Somogyi Ujsag, 1933. május (15. évfolyam, 98-122. szám)

1933-05-02 / 98. szám

2 A, nővérétől harang kongásán vé­res szuronyaikkal állanak le m­eg lágyaitok fejénél az apák. Szurony­­hegyükre tűzve lobogtatják felétek állástalan fiaik diplomáját. A hősök emlékünnepe köréig. Térjetek magatokba! Gondolkoz­zatok! 1933 május 2 SOMOímUJMi Verebély tanár előadása a ma­gyar vasutak villamosításáról A Kandó-mozdonyokkal kétharmad kalória­­megtakarítást ér el a Nav. — Befejező közlemény — Amint már vasárnapi számunkban közöltük, a Kandó-rend­szer 50 pe­riódusa háromfázisú váltóáramot használ a mozdonyok hajtására. Eb­­ből a három fázisból egy-egy vo­nalszakaszra csak­­egy fázist vezet,­­amelyet a mozdonyban elhelyezett Kandó-rendszerű, rendkívül szelle­mes megoldású fázsvágó háromfá­zisú váltóálramra alakít át. A hajtó­motorok tehát, melyek közönséges háromfázisú asynchron motorok, ezt a már három fázisra átalakított váltó­áramot kapják. A fázisváltó egy két­­ütős tekercselésű synchron motor, melynek primár tekercselése a mun­kavezetékről 16 ezer voltos 50 pe­riódusa egyfázisú áramot kap. Ez az áram a fázisváltó motorját, mint synchron motort forgásban tartja. A primár tekercsen kívül azonban van a készüléknek egy második teker­cselése is, melyben a forgó motor a szükségnek megfelelően,-,3—4—6 fá­zis­a 50 periódusa 800—1000 voltos áramot indukál. A fázisok számának változtatásával egy dőben a pólus­­párok számát is változtatják, mely­nek következtében a hajtómotor a pároknak megfelelően sebességét is több fokozatban változtatja. A gyors­vonat mozdonyoknál négy sebességi fokozat van: 25, 50, 75 és 100 km.­­óra. Tehervonati mozdonyoknál 75 km.­óra a legnagyobb sebesség.. Ha a­ mozdony egy b­zonyos se­­bességre be van ál­­tva, a­z­z a sebes­séget minden körülmények között­­betartja. A mozdon­y sebessé­get te­hát nem befolyásolja a vontatandó teher, pályaemelkedés,, ellenszé", vagy egyebek. Lejtőben a motor mint generátor dolgozik és a hálózatnak áramot ad le, sebességét azonban ekkor is pon­tosan betartja. Hogy 1i vasúti hálózatot tápláló centrálé generátorjai mindhárom­ fá­zisban egyenletesen legyenek terhel­ve, s hálózatot három részre osztják. (Minden rész más és­ más fázist kap. Ott, ahol a vonalon két fázis talál­kozik ,­ hogy egy rövidzárlat lehető­­sége kiküszöböltessék — cca 60 m. szakaszon a vezeték furammentes. Szükség esetén azonban, külön kap­csolóval feszültség alá helyezhető. A fázisváltóra még egy egypáz­só váltóáramú kommentátoros motor is fel van szerelve, m­ely az indulásnál a fázisváltó synchron motorját synn­­chronizmusba hozza, hogy a bekap­csolás nagyobb áramlökés nélkül tör­ténhessék. A mozdony úgy­nevezett hideg állapotból ezzzel a motorral 4 perc alatt üzemképes állapotba he­lyezhető. A főkapcsolót egy automa­tikus hydraulikus berendezés műkö­­teti. A mozdony súlya 96.5 tonna. Tel­­j­esítménye 2200—3500 lóerő. A gyorsvonati mozdonyok 4 csapósak két futó­kerékkel, a fehér vonatnál pe­dig 5 csatlósak futókerék nélkül. A hajtómű­szerkezet s­zintén Kandó féle találmány­­és úgy van megszerkeszt­ve, hogy megengedi a motornak, a mozdony rugózása és himbálás ál­tal beálló mozgását a kerekektől füg­getlenül végezni. A Kandó-féle fázisváltós mozony­­nak legfontosabb előnye azonban a gazdaságos energiakihasználás min­den sebességnél és terhelésnél. Nor­mális háromfázisú motoroknál a ha­­tásfokot nagy fordulatszám által lé­tét javítani. Mozdonyoknál, ahol a sebességet változtatni kell, ilyen mag­olásnál fogaskerék áttétel válna szük­ségessé, ami viszont a hatásfokot rontja s a konstrikcót nehézkessé tenné. Ezért Kandó a problémát úgy oldotta meg, hogy a hajtómotornak a terhelésének megfelelő feszültséget adja. Kis terhelésnél kevesebb fe­szültséget kap a motor, ezáltal ,a mágnesezési áram , így a vasvesz­teségek is kisebbek. Viszont nagy terhelésnél és nagyobb feszültség al­kalmazásával az áramerősség arány­lag kisebb és a motor melegedése is alacsonyabb. A különféle feszültsé­geket a fázis­váltó a fázisszám és pó­­luspár változtatásával éri el, ami egy különleges kapcsolóberendezéssé történik egyidőben, a hajtómotor fá­zis és póluspárszám változtatásával. További nagy előnye még a fázis­­váltónak­, hogy úgy van konstruálva­, hogy a rövidzárási áramra a normál­ terhelésű áram fogyasztásánál nem nagyobb. Ha tehát valamilyen okból a motort túlterhelnék — pl. helytelen fékezéssel — az áram felvétele azért nem volna lökésszerűen nagyobb, mint a normális áram felvétele. Beruházási költségek A Budapest—hegyeshalmi villamos vasút költségei összesen 48,795.000 P, ebből 36,535.000 P az­ átváltó állo­mások, vezetékek és 36 mozdony költsége, 6,117.000 P a gyengeára­mú vezetékek kábelezése, 2,200.000 P javítóműhelyek és mozdonyszínek építése, 3,103.000 P a villamosítással összefüggő­­különféle munka­átok végzése, 840.000 P az előre nem lá­tott kiadások fedezésére tartatott fenn. A beruházások amortizációja pon­tos számítások alapján már a mosta­ni fogalomnál is könnyen lehetséges, amint a vonal Hegyeshalomig kiépül. Nagyobb forgalom esetén pedg je­lentékeny megtakarítás érhető el az eddigi üzemköltségekkel szemben. A tonnakilométerenkénti kalória­­fogyasztás gőzüzemnél 309 kalória, elektromos üzemnél 102 kalória. Te­ht gőzüzemmel szemben kétharmad rész a kálór­iamegtakarítás. ( Verebély tanár előadásáért a Ma­gyar Mérnök és Építészt­i Egylet ka­­posvári alosztálya nevében Kladnigg Alajos kormány­­tanacso , cuko­rvíj­ai főigazgató mondott köszönetet. Diszkréten közöljük Önnel, hogy a mosószappan vásár­lása bizalmi kérdés. Nem szabad mást, mint el­ismert márkás árut meg­venni, amelyiken rajt van a gyáros neve. Ezek közt a legmegbízha­tóbb és a legolcsóbb, a HUER „HOLLÓSZAPFAK­ A kaposvári vasutasok búcsúja Magyar László raktárfőnöktől Az új bajai állomásfőnök ünneplése a vasutas társaskörben Kaposvár, május 1. Szép házi ünnepségnek volt színhe­lye szombaton, áprlis 29-én este a vasutasok István­ utcai társaskö­r. Ez allalommal búcsúzott Magyar László főintéző, volt raktárfőnök, a felsőbb­ség elismerő bizalmából Baja állo­másfőnökévé történt ki­neveltetése al­kalmából. A szép számban megje­lent illusztris közönség előtt Molnár J­ános dr állomásfőnök mondta el magasan ívelő beszédében az ünne­pelt érdemeit és átnyújtotta a kartár­sak emléktárgyát, egy értékes író­asztali készletet. Utána Muzskár Ferenc postaigaig­­gató búcsúzott szívből jövő szavak­­kal a távozótól. A Vasutasok Dal- és­ Társasköre­­hevében Király József h. állomásfő­­inök, a kör elnöke szólt a kör volt társelnökéhez Magyar László bajai állomásfőnökhöz, és tolmácsolta az egyesület nevében további működé­séhez, az új állomáshelyen jókívána­­tait. Egyúttal meleg sz­eretet­­ üd­vözölte a társszolgálati ágak képvise­lőit, élükön Mohr Lajos felügyelői, osztálymérnökkel, továbbá a testvér­ hivatal, a posta képviseletében meg­jelent postás kartársakat és a köz­szeretetben és köztiszteletben álló Muzskár Ferenc postaigazgatót Vé­gül köszöntötte Cserey Gyula pénz­ügyi tanácsost a pénzügy részéről Kiss Antal főraktárnok a raktári­­személyzet jókivonatait, háláját és­­köszönetét tolmácsolta bensőséges, keresetlen sz­avakban". Az elhangzott búcsúszavak utárta­ ünnepelt mély meghatódottsággal kö­szönte meg a szeretetnek és meg­becsülésnek ezt a­­spontán megnyilat­kozását. Ígérte, hogy kar­társaira , munkatársaira új állomáshelyén is szeretettel fog visszagondolni és a pár év múlva bekövetkező nyugd­íaz­­tatása után ismét ide fog visszatérni tehát nem búcsúzik véglegesen el. Az ünnepély jó hangulatát nagy­ban emelte a vasutasok vonószene­­karának bravúros közreműködése, amelyet Takács Gyula s. tiszt prímás, folyton meg-megújuló tetszés mellett dirigált. A kora hajnali órák vetettek véget a szeretetteljes ünnepségnek. — — VÁROSI MOZI­K| Május hó 1-én és 2-án, hétfőn és kedden Félix Bressart kacagtató vígjátéka Őnagyságú sofferje Gustav Fröhlich és Brigitte Helm nagyszerű alakításával Glória Pompás vígjáték nyolc felvonásban Előadások kezdete fél 7 és fél 9 órakor Május hó 3-tól 7-ig, szerdától vasárnapig A szezon pompás világfilmje! — Zágon István világsikerű vígjátéka! Szegény leányt nem lehet elvenni Renate Müller, Hermann Thimig, Szőke Szakáll és Fritz Grübaum főszereplésével Szellemes, kacagtató, élvezetes film Nagyszerű kiegészítés! Előadások kezdete szerdán és csütörtökön fél 7 és fél 9 órakor, pénteken és szombaton fél 5, fél 7 és fél 9 órakor, vasárnapon 3, 5, 7 és 9 órakor Jegyek elővételben Biró Adolf és Fia cégnél egész nap válthatók Saját készítmény Nagy választék­ernyőt legolcsóbban, a legjobb kivitelben a készítőjénél vásárolhat Kaposvár, Fő­ u. 18. Ugyanott áthúzások és javítások szak­szerűen készülnek. 1408­p

Next