Somogyi Hírlap, 2016. szeptember (27. évfolyam, 205-230. szám)
2016-09-19 / 220. szám
MEGYEI KORKÉP ! Q W FELÜTÉS Atomdrága A bolgár kormány a hét elején dönt, mekkora kompenzációt fizet az orosz Roszatomnak egy fel nem épített atomerőműbe rendelt reaktorok miatt. Számításaik szerint az orosz cég 1,3 milliárd leva, vagyis nagyjából 200 milliárd forint kompenzációt kap a bolgár államtól. PAKS II visszamondása sem lesz olcsóbb... A.V.. HÍREK A lekvárkészítés rejtelmeiről a skanzenben SZENA A márciusi Gyümölcsész-nap folytatásaként szervezték meg a skanzenben az őszi termés betakarításával, hagyományos, természetszerű gyümölcsészettel és tájfajtákkal foglalkozó rendezvényt. A gyümölcsök és feldolgozásuk mellett a hétvége során fontos szerepet kaptak a Zselic különböző gombái is. A. V. A középkorral ismerkedhettek a tanyán PATCA Középkori hétvégét rendeztek a Katica Tanyán. Az érdeklődők a Fehér Holló Középkori Műhely közreműködésével ismerkedhettek meg a régmúlt hagyományaival. A. V. Szüreti felvonulás zenével, tánccal és sok vidámsággal JÁKÓ vacsorával egybekötött szüreti felvonulást és mulatságot tartottak a településen. A zenés-táncos rendezvényt a helyi Búzavirág Nyugdíjas Klub szervezte. A. V. [Mfe © Cd ® 0 ] Kevés hely akad, ahol a szocialista ipar termékeit nagyobb becsben tartanák, mint a Kaposváron immáron hagyományos technik-piknik. Vas András andras.vas@mediaworks.hu KAPOSVÁR - Az mi ott? - Egy régi Moszkvics. - Min? Az apa-fia párbeszéden meglehetősen sokan mosolyogtak vasárnap délelőtt a kaposvári Cseri parkban, ahol immár hagyományosan gyűltek össze a régi autók, motorok, dzsipek, kisbuszok szerelmesei a Somogyi Veteránjármű Egyesület szervezte technik-pikniken. A nyolcévesforma kiskölyök által vizslatott - eredeti! - krémszínű szovjet járgány, melybe tervezői anno egy BMW-ről koppintott motort varázsoltak - el is ment még a szántásban is, bár jelentősen lomhábbnak bizonyult, mint a müncheni fejlesztés - egy somogyi pajta mélyéről került elő, s tizenhét esztendő után indították be újra, hogy emelje az autós találkozó fényét. A szervezők számítása be is jött, persze az elmúlt évek rutinjának köszönhetően biztosra mentek, s tudták, a hajdanvolt szocialista autóipar képviselőit mindig nagyobb érdeklődés övezi, mint a csilivili nyugati verdákét. Akkoriban még tudtak autókat tervezni - állt meg egy gyönyörűen korhű állapotba hozott világoskék Ford Taunást nézegetve Balogh Zoltán. Mások egy kanárisárga Volkswagen sportkocsi mellett horgonyoztak le, a Karmann Ghia tényleg vonzotta a tekinteteket. - Van lelke, egyénisége - egyezett meg hamar a nézőközönség, melynek jelentős része meglehetősen lesújtó véleménnyel rendelkezett a jelen autóiparáról: - Ez egy 44 éves kocsi, és itt van. Egy mostani feleennyi időt sem tud majd futni. Ráadásul, ha ma bármelyik szériaautóról leveszed a hűtőrácsot, a jelzést és a lökhárítót, meg sem tudod mondani, milyen típus. . - A motorba sem merek belenyúlni - kontrázott Baracskai Tamás. - Pedig a Ladámat, Wartburgomat anno már csukott szemmel össze tudtam rakni. A nézelődők többségéhez hasonlóan. És hogy nem csak a levegőbe beszéltek, hamar kiderült: miután az egyik Skoda 105S makacskodni kezdett, ketten azonnal alámásztak - ekkor már tényleg a nyolcvanas években érezhette magát bárki, hiszen a lakótelepek hétvégi életképéhez hozzátartozott a cseh remek alól kilógó két láb... Nagyjából, mint az akkori vállalati autóparkhoz a Nagy Polski. Persze nem a fektetett hátsó lámpás, hanem a műbőr üléses álló indexes, melyben téeszelnököket, gyári főkönyvelőket, vagy éppen vidéki felülvizsgálatra induló orvosokat fuvaroztak a sofőrök. A pikniken a lengyel autógyártás másik terméke, a Zuk is képviseltette magát, bár kisebb rajongótáborral. Nem úgy a hazai motoroknak: a Pannóniák, Csepel Danuviák a magyar járműipar dicső korszakát hozták vissza, s mellettük nemcsak mérete miatt törpült el a Mini Romet. Melynek tulajdonosához azért így is befutott jó néhány vételi ajánlat. - Minden eredeti rajta - büszkélkedett Benked István. - Harmincnégy éves és még mindig jól szuperál. A piknik közönsége számára ez persze teljesen természetesnek tűnt... cc Benzingőz. Nem lehet elég korán beleszagolni Öreg motorok, vén kocsik Kaposváron Ezer liter kóstolnivaló rotyogott a Nyúlkolbász a BŐSZÉNFA Kellemes hagymaillat telepedett Bőszénfa központjára szombaton délelőtt, ahol harminchét csapat próbálkozott, hogy főztjével elkápráztassa a 16. tüzes lecsó fesztivál zsűrijét. A többség a hagyományos, jelen esetben parasztos jelzővel illetett étekre szavazott, ám akadtak, akik egészen extrém betétekkel akarták feldobni főztjüket. - Juhbélbe töltött nyúlkolbász - büszkélkedett a dombóvári Földesi Lajos, aki kilenc éve állandó résztvevője a bőszénfai fesztiválnak. Melynek alapját anno Somogy külhoni testvérmegyéi, -tartományai rakták le: az első alkalommal a megyei közgyűlés meghívására horvátok, svédek, erdélyiek, franciák, de még kínaiak is fakanalat ragadtak, hogy elkészítsék a maguk lecsóféleségét, aztán előbb Nyitrai István polgármester kérésére helyiek, majd kibővítve a fesztivált környékbeliek, aztán más megyék települései is bejelentkeztek, hogy szívesen bográcsoznának egyet. Illetve nem mindenki az öblös edényben főzött, Földesi Lajos óriási tepsiben sütött, mint mondta, így kevésbé szaftos, ám ízesebb lesz lecsója. Mások az inkább hússütésre használt tárcsán próbáltak valami egyedit alkotni, persze a többség azért kondérozott, s inkább az összetevőkhöz választott különlegességet. - Kozármislenyi királyi lecsó - mutatta be Horváth Géza, a Berki böllérek csapatvezetője főételüket, melybe mascarpone is került... A másik bográcsukban pulykahússal és zöldborsóval feltunningolt változat, afféle lecsós ragu rotyogott, s az illata alapján legalábbis dobogó eséllyel. A zsűrit már ekkor szántuk, hiszen cirka ezer liternyi lecsóféleséget kellett végigkóstolniuk, ami akkor is emberes feladat, ha mindenki csak édesnemes paprikát használ. Persze a többség, a verseny mottója szerint a tüzes verziót favorizálta. Hogy mekkora sikerrel, azt a csapatok elé kihelyezett faragott tökök azonnal megmutatták: akinek a legtöbb pénz hullott a tökperselyébe, az kapta a közönségdíjat, a csapatok által így megszerzett summa pedig a simonfai óvodáé lett. A. V. Kalóz merőkanállal: nem csak az étel, a viselet is fontos volt A többség bográcsozott Jólesik az ölelés a falat mellé 2016. SZEPTEMBER 19., HÉTFŐ Baleset az M7-esen Szóládnál SZÓLÁD Szalagkorlátnak ütközött egy személyautó az M7-es autópályán szombaton délelőtt Szólád térségében, a balesetben egy ember megsérült. Megcsúszott a vizes útpályán, majd nekicsapódott a szalagkorlátnak A sérülthöz mentőhelikopert riasztottak a kiérkező mentősök. Kiestek a somogyi lovasok SOMOGY-BUDAPEST Mindkét somogyi résztvevő kiesett a szombati előfutamok során a 2016-os Nemzeti Vágtán. Kaposvár és Kadarkút is utolsóként végzett előfutamában Budapesten. A Hősök terén megtartott Nemzeti Vágta döntőjére vasárnap este került sor. Egyetértés egy vita mögött Szárszón BALATONSZÁRSZÓ Egyetértés egy vita mögött - ezzel a címmel hívott népi-urbánus irodalmi beszélgetésre Balatonszárszóra a Népi írók Baráti Társasága. Az 1943-as szárszói találkozóra emlékeztek, melyen népi és urbánus írók, bal- és jobboldaliak mondták el gondolataikat arról a háború közepette, hogy miként látják az ország jövőjét. Szombaton Pomogáts Béla irodalomtörténész tartott vitaindítót. Három éve, a hetvenedik évfordulón Tőkéczki László történész azt mondta Balatonszárszón: - A nemzeti egység kísérlete egy történelmi katasztrófa árnyékában, ez volt a ,43-as Szárszó. Lehet-e majd a háború után független életet élni? Menni, vagy maradni? Akik akkor összejöttek Szárszón, épp azt akarták: helyben maradni és itt alakítani egy etikusabb, igazságosabb világot. Akkor is voltak éles szembenállások, sajtóharcok, de amikor a magyar közösség sorsa forgott kockán képesek voltak leülni. Ez az öröksége.