Somogyi Ujsag, 1930. január (12. évfolyam, 1-25. szám)

1930-01-01 / 1. szám

1930 január 1 SOMOGHUJSÓ» rám, hogy bakáim hősiesen harcol­tak. Délelőtt folyamán a klenáki pá­lyaudvarra vittek és vasúttal Újvi­dékre a kórházba, ahol szeptem­ber 8-ig ig maradtam, azután pár napi kaposvári pihenés után Abbá­ziába a dr Szeghő-féle szanatórium­ba utaztam. November 15-én megint a harc­térre mentem, mint a m. kir. 302. honvédgyalogezred parancsnoka és pedig Homonnába, ahonnét a már betört oroszokat a határon át egész Tuhovig visszakergettük. Érdekes volt ez az újonnan és gyorsan ösz­­szeállított ezredem. Csupa már se­besülés után felgyógyult tisztek és legénység, közös, honvéd, népfel­kelő, egész Magyarországból össze­hozva, mert bizony már­­ nagyon sietni kellet, az orszok mélyen bent voltak Magyarországon. De rövid idő alatt ezt az összetákolt ezre­­demet annyira kezembe vettem, hogy velem a pokolba is elmentek volna és így sikerült Homonnánál és a még következő kisebb-nagyobb har­cokban mindig győzni. De mily kedvesek voltak az én­­kaposvári ismerőseim, ezt okvetle­nül el kell beszélnem ,mert ezt a kedves, meleg fogadtatást soha, soha életemben elfelejteni nem fogom. Legegyszerűbb, ha az 1914. szep­tember 1- én megjelent »Somogy­­vármegye« és »Somogyi Hírlap«, az akkori kaposvári lapoknak cikkeit kivonatosan közlöm: »Markóczy Anna­ alezredes, a 44. gyalogezred kaposvári zászlóaljának vitéz parancsnoka, aki Sajcác neve­zetes ostrománál és bevételénél a hős somogyi bakák élén szinte le­gendás vitézséggel harcolva, a szerb túlerő ellen, súlyosan megsebesült, tegnap este 7 órakor megérkezett Kaposvárra. Amikor a vonat bero­bogott és az egyik első osztályú kocsi ajtajában megjelent Markóczy alezredes nemes tartású alakja, ha­talmas éljenzés riadt föl minden ol­dalról. A kaposvári helyőrség tiszt­jeinek nagy küldöttsége és számos ismerős úriasszony sietett eléje és virággal, csokrokkal árasztotta el Különösen megható volt a leányok lelkes hódolata: Cethug Matics, Gyarmathy Mariska, Kopácsy Etel, Lehner Ilonka s még néhány kis leányka s­ jebbnél-szebb virágot nyúj­tottak át a sakáci hősök vitéz ve­zérének.­­A hős alezredest Makfalvay Géza­ főispán üdvözölte elsőnek, me­leg, szeretetteljes szép szavakkal.« »Meghatóan szép ünneplé­ben ré­szesítette tegnap este 7 órakor Ka­posvár közönsége Markóczy Antal­­alezredest, a 44. gyalogezred ka­posvári zászlóaljának vitéz parancs­nokát, aki — mint ismeretes, — a sabáci ütközetben megsebesült és most telejs fölépüléséig Kaposvár­ra, családja körébe tért. Tegnap este 7 órakor robogott be a vonata a vasúti állomásra, ahol a közönség ezrei várták és lelkes ovációban részesítették. Mi­kor a kocsiból kiszállt, Makfalvay Géza főispán, Márffy Emil főrend, Kacskovics Lajos alispán, Kovács- Sebestény Gyula dr polgármester, a tisztikar számos tagja üdvözölték az alezredest, akinek két kis leány­ka virágot nyújtott át. A napbar­nított arai alezredest láthatóan meg­hatotta a nemvárt ünneplés.« * Hol vannak azok az idők, mikor­­az egész nemzetünk egy szív és egy lélek volt, áthatva azon acé­los akarattal, drága hazánkat sér­tetlenül fenntartani? De hát azért nem szabad sirány, a finig ül r a MEREDES-BÖU * személy és teherautók a* a fel. kir. áll Vr's^Ik­öl-és Gépgyárak által gyártsit mávlg-mercedes-ben­z teherautók, autóbuszok és különleges autók, vezérképviselete­k és eladási központja: MERGeMS-BENZ AUTOMOBIL RT. Budapest, V. Váci-ute* 24 Körzetképviselet: Varga Gyula autókarosszéria- és kocsigyáros Pécs Rákóczi­ út 34. Telefon: 4-23. ko­ni és kétségbeesni, vol­unk mi már máskor is szomorú helyzetben, de majd megint velünk lesz a mi jó Istenünk, meg szent égi patro­nunk, csak összetartás, szorgalom, takarékosság és bizalom legyen a hivatott­ vezetőkben. Így megint nagy és boldog lesz szeretett szép hazánk. Adja a jó Isten, hogy így legyen. Karját és fejét darabokra tépte a tengeriszártépő gép Kaposvár, december 31. Borzalmas és halálos kimenetelű szerencsétlenség történt a Nagya­tádhoz tartozó Szentlászló-pusztján. A tengeriszártépőgép mellett dolgo­zott Szabó János nevű 16 éves fiú. Munka közben az egyik tengeri­köve elakadt, mire a fiú azt kezé­vel kezdte a gépbe befelé tolni. A fogashengerek azonban a tengeri­szárral együtt elkapták a fiú jobb karját. Borzalmas pillanatok következtek. A fogaskerekek mind beljebb húzták a fiút és rövid pillanatok d­ulvja, Szabó János testét darabokra mar­cangolták az éles kerekek.­­ Amikor velőtrázó sikoltására a közelben dolgozó munkások hozzá­­szaladtak, a­ gép már a fiúnak kar­ját és fejét darabokra tépte­ és már a helyszínen kiszenvedett. Bár valószínűleg a fiú saját gon­datlanságának lett áldozata, a so­­­­mogyszobi csendőrség a felelősség­ megállapítása végett a vizsgálatot­­ megindította. A repülőgép ma már az autónál és vasútnál is biztosabb közlekedési eszköz A­ levegő, ez a bizonytalan híg elem, a légjárművek egyre gyara­podó seregétől hangos. Semmi sem elérhetetlen,­­hozzáférhetetlen a me­rész ember előtt. A szeszélyes szél, mely néhány évtizeddel ezelőtt játé­kos kedvvel labdázott az első lég­gömbökkel s tehetetlen utasaival, ma hasztalan állja útját a szárnyas gépóriásoknak, melyek utasok szá­zait, levelek, csomagok ezreit, m­l­­liós értékű küldemények tömegét rö­pítik szélvész gyorsasággal a világ négy tája felé. Még tíz évvel ezelőtt is aligha mertünk volna gondolni ar­­­a, hogy a repülőgép rendes közleke­dési eszköz lesz valaha­, gazdasági tényező, mellyel komolyan kell szá­molnia a világforgalomban. Nem ál­modtunk a földrajzi kutatások nagy­szerű eredmnnyeiről, melyeket a légi járműveknek köszönhetünk, az óceánrepülésekről, a szédületes re­kordról s a had­iaviatika roppant arányú fejlődéséről. Hiszen,­­ ha csak a legutóbbi hónapok találomra kiragadott ese­ményeit vesszük szemügyre, ámu­lattal kell tapasztalnunk az aviatika minden terén és minden oldalról való előretörését. Amerikában már taxi­­repülőgépek szálldosnak a nagyváro­sok között ,melyek telefonhívásba bárkinek rendelkezésre állnak, akár az autótaxik. A németországi posta- és utasszállító repülőgépek a belföldi és a nemzetközi légivonalakon az év első felében több, mint 46.000 utast, 357,5 tonna postát és teherárut szál­­lítottak. Berlin és Madrid között 2100 kilométeres távolságon, rend­szeres repülőgép járatok indultak­­­eg. Európának ezt a leghosszabb légivonalát 17 óra alatt futják be a gépmadarak. A hollandok az anyaor­szág és indiai gyarmataik között légi­forgalmat szerveztek, tavasszal pe­dig Németország és a távoli Kelet között indul meg a légiközlekedés, mely Pekinget két és félnapnyir­a, Shanghai­ pedig három napi távol­ságra hozza Európa szívéhez. Páris és New­york között hajóforgalommal kombinált repülőösszeköttetés léte­ A leltározás ideje alatt bámulatos olcsó árusítás 5 Goldstein és S Neumann áruházában. Divatház: Kossuth-tér 5. Szőnyegház: Széchenyi­ tér 9. 1 3 sült, de la Cierva spanyol mérnök pedig meglepő eredménnyel mutatja be autogyre-ját, a forgószárnyú re­pülőgépet, mely majdnem helyben száll fel s ereszkedik alá s talán új korszakot jelent a repülés történeté­ben. A tudományos kutatások és a sport terén is mind nagyobb sikere­ket érnek el a légjárás eszközei. Az Északi Sark meghódítása után mos­t a déli került sorra. A gyártási módszerek tökéletese­dése, a repülőgép szerkezet teljese­dése, a mindjobban megszervezett földi berendezkedések (légikikötők, szükségleszállóhelyek, világítóudv­á­nyok, jelzőtáblák), a különböző biz­tonságot előmozdító készülékek (rád­­­dió, akusztika, magasságmérő stb.)­­ és előírások folytán a légiforgalom­­b­ban előforduló szerencsétlenségek­­ egyre jobban ritkulnak. Végleg ter­mészetesen sohasem irthatjuk ki a baleseteket, hiszen azok mindenfaj­ta közlekedési módo­z­attal együtt járnak. Annyira azonban már ma is elérhetünk, hogy a repülőforga­lom semmivel sem kockázatosabb az­­autó és vasúti közlekedésnél. Uj­­gépek kipróbálásakor, versenyek, látványos repülések, rekordkísérletek és harci gyakorlatok alkalmával tör­ténik manapság a legtöbb katasztró­fa, ami ilyenkor rendszerint kockáza­tos helyzetek, szokatlan T­zem viszo­­nyok és a gép, még a pilóta nagy­mértékű­ túlterhelésének a követ­kezménye. Az eddigi nagyszerű eredmények láttára vetjük fel magunknak a kér­dést: hova, meddig? Ha a repülés 25 esztendős fejlődés után a tökéle­tességnek erre a fokára érkezett, hova int a következő 2 és fél évtized folyamán? De akármit hoz is a jövő, bizonyos, hogy az aviatika eltüntet majd minden földi távolságot, por­szemmé zsugorítja glóbuszunkat és a földhözkötöttségéből kiszabadított embert a légóceán végtelenségébe emelve, végtelenbe bővíti szellemé­nek horizontját is. KAPOSVÁR, KORONA­ UTCA 1 ékszerei a legszebbek­, órái a legjobbak, árai a legolcsóbbak. Óra-,ékszer-, és látszer-javításokat a legolcsóbban vállalom. TELEFON: 629.

Next