Somogyi Ujsag, 1930. január (12. évfolyam, 1-25. szám)
1930-01-01 / 1. szám
1930 január 1 SOMOGHUJSÓ» rám, hogy bakáim hősiesen harcoltak. Délelőtt folyamán a klenáki pályaudvarra vittek és vasúttal Újvidékre a kórházba, ahol szeptember 8-ig ig maradtam, azután pár napi kaposvári pihenés után Abbáziába a dr Szeghő-féle szanatóriumba utaztam. November 15-én megint a harctérre mentem, mint a m. kir. 302. honvédgyalogezred parancsnoka és pedig Homonnába, ahonnét a már betört oroszokat a határon át egész Tuhovig visszakergettük. Érdekes volt ez az újonnan és gyorsan öszszeállított ezredem. Csupa már sebesülés után felgyógyult tisztek és legénység, közös, honvéd, népfelkelő, egész Magyarországból összehozva, mert bizony már nagyon sietni kellet, az orszok mélyen bent voltak Magyarországon. De rövid idő alatt ezt az összetákolt ezredemet annyira kezembe vettem, hogy velem a pokolba is elmentek volna és így sikerült Homonnánál és a még következő kisebb-nagyobb harcokban mindig győzni. De mily kedvesek voltak az énkaposvári ismerőseim, ezt okvetlenül el kell beszélnem ,mert ezt a kedves, meleg fogadtatást soha, soha életemben elfelejteni nem fogom. Legegyszerűbb, ha az 1914. szeptember 1- én megjelent »Somogyvármegye« és »Somogyi Hírlap«, az akkori kaposvári lapoknak cikkeit kivonatosan közlöm: »Markóczy Anna alezredes, a 44. gyalogezred kaposvári zászlóaljának vitéz parancsnoka, aki Sajcác nevezetes ostrománál és bevételénél a hős somogyi bakák élén szinte legendás vitézséggel harcolva, a szerb túlerő ellen, súlyosan megsebesült, tegnap este 7 órakor megérkezett Kaposvárra. Amikor a vonat berobogott és az egyik első osztályú kocsi ajtajában megjelent Markóczy alezredes nemes tartású alakja, hatalmas éljenzés riadt föl minden oldalról. A kaposvári helyőrség tisztjeinek nagy küldöttsége és számos ismerős úriasszony sietett eléje és virággal, csokrokkal árasztotta el Különösen megható volt a leányok lelkes hódolata: Cethug Matics, Gyarmathy Mariska, Kopácsy Etel, Lehner Ilonka s még néhány kis leányka s jebbnél-szebb virágot nyújtottak át a sakáci hősök vitéz vezérének.A hős alezredest Makfalvay Géza főispán üdvözölte elsőnek, meleg, szeretetteljes szép szavakkal.« »Meghatóan szép ünneplében részesítette tegnap este 7 órakor Kaposvár közönsége Markóczy Antalalezredest, a 44. gyalogezred kaposvári zászlóaljának vitéz parancsnokát, aki — mint ismeretes, — a sabáci ütközetben megsebesült és most telejs fölépüléséig Kaposvárra, családja körébe tért. Tegnap este 7 órakor robogott be a vonata a vasúti állomásra, ahol a közönség ezrei várták és lelkes ovációban részesítették. Mikor a kocsiból kiszállt, Makfalvay Géza főispán, Márffy Emil főrend, Kacskovics Lajos alispán, Kovács- Sebestény Gyula dr polgármester, a tisztikar számos tagja üdvözölték az alezredest, akinek két kis leányka virágot nyújtott át. A napbarnított arai alezredest láthatóan meghatotta a nemvárt ünneplés.« * Hol vannak azok az idők, mikoraz egész nemzetünk egy szív és egy lélek volt, áthatva azon acélos akarattal, drága hazánkat sértetlenül fenntartani? De hát azért nem szabad sirány, a finig ül r a MEREDES-BÖU * személy és teherautók a* a fel. kir. áll Vr's^Iköl-és Gépgyárak által gyártsit mávlg-mercedes-benz teherautók, autóbuszok és különleges autók, vezérképviseletek és eladási központja: MERGeMS-BENZ AUTOMOBIL RT. Budapest, V. Váci-ute* 24 Körzetképviselet: Varga Gyula autókarosszéria- és kocsigyáros Pécs Rákóczi út 34. Telefon: 4-23. koni és kétségbeesni, volunk mi már máskor is szomorú helyzetben, de majd megint velünk lesz a mi jó Istenünk, meg szent égi patronunk, csak összetartás, szorgalom, takarékosság és bizalom legyen a hivatott vezetőkben. Így megint nagy és boldog lesz szeretett szép hazánk. Adja a jó Isten, hogy így legyen. Karját és fejét darabokra tépte a tengeriszártépő gép Kaposvár, december 31. Borzalmas és halálos kimenetelű szerencsétlenség történt a Nagyatádhoz tartozó Szentlászló-pusztján. A tengeriszártépőgép mellett dolgozott Szabó János nevű 16 éves fiú. Munka közben az egyik tengeriköve elakadt, mire a fiú azt kezével kezdte a gépbe befelé tolni. A fogashengerek azonban a tengeriszárral együtt elkapták a fiú jobb karját. Borzalmas pillanatok következtek. A fogaskerekek mind beljebb húzták a fiút és rövid pillanatok dulvja, Szabó János testét darabokra marcangolták az éles kerekek. Amikor velőtrázó sikoltására a közelben dolgozó munkások hozzászaladtak, a gép már a fiúnak karját és fejét darabokra tépte és már a helyszínen kiszenvedett. Bár valószínűleg a fiú saját gondatlanságának lett áldozata, a somogyszobi csendőrség a felelősség megállapítása végett a vizsgálatot megindította. A repülőgép ma már az autónál és vasútnál is biztosabb közlekedési eszköz A levegő, ez a bizonytalan híg elem, a légjárművek egyre gyarapodó seregétől hangos. Semmi sem elérhetetlen,hozzáférhetetlen a merész ember előtt. A szeszélyes szél, mely néhány évtizeddel ezelőtt játékos kedvvel labdázott az első léggömbökkel s tehetetlen utasaival, ma hasztalan állja útját a szárnyas gépóriásoknak, melyek utasok százait, levelek, csomagok ezreit, mlliós értékű küldemények tömegét röpítik szélvész gyorsasággal a világ négy tája felé. Még tíz évvel ezelőtt is aligha mertünk volna gondolni ara, hogy a repülőgép rendes közlekedési eszköz lesz valaha, gazdasági tényező, mellyel komolyan kell számolnia a világforgalomban. Nem álmodtunk a földrajzi kutatások nagyszerű eredmnnyeiről, melyeket a légi járműveknek köszönhetünk, az óceánrepülésekről, a szédületes rekordról s a hadiaviatika roppant arányú fejlődéséről. Hiszen, ha csak a legutóbbi hónapok találomra kiragadott eseményeit vesszük szemügyre, ámulattal kell tapasztalnunk az aviatika minden terén és minden oldalról való előretörését. Amerikában már taxirepülőgépek szálldosnak a nagyvárosok között ,melyek telefonhívásba bárkinek rendelkezésre állnak, akár az autótaxik. A németországi posta- és utasszállító repülőgépek a belföldi és a nemzetközi légivonalakon az év első felében több, mint 46.000 utast, 357,5 tonna postát és teherárut szállítottak. Berlin és Madrid között 2100 kilométeres távolságon, rendszeres repülőgép járatok indultakeg. Európának ezt a leghosszabb légivonalát 17 óra alatt futják be a gépmadarak. A hollandok az anyaország és indiai gyarmataik között légiforgalmat szerveztek, tavasszal pedig Németország és a távoli Kelet között indul meg a légiközlekedés, mely Pekinget két és félnapnyira, Shanghai pedig három napi távolságra hozza Európa szívéhez. Páris és Newyork között hajóforgalommal kombinált repülőösszeköttetés léte A leltározás ideje alatt bámulatos olcsó árusítás 5 Goldstein és S Neumann áruházában. Divatház: Kossuth-tér 5. Szőnyegház: Széchenyi tér 9. 1 3 sült, de la Cierva spanyol mérnök pedig meglepő eredménnyel mutatja be autogyre-ját, a forgószárnyú repülőgépet, mely majdnem helyben száll fel s ereszkedik alá s talán új korszakot jelent a repülés történetében. A tudományos kutatások és a sport terén is mind nagyobb sikereket érnek el a légjárás eszközei. Az Északi Sark meghódítása után most a déli került sorra. A gyártási módszerek tökéletesedése, a repülőgép szerkezet teljesedése, a mindjobban megszervezett földi berendezkedések (légikikötők, szükségleszállóhelyek, világítóudványok, jelzőtáblák), a különböző biztonságot előmozdító készülékek (ráddió, akusztika, magasságmérő stb.) és előírások folytán a légiforgalombban előforduló szerencsétlenségek egyre jobban ritkulnak. Végleg természetesen sohasem irthatjuk ki a baleseteket, hiszen azok mindenfajta közlekedési módozattal együtt járnak. Annyira azonban már ma is elérhetünk, hogy a repülőforgalom semmivel sem kockázatosabb azautó és vasúti közlekedésnél. Ujgépek kipróbálásakor, versenyek, látványos repülések, rekordkísérletek és harci gyakorlatok alkalmával történik manapság a legtöbb katasztrófa, ami ilyenkor rendszerint kockázatos helyzetek, szokatlan Tzem viszonyok és a gép, még a pilóta nagymértékű túlterhelésének a következménye. Az eddigi nagyszerű eredmények láttára vetjük fel magunknak a kérdést: hova, meddig? Ha a repülés 25 esztendős fejlődés után a tökéletességnek erre a fokára érkezett, hova int a következő 2 és fél évtized folyamán? De akármit hoz is a jövő, bizonyos, hogy az aviatika eltüntet majd minden földi távolságot, porszemmé zsugorítja glóbuszunkat és a földhözkötöttségéből kiszabadított embert a légóceán végtelenségébe emelve, végtelenbe bővíti szellemének horizontját is. KAPOSVÁR, KORONA UTCA 1 ékszerei a legszebbek, órái a legjobbak, árai a legolcsóbbak. Óra-,ékszer-, és látszer-javításokat a legolcsóbban vállalom. TELEFON: 629.