Somogyi Ujsag, 1932. november (14. évfolyam, 248-271. szám)

1932-11-17 / 260. szám

Közegészségügyi mérleg Irta: Téglóssy Bélat dr főorvos, országgyűlési képviselő Az 1932:XII. törvénycikk jelentős változást okozott a magyar közeg­é­s­z­­ségügy vonalvezetésében, midőn az 1918:IV. törvénycikkel létesített nép­jóléti és munkaügyi minisztériumot megszüntette és ennek ügykörét szét­osztotta három miniszteri tárca kö­zött. Ez, a szakkörökben is nagy érdek­lődést keltett esemény, a magyar egészségvédelmi kultúra történetében jój fejezetet nyit, mert időlegesen le­zárja a­zt­­a korszakot, mely ennek az igen fontos reszortnak öná­lóbb életet biztosító keretet adott. A szo­ciális kérdéseknek napirendre törek­vése indította a kormányhatós­ágot arra, hogy ezeknek megoldása ér­dekében külön minisztériumot szer­vezzen. A népjóléti és munkaügy m­inisztérium létesítése,­­­az orvos szakemberek körében, nem talált osz­tatlan helyeslésre, s többen az ön­álló egészségügyi minisztérium mel­lett foglaltak állást. Most, a magyar egészségvédelem legfelső hivatalos­­szervezete megnö­­vekedett dimenziókkal szorul vissza a belügyminisztérium épületébe, a szakemberek körében pedig komoly aggodalmat kelt, hogy a parancsoló követelmények által előírt átszerve­zés a legutóbbi évtized produkciói­nak maradandóbb értékű alkotással vájjon mennyire fogja konzerválhatni. Számolnunk kell azzal, hogy a köny­­nyebb fejlesztés ideje elmúlt és az összeroppant gazdasági helyzet szo­ciálpolitikai és közegészségügyi­­le­adásaink szigorú összevonására kö­telez bennünket. Össze kell fogni az adottságokat és lehetőség­eket és gondosan kerülve minden luxust, kell a magyar néptömegek egészségvé­delmét átszervezni. Ha közegészségügyről beszélünk, ne a főváros vízvezetékére, csator­názására, villanyvi­l­ágitálsiára, fürdői­re, kitűnő kórházaira és pompás kli­nikáira gondoljunk, hanem jusson eszünkbe a falu sártengere, a ma­gyar falu elhagyatottsága is. A más gyár falu egészségügyi szempontból ugyanott van, ahol évtizedekkel ez-4 előtt volt! Várjon bele lehet-e nyu­ls­godnunk abba, hogy mikor az egész­ y­ségügyi kultúra fejlesztésével a vá­rosokban leszoríthatjuk a csecs­emő­­h halálozást, a tüdővészt, a régebb­ek felére és amikor külföldön a hastí­fusz már csak a ritkaságok közé tar­­­tozik, akkor a faluban, a ki Sablaku/ vizedalu, földespadlóju lakóház mint a tüdővész, a piszkos, szennyezet ivóviz s a védekezés hézagai miat pedig a hastífusz tömegesen pusztít. Hastífuszban évenkint 10.000 ember­nél több ember betegszik meg és 1000-nél több megbetegedés végző­dik halállal. Miért tűrjük,, hogy eny­­nyi áldozatot követeljen olyan meg­betegedés, amelyet a közegészség­­ügyi kultúra fejlesztésével bizto­san és könnyen le lehet győzni? Nem­zetünk gyökere a falu, onnan táplál­kozik és újhodik meg a város. Hogy akar élni, fennmaradni a nemzet, ha a gyökér, a falusi lakosság beteg és pusztul? Ezt pedig csakis úgy gátolhatjuk meg, ha tervszerűen, de egyúttal a topográfiai­ protekcionálásrsa­ szakít­va, az egész országban fejlesztjük a védekezést. Ebben is az ország szük­ségleteihez és a társadalom szerke­­zetéhez­­ kell alkalmazkodnunk. A fejlesztésben pedig racionális elveke kell szemünk előtt tartanunk. Ne tét­e Rezgessünk ideális külföldi példa­­ nyomán, mikor azt látjuk, hogy ha­zánkban még az elemi­, egészségvé­delmi igények sincsenek kielégítve. Ne vetítsük a magyar falu népe eme színes délibábok képét, mikor mai szegénységünkben csak a leg­egyszerűbb egészségvédelmi köve­telményeket tudjuk kielégíteni,­­ s mindig számoljunk azzal a ténnyel, hogy a népsűrűség a higiénikus kö­vetelmények tekintetében bőséges­ tá­jékoztatót nyújt, mert egészen m­ás egészségügyi technikai felkészültsé­get igényelnek a városok, hol egym­­más felett több rétegben lakik a né­pesség és más megoldásra van szük­ség a falun, ahol maga a szétszór­­ttibb település is ellene szegül az egészségügyi technika teljes kiépíté­sének. Észszerűen, a népesség kul­­turszínvonalának megfelelően kell a kérdést megoldani, de mindig a meg­lévő alapokon és azok teljes fel­­használásával. A magyar állampolitika új vonal­­vezetése új irányba tereli a magyar egészségvédelem irányí­tását is. Nagy feladatok megoldása vár ránk, annak­­ellenére, hogy ma jóval gyengébb­ gazdasági alapon indulhatunk el. Az egészségügyi közigazgatás decentra­lizációja, az egészségügyi intézmé­­nyek racionális méretezése és mun­kaközösségbe való tömörítése azok a legfőbb irányelvek, melyeknek sür­gős megvalósítása bizonyosan mi­előbb helyreállítja majd a magyar közegészségügy megcsorbult presz­tízsét. A katolicizmus mindig időszerű írta: v. Szabó Sándor . S akkor, amikor kivénhedt, lom­tárba való, poros történelmi rekvi­­situmnak tartották, megtörtént a nagy csoda. A világomlásban egyetlen szi­lárd pontnak látszott, sőt megifjo­­dott s újra odaáll a világtörténelem porondjára s részt kér a küzdelem­ből, a munkából, sőt avval a nagy öntudattal áll ki, hogy egyedül ké­pes a társad­almat,­­azt a nagy bate­­rget gyógyítani s egyedül tud az újjáépítéshez szilárd alapot adni s az épitőmunkát jól vezetni. S hogy fent ennyire időszerű az egyház, mi sem mutatja jobban, hogy épen ő a nyomorultak ajkán a harsona, mellyel az égre s világgá kiáltják korunk szavát, a sülyedő társadalom S. O. S. jelét. Mi ez a szó? Krisztust és kenye­ret! Krisztust Párizs vadonábta! a Return Novarum, Quadragesima an­no. Az egyház vállalkozna arra, hogy a roskadozó atlas vállairól átvegye a világ terhét. És ha megkérdeznénk az Egyházat: Vállalnád-e a zűrza­varban, hogy kezedet a kormányke­rékre tedd, vagy a kereket forgató kezet irányítólag érintsd, hogy meg­old a nyomor, szociális­ és erkölcsi problémákat? Hogy vállalnád-e az új irodalomnak, sajtónak, művészet­nek ihletését, egy uj renesáncnak — vita naovának megteremtését? A ka­tolicizmus habozás nélkül felélné, vállalom. És valóban a ma embere az Egyház felé emeli tekintetét, mert az emberi erőknek és számításoknak olyan csődje érte, hogy be kell lát­nia XI. Pius igazát: »még­ az emberi dolgok sem engedelmeskednek az emberi akaratnak«. " Egyébként is tiszta kérdés a jö­vőben, kié legyen a vezető, irányító szerep? Az ökölé, a fegyveré, az aranyé, ,a szovjet erőszaké, a diviat­­fikopsiaé vagy aszé a nagyszerű lelki hatalomé, az Egyházé? A modern kultúra ahova benyomult, ott tönkre teszi az ősi vallásokat. Az egész­ fan­­tasztikus világ szétfoszlik, erotikus virágai elhervadnak. Az egyháznak nem kell félni az új időktől, se tu­dományok haladásától, új felfedezé­sektől, találmányoktól, pedig tanai Ugyancsak botránykövei a mindent megérteni akaró emberi észnek. Axel Munthe azt mondja: Minden a hit s nem a tudomány dolga. A kath. Egyház nem magyaráz meg semmit s megmarad a leghatalmasabb hata­lomnak ezen a földön. A protestánst meg mindent megmagyarázni pró­bál és rombadől. Hisz épen ez a fur­csa, hogy nem irracionális, nem ész­ellenes, hiszen nagyszerű összhang­ban van az ésszel, természettel, de fölötte áll. Van benne valami a déli­báb bűbájos, elérhetetlen szépségé­ből. A délibáb is valósság, itt van, lá­tom a valóságot u­tán Nagyvárad tornyait, Bihari havasok Csúcsait tük­­rözi —, mégis megfoghatatlan. Úgy az Egyház is távollevő, sőt tülvilági valóságokat Vetít elénk a kinyilat­koztatás által. Mint a napsugár él­tető, gyógyító, zsenditő-érlelő ereje messze idegenből jön, de nélkülözhe­tetlen. A nagy teológusok Piától és­ Aristoteles­zi­ozófiáján kicsiszolt esze dogmatikájából a logika lánc szemei­­vel olyan páncélinget szőttek rá, hogy az ellenséges ész nyilai ne­m találnak rést, hol sebet üthetnének. De mit is kezdjen az ész olyan dog­mákkal, melyeknek legigazibb, dön­tő argumentumuk a saját belső és Istenhez méltó szépségük? Erkölcs­tana ismeri az embert s romlását és oly tökéletes, hogy ebből a pokolból kivezeti és angyallá teheti s mégis Hiába próbálja megérteni az ész, be nem fogadhatja, mert nagyobb nála. A parttalan tengert nem lehet kagy­lóval kis gödörbe menni, h így Isten titkait emberi elmével felfogni. (Szent Ágoston és gyermek.) Ez rajta az isteni eredet jegye. Peregnek a szá­­rradok, uj világok épülnek s mily vakmerően, merészen hirdeti az Egy­ház ezeket a hihetetlennek­ látszó­ dogmákat, melyeken az eretnekségek hite sorra hajótörést szenvedett. A szeplőtelen fogantatás, a Szenlélek­­től fogadás, a szüzén szülés, az unió hypostatica (a személyes egyesülés) a kereszten haldokló Istenfia, a he­­lyretljes itje­t megváltó áldozat,­­ a kenyér átlényegülése az Euchiaris­­tiában; miseáldozat, hol hivők, hogy hittel, szeretettel és a­­r­tikus házassági ban egyesülnek az Istenemberrel; isi é- iii, de egyáltalán nem emberi- Nem ra­cionális. Majdnem áll a mondás: cre­do, quia absurdum. »Csak azt érde­mes elhinni, ami hihetetlen«. És­ én elismerem a hitetlennek azt a jogát, hogy dühöngjön ezek miatt, amint a harminc éves háborúban a Land­sk­­nachiek megtaposták a földre öntött ostyákat és megszurkálták dsidájuk hegyével, vérzik-e? vagy Csehov ist­tentelen parasztjai, miután végig ká­romolták a hit titkokat, célbalőttek az Ortáriszentségre. Amit az otromba közemberek tettek, nem azt teszik-e finoman a vallásgúnyolók? Mindazok dacára szenvtelen, elérhetetlenek, mint a csillagok, melyek felé a föld­lakó sarat hajigál. A hit, hódolat tömjént gyújt, dühöng­ a hitetlenség. Igen, a vallásfelekezetek olyanok, mint a rencje; utcán épült, könnyen hozzáférhető, kényelmesen lakható polgári házak; katolicizmus, mint Levéltár XIV. évfolyam * 260. szám Ara 8 fillér Kaposvár, 1932. november 17. csütörtök BI fizetési árakt : ; . ; t gg POLITIKAI NAPILAP Szerkesztőség és kiadóhivatal: Hirdetések árat milliméterenként 10 fill., ———— Kaposvár, Koron­a-u­tca 7. szán -isles hirdetés ■'k^nnMim 6 nt^'llT"fillér e fős szerkesztő: PUSKÁS JENŐ __________________Interurbao telefon: 5. sz. A Nagyatádi-Szabó ünnepre Somogy megyéből eddig több, mint 1000 ember megy fel Budapestre November 20-án leplezik le Buda­pesten Nagyatádi Szabó István szob­rát. Ez alkalomból Somogy várme­­gyéből, de az egész or­szá­d minden megyéjéből sokan utaznak fel a fő­városba, hogy szemtanúi lehessenek a díszes ünnepségnek, hogy levett kalappal hódolhassanak a nagy ve­zér ércszobra előtt. Somogy vármegyéből az eddigi számadatok szerint 984 személy vet­te igénybe a kedvezményes utazást, hogy megjelenhessen az ünnepélyen. A vármegye képviseletében Weis-'en- 5­3S]fcp[n][T?pzeau]| e ‘omq ubvj ijoe's lévén Sémik József felsőházi taggal jelennek meg a szobor leleple­zésén.

Next