Somogyi Hirlap, 1913. július (10. évfolyam, 149-175. szám)
1913-07-27 / 172. szám
4 Az Iszák rejtelmeiből ■a]d dereng a feljelentés nyomán... Kapuvár, július 26. A »másik* (mi vagyunk az »egyik*) kaposvári lapban »egy kijátszott iszákhegyi polgár* nagy regét mondott kaposvári dolgokról. A polgártárs az Iszák rejtelmeiről beszélt. Hogy mit, az leginkább Nemes Manó kaposvári polgárt érdekli. Mivel a rejtelmek megkívánják, hogy nyomukban derengés következzék, Nemes Manó polgártársunk megkísérli, hogy világosságot derítsen a rejtelmekre. Akcióját a hozzánk irt következő levélben jelenti be: Tekintetes Szerkesztőség! Folyó évi június hó 1-én szíves volt b. lapjában a helyben építendő máv. műhely építése ügyében tett nyilatkozatomat közzé tenni, melynek megírására „Somogyvármegye” című laptársa kíméletlen támadásai folytán kényszerítve voltam. Azóta az örök természet törvényei alapján beállott esemény az ebben az ügyben elfoglalt szakvéleményem helyességét máris fényesen igazolta, nevezett laptársa azonban ennek dacára folytatja indokolatlan támadásait ellenem, így folyó hó 20-án, azzal, hogy én a város érdekeinek legnagyobb ellensége vagyok, folyó hó 22 én pedig egy névaláírás nélküli szenzációs cikket tesz közzé, mely szerint én az iszákhegyi tisztviselőtelep létesítése körüli eljárásommal az érdekelteket inkorrekt módon kijátszottam volna, közli egyben, sértő és gyanúsító módon, hogy a vasúti szolgálat elhagyására kényszerítve lettem volna. Miután eme lappal ezentúl további polémiába nem kívánok bocsátkozni, kijelentem, hogy a „Somogyvármegye” című lap, illetve a névtelen cikkíró ellen a sajtópert megint Jaj, mi lesz velem ? Mit csinált gyakornok úr? Rossz vágányra engedte a vonatot. — Ne jajgass, Cingula. Majd én megfelelek. Csak attól tartok, észreveszik rajtad, hogy nagyon bekonyakoztál. Egyszerre hangos lett az éjszaka. A betört kocsiablakokból fény áradt ki a sötétbe. Halovány arcú utasok ugráltak le fejvesztett sietéssel a vonatról. Nem voltak többek, mint sápadt, remegő, életükért aggódó emberek. Oktalan segélykiáltások hangzottak el s rémesen verődtek vissza messzi gátakról. A zűrzavar közepén állott a mozdony, némán, feketén, mint nyugodt óriás. Orrát befúrta az előtte álló kocsiba s feldöntötte. Kerekei égnek meredtek s utána teherkocsik állottak végtelen sorban. Még remegtek a lökéstől , néhol egy kocsi kiugorva a sínekről, mélyen, tengelyig ásódott a talajba. Ártottam s a jogérvényes ítélet hivatva lesz ténykedéseim teljes korrektségét minden irányban igazolni. Kaposvár, 1913. julius 26. Teljes tisztelettel: Nemes Manó oki. mérnök. Biztos tudomásunk szerint Matolcsy Sándor dr kaposvári ügyvéd Nemes Manó nevében megtette a feljelentést a „másik* ellen. (Folytatása következik.) 1913 julius 27 .SOMOGYI HÍRLAP* ::: Szombaton és vasárnap ::: Babák zenekara hangversenyez, megnyílt a HOHOHE SZÁLLODA KÁVÉHÁZ ÉTTEREM. A szálloda 60 modern berendezésű szobával rendelkezik. Elsőrendű kávéház és éttermekkel, udvari kerthelyiség, nagy díszes táncterem és külön termekkel. SÖRCSARNOK. Beszálló udvar külön istállókkal. 6668 Harmadik osztály a kaposvár—nagyváradi gyorsvonaton A harmadik osztály és az étkezőkocsi Kaposvár, július 26. (A „Somogyi Hírlap“ tudósítójától.) Hosszas várakozás után végre a nagyváradszeged—fiumei fővonalon beiktatták a gyorsvonatokon a harmadik kocsiosztályt. Amióta pedig tavaly egy miniszteri rendelet az utazást tetemesen megdrágította, mindenfelé még erősebben folyik a küzdelem azért, hogy a harmadik osztályú kocsit a gyorsvonatokon általában bevezessék. Minthogy a reform azokon a vonalakon, amelyeken már eddig is alkalmazták, bevált, kilátás van arra, hogy ősztől az Összes Máv. vonalakon meg is lesz a harmadik osztály. Hogy mindehhez mi köze van az étkezőkocsinak, ez természetes kérdése lesz mindazoknak, akik nem tudnak a vasúti üzletszabályzatnak arról a paragrafusáról, amely szerint az étkezőkocsit csak első és második osztályú utasok vehetik igénybe. Hogy pedig erről a nem éppen demokratikus paragrafusról eddig nem sokat tudtak, az is természetes, mert hiszen nem lévén eddig a gyorsvonatokon harmadik osztály, nem is lehetett alkalom arra, hogy a harmadik osztály utasai ezzel a kellemetlen paragrafussal összeütközésbe jussanak. A napokban azonban már megtörtént az első összeütközés. A harmadosztályú gyorsvonati utast felszólították az étkezőkocsiban, hogy hagyja el azonnal a bufferhelyiséget, vagy pedig űzesse rá a jegyére a második osztálynak megfelelő jegyár-különbözetet, néhány koronát. Kétségtelen, hogy a vasúti személyzet szabály szerint jár el, de kétségtelen az is, hogy igaza mégis csak a kiutasított utasnak volt. Miért kell éppen a harmadik osztályú gyorsvonati utast megfosztani a gyorsvonatnak attól a kényelmi eszközétől, amit az étkezőkocsi képvisel. Hiszen a jegyét épp úgy megváltja ez is, mint a többi vonatosztályok utasai és az ő pénze éppen olyan pénz, mint azé az utasé, aki első, vagy második osztályú jegygyel rendelte meg a kávét szűrve, habbal. Avagy talán a büffékocsi kosztszerűségét akarja szolgálni ez az intézkedés? Remélhető, hogy ha hamarább nem is, de ősszel, amikor bevezetik a gyorsvonatokra, meg fogják változtatni ezt a mai viszonyok közt mindenképpen helytelen rendelkezést és módot fognak nyújtani a harmadik osztályú utasnak is arra, hogy éhségét a vonaton ő is csillapíthassa — a pénzéért. Végre is az étkezőkocsi talán csak nem Nemzeti Kaszinó? Külföldön legalább nem tekintik annak. LITTKE L .: pezsgőgyártelepe PÉCS. .. Főraktár: BUDAPEST, Szép utca 3. Frigyes Főherceg Ő császári és királyi Fensége, Salvátor-Lipót Főherceg Ő császári és királyi Fensége és a nemzetközi Hálókocsi és Európai Express-vonat Társaság szállítója. ====== = PEZSGŐFAJOK: = Sport Grand Vin Leo, Cremant Rosé, Casino Extra Seo, For England (savanykás), Britanna Extra Dry (cukor nélkül). 0041 T'Wfl“ N RÓZSA IGNÁC nfi lakatos LJ Ízléses és modern I szab. n ráncoi _ , _ kivitelű lakatos idomvas ablakjait. “ ~ t «a a — munkákat. ■ ■ Telelőn 262. ---— jii0. ▼ IStVaU-QtCa 4. 3Zam. ♦ —— Telelőn 262. —— Ui«r’NI .r wmii . MN ■ hm Imim ■ ------------------------------------------------- ---------------------- ---------- ----------- ------------- - - ■ - - ■ .................................................