Somogyvármegye, 1908. július-szeptember (4. évfolyam, 148/916-223/991. szám)

1908-07-01 / 148. (916.) szám

Kaposvár, 1908. IV. évfolyam. 148.­­916.) szám. Szerda, julius 1. S­OROGYAMVE POLITIKAI NAPILAP. Szerkesztőség és kiadóhivatal: Kontrássy­ utca 4. sz.. Boh­éri udvar Interurbán-telefon : 128. szám. HIRDETÉSEK kizárólagos felvétele milliméter-árszabás szerint (Somogy­­vármegye területén kívül) LEOPOLD GYULA Vidéki Lapok Központi Hirdetés Osztályában Budapest, VII., Erzsébet­ körut 41. szám. Felelős szerkesztő: SALGÓ SÁNDOR. Előfizetési árak: Egész évre 16 K, fél évre 8 K, negyed­­évre 4 K. — Egyes szám ára 4 fillér. — Minden előfizető ingyen kapja a­­Somogyvármegye Almanach­-ját. A drága hús, Kaposvár, június 30. Az új szesztörvényjavaslat kép­viselőházi tárgyalásán elmondott dol­gok sajátságosképpen a­­ húsügyre terelik a figyelmet. A pálinkának ugyan nem sok köze van a húshoz, de an­nál több köze van a közönségnek, amely a húsdrágaság miatt apránként odaszorul, hogy beálljon növényevő vegetáriánusnak. Nyáron ez még megjárja, amikor tele a piac gyümölccsel s egészséges is. De már más időkben az évszáza­dokon át húsevéshez szokott társada­lom ugyancsak nehezen bírja el azo­kat a húsárakat, amikkel ma szeren­cséltetik. Mint Wekerle mondi? ??. ország­­gyűlésen, az ipari szeszgyárai ísés-­ben gazdasági termékeket is produ­káltak, mert rendszerint az ipari szesz­gyárak üzeme vágójószág hizlalásával volt egybekötve. Hizlaltak marhát és sertést, szóval nemcsak spirituszt gyár­tottak, de szállítottak a fogyasztó kö­zönség asztalára húst is. A szeszipar újabban arra a ta­pasztalatra jutott, hogy neki haszno­sabb, ha a gyártásnál mllékterményül nyert moslékot eladja a vámkülföldre vagy akár Ausztriába is, mintha itthon használja állathizlalásra. Ez neki elő­nyös üzleti szempontból, de a közön­ségnek ebből semmi előnye sem szár­mazik. A mezőgazdasági szeszgyár azon­ban a hizlalási üzemet föntartotta hosszabb ideig s a közélelmezésre vonatkozó ezen érdeme el nem vi­tatható. De együttvéve sem érhetnek el­ sokat, mert nálunk még mindig szembe állítják egymással a gazdasági, ipari és kereskedelmi érdekeket, pedig ezek nyilvánvalóan egymásra vannak utalva. Az őstermelés nem sokat ér, ha a nyerstermékei az ipar­os­zél nem del­érnek, ha nem áll be , szájuk társul a közvetítő kereskedelem. Aminthogy a kereskedelem sem ér semmit, ha nincsen neki mit közvetítenie. Agrár-fölfogásokat és merkan­tilista életnézeteket ki kellene küszö­bölni ebből az országból. Mindenki értékes ember, aki dolgozik s a dol­gát helyes észszel csinálja. És csak csak közös egyetértéssel lehet ered­ményre vergődni, együttműködni a tudás és a szorgalom fegyvereivel. Az amerikai embernek van egy mondása. Azt mondja: — Az amerikai elme a tenyész­tett állatnak minden legkisebb porci­­káját tudja értékesíteni, csak még a bőgéséből nem tud pénzt csinálni. Az amerikai szövetkezet, hogy úgy méfiánk, mezőgazdasági gyár­ipar, mínt az, állati melléktermékből hasznot húz! Ebből csinálja a pepszint, a "■pankresztint, a pajzsmirigy eksztrak­­tumot. A juhok mellékveséiből olyan gyógyszer készül, amelynek kilója huszonötezer koronát ér. A szarvak­ból csinálnak gombot és fésűt, a szőrből kefét, vánkostölteléket, a kő­­tömből, csontból, tirokból olajat, eny­vet, zselatint, a zsiradékból glicerint, meg szappant. A vérből húslisztet meg trágyát, a sörtéból szőrkötelet, szóval mindent értékesítenek. Van-e Magyarországon város, amelynek a vágóhídjával hasonló mun­kák összeköttetésben állanak? Nincs­ legjobb drámai művésznőinknek. Az ő »Hedda Gabler«-ja bámulatba ejt s illúziót ébreszt a jelenlegi léha korunk legszkepti­kusabb emberének lelkében is. Csodás precizitással tudja kihozni a hippermodern, hisztérikus asszony lelkében dúló érzelmi, lelki variációkat. Elveti a saját énjét s bele­forrva alakjába, amit kreál, annyira magával ragadja a nézőt, hogy az vele szenved, sír, vagy ha kell nevet és örül. Igazán rózsás jövő vár erre a fiatal művésznőre, kinek kiváló talentuma, lankadatlan szorgalma már a színészeti iskolában föltűnt, ahol vele egy időben tanultam én is. Az akkor még fejletlen, jelentéktelen külsejű kolléganőnk teljesen visszavonultan élt, minden idejét a tanulmányoknak szentelve, amikben egyet­len örömét lelte. Őt nem, mint legnagyobb­­számú kolléganőinket, a hiúság, a föltűnni vágyódás, hanem az igazi művészet iránti rajongás, a benne rejlett talentumnak az öntudata, az ő intelligens művészlelke kész­tette e pályára, amelyen még igen sok babért fognak koszorúba fonni a számára. JL..­L. ___L.'A....!........_ 11. f.1 11 1 . .. !_■ ........... Az egyén a modern drámában. (Forgács Rózsiról.) — A .Somogyvármegye* eredeti tárcája. — Irta: Lajtai Károly. Az uj korszakot alkotó modern dráma­­irodalom föltartóztathatlan léptekkel halad a legüdvösebb cél felé, maradandó utat törve magának s a modern színjátszásnak. Ezekben a D’Annunzio, Hebbel, Heyer­­manns, Ibsen darabjaiban talált a modern szinész alkalmas terrénumot, hogy szinészi lelkét — mely évszázadokon át az írás betűjéhez volt láncolva — fölszabadítsa, kilépjen önmagából, átömöljön lelkével egy más formába vagy hüvelybe, átérezze, ső­t végigélje egy más lélek gyönyörét vagy fájdalmát és főleg megértse a tendencia miliő­jében szálló hangulatot s annak meg­felelően helyeződjék be a tárgyba, élje át az objektumokat, elevenítse meg az emlé­keket lélekkel, hogy revelálhassa a néző előtt az író alakjának teljes lelkivilágát. Ez a színjátszás csudája s ezért függ össze miszteriózusan és elszakíthatlanul minden más művészettel. Az egyén érvényesülése egészen más­­ formában történik a modern drámákban,­­ mint a régiekben. Azon darabokban éppen­séggel nem emberi, hanem csak a gyere­kes, naiv fantáziában képelhető isteni töké­letességű tulajdonokkal fölruházott hőst állítottak ki s minden, ám­ szép, jó, magasz­tos és hatásos beszéd s cselekvés volt a darabban megírva, azt­­ adta le s a többi szereplő csak ha ritka ivétellel nem asz­­szisztált a helyzetet igy könnyen dominál­ható hősnek. A modern darabb­an kivétel nélkül, érdekes, mélyen katakttizált alakok vannak beállítva s a modern m­ező az összjáték s a hangulatkihozásbal kulmináltatja a ha­tást s a forszírozatlan sor elérését. E darabok rende­sében nagy mester Hevesi Sándor dr. Az fáradhatlan, ambi­ciózus tevékenysége a 51 szervezett Thália társaság ifjú gárdájáváért utat a »Norat, »Reménye, »Vadkacs stb. szenzációs iránydrámáknak. A tanság élén a kiváló tehetségű Forgács Rói állt, akit ez elő­adásokon ért sikerei edlték annyira, hogy ma az ilyen zsánerű rabokban egyike a

Next