Somogyi Ujsag, 1934. április (16. évfolyam, 73-96. szám)

1934-04-01 / 73. szám

1934 április 1 SOMOGYUJSXD A hadirokkantatt zászlaja Írta: Gimesy Ferenc dr Az együvé tartozásnak, különösen, ha az csoportban, tömegben való ,megjelenésben mutatkozik, minden időkben és minden népeknél legis­mertebb jelzője a zászló, ami meg­maradt ennek a szimbólumnak a mai napig is. Elég talán Olaszországra és Németországra hivatkozni csak, ahol szinte zászlóerdők­latt vonul­nak fel a katonaság és a hazafias egyesületek napjainkban is. Valósá­gos zászlókultusz van ezekben az országokban. A másik érdekes és minden nép­nél azonos jellemző vonás, hogy a zászló használata szorosan kapcsoló­dik a katonai erények és hazafias ér­zések kifejezéséhez, kidomborításá­­hoz, mondhatni ezeknek elsősorban való hangsúlyozását jelenti, ezeknek­ jelképe. Hogy miért van ez így, talán sok­félével lehetne megmagyarázni, talán azzal is, hogy már velünk születik va­lami érzés, ami lelkesedik bennünk, ha valamilyen szent cél, közös gon­dolat, vagy egyazon sors ősze hozott bennünket, sok embert és előttünk van a zászló, ennek az összetartozás­nak jelvénye. Ne szégyeljük megval­­lani, mi felnőtt emberek sem, hogy bizony hangosabban dobogott a szí­vünk és lelkesedés fogott el bennün­ket, valahányszor felemelt fejjel men­tünk a zászló után, akár mint kis­diákok, akár, mint felnőttek a haza­fias ünnepségekkor, vagy más ilyen alkalomkor. Bizonyos, hogy a zászló r­ém pusz­ta külsőség, nem élettelen jelvény, mert érezzük magunkban, hogy meg­­ben Ilü­nket, élő kifejezője annak, hogy­­ azok, akiknek egy a zászlójuk, ös­­­­­szetartoznak valamely oknál fogva. Ezt az összetartozást jelképezi a zászló, de ébren is tartja állandóan az összetartozás érzetét, nem engedi, hogy az csökkenjen, örök mécses v­annak. Ez a mindnyájunkban élő termé­szetes érzlés kíván te­tőt ölteni­ a hadi’ rokkantaknál is, amikor somogyi me­­gyei csoportjuk elhatározta zászló beszerzését és annak nyilvános ün­nepélyes keretek között való felava­tását. Nézzük jóakaratú megértéssel ezt a szánalékukat és támogassuk őket ebben. Ne vegyük tőlük rossz­­néven, hogy még nem­ felejtették el a régi hős időket, amikor nemcsak itthon lelkesedtek velünk együtt a haza megvédéséért, velünk, akik ta­lán itthon maradtunk,, hanem el is meritek a »hősök mezejére«, a gali­­ciai s­árba, volktiméi mocsarakba,, a varancei halálhegyre, a Klarszt­ ko­pár szikláira ás Isten tudja még ho­va, mindenhova és nem­ maradt csak szájukon a hazfa védelme, hanem ve­rekedtek azért egész tes­ten és lé­lekkel és hazajöttek csonkán, bénán. És nézzük el nekik és értsük meg őket, hogy még most is, annyi és olyan súlyos évek után is büszkék erre. Istenem, nem kis dolog­ meg­tenni, ak­­it megkövetel az a li­tri és talán az is valami, hogy legszebb réveik múltak el sárban, fagyban, éhezve, kultúra nélkül, de állták a harcot, állták, míg karjuk bírta fog­ni a puskát, míg lábuk vitte fáradt testüket és szemeik látták az utat. És hagyjük el nekik azt is, hogy ők a háború rokk­antjai, még most is úgy érzik, mintha katonák volná­nak, hogy egymáshoz tartoznak, ösz­­szehozta őket a szent déj,­a harzh vé­delme és összetartott őket a közös sors, rokkantságuk. Azt akarják ők, hogy amikor a­­ mostani nemzedék és a nyomába ké­szülő ifjúság hazafia,v érzése mellett felvonulva hitet tesz, ott lássa maga előtt azokat akik már cselekedtek is­, akik vért, épséget áldoztak a hálájáért. És lássák meg ezekben a még most is élő lelkesedést, hogy ké­nek újból odaadni a hazának megmaradt cson­ Passió­játék Irta: Helyey József A passiójáték tulajdonképpen a középkori vallásos élet maradványa. A keresztény misztériumból fejlő­dött ki, az egyház liturgikus szertar­tásainak hatása alatt. A nagyhét­­mindmai na­pig különleges helyet foglal el liturgiájával az egyházi év­nek a miseáldozatra és szent be­szédre épült, meglehetősen egyfor­­­m­a, rendszeres istentisztelet-cselek­­ményeiben. Jézus kínszenvedése tör­ténetének énekkarral való ünnepé­lyes előadása, a virágvasárnapi kör­­(hrenei, a litániai ájtatosságok, Je­remiás siralmai, a nagycsütörtöki­ és nagypénteki szertartások, a kérészet felmagasztalása, a sírbatétel, a szent­­­ségi emiádás, mind-mind a­ megszo­­­k­ottnál nyomatékosabban tereli rá a hívők figyelmét és áhítatát a meg­váltás isteni tényének földöntúli nagyszerűségére, csoda-e, h­a min­­t ez az elaprózott cselekmény Jiézus személye körü­l egységbe szilárdul­va kikívánkozott a templomi keret hátteréből a szabadba, a templom előtti vagy körüli térre, később egyes falvak és a közelükben fekvő valamely hegy nagy magaslat na­gyobb, levegősebb távlatába, hogy ennyivel inkább is hű utánzata le­hessen a világ legszörnyűbb és egy­ben legfertségesebb tragédiájának m­rh­ely ott játszódott le Jeruzsálem fala között és a Golgota ormán? Így jöttek létre idővel a világ­­hirti oberamrb­ergaui, tiroli, hertzi és mikófilvai passiójátékok, ame­lyek óriási tömegeket vonzottak és valóságos tradícióvá váltak. Évekig tartó előkészületek előzték m­eg eze­ket a hatalmas és megrázó látvá­nyosságokat; a rendezők­­a gondos­ságban annyira mentek, hogy a fő­szereplőket a legnagyobb körülte­kintéssel válogatták ki és valóság­gal r­ánevelté­k őket a szerepük el­játszására. Állandó felügyelet, el­­­enőrzés alatt állottak, a legbenső­ségesebb vallásos életet kellett él­niük,­­hogy méltók lehessenek­­a bibliai hősök megszemélyesítésére és alkalm­iasak az események kor­hű, realisztikus lejátszására. Bátran elmondhatjuk, hogy ilyen módon a Szentírás elevenedett még a nézők előtt és olyan tükörbe nézhettek, amelyben a saját lelkük arcát pil­lanthatták­­meg. A p­assiójáték azonban ezen a fejlődési fokon sem­ állhatott meg. Miért? Először azért,­­miért nagyon körülményes volt a játék is, de meg­tekintése, átélése is. Eleinte ugyanis csak nagyhetén rendezték m­eg a passiót és pontosan követték idő­k­ben és eseményekben a Szentí­rást, így hát napokig tartott, amíg a vé­gére értek és szereplők és nézők testileg-lelkileg egyaránt kimerül­­­tek. Csak később tértek át az egész esem­énysorozatnak egy nap alatt,, egyhuzamban való lejátszására. En­nél is font­osabb ok volt azonban, hogy csak a kiváltságosak: a gaz­dagok, a ráérők, az időnagytulaj­ i dánosok utazhattak el e passiójá­j­­ékok szinterére és lehettek részt­­­vevői, csodálói a nagy látványos-­ Ságoknak. Természetszerűen adó­­­dott tehát annak szüksége és gon­dolata, hogy a passiót színpadra is alkalmazni kell, mert ilyen módon a világon mindenütt előadható és megtekinthető. Így került hét év­­­vel ezelőtt filmbe is Jézus élete, kín­­szenvedése és a »Királyok királya« cím­ alatt bejárta mind az öt világ­részt. II . A színpad magától értetődően helyhez és időhöz rögzítő korláto­kat állít a bibliai események hű és pontos lejátszása elé és csak mint­egy primitív szépségében és mag­­gasztosságában, lerövidítve, letörni áilva tudja bemutatni Jézus egyénii­ségének íj és istenéletének utoljára fellobbanó fényözönét. Hét jelene­tet ad végzetesen beteljesülő életé­nek Utolsó napjaiból. Elénk vetíti a Jeruzsálembe való bevonulást, az utolsó vacsorát, az olajfák hegyén való elfogatást, a papi tanács íté­letét, Pilatus könyörtelen pálcatöré­sét, a Kálvária útját és végül a ke­resztfán haldokló istenember örök szeretetpéldáját. Megrázó, fenséges színjáték ez, amely Végül égi mé­reteivel túlnő a földön, színpadon, felhőkárpitokon és Isten felé röpíti a megváltott, bűnbánatban megtisz­tult emberi lelket. Ilyenkor érzi az ember, — egy szempillantás alatt rádöbben, — hogy minden dráma, minden tragédia lényegében a sze­retetnek, a jóságnak, a tisztaságnak hiábavalósága, elbukása, keresztre­­feszítése i­s valójában ott kezdődött, ott zajlott le először a Golgotán, Jézus engesztelő áldozatában. A passiójáték — bár vannak de­­rűisebb jelenetei is — nemi szóra­koztatni, nemi gyönyörködtetni akar, hanem öntudatos, vallásos életre in­teni, tanítani. Ezért mutatják be ki­zárólag húsvét táján, ezért nemi att­rakció, hanem hódolat, igehirdetés, istenimádat. És ezért való csupán vallásos lelkületű töm­egeknek. "Férfi és nő, fiatal és öreg, tanulatlan és művelt ember egyaránt okulhat be­lőle, mert nemcsak a szívnak szól, hanem az értelemnek is. Eseménye a legkomolyabb, igaz, megtörtént valóság, főszereplője, szenvedő fő­hőse Jézus, az isteni Megváltó, aki k a testüket, de teljes szívüket és lel­­küket. És ennek az érzésnek és kész­ségnek jelképe a zászló, mely össze­gyűjti, összetartja őket, állandó táp­lálója hazafias érzéseiknek és egy közös palástjuk nekik, akiknek nincs formaruhájuk, de akikre m­égis fi­­gyelnünk kell, mert ők ,s azok közül valók, akik hitet akarnak te­n­ni haza­■JfiJas érzékük mellett, akiktől lehet példát venni, mert a példaadásra hi­vatottak is, akik szegényes és külön­féle ruháikban mégis ugyanazokn ők a hadirokkantak. Áldoznunk mindnyájan erre a zászlóra, az a zászlószög, amit meg­veszünk, a haza oltárának egyik szö­ge lesz. .­­ . . 3 Gazdák figyelmébe! Árjegyzék kivonat: Pengő 1 kg. kátrány —’26 1 n carbolineum —36 1 , halzsír — 82 1 , gépolaj, vékony ~'52 1 w gép olaj, vastag —88 1 „ motorolaj 128 1 » traktorolaj 1*16 1 „ henger olaj —88 1 » gép zsír, nehezékmentes —‘68 1 „ kocsikenőcs, sárga , . vagy kék úszó —'44 1 „ bőr zsír 1 kg.-os­­ dobozokban * dil 1 kanna cca fél kg. „Izsák“ szerszámolaj 108 1 kanna cca 1 kg. „Izsák“ szerszámolaj 1*86 Pengő 1 kg. takarmány mész, porított ‘08 1 „ takarmánymész, darabos —’Hl 1 „ rézgálic (kékkő) —’58 (100 kg. vásárló sán&l engedmény 1 „ kénpor —’42 1 „ raffia 1*28 1 „ káliszappan permetezéshez ’46 1 „ kreolin —78 1 „ formaldeh­id 144 1 „ vaslakk —98 1 tekercs, 10 m. fedél­lemez, 200 as 4‘50 1 liter petroleum —’32 Az összes növényvédelmi szerek kaphatók! IZSÁK JÓZSEF RT. VEGYÉSZETI GYÁR Magyarország legnagyobb festékkereskedelmi vállalata Központja: BUDAPEST, V., Pozsonyi ut 13. 32. sz. fiók Kaposvár, Kossuth-­tér 5. — Tel. 628.

Next