Sportélet, 1968 (4. évfolyam, 1-12. szám)

1968-07-01 / 7. szám

A paksi példa Húsz éve megszakítás nélkül tanítja a testnevelést és irányítja a sportot a paksi gimnáziumban Szen­tesi Alajos testnevelő tanár. Boldog ünnep számára, mert a két évtized teremtő munkája szépen gyümöl­csözött. A járási székhely új, szép épületében ma már igen jól felszerelt korszerű tornaterem és üdezöld, lé­tesítményekben gazdag sportudvar áll a vidéki kis­­gimnázium ifjúsága rendel­kezésére. A tornaterem melletti tanári szobában, ahogy szellemesen meg­jegyzi, a „testnevelési tan­széken” fogjuk vallatóra a jubileumát ünneplő test­nevelő tanárt. — Nincs itt semmi külö­nös — mondja a halkszavú Szentesi Alajos, aki ma is változatlanul fiatalosan, mosolyogva végzi munká­ját. Beszélgetés közben kide­rül, hogy a „semmi külö­nös” mögött mintaszerű is­kolai testnevelés és sport húzódik meg. Az utóbbi időben sok szó esik az is­kolai testnevelésről és sportról, mégpedig annak negatív oldaláról is. Ezek után a negatívumok után kutatunk a paksi gimná­ziumban, de örömmel lát­juk,­ itt sok a jó példa. Helyes szemlélet A testnevelés és a sport az iskola életében jelentős tényező. Nemcsak a test­nevelő, hanem az egész ta­nári kar tudja, hogy az hoz­zájárul a szellemileg ko­moly terhelést jelentő mun­ka harmonikus kiegyensú­lyozásához. Tudatosítják a tanulókban, hogy a testne­velés és a sport biztosítja egészségük megóvását, sok­oldalú fejlődésüket. Ez felel meg a mai idők követelmé­nyeinek. Nemcsak a testnevelő ta­nár, hanem az egész tantes­tület támogatja az ifjúság sportját. Igen eredménye­sen dolgozik a természet­­járó szakosztály. Vajnai Já­nos, az orosz nyelv tanára vezetésével egyik túrát a másik után rendezik, s a túrákon a tanári kar döntő többsége részt vesz. Megis­merik az állandóan változó és fejlődő hazai táj szép­ségeit (közben a tanárok és tanulók is közelebbről egy­mást). De nemcsak idehaza, hanem már külföldön is tú­ráztak. E munkát értékelték a fe­lettes szervek, így könnyű földrajzot tanítani!... Segí­ti a tanulást a „Jó tanuló — jó sportoló” mozgalom is, amelyet a KISZ-szervezet hathatós támogatásával hosszú évek óta értékelnek. A tanári kar, látva a sport áldásos hatását, szíve­sen támogatja, ahol csak le­het, és ahogy csak tudja, a diákok testedzését, sport­ját. Most készített Mittler József, a politechnika ta­nára a kosarasoknak egy mágneses oktató táblát. Virágzó tömegsport Ennek az iskolának van mit a kirakatba tenni! A kitűnő személyi és tárgyi feltételek mellett ragyogó a tömegsportja is. Két évtizede népes mező­nyök indulnak a házi baj­nokságokon : atlétikában, tornában, asztaliteniszben, sakkban, labdarúgásban, kosárlabdában, természet­­járásban. Alkalomadtán más sportágakban is ver­sengenek az iskola bajnoki címéért. Volt erre példa ak­kor, amikor sokan érdek­lődtek a súlyemelés iránt. Ezeken a tömegversenyeken a tanulók 70%-a vesz részt rendszeresen. Minek kö­szönhető ez az átlagon fe­lüli részvétel? A sportkör elnöksége igyekszik minél vonzóbbá tenni a háziversenyeket. Húsz éve küzdenek „Az is­kola legjobb kitüntető címért sportolója” és évről évre kiírják „A legjobb sportosztály” versenyt. Az egyéni verseny értékelése a házi bajnokságokban elért helyezések után történik. Természetesen az a döntő, hogy valaki minél több sportágban szerepeljen eredményesen. A házi baj­nokságok alapján arany, ezüst és bronz fokozatot nyerhetnek a tanulók, kü­lön a lányok, külön a fiúk. A tornateremhez vezető folyosó tablóin találjuk húsz évre vissz­amenően az arany, ezüst és bronz fokozatot elért tanulók fényképeit. E nagyszerű ha­gyomány komoly vonzó erő, dicsőség ide jutni! Segíti a tömeges részvé­telt a legjobb sportosztály címéért folyó verseny is. A csapatversenyekben a házi bajnoki helyezések alapján kapják a pontokat az osz­tályok, de a pontszámot gyarapítják az osztályközös­ség tagjai által elért helye­zések is az egyéni bajnok­ságokon. Ezenkívül az osz­tályok bizonyos pontszámot kapnak akkor is, ha részt vesznek a járási és megyei versenyeken. Minőségi munka A fejlett tömegsportból következik, hogy mindig voltak és vannak az átla­gosnál jobb képességű spor­tolók is a paksi gimná­ziumban. Éppen ezért nem feledkeznek meg a minőségi utánpótlás neveléséről sem. A háziversenyeken leg­jobban szerepelt tanulók részt vesznek a járási és megyei versenyeken, ahol nemcsak a részvétel, ha­nem a jó szereplés is fon­tos. Hírt, dicsőséget szerezni iskolánknak! — jelszóval komoly erőfeszítéseket tesz­nek a házi bajnokság helye­zettjei, hogy méltóképpen képviseljék az iskola színeit. Atlétáink száznál is több megyei bajnoksággal dicse­kedhetnek, ennyi megyei bajnoki cím került a paksi gimnáziumba az elmúlt években. Nagyon szép ered­mény az is, hogy a gimná­zium kosárlabda-csapata hatszor nyert megyei baj­nokságot, fi jubiláló tanár A vidéki kis gimnázium sportját mutattuk be, azaz a kis gimnázium­­ nagy munkáját. Ragyogó feltéte­lek, jó iskolavezetés, sportot támogató tanári kar, vi­rágzó tömegsport, szép eredmények... E szép eredmények mö­gött szinte észrevétlenül ott áll, szerényen a húszéves pedagógusi jubileumát ün­neplő Szentesi Alajos test­nevelő tanár. Két évtized munkás hétköznapjai után boldog ünnep ez számára. Régi tanítványai közül ha­tan testnevelő tanárok, s az a legnagyobb öröme, hogy a jó sportolók jó tanulók is, s az iskolában minden fel­tétel adva van a jó munká­hoz. — Itt, ebben az iskolá­ban kezdtem húsz éve, eb­ben szeretném munkám to­vábbfolytatni — mondja igen csendesen a kitűnő testnevelő tanár. Elégedett ember, s ez meg is látszik munkáján. Novák István 68.750 Egyetemi Nyomda, Budapest KÖZÖLJÜK KEDVES OLVASÓINKKAL, hogy Iskolai Sport című mellékletünk legközelebbi száma 1968. szeptemberében jelenik meg. Ebben a számban, va­lamint az utána következő októberi számban közöljük az 1968. évi Országos Kö­zépiskolai Sportbajnokságok kosárlabda- és atlétikai versenyeinek részletes eredményeit.

Next