Somogyi Ujsag, 1933. május (15. évfolyam, 98-122. szám)
1933-05-02 / 98. szám
2 A, nővérétől harang kongásán véres szuronyaikkal állanak le meg lágyaitok fejénél az apák. Szuronyhegyükre tűzve lobogtatják felétek állástalan fiaik diplomáját. A hősök emlékünnepe köréig. Térjetek magatokba! Gondolkozzatok! 1933 május 2 SOMOímUJMi Verebély tanár előadása a magyar vasutak villamosításáról A Kandó-mozdonyokkal kétharmad kalóriamegtakarítást ér el a Nav. — Befejező közlemény — Amint már vasárnapi számunkban közöltük, a Kandó-rendszer 50 periódusa háromfázisú váltóáramot használ a mozdonyok hajtására. Ebből a három fázisból egy-egy vonalszakaszra csakegy fázist vezet,amelyet a mozdonyban elhelyezett Kandó-rendszerű, rendkívül szellemes megoldású fázsvágó háromfázisú váltóálramra alakít át. A hajtómotorok tehát, melyek közönséges háromfázisú asynchron motorok, ezt a már három fázisra átalakított váltóáramot kapják. A fázisváltó egy kétütős tekercselésű synchron motor, melynek primár tekercselése a munkavezetékről 16 ezer voltos 50 periódusa egyfázisú áramot kap. Ez az áram a fázisváltó motorját, mint synchron motort forgásban tartja. A primár tekercsen kívül azonban van a készüléknek egy második tekercselése is, melyben a forgó motor a szükségnek megfelelően,-,3—4—6 fázisa 50 periódusa 800—1000 voltos áramot indukál. A fázisok számának változtatásával egy dőben a póluspárok számát is változtatják, melynek következtében a hajtómotor a pároknak megfelelően sebességét is több fokozatban változtatja. A gyorsvonat mozdonyoknál négy sebességi fokozat van: 25, 50, 75 és 100 km.óra. Tehervonati mozdonyoknál 75 km.óra a legnagyobb sebesség.. Ha a mozdony egy bzonyos sebességre be van áltva, azz a sebességet minden körülmények közöttbetartja. A mozdony sebességet tehát nem befolyásolja a vontatandó teher, pályaemelkedés,, ellenszé", vagy egyebek. Lejtőben a motor mint generátor dolgozik és a hálózatnak áramot ad le, sebességét azonban ekkor is pontosan betartja. Hogy 1i vasúti hálózatot tápláló centrálé generátorjai mindhárom fázisban egyenletesen legyenek terhelve, s hálózatot három részre osztják. (Minden rész más és más fázist kap. Ott, ahol a vonalon két fázis találkozik , hogy egy rövidzárlat lehetősége kiküszöböltessék — cca 60 m. szakaszon a vezeték furammentes. Szükség esetén azonban, külön kapcsolóval feszültség alá helyezhető. A fázisváltóra még egy egypázsó váltóáramú kommentátoros motor is fel van szerelve, mely az indulásnál a fázisváltó synchron motorját synnchronizmusba hozza, hogy a bekapcsolás nagyobb áramlökés nélkül történhessék. A mozdony úgynevezett hideg állapotból ezzzel a motorral 4 perc alatt üzemképes állapotba helyezhető. A főkapcsolót egy automatikus hydraulikus berendezés műköteti. A mozdony súlya 96.5 tonna. Teljesítménye 2200—3500 lóerő. A gyorsvonati mozdonyok 4 csapósak két futókerékkel, a fehér vonatnál pedig 5 csatlósak futókerék nélkül. A hajtóműszerkezet szintén Kandó féle találmányés úgy van megszerkesztve, hogy megengedi a motornak, a mozdony rugózása és himbálás által beálló mozgását a kerekektől függetlenül végezni. A Kandó-féle fázisváltós mozonynak legfontosabb előnye azonban a gazdaságos energiakihasználás minden sebességnél és terhelésnél. Normális háromfázisú motoroknál a hatásfokot nagy fordulatszám által létét javítani. Mozdonyoknál, ahol a sebességet változtatni kell, ilyen magolásnál fogaskerék áttétel válna szükségessé, ami viszont a hatásfokot rontja s a konstrikcót nehézkessé tenné. Ezért Kandó a problémát úgy oldotta meg, hogy a hajtómotornak a terhelésének megfelelő feszültséget adja. Kis terhelésnél kevesebb feszültséget kap a motor, ezáltal ,a mágnesezési áram , így a vasveszteségek is kisebbek. Viszont nagy terhelésnél és nagyobb feszültség alkalmazásával az áramerősség aránylag kisebb és a motor melegedése is alacsonyabb. A különféle feszültségeket a fázisváltó a fázisszám és póluspár változtatásával éri el, ami egy különleges kapcsolóberendezéssé történik egyidőben, a hajtómotor fázis és póluspárszám változtatásával. További nagy előnye még a fázisváltónak, hogy úgy van konstruálva, hogy a rövidzárási áramra a normál terhelésű áram fogyasztásánál nem nagyobb. Ha tehát valamilyen okból a motort túlterhelnék — pl. helytelen fékezéssel — az áram felvétele azért nem volna lökésszerűen nagyobb, mint a normális áram felvétele. Beruházási költségek A Budapest—hegyeshalmi villamos vasút költségei összesen 48,795.000 P, ebből 36,535.000 P az átváltó állomások, vezetékek és 36 mozdony költsége, 6,117.000 P a gyengeáramú vezetékek kábelezése, 2,200.000 P javítóműhelyek és mozdonyszínek építése, 3,103.000 P a villamosítással összefüggőkülönféle munkaátok végzése, 840.000 P az előre nem látott kiadások fedezésére tartatott fenn. A beruházások amortizációja pontos számítások alapján már a mostani fogalomnál is könnyen lehetséges, amint a vonal Hegyeshalomig kiépül. Nagyobb forgalom esetén pedg jelentékeny megtakarítás érhető el az eddigi üzemköltségekkel szemben. A tonnakilométerenkénti kalóriafogyasztás gőzüzemnél 309 kalória, elektromos üzemnél 102 kalória. Teht gőzüzemmel szemben kétharmad rész a kálóriamegtakarítás. ( Verebély tanár előadásáért a Magyar Mérnök és Építészti Egylet kaposvári alosztálya nevében Kladnigg Alajos kormánytanacso , cukorvíjai főigazgató mondott köszönetet. Diszkréten közöljük Önnel, hogy a mosószappan vásárlása bizalmi kérdés. Nem szabad mást, mint elismert márkás árut megvenni, amelyiken rajt van a gyáros neve. Ezek közt a legmegbízhatóbb és a legolcsóbb, a HUER „HOLLÓSZAPFAK A kaposvári vasutasok búcsúja Magyar László raktárfőnöktől Az új bajai állomásfőnök ünneplése a vasutas társaskörben Kaposvár, május 1. Szép házi ünnepségnek volt színhelye szombaton, áprlis 29-én este a vasutasok István utcai társaskör. Ez allalommal búcsúzott Magyar László főintéző, volt raktárfőnök, a felsőbbség elismerő bizalmából Baja állomásfőnökévé történt kineveltetése alkalmából. A szép számban megjelent illusztris közönség előtt Molnár János dr állomásfőnök mondta el magasan ívelő beszédében az ünnepelt érdemeit és átnyújtotta a kartársak emléktárgyát, egy értékes íróasztali készletet. Utána Muzskár Ferenc postaigaiggató búcsúzott szívből jövő szavakkal a távozótól. A Vasutasok Dal- és Társaskörehevében Király József h. állomásfőinök, a kör elnöke szólt a kör volt társelnökéhez Magyar László bajai állomásfőnökhöz, és tolmácsolta az egyesület nevében további működéséhez, az új állomáshelyen jókívánatait. Egyúttal meleg szeretet üdvözölte a társszolgálati ágak képviselőit, élükön Mohr Lajos felügyelői, osztálymérnökkel, továbbá a testvér hivatal, a posta képviseletében megjelent postás kartársakat és a közszeretetben és köztiszteletben álló Muzskár Ferenc postaigazgatót Végül köszöntötte Cserey Gyula pénzügyi tanácsost a pénzügy részéről Kiss Antal főraktárnok a raktáriszemélyzet jókivonatait, háláját ésköszönetét tolmácsolta bensőséges, keresetlen szavakban". Az elhangzott búcsúszavak utárta ünnepelt mély meghatódottsággal köszönte meg a szeretetnek és megbecsülésnek ezt aspontán megnyilatkozását. Ígérte, hogy kartársaira , munkatársaira új állomáshelyén is szeretettel fog visszagondolni és a pár év múlva bekövetkező nyugdíaztatása után ismét ide fog visszatérni tehát nem búcsúzik véglegesen el. Az ünnepély jó hangulatát nagyban emelte a vasutasok vonószenekarának bravúros közreműködése, amelyet Takács Gyula s. tiszt prímás, folyton meg-megújuló tetszés mellett dirigált. A kora hajnali órák vetettek véget a szeretetteljes ünnepségnek. — — VÁROSI MOZIK| Május hó 1-én és 2-án, hétfőn és kedden Félix Bressart kacagtató vígjátéka Őnagyságú sofferje Gustav Fröhlich és Brigitte Helm nagyszerű alakításával Glória Pompás vígjáték nyolc felvonásban Előadások kezdete fél 7 és fél 9 órakor Május hó 3-tól 7-ig, szerdától vasárnapig A szezon pompás világfilmje! — Zágon István világsikerű vígjátéka! Szegény leányt nem lehet elvenni Renate Müller, Hermann Thimig, Szőke Szakáll és Fritz Grübaum főszereplésével Szellemes, kacagtató, élvezetes film Nagyszerű kiegészítés! Előadások kezdete szerdán és csütörtökön fél 7 és fél 9 órakor, pénteken és szombaton fél 5, fél 7 és fél 9 órakor, vasárnapon 3, 5, 7 és 9 órakor Jegyek elővételben Biró Adolf és Fia cégnél egész nap válthatók Saját készítmény Nagy választékernyőt legolcsóbban, a legjobb kivitelben a készítőjénél vásárolhat Kaposvár, Fő u. 18. Ugyanott áthúzások és javítások szakszerűen készülnek. 1408p