Somogyi Ujsag, 1934. április (16. évfolyam, 73-96. szám)

1934-04-01 / 73. szám

XVI. évfolyam • 73. szám Ara 10 fillér aposvár, 1934. április 1. vasárnap »«fizetési árak: Negyedévre .... 6 pengő ■ ■■■ ■­­..........■■■ Egy hónapra .... 2 pengő Hirdetések ára: «asáb millimétersoronkint 10 Hl­...........»m­ ■ ■■■■■■■■ ■■■■■■ lér. — Szövegrészben 15 fillér. ■Ivatalos hirdetések millimétersoronkint 15 fillér. — POLITIKAI NAPILAP Peleté* szerkesstő: PUSKÁS JENŐ Szerkesztőség és kiadóhivatal: KAPOSVÁR, KORON­A­ UTCA 7. SZÁM Interurban telefonszám: 5 A győzedelmes Krisztus írta: Rott Nándor dr veszprémi püspök A feltámadott Üdvözítőt kezében győzedelmi zászlóval szoktuk ábrá­zolni. A zászló a győzelemnek, a Hatalomnak, az uralomnak szimbon hinta. Amikor fekete zászlót tűzünk ki a házunkra, akkor is valaminek uralmát akarjuk kifejezni: a fájda­l­­mat, mely szivünket uralja valaki­nek elvesztése felett. Nagy nemzeti ünnepségeinken kitűzzük a nemzeti zászlót, mely kifejezője a lelkünket Uraló hazafias lelkesedésünknek és örömünknek. A győzedelmi zászló­­Krisztus közében: feltámadást je­­lent a halálból, győzelmet a halál­lal,­­az alacsonysággal, a bűnnel szemben. Krisztus zászlója szimbo­­limia az Üdvözítő győzedelmes éne­kének: »Bízzatok, bízzatok, én meg­győztem a világot!« Mennyire meg­nyugtató ez nekünk, kiknek nemi kell többé botorkálnunk a Krisztus előtti embernek bizonytalanságával az élet országútján, hanem­ rábíz­hatjuk magunkat Krisztus erős kede­zére.­­ Ne is keressük azért másban üd­vösségünket, hanem­ csak egyedül őbenne. Ő az alpha és rómega. Vagy­is nincs az életnek olyan kérdése, problémája, amelyre végleges és kielégítő választ­­ nem adna. Az emberek már annyi megoldáson tör­ték fejüket é­s a végeredmény min­dig az lett, hogy mindenre­l egyedül Krisztus a felelet. Az összes kigon­dolt és kitalált megoldások, bölcse­leti tételek, világnézeti tanok mind­­mind változásnak vannak kitéve, miig Krisztusnak tanaiból sem el-:­venni semmit nem lehet, sem hoz­záadni, miért tökéletes isteni egé­szet képez, égből adott tanítás,­mely­hez kell alakulniok, form­álódniok az időknek és koroknak, ha helyes­­utón akarnak járni. Minden irányzatnak bukás lett a vége, amely Krisztussal szembehe­lyezkedett. Egy-egy Krisiztu­sellenes irányzat rövidebb-hoss­zabb ideig fennmaradhat, sok áldozatot meg­követelhet és amint a történelem-í­ről tudjuk: sok-Sok emberélet pusztulása is nem, egyszer szegé­lyezi az ilyen irányzatok uralkodásá­nak Útját, de a Vége mindig az, hogy csak vissza Krisztushoz! Egye­dül az É3 evangéliuma és tanítása olyan, — amely nem szorul korri­gálásra, kiegészítésre, — amely nem idomítható a korok és divatok sze­szélyei szerint, — amely a faltá­­­mad­ás tényével mintegy helybern­hagyást, approbatiót kapott. Ne akar­jon tehát az ember új evangéliumot alkotni, hanem, ha boldog akar len­ni, tartsa meg­­az égből kapott ta­nítást, a krisztusi evangéliumot. Nincs szükség új tanokra. Istennel és embertársaival szemben milyen legyen az embernek eljárása, maga­tartása,­ cselekedete, viselkedése, bőségesen le van szegezve az evan­géliumban. Az emberi tudás alkot­hat nagyokat, technikai vívmányok­kal előbbre viheti a kultúrát, az épí­tés remekeivel betelepítheti a­ föl­det, változatossá teheti a mindennapi életet, — mindez azonban nem vál­toztathat az embernek viszonyán, kapcsolatán Istennel és embertárs­­aival szemben. Ez pedig mind meg van állapítva Krisztus által, aki ta­nulásának igazságáért meghalt és feltámadásával örök időkre rányom­ta tanaira az isteni pecsétet. Némi lehet tehát helyes azon irányzat, mely az embert ki akarja kapcsolni Istennek törvényeiből, a­mely a családot, a gyermeknevelést ki akarja vonni Krisztus befolyása alól. Nem­ fogadható el tehát az a tö­rekvés,mely az ember homlokáról leradírozni, letörölni akarja Isten képmásának vonásait és az embert az állati brutalitás nívójára süllyesz­teni, degradálni, kiölve lelkéből,szí­véből­­minden nemesebb érzést és ■csak az egyéni ön­zést fejleszteni, benne egyeduralkodóvá. Nem­ felel meg Krisztus tanításá­nak, hogy egyesek magukhoz ra­gadják a hatalmat azért, hogy a­z­­­zal rutul visszaélve száz- és szá­­­ezer ártatlan embern­ek életét elven­gyék terroruralmuk fennmaradásá­nak biztosításáért. Nem is marad­hat fenn az ilyen uralom­ sokáig. Csak addig, amíg a terror és erő­szak brutalitása tartja rabszolgaság­ban a tömegeket. .­­ Az erkölcsi felfogás meglazulása, a házassági kötelékek felbontása, a családi szentélyek felbontása, a fri­vol magaviselet térhódítása mind­­mind éles ellentétben van Krisztus tanításával. Nem Krisztus tanain kell változ­tatni, illetőleg nem­ azokat kell a­­mai romlott közfelfogáshoz átfor­málni, hanem az embernek kell meg­javulni, gonosz elvein változtatni­, hibáit belátni és bűnbánó lélekkel Krisztushoz visszatérni. A feltámadást tehát nemcsak Úgy kell tekintenünk, mint egy történeti tényt, am­elyet tehát a történelem lapjain elkönyvelünk. Nem­! A fel­támadás nekünk több. Történeti tény is, de azonkívül élet! Az Üd­vözítő is így akarta. »Ép vagyok a feltámadás és az élet« — mondotta. A feltámadás örvendetes fényéből nekünk élet folyik: tudjuk, hogy ki­nek hiszünk és kiben bisztunk! A fel­támadás tehát azt jelenti, hogy,nincs többé helye a kétségnek, a bizony­talanságnak, hanem élnünk lehet és élnünk is kell magának Krisztusnak életét! * ' Ezért öröm nekünk a feltámadás ünnepe, Husvétnak napja! Tehát ör­vendjünk, Testvérek, miért Krisztus feltámadott! Alleluja! Feltámadt — írta: Kósa József­ ­, A kihűlt, zimankós föld színén lassan Élet zsendült. Itt,ott még di­­rib-idarajb hórciszlányok feketéinek*, de a száraz avar alatt virág van fakadóban. Ha jól megkésve is, már itt a tavasz. Eljött, hogy szint, fényt, ragyogást adjon és szépséget. Min­denütt mindenben uj élet zihál, uj erő fakad. Szinte érezni a föld lá­zas lihegését, amint fárad a virá­gok, növények életrekeltésében. Bal­­zsamos tiszta tavaszi jég szüremlik mindenüvé és űzi, kergeti a tél ri­deg komorságát. Az ember is, mintha kicserélték volna, uj kedvet érez magában. El­nyújtja, megropogtatja a félidőben megdermedt izmait, kifeszíti csont­jait és élvezi mohón szürcsölve a tavasz érkezését. Új szint, örömet látok a templomba jövők arcán is. Az ünneplő gúnyák kopottak ugyan és a lábbeliek foltosak, de az ar­cok vígak, a­ szemek csillogók. Han­gos nevetgéléssel, a méhek dön­­gicséléséhez hasonló beszélgetéssel állják körül a templomteret. Od­a állnak a napsütésbe. Süttetik m­agu­kat az áldott, a drága nap suga­raival. Kis Pirinyő János tartja éppen­­a szót: — ... mer’ hát az úgy volt, böki feljebb a kalapot, hogy a muszka csak lőtt, csak lőtt... Nem,­igen cél­zott. Igaz, hogy lukat is lőtt több­nyire... Hát ezért is vesztett a sze­revi­csé­ben. A körülállók csak­ümmögtek. Mintha hírét sem hallották volna a világégésnek — úgy tesznek. Csak szívják a pipát és nézik az imbo­­lyogva szálló pipafüstöt, amint száll fel... fel az is a nap felé. János pedig tovább fűzi a szót: — Mert az nagy dolog­­elt. Hiá­ba a puska golyóbisa nem­ is bo­londság. Azért csak talált néha vak­­tából is csontot vagy húst és folyt akkor a vér és volt dolga, kapkod­ni valója a sz­anitécnek. Éppen nagy­szombat volt akkor is, amikor en­gem meglőttek! Itt ni­n­cs mu­tatja a homlokán vereslő forradást, am­elyből ugyancsak látni, hogy nem nevetni való bolondság volt az, ha a golyób is talált. — Amint ott fe­küdtem a tavaszi gyenge fü­vök, ke­zeim széttárva, csak a nap melegét éreztem, és azt, hogy a lelkem ott­hagyja a harcteret és száll, száll ha­zafelé. Haza is érkeztem. Itthon voltam. Lajcsi, a középső fiam, akkor volt kétthárom éves. Aranyos, szöszke gyerek és vele játszottam­, úgy, mint a szabadságom alatt, tér­demre ültettem és huszárosan lo­­vagoltattam. Amint játszottunk, egy­szerre csak ismerős harangszó ütöt­te meg a fülemet. Hallottam hang­­ját az öreg harangnak, akit szintén elvitt a háború. Mintha az angya­lok énekeltek volna, mintha az anyám hajolt volna fölém és rúgott volna valamit a fülembe, amit nem­­akart, hogy má­s is tudjon... Ott feküdtem mondom, lázban, sebesen, vérbeborulva a jó hűvös fürtön és néha kínos vergődésemben is érez­tem­ nyitásokat a fejemben, testem­ben. Zsibbadt kábultságom­ban a le­­gyengülésemet annak tulajdonított­­almi, hogy a csata­mezőtől ha ámen­­tem. Gyorsan, mint a száguldó vi­har, gyorsabban, miint a gondolat. Nem tudtam, mi van velem: tisz­tára itt éreztem­ magam a templo­miunk mellett később. Szóltak, zú­g­­tak a harangok és én koldusán fél­­rehúzódva tűntem el a nép között, mint egy idegen, mint egy ágról­­szakadt, kóbor vadlegény. Felhang­zott a húsvéti ének, szóltak a ha­rangok és hozták a Krisztus­ képét. Csapat,gyerekek és asszonyok, süldő­­legények, leányok, gyászos özve­­­gyek, síró anyák mindenütt. Egy szál férfi sémi volt semerre, csak­­én húzódtam­ meg félve, roskatag tes­temmel. Borzasztó volt, hogy mi­csoda szenvedést éreztetni A tes­temben tűz égett, fejem zúgott és akarta­m énekelni, de hang nem jött a számra. Akartam vinni a Feltá­­madtat, mert a gyerek roskadozott alatta, de félrelöktek... Aztán sötét éjszaka szakadt le rám. Mintha gö­dörbe estem­ volna. A húsvéti én­ek, messziről szállt felém, hallgatóztam és lassan kijött a számon: »Feltá­madt Krisztus e napon...« Később, mikor a szememet lenyít­­ottam, tiszta fehér falu szobában­ találtam magamat. A fejem beköl töstve, olyan volt, mint egy ágyú­golyó. Nehéz lés fájt nagyon. Mel­lettem egy kedves nővér, szelíd te­kintetű apáca tett, vett, igazított, simított a vánkosomon. Amikor rá­néztem, megszólított: 1­á­­ — No, hogy van? — Köszönöm!, elég jól — súg­tam, erőtlenül, félrebillent fejjel — Fáj vala­m­ije? — Nemi... csak azt nem tudom, hogy hogyan kerültem én ide... — Hát megsebesült... A jó Isten­­meggyógyítja. Nagyon lázas volt. Mindig otthon járt, az otthoniakat emlegette. '!­i ' ‘ 1 — Hát nemi voltam otthon ? —• Nem bizony... Ide hozták egyenest Lembergbe. — Pedig mintha otthon jártam volna. Otthon a falu m­ellett, kicsi templomiunknál... Láttam is a feltá­madási körmenetet, az öreg papiun­kat és sok, sok gyászt... Láttam­ a feltámadt Krisztus szobrát; fájt na­gyon, hogy a régi szokás szerint nem vihettem. Azt mondták, véres a ruhám, gyűrött­­és sáros és csupa

Next