Evangélikus egyházkerület főtanodája, Sopron, 1858

via. Feladott írálytárgyak. I. Magyar irál­ytá­rg­ya­k. A V dik osztályban. A szünidő leírása. A szülő­föld leírása. Hunyady J. és Mátyás jellemzése. Min­den órádnak le szakaszd virágát. Az ifjúkor a tanulás kora. A könyv nyomtatás feltalálásának következményei. Ragaszkodjál szeretettel s hűséggel hazádhoz. Az ifykor örömei. Szeresd ellenségedet is- A jó egész­ség legdrágább kincs. Élet és folyam. A felkelő nap s Kristus vallása. A VI-dik osztályban: Cordus hős halála. Arany János „A dajka sírján“ czimü költeménye kötetlen beszédben Párhuzam Horatius Codes és Mucius Scaevola között. Mi okvetlenül szükséges szellemünk tökéletesbi­­tésére? Petőfy Sándor „Az alföld“ czimü költeményének elemezése. A farkas és bárány (Phaedrusból.) Hunyady János (óda.) Dobó István, (Ballada.) Italia földrajza. Petőfy Sándor „István öcsémhez“ czimü költeményének elemezése. Caius Marius jellemzése. A VII-dik osztályban: A két Gracchus, életrajz. Nagy Justinian kormánya, jellemrajz. Boldogságunkat nem a sors adja, hanem saját erényünk, értekezés. Petőfy Sándor „Falu végén kurta kocsma“ czimü költemény elemezése. Mit tanulhatunk a nemzeti irodalomból? Egy novella meséjének kivonata s a főszemély jellemzése. A szellemi ember nem csak a pillanatnak él, hanem a múltnak és jövőnek sőt az örökkévalóságnak is, — érteke­zés. — Egy pár történeti tény általi kimutatása annak, hogy mikép hatott be s folyt be az egyházi hatalom a középkorban a világi ügyekre. Berzsenyi Dániel „Fohászkodom“ czimü költeményének elemezése. A tatárok magyar­­honban. A Vlll­dik osztályban. A tanuláshoz három adomány szükséges: képesség, kedv, alkalom. A költő hazája, prózai átalakítás Arany J. után. Az orleansi szűz csudás működésének természetes megfejtése. Minden életkor szép. A harmincz éves háború fontossága a protestantismusra nézve. Petőfi Sándor „Kard és láncz“ czi­mü költeményének szépészeti elemezése. Kimutatása a fenségesnek a magyar, német latin s. a. t. irodalomból. A szellem kifejezése a test által. XIV Lajos hatalma Francziaországban és a külföldön. — Berzsenyi D. „A föl­kelt nemességhez“ czimü költeményének szépészeti elemezése. — A felgymnasiumi ifjak ezen kivül a gyakorlati órákban, melyek hetenkint kétszer tartattak, számos munkát készítettek, azokat birálgatták s a szavalásban is gyakorolták magokat az illető tanár vezetése mellett (L. a III-dik és XIII sz.) II. Német irálytárgyak: Az V-dik osztályban: Brief an einen Freund (Beschreibung Oedenburgs.) Die Kraniche des Ibicus (Nach­erzählung). Der Graf v. Habsburg (Nacherzählung.) Was heisst lernen? Croesus. Warum lernen wir Latein? So­crates. Wozu sind die Schulferien. Der trojanische Krieg. Was bleibt? Wiege und Sarg (Parallele.) Gedanken am Geburtstage. Brief an die Eltern am Schlüsse des Schuljahrs. A VI-dik osztályban: Nach Regen folgt Sonnenschein. Über den Fleiss. Über den Patriotismus. Welche Wege stehn dem Menschen zur Erkenntniss Gottes offen? Die Natur führt uns zu Gott. Klopstocks Fahrt auf dem 33 Jegyz. Az a) és b) alatt lévő öszveggel intézkedik a dunántúli ág. h. ev. kerület; a c) pont alattit kezeli a helb. ev. Convent. — (L. az 1838-dik évi Junius 9-dik s több napjain Veszprémben tartatott köz­gyűlés jegyzőkönyvének 65-dik pontját). — Különös hálával kiemelendő a főtiszt. dunántúli Egyházkerület s egyes gyülekezetei, a cs. k. osk. hatóságok, a helybeli ns Convent és a soproni ev egyház számos tagjainak a tanodai ügyekre vonatkozó lelkes előzékenysége s buzgó áldozatkészsége. Vegyék a t. ez. Jóltevők legélén­kebb hálánkat. —

Next