Sportélet, 1968 (4. évfolyam, 1-12. szám)
1968-07-01 / 7. szám
A paksi példa Húsz éve megszakítás nélkül tanítja a testnevelést és irányítja a sportot a paksi gimnáziumban Szentesi Alajos testnevelő tanár. Boldog ünnep számára, mert a két évtized teremtő munkája szépen gyümölcsözött. A járási székhely új, szép épületében ma már igen jól felszerelt korszerű tornaterem és üdezöld, létesítményekben gazdag sportudvar áll a vidéki kisgimnázium ifjúsága rendelkezésére. A tornaterem melletti tanári szobában, ahogy szellemesen megjegyzi, a „testnevelési tanszéken” fogjuk vallatóra a jubileumát ünneplő testnevelő tanárt. — Nincs itt semmi különös — mondja a halkszavú Szentesi Alajos, aki ma is változatlanul fiatalosan, mosolyogva végzi munkáját. Beszélgetés közben kiderül, hogy a „semmi különös” mögött mintaszerű iskolai testnevelés és sport húzódik meg. Az utóbbi időben sok szó esik az iskolai testnevelésről és sportról, mégpedig annak negatív oldaláról is. Ezek után a negatívumok után kutatunk a paksi gimnáziumban, de örömmel látjuk, itt sok a jó példa. Helyes szemlélet A testnevelés és a sport az iskola életében jelentős tényező. Nemcsak a testnevelő, hanem az egész tanári kar tudja, hogy az hozzájárul a szellemileg komoly terhelést jelentő munka harmonikus kiegyensúlyozásához. Tudatosítják a tanulókban, hogy a testnevelés és a sport biztosítja egészségük megóvását, sokoldalú fejlődésüket. Ez felel meg a mai idők követelményeinek. Nemcsak a testnevelő tanár, hanem az egész tantestület támogatja az ifjúság sportját. Igen eredményesen dolgozik a természetjáró szakosztály. Vajnai János, az orosz nyelv tanára vezetésével egyik túrát a másik után rendezik, s a túrákon a tanári kar döntő többsége részt vesz. Megismerik az állandóan változó és fejlődő hazai táj szépségeit (közben a tanárok és tanulók is közelebbről egymást). De nemcsak idehaza, hanem már külföldön is túráztak. E munkát értékelték a felettes szervek, így könnyű földrajzot tanítani!... Segíti a tanulást a „Jó tanuló — jó sportoló” mozgalom is, amelyet a KISZ-szervezet hathatós támogatásával hosszú évek óta értékelnek. A tanári kar, látva a sport áldásos hatását, szívesen támogatja, ahol csak lehet, és ahogy csak tudja, a diákok testedzését, sportját. Most készített Mittler József, a politechnika tanára a kosarasoknak egy mágneses oktató táblát. Virágzó tömegsport Ennek az iskolának van mit a kirakatba tenni! A kitűnő személyi és tárgyi feltételek mellett ragyogó a tömegsportja is. Két évtizede népes mezőnyök indulnak a házi bajnokságokon : atlétikában, tornában, asztaliteniszben, sakkban, labdarúgásban, kosárlabdában, természetjárásban. Alkalomadtán más sportágakban is versengenek az iskola bajnoki címéért. Volt erre példa akkor, amikor sokan érdeklődtek a súlyemelés iránt. Ezeken a tömegversenyeken a tanulók 70%-a vesz részt rendszeresen. Minek köszönhető ez az átlagon felüli részvétel? A sportkör elnöksége igyekszik minél vonzóbbá tenni a háziversenyeket. Húsz éve küzdenek „Az iskola legjobb kitüntető címért sportolója” és évről évre kiírják „A legjobb sportosztály” versenyt. Az egyéni verseny értékelése a házi bajnokságokban elért helyezések után történik. Természetesen az a döntő, hogy valaki minél több sportágban szerepeljen eredményesen. A házi bajnokságok alapján arany, ezüst és bronz fokozatot nyerhetnek a tanulók, külön a lányok, külön a fiúk. A tornateremhez vezető folyosó tablóin találjuk húsz évre visszamenően az arany, ezüst és bronz fokozatot elért tanulók fényképeit. E nagyszerű hagyomány komoly vonzó erő, dicsőség ide jutni! Segíti a tömeges részvételt a legjobb sportosztály címéért folyó verseny is. A csapatversenyekben a házi bajnoki helyezések alapján kapják a pontokat az osztályok, de a pontszámot gyarapítják az osztályközösség tagjai által elért helyezések is az egyéni bajnokságokon. Ezenkívül az osztályok bizonyos pontszámot kapnak akkor is, ha részt vesznek a járási és megyei versenyeken. Minőségi munka A fejlett tömegsportból következik, hogy mindig voltak és vannak az átlagosnál jobb képességű sportolók is a paksi gimnáziumban. Éppen ezért nem feledkeznek meg a minőségi utánpótlás neveléséről sem. A háziversenyeken legjobban szerepelt tanulók részt vesznek a járási és megyei versenyeken, ahol nemcsak a részvétel, hanem a jó szereplés is fontos. Hírt, dicsőséget szerezni iskolánknak! — jelszóval komoly erőfeszítéseket tesznek a házi bajnokság helyezettjei, hogy méltóképpen képviseljék az iskola színeit. Atlétáink száznál is több megyei bajnoksággal dicsekedhetnek, ennyi megyei bajnoki cím került a paksi gimnáziumba az elmúlt években. Nagyon szép eredmény az is, hogy a gimnázium kosárlabda-csapata hatszor nyert megyei bajnokságot, fi jubiláló tanár A vidéki kis gimnázium sportját mutattuk be, azaz a kis gimnázium nagy munkáját. Ragyogó feltételek, jó iskolavezetés, sportot támogató tanári kar, virágzó tömegsport, szép eredmények... E szép eredmények mögött szinte észrevétlenül ott áll, szerényen a húszéves pedagógusi jubileumát ünneplő Szentesi Alajos testnevelő tanár. Két évtized munkás hétköznapjai után boldog ünnep ez számára. Régi tanítványai közül hatan testnevelő tanárok, s az a legnagyobb öröme, hogy a jó sportolók jó tanulók is, s az iskolában minden feltétel adva van a jó munkához. — Itt, ebben az iskolában kezdtem húsz éve, ebben szeretném munkám továbbfolytatni — mondja igen csendesen a kitűnő testnevelő tanár. Elégedett ember, s ez meg is látszik munkáján. Novák István 68.750 Egyetemi Nyomda, Budapest KÖZÖLJÜK KEDVES OLVASÓINKKAL, hogy Iskolai Sport című mellékletünk legközelebbi száma 1968. szeptemberében jelenik meg. Ebben a számban, valamint az utána következő októberi számban közöljük az 1968. évi Országos Középiskolai Sportbajnokságok kosárlabda- és atlétikai versenyeinek részletes eredményeit.