Somogyi Ujsag, 1922. november (4. évfolyam, 249-273. szám)

1922-11-01 / 249. szám

2 drágítók, nyomor­hiénák, áruhalmo­zók, áruelrejtők és a vagyont véren keresztül a magyarból kiszívó min­den uzsorások ellen és csak egy esetben hajtassa végre,­­ nagyon hamar megszűnik bent az e fajta és külön faji privilégiumot képező cselekmény. Vagy ha hamarabb akar véget vetni a mások nyomorán kéjeregve tobzódó vagyonőrületnek, nevez­tesse ki diktátornak az árdrágaság letörésére Héjjas Ivánt. A drágaság összes okai ma is, mint a Mózes idejében, a Moloch bál­vány imádásban csúcsosodnak ösz­­sze. Le kell dönteni e bálványt, kész a megoldás,­­ mert hiába terem és dolgoztatik idebent fel minden, ennek az ára is mássza a csim­­borasszót, pedig nagyon szeretnek a külföld behatására hivatkozni. 9 temetőből sétáik lesznek 1924 ben feltámad Mózes „Az Est” írja a következőket: „A nemzetközi komoly biblia ta­nulók vasárnap délután a régi kép­viselőházban propagandagyűlést tar­tottak. A gyér számban megjelent közönség nem hallgatta türelemmel Faluvégi Dénes két órás előadását és bizony, mire Faluvégi beszédét befejezte, még jobban megritkul­tak a sorok. Pedig a szónok a leg­szebb dolgokat ígérte. Kabbalisz­­tikus számítások és a biblia egyes verssorai alapján kimutatta, hogy alig pár esztendő választ el ben­nünket attól a korszaktól, amely a boldogság korszaka lesz, mert megszűnik a halál. Isten segítségé­vel rövidesen feltalálják azt az anyagot, amely pótolni tudja a min­dennap csökkenő emberi erőt és a most élő sok millió ember örökké fog élni. A temetőkből sétakertek lesznek, a halottaskocsikat sétako­­csizásra fogják használni. Azok, akik eddig elhunytak, időrendben és sorrendben fel fognak­­támadni és meghalt kedveseinkkel együtt örvendezhetünk az új világnak, az új társadalmi rendnek, amelyben nem lesz gyűlölködés, árulkodás, erkölcstelenség, hanem csak igaz­ság és boldogság. Megnyugtatta a közönséget, hogy ezután nem fe­lelősségnélküli politikusok vezetik majd a népet, hanem 1924-re fel­támadnak Mózes és a többi ókori bölcsek és próféták és ők veszik át a világ kormányzását­. Mindez nagyon szép, csak azt nem tudjuk, hogy képzelik az egé­szet a komoly biblia tanulók. Meg azután az új Mézesék iránt — nem tehetünk róla — de mintha bizal­matlanok lennénk. Mert azt mond­ják, hogy Oroszországban is azok boldogítják a népet! — a kontingens gabona térítési ára. A pénzügyminiszter november hóra az őrlés után beszolgáltatandó kontingens gabona és a kereske­delmi őrlés után beszolgáltatandó gabona térítési árát métermázsán­­ként a következőképpen állapította meg: Rozs (kétszeres) 7400, árpa 7000, tengeri 9100, zab 6500, köles 8000, tatárka 10500, ocsu 560 korona. = SOMOGTOSffi = *922. november 1 Felhívás a volt 19-es honvédekhez! Pécsett meg fog alakulni vasár­nap, folyó évi november hó 5-én délelőtt a volt pécsi 19 es honvé­dekből a „19-es honvédek bajtársi szövetsége.“ Célja a harctéren elesett és fog­ságban elhalt bajtársak özvegyeinek és árváinak támogatása — a haza­fias szellem ébrentartása és a baj­­társias szellem együvétartozandóság ébrentartása. A bajtársi szövetség előkészítő bizottsága felkéri rendfokozatra való tekintet nélkül mindazokat, akik a volt 19. honvédgyalogezredben akár békében, akár háborúban, továbbá azokat, akik a világháborúban a 19. honvédgyalogezred által felállí­tott bármely alakulatban szolgáltak, hogy ezen alakuló közgyűlésre 1. évi november hó 5-én Pécsett je­lenjenek meg. Az ünnepély sorrendje a követ­kező : 1. Gyülekezés reggel 9 órakor a pécsi főpályaudvaron. 2 Ünnepélyes felvonulás a Szé­chényi-térre katonazenével. 3 Ünnepi tábori mise a Szé­­chényi-téren, melyen egy katonai díszszázad is részt vesz. 4. Alakuló díszközgyűlés a vá­rosháza dísztermében. 5. Bajtársias ebéd a Sorházban (teríték ára 320 K fejenként.) Bajtársak! Ne feledkezzetek meg arról, hogy a 19 és honvéd rette­gett névhez minő emlékek fűznek benneteket és jelenjetek meg teljes számban az ünnepélyen és tűzzé­tek melletekre a polgári ruhára azokat a kitüntetéseket, melyeket véretek árán szereztetek meg! A Bajtársias Szövetség előkészítő bizottsága. Új alapra helyezik a forgalmi adózást Megszüntetik a tételenk­énti lerovást — Blokkrendszert hoznak be — Mikor léptetik életbe az új rendszert Kaposvárott? — A közönség feladata az új rendszernél A forgalmi adó eddigi lerovásá­nál beigazolást nyert, hogy az adó­kötelesek legnagyobb része, külö­nösen akik bélyegjegyekben rótják le adójukat, bevételeiket csak rész­ben jegyzik be adókönyvükbe. A visszaéléseket a legerélyesebb ellenőrzéssel sem lehet megakadá­lyozni, minek következtében az ál­lam tekintélyes bevételtől esik el. A pénzügyminiszter most a for­galmi adó hatályosabb ellenőrzé­sére alkalmas tömbfüzetek (blokk) bevezetését határozta el, melyek használata kötelező lesz, azaz for­galmát minden adókötelesnek ható­sági blokkokkal kell lebonyolítani. A blokkokat a forgalmi adót ke­zelő hatóság, nálunk a város bo­­csájtja a felek részére. Egy-egy fü­zet 100—100 lapot tartalmaz, közé­pen szakítható, sorszámmal , ellátott és a városi adóhivatal félelmével lesznek ellátva. A füzeteket a város saját költségére készítteti és díjta­­lanul bocsájtja az adóalany rendel­kezésére olyan mennyiségben, ame­lyet az illető forgalma megkíván. A bevételeket tételenként a napi zárlat alkalmával kell, az áru minő­ségére való tekintet nélkül, ki­ve­zetni a forgalmi adókönyvbe és ott összegezni. A blokkok nem esnek számlabélyeg illeték alá. Nem terjed ki a blokkrendszer a készpénzfizetőkre, valamint azokra sem, akik a könyvvezetés alól men­tesítve vannak. A blokkrendszerre való áttérés időpontját a megfelelő mennyiségű tömbfüzet rendelkezésre állása után határozzák meg. Kérdést intéztünk a városi for­galmi adóhivatal vezetőjéhez, hogy ez mikorra várható Kaposvárott? — A blokkok beszerzéséről már gondoskodtunk. A város szerződé­ses nyomtatványszállítója szerint a Kaposvár kereskedőinek szükséges füzetek előállításához 3 hét szük­séges. Habár a pénzügyminiszter rendelete 14 napot ír elő a blokk rendszerre való áttérésre,­­ azaz november hó 1- én már blokk rendszer szerint kellene Kaposvá­rott adózni, de mivel technikailag ez keresztülvihetetlen, előreláthatólag csak december elsejével térünk át az új rendszerre ... A blokkrendszer életben mara­dása az eredménytől függ, amiről a forgalmi adót kezelő hatóság je­lentést tesz három hónapon át a pénzügyminiszternek. A visszaélések meggátlása céljá­ból az adóellenőrök fogják vizs­gálni az adóköteleseket, hogy a for­galmát mindenki a blokkokkal bo­nyolítja le és hogy nem történik-e visszaélés. Itt a hatóságok számíta­nak elsősorban a közönségre is. Követelje mindenki a vásárlásoknál a hatósági blokkot és figyelje min­denki a blokkokat kitöltő kezeket, hogy mindkét oldalán egyforma számjegy legyen felírva ... — Új tánctanfolyam. Tisztelettel értesítem a tánctanuló ifjúságot a közóhajnak eleget kívánok tenni a tisztviselő tánctanfolyamon csakis tisztviselők és a szorosan ezen rangosztályhoz tartozók vehetnek részt. Ezt kívánatra „saját érdeké­ben” a beiratkozónak igazolni kell. Valláskülönbség a tánciskolában nincsen. Új táncaink: Milanga, Pa­setta, Francia boston, Diszpalotás. Esti tanfolyamon hölgyek kisérő nélkül „nem* jelenhetnek meg. Mindkét tanfolyam ma hétfőn kez­dődött. Privát csoport fél 7, esti csoport 8 órakor. Behratás ugyan­ezen időben Herb táncteremben. Te­lefonérdeklődés Turul-szálló dél­után 1—3-ig.­­ Eladó egy hosszú fekete férfi kabát. Petőfy János az aradi Pannónia étterem főpincére aradon él Petőfi Sándor öccsének családja — Ifjú Petőfi Sándor a fei­­lencéves zongoraművész árad, 1922 október hó. Petőfi Sándornak, minden idők legnagyobb magyar poétájának százéves szüle­tési évfordulóját ünnepli nemsokára egész Erdély és a szomszédos Magyarország. Mindenfelé az ő hozsannás emléke körül tömjénez a hivatalos és nem hivatalos ma­gyar kultúra, színházi, irodalmi egyesületek és társadalmi szerve­zetek áldoznak a magyar géniusz legcsodálatosabb és legpompásabb kifejezőjének, verseit újra fordítják franciára, németre és románra, ami­kor egészen hirtelen, mintha egy villanás lenne ez is a költő lidér­ces életéből, fölbukkan az a hír, hogy Aradon élnek Petőfi öccsé­nek, Petőfi Istvánnak egészen köz­vetlen hozzátartozói. Egy pillanatra magunk is vissza­döbbenünk, amikor halljuk, hogy lehet az, hogy csak most fedezik fel ezt a magyar históriai adalékot, hogy van az, hogy senki soha sem­mit nem említett sehol Petőfi Ist­­vánékról, am­i ma Aradig vezeti el a költő életének ezer kutatóját, ismerőjét, hivatalos és nem hivata­los esztétákat ? S milyen történet húzódik meg a felfedezés hátteré­ben, ki az, akit odáig vetett a sors Petőfi családjából, hogy került ide, a Pannónia étterméig? Misztifiká­cióról van szó, vagy igazságról? És ha igazságról, hogy lehetett er­ről mindmág megfeledkezni? Mindjárt megnyugtathatjuk a hi­vatalos aggódókat! Tény, hogy Pe­tőfi János, aradi pincér, egészen Petőfi Istvánig tudja kimutatni egye­nes ágban a leszármazását. Petőfi János Pestről került ide Aradra, most kapta meg végleges letelepe­dését. Négy esztendős volt, amikor apja, idősebb Petőfi János, a buda­pesti királyi opera zenésze meg­halt. Az apjára alig emlékszik, azt mondja, hogy minden hangszerhez értett és az volt a szándéka, hogy a fiát is zenésznek képezteti ki. Ebben megakadályozta a sors mos­­tohasága és az, hogy nagyon sze­rény fizetésből kellett megélniök azután, hogy idősebb Petőfi János meghalt. Az özvegy édesanyjánál egyszer egy idősebb úr jelent meg. Ferenczy Zoltán volt, a Petőfi Tár­saság titkára. Pontosan kikérdezte az özvegyet, milyen visszamenő ágról tud, kik azok, akik további adatokkal szolgálnak és azokat bi­zonyítani tudják. Amikor özvegy Petőfi Jánosné néhány régi emléket könyvet, levelet és más apróságo­kat szedett elő, amik mind Petőfi István hagyatékából valók voltak, Ferenczy Zoltán megkérte az özve­gyet, hogy ezeket a relikviákat bo­csássa a Petőfi ház rendelkezésére. Azt is mondta Ferenczy, hogy a Petőfi Társaság látván a dolog kétségbevonhatatlan komolyságát, gondoskodni fog Petőfi István csa­ládjának a sorsáról, a relikviákért kellő ellenértéket szolgáltat majd és állandó gondtalan életet bizto­sít nekik. — Nem tudom — mondja Petőfi János — miért nem kaptuk meg mindazt, amit ígértek, azt sem tu­dom, hogy mi, akik az Alföldről valók vagyunk, hogy kerültünk fel a fővárosba. Kis­gyerek voltam, amikor — később — az anyámat kísértem ki a temetőbe. Pincérnek kellett mennem, szép írásom van

Next