Somogyi Ujsag, 1929. január (11. évfolyam, 1-26. szám)

1929-01-01 / 1. szám

2 Elsőrangú uriszobaság! bundák, télikabátok, Mérték után készítjük a legmodernebb rövid és hosszú bőrkabátok bunda és szövetkéléssel. Sportöltöny különleges­utcai és estélyi ruhákat, valamint felel­­ségek, színes és fekete öltönyök nagy választékban tőket, városi bundákat és bőrkabát kü­­öná IUIDIZE7D Ae DAD3CD I IDI Q7ADÁ1­­lönlegességeket. Uradalmaknak a legol- « «IfirrCIl C5 nV/rrCn Ulll D£ADl/l­­esőbb árajánlattal szolgálunk. Alapítva: 1878. Kaposvár, Korona-utca 3. szám alatt. Telefon: 136. cosa lesz az egész magyar kézmű- és kisiparosságnak. A közös kamarák tehát a jövőben is végzik ipari közigazgatási és vé­leményező funkcióikat, mert orszá­gos érdek, hogy az ipari közigazga­tásnak ezek a jól bevált szervei to­vábbrra is ellássák azokat a szüksé­ges feladatokat, amiket a törvény reájuk rótt, ezentúl azonban ott áll majd a törvényben gyökerező, te­hát súllyal­­bizó középpont­i szerv, amely a kisiparosság életbevágó je­lentőségű kérdéseiben ,­ tanácsával, munkájával, minden más érdek te­kintetbevétele nélkül ott áll majd a várfokon, s egész odaadással küzd a múltban is, de a jelenben is ha­zafias érzésű s az ország közgazda­­sági érdekeit a maga termelő mun­kájával becsületesen szolgáló s igy a szebb magyar jövőt megteremte­ni segítő kézművesek és kisiparosok oldalán. Kijelentem, s vallom, hogy a lé­tesítendő központi szerv neve nem annyira fontos, hogy ezért az iparos­társadalom két­­táborra szakadjon, azonban ahhoz feltétlenül ragaszkod­nunk kell, hogy ez a központi szerv kamarai jellegű és hatáskörű legyen.­­ A lényeg itt a fő s ez az, hogy haladéktalanul fel kell állítani azt az erős, törvényes alappal biró, kama­rai jogokkal felruházott középponti szervet, amely a fent kifejtett munka végzését a siker reményében vállal­hatja. Mayer Bertalan m. kir. kormánytanácsos, ipt. elnök tona. Ahogy közelebb érünk, meg­indul felénk. — Hatalmas vagy Úr­isten! Hiszen ez Vajda! — Te ember! Hogy kerülsz te ide ? — rontottam neki. — Hadnagy úr, alázatosan felel­tem, már az éjjel előre jöttem, hogy ott ne maradjak — mondja ártatlan képpel. Lám milyen előrelátó ember lett Vajdából. ■ * Kiértünk Szerbiából. Csak akkor tudtuk meg, hogy összedőlt a vi­lág ... Vitéz hadseregeink szétzül­­lött roncsai szálingóztak hazafelé ve­zetés nélkül. Rövid beszédet intéztem az em­bereimhez: fiuk, aztán ti el ne szök­jetek, mutassátok meg, hogy ma­gyar katonák vagytok, nem holmi gyülevész náció. Lett is hatása. Reggelre magam maradtam. Keresem Vajdát. Nézem az ágyát: üres. Vánkosom alatt egy cédula pilt, Vajda sajátkezű vonásaival, amely imigyen szóla: »Igen tisztelt hadnagy úr! Igazán sajnálom, hogy így kell elválnunk, de a hadnagy úr is már biztosa­n elszökött volna, ha nem lenne ak­kor­i pakkja.« így a Vajda. — Az a kis papír­­szelet még ma is meg van emlékeim között. SOMOGHOMG 1929 január 1 A hazaszeretet a tevékenység idealizmusa Írta: Dr. Winkler János egyetemi tanár Kaposvár, december 31. Csodálatos, de alig hisszük, hogy van ember, aki a Jézus születését hirdető gondolat ereje alól ki tud­ná­­­vonni magát. Mert az angyali szó­zat életprogrammot jelent. Krisztus életprogrammját, az ember békes­ségét szolgálni a földön, hogy abból az isteni erő áldása életté váljon bennünk. Ha olvassuk az evangéliu­­­mot, vagy olvassuk a Krisztus élet­­történetét, meggyőződünk, hogy Krisztus az ő életprogrammját kö­vetkezetesen élte, azt teljesen meg­valósította. Elmondhatta magáról én vagyok az út, igazság és élet. Az úri utamon járt igaz élet az Istenáldás és örök élet feltétele. Ha nem engedjük elnémulni ma­gunkban a karácsonyi szózat vissz­hangját, nem fog úrrá válni soha raj­tunk a gyűlölet, a keserűség, a le­mondás. Emberek tudunk maradni, akik dolgoznak önmagukért, család­jukért, városukért és hazájukért. És ami fő, dolgozni tudunk szeretettel megértéssel­­és embertársaink, ha­zánk megbecsülésével/ Turáni­­átékról szoktunk mi beszél­ni. S ezzel minden jónak hiányát nevezetesen a megértésnek, a helyes célk­itűzésnek, a jóindulatnak,­­a bizalomnak a hiányát jelöljük meg­­egymással szemben. Pedig csak gon­doljuk meg, hiszen a mai nap alkal­mas a tárgyilagos elgondolásra, a magyar élet a magyart mindig rend­kívüli feladatok elé, állandóan lété­nek biz­tosítás­a f­elé állította. Ez kettős és sajnos, inkább egymással élesen szembe álló, érzelemvilágot termelt ki: a bizonytalanság és a büszke önérzet világát. A bizonytalanság az önkínzó, kere­sés, a túltengő önérdek szolgálatá­nak melegágya ; nem a nyugodt szemlélődésnek, megfontoltságnak, hanem a tomboló érzelmek uralmá­nak világa. S még az a büszke m­a­­gyar önérzet is, mely a létküzdelem­től edzetten állja a harcot, nem a bizonytalanságot szünteti meg első­sorban, hanem igen gyakran esz­­­közként szerepel az önérdek jobb kielégítésére. Nem tud nemes erejé­vel a bizonytalanság érzésének meg­szüntetésér­e tömegerőt kifejteni Ma­ga isem tud a bizonytalanságtól tel­­j­­esen szabadulni, hanem a bizonyta­lanság romboló erejével az önérdek szennyes hullámain harcol. Minden magy­ar megmozdult, minden magyar akaratjalentkezést lobogó szalma á­g­.-ként szere­tjnk fel­tüntetni. És nem gondoljuk meg,­­ hogy ugyanakkor minő értékrombo­lást viszünk végbe. Hát a magyar­ban van a hiba ? Nem tudjuk ön­magunkat annyira megbecsülni, hogy önmagunkról tárgyilagos ítéletet tud­junk formálni? A magyar élet állami és nemzeti létünk biztosítása. Ez az élet a fejünk felett állandóan zúgó, lábunk alatt állandóan morajló vi­hart jelent. Nyugalom helyett a túl­feszített reménység, s az idegtépő bizonytalanság uralja lelkünket. A magyar élet nem a nyugodt szem­lélődésnek, hanem a tomboló érzel­mek uralmának világa, ahol az öntu­datos megfontoltságon áthullámzik, s mindent elsöpréssel fenyegető har­cát fvívja a szeretet és gyűlölet. A­lmagyarban van a hiba ? Átok­ként, turáni átokként hordjuk, ci­peljük magunkkal hibánkat ? De váj­jon szabad-e ott átokról beszélnünk, nem-e megrágalmazása, káromlása e a Mindenhatónak, ahol egy nép ke­letről jőve, itt nyugaton életfeltéte­leket tud teremteni, s azt ezer éven át nemcsak meg tudja élni, de a nyugatnak védő bástyájává növi ki magát! A magyar faj olyan államal­kotó erőről tett ezer éves életével bizonyságot, hogy­ azzal­­szemben átokról, a halál öröklött mérgéről beszélni sértés a múltra és jelenre egyaránt. Csak önuralom­ra van szükségünk. A magyar élet mindnyájunktól a fi­lozófus önuralmát, lelki emelkedett­ségét kívánja. A magyar élet, a ma­gyar történelem válságok sorozata, a filozófus pedig éppen az az ember, aki »válságokból« , lelki­­ viharokból születik, aki önmagát és embertársait éppen a viharok közt sülyedő hajó­ból akarja a biztos kikötőbe kimen­teni.« Jobban kell tudnunk egymást sze­retni, mint bírálni. Jobban k­ell egymásban bízni, mint egymással szemben bizalmatlankodni. Jobban kell egymást megbecsülni, mint rá­becsülni. Minden magyar lelkének egybe kell forrnia, hogy ebben a nagy magyar lélekben a gyötrelemig fokozódó hazaszeretet fogalma ön­tudatos életté alakuljon ki.­­ Ez a a szeretet uraljon, absorbeáljon min­den más érzelmet. Ennek a szeretet­nek az uralma fog teret engedni az ész uralmának, s a hazaszeretettől vezetett észuralom fog­ arra a meg­győződésre vezetni, hogy ennek a nemzetnek itt történelmi hivatása van. De ezt a hivatását csak akkor fogja feladni betölteni, ha a maga helyén mindenki dolgozni, s a mun­kát és munkást nemcsak megbecsül­ni,­­de magyar szívvel szeretni is tudja. Kölcsönös bizalom és szere­tet, mert nálunk ma a munkának, a tevékenységnek idealizmussá kell magasztosulnia, a tevékenység ide­alizmusának kell öntudattá fejlődnie. Ideális szeretettel kell mindnyájunk­ra, min­­dörül ket­te­t tínunk.Ma­gyar haza, kötelességteljesítés, köl­csönös bizalom és szeretet azonos fogalmak. [Tessék hűtlennek lenni bármelyikhez, de aszerint tessék szá­molni a lelkiismerettel, s a magyar lélek ítéletével. Ma a magyar nem beszélhet jog­ról, csak a kötelesség végsőkig fo­kozott teljesítéséről. De közben le­begjen állandóan előttünk a kérdés: egynek érezzük-e magunkat a közös munkában és a társadalmi életben ? Nem­­ választjuk-e el magunkat egymástól a kasztrendszer hideg kő­falával ? Az alsóbb rétegek igyekez­nek-e lelki finomsággal, tudással a felsőbbek nemes intencióit megér­teni, a válaszfalakat enyhíteni, egy­mással szemben a kölcsönös bizal­mat felépíteni ? A kérdésekre válasz­ként adandó pozitív élet előfeltéte­le­­annak a kiképzett magyar lelki erőnek, annak a magyar kultúrának, mely a hazaszeretetet ideális munka­szeretetben éli ki, s amely egyúttal alkalmas a magyar jövőt a poklokon keresztül is biztosítani. A Jatékáink pazar választékban legjobban Krassó Leó (vasúti állo­másnál) beszerezhetők. Ugyanott bármily törött babát újjá varázsol­nak. Vasárnap a cég játékkiállí­­tást rendez, melynek megtekinté­sét olvasóinknak ajánljuk. Erzsébet Királyné Szálló Budapest IV., Egyetem­ u. 5. (A belváros központjában) legszebb sörözője. 60 éve a fővárosi és vidéki úri közép­osztály találkozó helye. — 100 modern, ké­nyelmes szoba. Az étterem és kávéházban cigányzene. Az Erzsébet-pince a főváros és Polgári árad. Szabó Imre tulajdonos Szőnyegek, vászonárak, saját készítésű paplanok legkiválóbb minőségben Kertész Manónál Pé­níca 13. N­agy újévi ékszervásár Csajághy órás és ékszerésznél is. Kaposvár, Korona­ u. 1. Órái a legjobbak! Ékszerei legszebbek! Árai a legolcsóbbak! Óra, ékszer és látszer javí­tásokat a legolcsóbban vállal. Törhetetlen óraöregek kaphatók.­­ a© Telefon: 629

Next