Sporthirlap, 1925. január (16. évfolyam, 1-17. szám)

1925-01-13 / 8. szám

8. oldal. SPORT HÍRLAP 8. szám. Korcsolya, rétli, sí is az Összes téti sportcikkek, valamint szobatornaszerek pins­ pong s­.b. I0VOISY I. R -I-nél, IV. Váczi-utca 38. Európa jágh­okki bajnokságát Csehország nyerte. A Sporthirlap tudósítójának távirata. Csorbatő, január 11. Európa jághokki bajnokságának dön­­tőküzdelmeit vasárnap bonyolították is a következő eredménnyel: C­seh­orsz­ág­—Belgium 6-: 0 (4:0). Bíró: Diirichstein (Ausztria). A csehek végig nagy fölényben voltak. A gólo­kat a 6. percben Malecsek, a 10. perc­ben Irkovszky, a 11. percben ugyan­csak Irkovszky, a 12. percben Male­csek lőtték, míg a II. félidő góljait a 12., illetve a 13. percben Skrubeck és Malecsek szerezték.­­Ausztria—Svájc 2 : 2 (1: 0). Bíró : J.Seock (Belgium). A tegnap megsem­misített mérkőzés megismétlése, melyet egyenlő erők küzdelme, jellemzett. A gólokat Trück (osztrák) az 5. p.-ben, majd a II. félidő S. p.-ben Lebreite (Svájc), a 8. p.-ben Dafus­ a 9.-ben Elijus lőtték. Az Európabajnokság végeredménye a következő: 1. Csehország 4 pont 0 gólarány. 2. Ausztria 3 pont 7 :5 gólarány. 3. Svájc 1 pont 3:3­­ gólarány. 4. Belgium 1 pont 1:6 gólarány. . mii IMII I m II iiiiiiwn—TTi KERÉKPÁR A Törekvés SE tagjainak egy része a Turul KK-ba olvad be. A Törekvés Síi feloszlott kerékpárszakosztályá­nak nagy­ része úgy határozott, hogy a Turul KK-ba lép be. A megszűnt egyesület tagjainak határozata azon­ban nem kötelező erejű és így többen közöttük Lepcsik és Kaupert — más egyesületben fognak elhelyez- • feedni. - - • Lichtor József MTK-ba lép. — Sághy és Szécsényi kilépett a Világosság KK-ból. — Az átigazolási terminus néhány nap múlva, január 16-án lejár és ezalatt a rövid idő alatt még mindig folya­matban van néhány ki- és belépési akció. A * tömegek* már­ elhelyezked­tek új otthonukban, de mégis maradt szenzáció a megkésett vándorok név­sorára is, amennyiben ennek tekint­hető, hogy Lichter József kilépett az UTE-ból és az MTK-ba kéri átigazolta­tását. Lichter, a fiatal gárda egyik leg­tehetségesebb tagja, aki az elmúlt évben különösen a két hegyi­verseny­ben nyújtott elsőrangút és " a sváb­hegyi "távon új rekordot állított fel. A Világosság Z­K-t újabb veszteség érte: Sághy József és Szécsényi István bejelentették kilépésüket az egye­sületből, de még nem határoztak, hogy melyik egyesületbe fognak belépni. Érdekes helyzet keletkezett Arany Mihálynak a Jóbarát KK-ba történt belépése körül. A Sporthírlap meg­írta, hogy Arany a Turul KK-ból a Jóbarát KK-ba lép. A Jóbarát KSC közgyűlése tiszteletbeli elnökévé vá­­lasztotta Aranyt, aki most meggon­dolta magát­ és továbbra is a Turul KK ügyeit fogja intézni. Ezzel kap­csolatban Horváth Lajos és Nemsics Dezső — akik Aranyt a Jóbarát KK-ba követni szándékoztak — szintén meg­maradnak a Turul KK kötelékében. Vándordíjas csapatverseny Budapest —­Győr között. Megírtuk, hogy a Pó­rász és Spitzer cég egy vándordíjat, adományozott az MTK-nak ország­úti verseny díjazására. Két terv me­rült fel, amelyeket annak idején is­mertettünk, azonban különböző okok miatt a terveket nem lehet megvaló­sítani. Most az MTK vezetősége, az adományozók és a győri DAC Hun­gária vezetősége megállapodtak ab­ban, hogy a vándordíjas Budapest-— Győr diós csapatversenyben fogják ki­írni és a versenyben résztvevő ver­senyzők részére a győri DAC Hun­gária a verseny napjának délutánján pályaversenyt fog rendezni Győrben. AUTOMOBIL fes AVIATIKA Az utcai közlekedés szabályozása céljából Parisban igen szigorú ren­­deletek tára, vCode du piétont forog immár, közkézen, amelyből minden gyalogjáró boldogtalan halandó­ meg­tudhatja, hogy s­ miként kell újból járni megtanulnia, nehogy az­ utcai közlekedést, főképpen pedig a mind­jobban növekvő automobilfo­rgalmat megzavarja. Nálunk csak­­jóakarata intést, Pakisban azonban súlyos bün­tetést kap az, aki a kocsiúton nem derékszögben, hanem átlóban,­­megy át. Büntetésben lesz része annak is, s aki szükség nélkül tartózkodik a kocsi­­úton; avagy az­ útkeresztezéseknél a forgalmi rendőr­ engedélyező intő­jele előtt vág az útnak,­­vagy aki. A mozgó kocsiról ugrik le, vagy végül, ha a járda szélén megáll. A gyalogló azért gyalogló, hogy menjen, nem pedig álldogáljon s másokat sietős útjukban akadályozzon. Amerika egyes városaiban m­ég en­nél is szigorúbb szabályok kényszerí­tik rendes közlekedésre a járókelőket. Így például bárhol is akar valaki a másik oldalra átmenni, az egyik kar­fákat fel kell emelniük, hogy ezzel jelezzék mely irányban kívánnak xhenni. ■ Tény az, hogy nemcsak mindig az automobilisták hibásak az autósze­rencsétlenségekben. Nagy része van ebben a közönség fegyelmezetlen­sé-­ gének is, amely sokszor egészen kis gyermek módjára viselkedik­. Az ilyen szigorú rendeletek azután nevelő-, hatásúak s végül is hozzászokik a publikum ahhoz, hogy kissé óvato­sabban járjon. Igen érdekes egyébként az, hogy az Egyesült­ Államok elemi és alsófokú középiskoláiban rendsze­res előadásokat és órákat tartanak arról, hogy s miként kell a gyalogjáró­nak az utcán viselkednie. Ilyen előadások tartása nálunk is üdvösnek bizonyulna, mert ha már a mai felnőtt nemzedék nem tud a modern forgalommal megbarátkozni s hozzá alkalmazkodni, legalább a fiatal generációt kellene a jó példa hiányában gyakorlatilag nevelni. Ezt tenni épp az ifjú nemzedék iránti kötelességünk. Az európai Grand Prix terminusát valószínűleg június 26.-ra helyezik, mert, így nagyobb időközt kapnak a francia Grand Prix-ig (július 26-ig). Új világrekordot teremtett az 500 kilogramos terheléssel repülő aerop­­lánokkal 400 és 200 kilométeres tá­volságú Charley Descampe pilóta. Január 9-én délután Elampes-ban a Villesanvoyes-La Marmogue kö­zötti távolságon (oda-vissza 100 km.) történt az érdekes és­­­eredményes rekordkísérlet. Descamps a 100 km-es távot óránkénti átlagos 206 km. 420 m.-es és 200 km.-es távot pedig óránkénti átlagos 205 km. 850 m.-es sebességgel tette meg. Az eddigi rekord birtokosa a cseh Kaspar volt 202.133, illetve 189.219 km.-el. A re­kordot Monge repülőgépén érte el Descam­ps. ItóSCHElE PHEil Szilárd Béla LánAr-utca H. Telefon !?i— 28 Felelős szerkesztő: Kiss Gyula. Társszerkesztö: FSidessy János dr. Fold­ea kiadó: Sajo József itra^tfató. Nyomaton Wodianer t­ am Fiai gráf­i­kai intézet kiadójá-Halátt rt. tsönyvnyerrjdAjt.'okn9 Bcdfr g­e*1* IV^ Da’noady Gytec-otoa &, e* Nyomdaigazgató­­ i£LDQ StUk* H­iti evezős érdekességek. Már januárb­an megtartják az Oxford-Camb­ridge nyolcas* versenyre a válogató versenyt. — E. T. Barry a németeket trenírozza. — Új állandó evezőspálya készül a Szajnán. — Az Emulation Boulogne nyolcast indít a Henley-refattán.— A bécsi Kaiserwasser „elfffizett*1 tribünje helyett új épül — 70­0 kilométer kancával. — Az Oxford—Cambridge nyolcasok küzdelme ugyancsak messze van még, a viszonylagos gyenge angol tél azon­ban megengedi,­­hogy­ már most, de­cember végén annyira előrehaladjon a jelentkező nagyszámú versenyzők rostálása, válogatása,hogy a végleges csapatösszeállításnál tekintetbe jövő evezősök száma — úgy az oxfordi, mint a cambridgei csapatnál — két­­két nyolcasra csökkenjen. Az eddigi munkát nehéz, tanuló hajókban végezték, s most, a­ januári egyetemi szünetek előtt tartják meg az utolsó válogató mérkőzést. E mérkőzés győztese azonban még nem lehet biz­tos abban, hogy az áprilisi nagy ver­senyen az egyeteme színeit képvisel­heti, mert a legyőzött nyolcas legjobb emberei a győztes csapat gyenge pont­jaira kerülnek. Az egyetemi szünet befejezése után aztán a szigorúan meg­rostált csapat kezd munkába, a másik nyolcas pedig, mint tartalék, folytatja lóversenyre való készülődést. E. T. Barry (fivére az annak idején Budapesten a Duna és a Sirály Evezős Egyesületnél trénereskedő Barry-nek), aki nem kevesebbszer,­­mint hatszor­­ nyerte Anglia bajnokságát és ötször a professzionalista szkiff-világbajnok­­ságot, márciustól kezdve német evezős­­egyesület trénere lett. A Ruder Club , Halié szerződtette le egy idényét. Tíz­­ évvel ezelőtt még­­,Gott­strate Eng­­landé volt a jelszó é­s ma... Angol tréner készíti, elő a német csapatot. Tempóra mutantur. Az állandó evezős pálya nemcsak nálunk, hanem Párisban is elég gon­dot okoz a kerületi evezős szövetség­­■ nek. A Conseil Général az olimpiász­­ előtt 500.000 frankot utalt ki egy állandó versenypálya — tribün, hajó­­, ház stb. — létesítésére. Ez az új pálya az olimpiász előtt — főleg a­­ nagy távolság és a rossz közlekedési­­ viszonyok miatt­­— nem váltotta be­­ a hozzá fűzött reményeket. Az Union des Societes d’Aviron de la rayon Parisienne most hasonló nagy költ­séggel a Szajna Bois de Boulognes részén — mely autóbuszon kényel­mesen és aránylag gyorsan elérhető — építi fel újra az­­ állandó tribünt és hajóházat.* A francia evezős sportnak — helye­sebben az Emulation Boulogne négye­sének kiváló olimpiai szereplése — , mint az már lenni szokott — nagy önbizalmat adott a­­ franciáknak. Az­­ olimpiász után is együtt maradt a­­ négyes s egy állítólag hasonló jó­­ négyessel egészítette ki magát nyol­cassá. Ez a csapat fogja a francia evezős sportot képviselni az 1925. évi Henley-recattán. A régi jó béke világában a bécsi «' Kaisertrasser­» rendes képéhez na­gyon hozzánőtt az evezős verseny­­pálya végén levő hatalmas tribün, ké­nyelmes udvari, főherc­gi, városi és egyéb páholyaival, jól felszerelt öltö­zőivel s a hajók elhelyezésére szolgáló csarnokával. Az összeomlás után köz­­társaságivá vedlett bécsi »pulcher»-t 1919-ben már nem melegítette fel a varázserejü szó : »Der Kaiser». Mele­get enni azonban kell, ennélfogva más hijján széjjellopkodták a nagy tribünt ■— páholyostó! — mindenestől s azzal sütöttek. A rendszeretet elsősorban német erény, s miután restelték is a dolgot szörnyen, no meg a szanálást is kezdik már a jó sógorok kiheverni,­­ újra felépítik lehetőleg még kényel­mesebben a nagy tribünt. Elegendő pénzük Bécs városának támogatása ellenére sincsen s igy három év alatt három részletben fogják azt felépíteni. A Kanoe nálunk alig ismert vízi jármű. Annál inkább el van terjedve Amerikában a kanadai kanoe, Német­országban pedig egy másik fajtája: a Fallboot. Imponáló energiáról és sport­teljesítményről tett tanúságot a ka­nadai hadsereg egy hadnagya, C. J. Smyth, aki 1924 tavaszán egy 5 méter hosszú és 25 kg. súlyú kanadai komé­ban Sydney kanadai tengerparti város­tól SVetvyorkig­­evezett, még hozzá, egye­dül. Ez a macskaugrást — csak 2009 km.­­— 43 nap alatt tette meg. Ez azonban még nem volt elég. Itt hajóra ült, áthajókázott Londonba s egy szép napon a Themsén ereszkedett le kanoe jával. Célja ezúttal Páris volt. Dower és Calais között a csatornán azonban vihar lepte meg úgy, hogy több órai fürdés után egy tehergőzös mentette ki a vízből kanoelával együtt. A kudarc azonban nem kedvetle­nítette el s újabb kísérlete már siker­rel járt. Mindenütt nagy lelkesedéssel fogadták s a tengerpart mentén, a Somme-H, az Oise-on és a Szajnán fölevezve, december 4-én­ Parisba érkezett. Alig pihente ki az út fáradalmait, — ha nála ilyenről egyáltalában szó lehet— máris tovább kanoozott. — Célja ezúttal: a Szajnán tovább evezve, a Bourgognes-csatornán, a Saon, a francia és az olasz Riviérán, a Tiberisen föl Rómáig jutni. A táv Londontól Rómáig csekély 5000 km. Úgy látszik,­­mégis igaz az a köz-­­ mondás, hogy »Evés közben jön meg az étvágy”. IQ SZ­ÓRAKOZÁSOSI SZÍNHÁZ. Mai előadások: M. Kir. Operaház : A Ilajna kincse. Nemzeti Színház : Sül a nap. Kamara Színház : Nincs előadás. Vígszínház : A tükörfolyosó. Magyar Színház : A vörös ember. Király Színház : Marisa grófnő. Városi Színház : Krizantém. Belvárosi Színház • Az olasz asszony. Renaissance Színház: A fwaterlooi csata.­­ ■ Fővárosi Operett Színház: A nótás kapitány. Blaha Lujza Színház : Postás Katica. Apolló Színház : Patkányfogó, J. pár­baj hős, A 72-es őr­ ház, A homokzsák, A. colho­los, Medgyaszay, tréfák, magával zárnak. MOZL Corvin­ Színház. (Telefon: József 89—80. József 95—94.) Rabszolgaki­­rályí­ó. Rieder Hagard regénye után. Dráma 7 felvonásban. Főszereplők: Korda Mária, Beregi Oszkár. Rendezte Kertész Mihály. Hit­adók. (3, 7, 9.) Royal-Apolló. (Telefon: J. 118—94) Dr. Jack. Harold Lloyd rekordvíg­­játéka 5 felv. A zöld istennő. Keleti történet 10 felv. Q46, q38, ^ 10.) Mozgókép-Otthon. (Telef. 182—S2) A Vénusz temploma. Az amerikai Fox­­filmgyár remekműve. Főszereplő Mary Philbin. Amerika legkimagaslóbb bur­­leszkvígjáték versenye. (Jockey—Hen­­cida-Diplomácia). C/­4, 166, %8, % 10) Nyugat-mozi. (Teréz körút 41. Tel. 61—-72.) A flandriai fia. Dráma 7 felv. (Jackie Coogan). Amerikai leányok. Filmjáték 6 felv. (Glória Svadson). Előadások: %4,­­76, %8,%10. KAMARA KLÍZGŐSZINHÁZ Dofrány-utca 44._______Telefon r­­. 14M-27, Dr- Jack 3 figurabb Harold Lloyd vígjáték 5 felvonásban. ’ Az AScS istenné Amerikai attrakció 10 felvonásban. ] Előadások kezdete fél 5, 1/1 7, 8 és 10 órakor |

Next