Soproni Szemle, 1980 (34. évfolyam, 1-4. szám)

1980 / 2. szám - KISEBB KÖZLEMÉNYEK - Horváth István - Terray Barnabás: A Metternich-rendszer támadása az irodalmi diáktársaságok ellen a soproni Magyar Társaságban előadott művek nyomán

Horváth István—Terray Barnabás: A Metternich-rendszer támadása az irodalmi diáktársaságok ellen a soproni Magyar Társaságban előadott művek nyomán­­. Irodalmi diáktársaságaink keletkezését, első évtizedeinek munkáját Bodolay Géza kimerítően megírta iskolai könyvtárak addig még fel nem dolgozott vagy csak részletekben ismertetett kéziratainak, levéltári dokumentumainak alapján.­ A kuta­tókat és az érdeklődőket gyakran vonzza az irodalmi diáktársaságok életrajza, búvár­kodás közben újabb és újabb adatokat találnak, összefüggéseket látnak meg a több mint másfél évszázaddal ezelőtt országosan szélesedő, nemes szándékú körök törté­netében. Működésükben felfedezik azt a korlátozást, melyet a Metternich-rendszer juttatott érvényre e társaságokkal szemben a haladó, nemzeti és demokratikus voná­sok miatt, melyek a jószándékú nyelvművelő- és önképző olvasási kultúra, valamint az írástudás talajából nőttek ki. A fennálló rendszer megnyirbálta működési körüket, korlátozta, némely esetben be is tiltotta munkásságukat.­ Ebben nemcsak a magyar­­országi események vezették a kancellárt, már előzőleg figyelemmel volt a német egyetemek fiatalságának politikai hangulatára is.3 Bodolay Géza említette az 1836. évi fellépésének okát, s ismerjük azokat az írásműveket, melyek az üldözést meg­indították.4 Kutatásunk során újabb adatokat találtunk a diáktársaságok elleni fellépésre. Ezek szerint nemcsak 1836-ban, hanem már előbb is felfigyeltek munkájukra, és 1828-ban hivatalos intézkedéseket tettek a soproni Magyar Társaság 1827. évi májusi és júniusi „örömünnepén” előadott művek ürügyén. 2. Pedagógiatörténetileg azért érdekes ez a fellépés, mert kimondottan elvi kérdé­sekre vonatkozott. A kifogásolt művekben nem lehetett közvetlen politikai célzáso­kat találni (vagy ezeknek aktualitása ma már érthetetlen), de a művek hangulata, a kifejezett érzelmek nem egyeztek a helytartótanács elképzelésével, másként sze­rette volna látni a protestáns egyházi iskolákba járó fiatalság „lelkivilágát”, s ezért tett ellene intézkedést. Iskolatörténetileg lényeges tény, hogy a kormányzat 1828-ban arra is erősnek érezte magát, hogy a protestáns iskolák ügyeibe nevelési tekintetben is beleszóljon. A jezsuita iskolák természetesnek tartották, hogy növendékeik minden gondolatát, cselekvését, éjjel-nappal ellenőrizzék. Ezt Fináczy Ernő igen szemléletesen írja le a Mária Terézia korabeli helyzetet elemezve.5­6 Az evangélikus, református és unitárius iskolák évszázadokon keresztül visszautasítottak minden állami beavatkozást. A ma­gasabb iskolák betiltásától félve lehetőség szerint még a tanított anyagra vonatkozó adatokat is eltitkolták az állami, ezidőben természetesen katolikus hatóságok előtt. Besúgók és túlbuzgó hivatalnokok kapták rajta a protestánsok fiatalságát, hogy ma­gasabb tanulmányokat folytatnak (!), s tanáraikat, hogy a felsőbb rendelkezések ellenére a tanulni vágyó fiatalokat tanítani merészelték (!) ezekre a tudományokra.­ Így érthető, hogy az első Ratio Educationis rendelkezéseit beavatkozásnak minősítve, elvi alapon visszautasították.7 Igen nagy tapintatra volt szüksége Schedius Lajosnak,­ hogy egyeztesse a második Ratio és a reformátusok tanterve, illetve az evangélikusok 4 Terray Barnabás: ITK 1966, 418—423. 5 Fináczy Ernő: A magyar közoktatásügy története Mária Terézia korában I-II. Bp., 1899—1902. 6 Fináczy i. m. 31—36. 7 Evangélikus Országos Levéltár: GEA. I. c. 20. Itt is köszönjük Sólyom Jenő profesz­­szornak, a levéltár tudományos munkatársának kutatásainkban nyújtott segítséget. 8 Szelényi Ödön: A magyar ev. iskolák története a reformációtól napjainkig. Pozsony, 1917. 120—122. 1 Bodolay Géza: Irodalmi diáktársaságok 1785— 1848. Bp., 1963. 2 Bodolay i. m. 178—180. 3 Ballagi Géza: A nemzeti államalkotás kora. Vö. Szilágyi Sándor: A magyar nemzet tör­ténete IX. Bp., 1897, 19.

Next