Somogyi Hírlap, 2016. január (27. évfolyam, 1-25. szám)

2016-01-09 / 7. szám

2016. JANUÁR 9., SZOMBAT INTERJÚ H Árvai Péter vallja: tisztességes, átlátható módon is lehet sikereket elérni SAN FRANCISCO Hisz a tehetsé­gen, kreativitáson és kitartá­son alapuló munka erejében, s úgy véli, hogy Magyarország­ról indulva, tisztességes, át­látható módon építkezve is le­het sikert, sőt mi több világsi­kert elérni. Árvai Péter, a Pre­­zi társalapítója nemzetközileg elismert üzletember, erős ma­gyar gyökerei mellett egy világ­látott ember határozottságával és nyitottságával. A mintegy 300-350 millió dollár értékűre becsült cég vezetőjével a Prezi San Franciscó-i irodájában be­szélgettünk a sikerhez vezető útról, motivációról és nemzet­köziségről. Szabó György gyorgy.szabo@mediaworks.hu - Hogyan kezdődött a Prezi-szto­­ri, amely korai, svédországi inno­vációs sikerei után mára a nem­zetközi startup szférában is is­mertté tette a nevét? Egyáltalán mi is az a Prezi?­­ A Prezi egy előadóeszköz. Biz­tosan sokaknak ismerős a hely­zet, amikor egy tárgyaláson vala­ki előveszi a listába szedett pon­tokból álló unalmas diákat, és az asztal körül mindenkinek rögtön az arcára van írva, hogy „na, már megint”. Ez az a helyzet, amit mi meg akarunk változtatni, hogy a prezentálás egy sokkal pozití­vabb és érdekesebb élmény le­gyen az előadó és a közönség szá­mára is. A csomó szöveg és lis­ta helyett a Preziben szép képek, könnyen átlátható üzenetek és ös­­­szefüggések között mozoghatunk látványos zoomolásokkal. Ennek az alapgondolatnak köszönhetően most már a világ legnagyobb adat­bázisa vált elérhetővé a prezi.com­­on a 190 millió prezentáció révén, valószínűleg bármilyen tematiká­ban, amire rákeres a felhasználó. - Mi volt előbb, a termék ötlete, vagy a termékre való igény? - A Prezit igazából úgy kezd­tük, hogy az egyik társalapító, Somlai-Fischer Ádám, aki egy vi­lághírű művész-dizájner, a vilá­got járta és ezekről az utazásairól nagyon szép, érdekes, zoomoló vi­zualizációkat készített. Ezek min­denkinek nagyon tetszettek, és az emberek szerettek volna maguk­nak is ilyeneket készíteni, ám ez nem volt túl könnyű feladat. Ami­kor összejöttünk Halácsy Péter­rel hárman, már az volt a kihívás, a feladat, hogy kitaláljuk, miként tudjuk ezt olyan könnyűvé tenni, hogy bárki létre tudja hozni eze­ket a nagyon szép, zoomolható ké­peket. Ilyen értelemben tehát az igény később jelentkezett, mint a termék maga. Persze tudtuk, hogy a legtöbb ember unja már, és nem is nagyon hatékony az akkor éppen rendelkezésünkre álló leg­több kommunikációs eszköz, de a Prezi létrehozásában akkor nem ez motivált minket.­­ A Prezi a startupok jó példája, s mint a legtöbb startup tulajdo­nosai, önök is rögtön globális cé­lokat tűztek ki maguk elé. Ha ez valóban így volt, akkor miért ép­pen Budapestet választották köz­pontnak? - Ádám és Péter már Budapes­ten laktak, az én szüleim Budapes­ten nőttek fel, úgyhogy én szíve­sen költöztem Budapestre, részben azért is, mert meg szerettük vol­na mutatni azt, hogy bárhonnan, így Budapestről is lehet egy világ­­viszonylatban is sikeres céget épí­teni. Amikor 2008-ban elkezdtük, éppen a mélyén volt a válság, mi viszont azt mondtuk, hogy szeret­nénk versenyezni az Apple-lel, a Microsofttal és a Google-lal. Ez ak­kor igen furcsa ötletnek tűnt, de így, utólag nagyon örülök, hogy be­levágtunk, és reméljük, mások is úgy érzik, ez egy példa arra, hogy igenis lehet világsikert építeni Ma­gyarországról.­­ Mikor érezte azt először, hogy jó úton haladnak? - Ez valószínűleg 2009-ben volt, amikor először nyilvánossá tettük a Prezit. Akkor már körülbelül egy éve dolgoztunk a terméken. Elmentem Amszterdamba egy öt­let-, illetve termékversenyre, ahol a második helyen végeztünk. Öt percem volt a Prezi bemutatására, és amikor befejeztem az előadást, a műsorvezető megkérdezte a kö­zönséget, hogy ki volna hajlandó fizetni ezért a szolgáltatásért. Erre a jelenlévők fele felemelte a kezét. Ez volt talán az első olyan pillanat, amikor valóban úgy éreztük, hogy oké, itt most már tényleg van vala­mi komoly. - A folytatás már ismert, ma már egy minden tekintetben sokmil­liós termékről beszélhetünk. De merre tart a Prezi? Öt-tíz év múlva milyennek képzeli el a céget? - A küldetésünk az, hogy se­gítsünk az embereknek a haté­konyabb ötletmegosztásban. Ha megnézzük azt, hogy a világon er­re hány embernek van szüksége, akkor körülbelül egy kétmilliár­dos számról beszélhetünk. Ők azok, akik különböző cégekben, közintézményekben dolgoznak vagy éppen tanulnak. Ez azt jelen­ti, hogy még van tennivalónk bő­ven. Nem tűnik ez a cél teljesen hi­hetetlennek, viszont ahhoz, hogy ténylegesen pozitív élményt ad­junk kétmilliárd embernek, még azért sok tennivalónk van. Eh­hez egyebek mellett olyan dolgo­kat kell kitaláljunk, hogy hogyan működik majd a Prezi a legkülön­bözőbb mobileszközökön, vagy hogy miként tudnak az emberek együtt dolgozni az ötletmegosztá­son. A két fontos irány tehát most az, hogy hogyan tudjuk az ötlete­ket függetlenné tenni a technoló­giától, illetve hogy hogyan tudjuk a csapatmunkát segíteni az ötlet­megosztásban. Éppen most értük el egyébként az egymilliárd meg­nézett prezit. - Kétség sem fér hozzá, hogy a Prezi mint startup az innováció terén talán meg is előzte önma­gát napjainkra. Üzletileg tart ott, ahol egy ilyen idős cégnek tarta­nia kell? - Nagyon jó alapot adott a cég működéséhez az üzleti model­lünk, szerencsések voltunk, hogy ezt már az elején eltaláltuk. Szé­pen növekednek a bevételeink, és persze ezzel párhuzamosan a kiadásaink is. Ezt látják a befek­tetők is, valamivel több mint egy éve egy 57 millió dolláros befek­tetést zártunk le. A Preziben most kétszázötvenen vagyunk, ebből száznyolcvanan Budapesten dol­goznak, hatvanan San Franciscó­ban és még egy páran különböző országokban. - A céggel kapcsolatban mi volt az eddigi legnagyobb elismerés az ön számára? - Valószínűleg az, amikor kaptam egy e-mailt a Fehér Ház­tól, amiben arról érdeklődtek, hogy volna-e pár percem be­szélni velük. Fel is hívtak azzal, Árvai Péter 1979-ben szüle­tett egy svédországi kisváros­ban, Karlskogában. A település fennmaradását, fejlődését a XIX. század végén Alfred Nobel vegyipari cége alapozta meg, s a helyben jól ismert történet Árvai Péter vállalkozói szemlé­letének kialakulásában is fon­tos szerepet játszott”. A stock­holmi egyetemen 2006-ban szerzett diplomát, tanulmányai során pedig Japánban ösztön­díjasként tanult. Az egészség­­ügyi ellátás állapotát objektív szempontrendszer alapján ér­tékelő honlapja 2009-ben a legjobb portál címét nyerte el Svédországban. A Prezit 2008- ban alapította két társával, Somlai-Fischer Ádámmal és Halácsy Péterrel, hogy az amerikai elnök szeretne találkozni velem. Ez igen lénye­ges momentum volt számomra.­­ A találkozó előzménye pedig - ahogyan arról a magyar sajtóban is olvashattunk - az volt, hogy a Prezi részt vesz egy amerikai oktatási programban. - Igen, az elnök ennek kapcsán figyelt fel ránk. - A felajánlott százmillió dollár értékű Prezi-hozzáférés híre nagy port kavart tavaly Magyarorszá­gon. Amellett, hogy sokan félreér­tették a dolgot - azt hitték, hogy pénzzel támogatják a programot -, sokan egyenesen hazaárulást emlegetve a magyar oktatásba való, hasonló mértékű befekte­tést kérték számon a Prezin.­­ Én már akkor is említettem és még mindig tartom, hogy nagyon nyitott vagyok, és ha bármely kormány egy hasonló kezdemé­nyezéssel, egy hasonló program­mal keres meg minket, akkor na­gyon szívesen mellé állunk. A Fe­hér Ház ugyanis észrevette, hogy bizony vannak olyan iskolák, me­lyek nincsenek úgy felszerelve, ahogyan kellene. Ezért meghív­tak olyan cégeket, amelyek szeret­nének és tudnak is segíteni a leg­szegényebb iskoláknak a tech­nikai felzárkózásban. A mi tevé­kenységünkbe pedig teljesen bele­illett ez a program. Idáig még nem volt másik kormány, ami hasonló kezdeményezéssel keresett volna meg minket.­­ Személy szerint mi a feladata ma a Preziben? - Úgy is el lehet képzelni, mint magát a Prezit. Meg kell talál­jam a lehetőségeket, néha pedig a problémákat, ezeket el kell he­lyezzem egy Prezi-szerű térké­pen, össze kell kössem a pontokat, majd elő kell adjam az egészet kü­lönböző embereknek. - Ez persze nem kifejezetten helyhez kötött munkakör... - Valóban nem. Sokat utazok Budapest és San Francisco között, néha máshova is. Az ősszel pél­dául minden hónapban megtet­tem a Magyarország-Egyesült Ál­lamok utat. Nemrég pedig éppen Mexikóban és Münchenben ad­tam elő a Preziről. - A világpolgár jelző egyébként is tökéletesen illik önre. Nagyszü­lei erdélyi magyarok, a szülei Ma­gyarországról származnak, ön már Svédországban született, aho­vá a szülei emigráltak, de tanult Szingapúrban, dolgozott Írország­ban és Japánban is, most pedig az USA-ban él, miközben folyamato­san ingázik Budapestre. Mégis, hol érzi otthon magát igazán? - Ott, ahol a barátaim vannak. Mostanában, mivel annyit dolgo­zom, a barátaim is sokszor a mun­ka közelében vannak. Miután ennyi helyen éltem már, azt lá­tom, hogy minden helynek meg­vannak a maga előnyei és hátrá­nyai. Amikor éppen Magyaror­szágon vagyok, vannak dolgok, amik hiányoznak Svédországból vagy akár Amerikából, és ez for­dítva is igaz. Amitől viszont egy hely számomra igazán jó, és szí­vesen vagyok ott, ha vannak azon a helyen jó barátaim, akikkel jól érzem magam.­­ A vállalkozásokhoz, a vállalko­zói léthez való hozzáállás terén van különbség egy magyar, egy svéd vagy éppen amerikai vállal­kozó között? - Amerikában és Svédország­ban úgy tapasztaltam, hogy egy vállalkozást felépíteni hosszú távú befektetés, ezért inkább a hosszú távú profit számít és nem a rövid távú. Engem a Preziben az elejétől kezdve az érdekelt, hogy hogyan tudunk egy olyan terméket létre­hozni, ami tényleg segít az embe­reknek, és fontos volt, hogy egy olyan céget hozzunk létre, ami po­zitív példaként szolgál a társada­lomban. Mindkét dolog megköve­teli azt, hogy az ember száz szá­zalékig odafigyeljen a feladatra, illetve hogy elfogadja, hogy egy ilyen termék és cég létrehozása nagyon hosszú távú befektetés. A hosszú távú szemlélet lényege az, hogy az ember olyan dolgot akar­jon csinálni, ami hatással van a vi­lágra. A cégépítés és -működtetés nagyon hatékony eszköze ennek a célnak. Számomra nem a pro­fit a fő motiváció a Preziben, ha­nem azt látni, hogy emberek mil­lióinak az életére tudunk pozitív hatással lenni. Ez számomra na­gyon motiváló.­­ Ráadásul erre nem a Prezi az egyetlen eszközük. Itt van pél­dául a Bridge Budapest Egyesü­let, amelynek újságírói ösztöndíj­programja keretében eljutottunk ide önhöz, a cégük San Francis­­có-i irodájába is. - A Bridge Budapestet azért hoztuk létre közösen más cégek­kel, a Ustreammel, a LogMeinnel és az NNG-vel, mert azt gondol­juk, hogy nagyon fontos hozzájá­rulnunk egy olyan ország létrejöt­téhez, amelynek van önbizalma, bízik abban a tudásban és ered­ményekben, ami létrejön a hatá­rain belül. A Bridge Budapest ré­vén tévéműsorok, rendezvények, könyvek, cikkek, ösztöndíjak jön­nek létre azért, hogy inspiráljuk az embereket abban, hogy megért­sék, igenis lehet Magyarországról világsikert építeni. Emellett dolgo­zunk az Espell, a Prezi és a Google alapította nyitottakvagyunk.hu­­val, mivel azt látjuk, hogy nyi­tottnak lenni nemcsak jó, ha­nem a cégnek is megéri. A prog­ramhoz már kilencszáz cég, szer­vezet és közösség csatlakozott. A nyitottakvagyunk.hu azért létezik, hogy rajta keresztül promotáljuk azon munkahelye­ket, ahol - függetlenül attól, hogy ki milyen háttérrel érkezik - min­denkit elfogadnak. Dolgozunk ro­ma közösségekkel is, és időről idő­re felújítjuk rászoruló családok otthonait. Van egy programunk fiatal lányok számára, amelyben arra inspiráljuk őket, hogy legye­nek mérnökök, programozók. Úgy tapasztaljuk, hogy nagyon fontos a sokszínűség a kreativitáshoz és a sikerek eléréséhez. Árvai Péter ma CEO-ként vezeti a 2008-ban alapított Prezit. Bár rendszeresen ingázik Magyarország és az Egyesült Államok között, ma már több időt tölt cégük San Franciscó-i irodájában. Névjegy

Next