébként is tökéletesen illik önre. Nagyszülei erdélyi magyarok, a szülei Magyarországról származnak, ön már Svédországban született, ahová a szülei emigráltak, de tanult Szingapúrban, dolgozott Írországban és Japánban is, most pedig az USA-ban él, miközben folyamatosan ingázik Budapestre. Mégis, hol érzi otthon magát igazán? - Ott, ahol a barátaim vannak. Mostanában, mivel annyit dolgozom, a barátaim is sokszor a munka közelében vannak. Miután ennyi helyen éltem már, azt látom, hogy minden helynek megvannak a maga előnyei és hátrányai. Amikor éppen Magyarországon vagyok, vannak dolgok, amik hiányoznak Svédországból vagy akár Amerikából, és ez fordítva is igaz. Amitől viszont egy hely számomra igazán jó, és szívesen vagyok ott, ha vannak azon a helyen jó barátaim, akikkel jól érzem magam. A vállalkozásokhoz, a vállalkozói léthez való hozzáállás terén van különbség egy magyar, egy svéd vagy éppen amerikai vállalkozó között? - Amerikában és Svédországban úgy tapasztaltam, hogy egy vállalkozást felépíteni hosszú távú befektetés, ezért inkább a hosszú távú profit számít és nem a rövid távú. Engem a Preziben az elejétől kezdve az érdekelt, hogy hogyan tudunk egy olyan terméket létrehozni, ami tényleg segít az embereknek, és fontos volt, hogy egy olyan céget hozzunk létre, ami pozitív példaként szolgál a társadalomban. Mindkét dolog megköveteli azt, hogy az ember száz százalékig odafigyeljen a feladatra, illetve hogy elfogadja, hogy egy ilyen termék és cég létrehozása nagyon hosszú távú befektetés. A hosszú távú szemlélet lényege az, hogy az ember olyan dolgot akarjon csinálni, ami hatással van a világra. A cégépítés és -működtetés nagyon hatékony eszköze ennek a célnak. Számomra nem a profit a fő motiváció a Preziben, hanem azt látni, hogy emberek millióinak az életére tudunk pozitív hatással lenni. Ez számomra nagyon motiváló. Ráadásul erre nem a Prezi az egyetlen eszközük. Itt van például a Bridge Budapest Egyesület, amelynek újságírói ösztöndíjprogramja keretében eljutottunk ide önhöz, a cégük San Franciscó-i irodájába is. - A Bridge Budapestet azért hoztuk létre közösen más cégekkel, a Ustreammel, a LogMeinnel és az NNG-vel, mert azt gondoljuk, hogy nagyon fontos hozzájárulnunk egy olyan ország létrejöttéhez, amelynek van önbizalma, bízik abban a tudásban és eredményekben, ami létrejön a határain belül. A Bridge Budapest révén tévéműsorok, rendezvények, könyvek, cikkek, ösztöndíjak jönnek létre azért, hogy inspiráljuk az embereket abban, hogy megértsék, igenis lehet Magyarországról világsikert építeni. Emellett dolgozunk az Espell, a Prezi és a Google alapította nyitottakvagyunk.huval, mivel azt látjuk, hogy nyitottnak lenni nemcsak jó, hanem a cégnek is megéri. A programhoz már kilencszáz cég, szervezet és közösség csatlakozott. A nyitottakvagyunk.hu azért létezik, hogy rajta keresztül promotáljuk azon munkahelyeket, ahol - függetlenül attól, hogy ki milyen háttérrel érkezik - mindenkit elfogadnak. Dolgozunk roma közösségekkel is, és időről időre felújítjuk rászoruló családok otthonait. Van egy programunk fiatal lányok számára, amelyben arra inspiráljuk őket, hogy legyenek mérnökök, programozók. Úgy tapasztaljuk, hogy nagyon fontos a sokszínűség a kreativitáshoz és a sikerek eléréséhez. Árvai Péter ma CEO-ként vezeti a 2008-ban alapított Prezit. Bár rendszeresen ingázik Magyarország és az Egyesült Államok között, ma már több időt tölt cégük San Franciscó-i irodájában. Névjegy