Sporthirlap, 1925. május (16. évfolyam, 78-101. szám)
1925-05-23 / 95. szám
12 SPORTHIRLAP 1925 május 23., szombat Holnap lesz a Békessy emlékverseny Debrecenben. — A fővárosi vivógárda számos kitűnősége vesz részt a versenyen. — 55 nevezés. — A Békessy Béla Vivő Club örökös vándordíjjal egybekötött kardvivó emlékversenyét, amelyet minden idők legnagyobb vívójának, hősi halált halt Békessy Béla huszárkapitánynak emlékezetére alapított, holnap rendezi Debrecenben. A vándordíjat 1923-ban alapította a rendező egyesület s azóta a vidék vivósportjának egyik legnagyobb eseménye, amely mindig a legteljesebb siker jegyében zajlik le. 1923-ban Posta Sándor dr. (MAFC), 1924-ben Tóth Péter dr. (MAG) nyerte a versenyt s most is úgy a fővárosi, mint vidéki vivógárda számos első klasszisú vívója ad egymásnak találkozót Debrecenben, hogy a klasszikus vándordíj idei védelmét megszerezze. A beérkezett nevezések a következők: MAC: Rády József, vitéz Tersztyánszky Ödön, Mészáros Ervin, Tóth Péter dr., Polányi Béla dr., Kóczy Aladár, Hollósy Jenő. MAFC: Glykais Gyula, Széchy László, ifj. Horthy Miklós. BEAC: Misley Károly dr., Parragh Béla, Tihanyi László. WVC: Bogén Béla, vitéz Uhlyarik Jenő dr. MVC: Petschauer Attila, Szűcs Géza dr. BBTE: Dunay Bertalan, Szelényi Géza dr. Tisza VC: Gombos Sándor dr., Kovács Andor és György dr., Erdélyi Jenő. RÁC: Schréder Gyula dr., Pál József dr. Tiszti VC: Gfellner Antal, Kiss Sándor, Ranzenberger Viktor. Spárta AC: Sugár József, Lévay Miklós. VÁC: Gadó Sándor. Kecskemét: Vincze Andor, Barcza József, Bertalan Imre, Kiss Kálmán dr. Hódmezővásárhely: Gönczy Lajos, Szilágyi László, Bangha B. Vác: Kathlener Jenő. Szeged: Fischer Marcell dr. Győr: Meixner Ferenc. Miskolc: vitéz Zalay Károly, vitéz Akay Kálmán, Roszkay Győző, Hercz János dr. Debrecen: Beczner József, Schányi Ferenc, Balogh László dr., Kalnitzky Gusztáv, Majerszky Jenő dr., Majerszky Béla, Nadányi Imre, Simon Ferenc, Füzessy Péter. A verseny előmérkőzése vasárnap délelőtt 9 órakor kezdődik a ref. főgimnázium tornatermében. A döntő délután 5 órai kezdettel a Bikaszálloda dísztermében kerül lebonyolításra. Szabadtéri kardversenyt rendez a Vivószövetség. A vivószövetség a külföldi versenyek mintájára országos nyílt szabadtéri kardvivóversenyt szándékozik rendezni. A külföldiek általában szabadtéren rendezik versenyeiket, az idei Európa-kardbajnokság Ostendében szintén szabadtéren, sőt állítólag közönséges kavicsos talajon kerül döntésre. Mindenesetre az Európa-bajnokságban résztvevő magyar vívók számára jó tréning lenne egy szabadtéri vívóverseny. A terv szerint a verseny június közepe körül a RÁC III. ker. óbudai rakparton levő székházának területén rendezik, ahol egyenletes, döngölt talaj áll rendelkezésre. KERÉKPÁR A dunántúli körverseny nevezési zárlata. A Budai KE háromnapos dunántúli körversenyének nevezési zárlata május 28-án, csütörtökön este 8 órakor van az egyesület helyiségében (Bagyik-étterem, II. ker., Iskolautca). Pályaavatás Székesfehérvárott. A Székesfehérvári TC magas fordulókkal átépített sóstói kerékpárpályáját május 31-én, pünkösd vasárnapján, nyolc számból álló országos verseny keretében avatja fel. A versenyen ,sok budapesti versenyző is részt vesz. kerékpár, varrógép KÖTŐGÉP részletfizetésre is legolcsóbb LENGYEL MIRKUS-nál, Kertész utca 27. Az országúti kerékpáros bajnokság első versenye. A Budapest—Szolnok 133 km-es távverseny. — Vasárnap reggel 5 órakor a soroksári országút 11 km-es jelzőkövétől. A Magyar Kerékpáros Szövetség választmányának határozata értelmében idén — a 100 km-es bajnokság kivételével — az országúti bajnokságot összetett verseny alakjában bonyolítják le, ami reálisabb is, mint egy — esetleg balesetektől hemzsegő — versenynek a kimenetele. Az összetett bajnokságnak első fejezete , a Budapest—Szolnok 138 kilométeres klasszikus távverseny vasárnap kerül döntésre és arra mintegy kétszáz versenyző adta le nevezését. Kerékpársportunk hatalmas fejlődésének bizonyítéka ez a nagy szám és a múlt éviéhez viszonyítva, ötven százalékkal magasabb emelkedést mutat. A szolnoki versenyévek hosszú sora óta egyik legnépszerűbb versenye versenyzőinknek, de amíg eddig tűrhető országokban volt részük, idén a sok vihar egyes helyeken teljesen kimosta a kövezet földtöltését és tátongó lyukak éktelenkednek rajta. Előreláthatóan tehát sok viszontagság fogja versenyzőinket képességeiknek a teljes kifejtésében megakadályozni. A kezdők pontosan reggel 5 órakor indulnak el. Ebben a csoportban százhuszonöten jelezték résztvételüket, közöttük azok a kezdők, akik az idei rövidebb távú versenyeket demint 5 óra 20 perckor a szeniorok tizenkilenc főből álló csoportjára kerül a sor. Ennek a csoportnak, amely idén első ízben vesz részt a versenyben külön csoportként, illusztris tagja a múlt évben győztes Steiner Ferenc. A főversenyzők taktikai cselnek minősítik Steiner szereplését a szeniorok között, pedig mindössze arról van szó, hogy Steiner még tréningjének elejénél tart és nem kockáztatja meg kondícióját a főversenyzők között próbára tenni. Paula Ferenc (Világosság KK), Papp Gyula (FTC), Tandary István usalták. A múlt évben Rörich Ferenc 5 óra 39 perc 06 mp. alatt nyerte a versenyt, azonban Rörich idén már a haladók csoportjában vesz részt. Ebben a csoportban az a versenyző fog győzni, aki gyorsaságát észszerű erőbeosztással tudja párosítani. A tenderpárok 5 óra 10 perckor startolnak. Összesen öt pár nevezett a versenyre, közöttük a többszörösen győztes Erdős—Könczöl (KAG) pár, akik a múlt évben 5 óra 32 perc 10 mp. alatt tették meg a távot. A Turul KK három tendeme mellett a Jóbarát AA is indít tendemet, de (Budai KE) és Üveges F. (Csillag KK) a csoport nevesebb tagjai, akik között a győztest Papp Gyulában, vagy Steiner Ferencben kell keresnünk. A haladók tizenöt tagú mezőnye 5 óra 30 perckor kerül sorra. Ennek a csoportnak legerősebb tagjai Bouska József (Jóbarát KK), Börich Ferenc (Világosság KK), Schronk Pál (Nagykőrösi Műve), Kovács Dezső (Diadal KK), Jerzsábek Károly (MTK) és Nemsics Dezső (Újpesti Előre KK). A múlt évben Módra Pál 5 óra 39 perc 34 mp. alatt győzött, de idén ő is már egy fokkal magasabb csoportban küzd a versenyben. A haladók elkeseredett küzdelmében Bouska József, Rörich Ferenc, vagy Nemsics Dezső győzelme látszik valószínűnek. 5 óra 40 perckor indítják a főversenyzők csoportját, amelyben a következők neveztek: Magyar Sándor (TTC), Horváth Lajos, Reichert Károly, Kordon Gyula és Bouska Rezső (Jóbarát KK), Módra Pál (Nagykőrösi Műve), Rusovszky Mihály, Ladányi Miklós, Horváth Dezső és Buzássy István (MTK). Schmiedt Sebestyén és Schwarcz Lajos (Világosság KK), Havrenszky József (TTC), Farkas Ferenc és Csuti József (Horgony KK), Eszes Sándor (Turul KK) és Lassíts János (Főv. KE). Kordon Gyula és Bouska Rezső a legesélyesebb aspiránsai a győzelemnek, míg a helyezésekért elkeseredett küzdelmet fognak vívni a többiek. Az öt csoportnak húsz legjobb időt elért tagját sorrendben pontozzák a bajnoki listán. A csoportokat együttesen indítják és így nem volna meglepetés, ha a kezdők, vagy haladók jobb időt érnének el a taktikázásra hajlamosabb főversenyzőknél. A múlt évben Steiner Ferenc 5 óra 23 perc 43 mp. alatt, két évvel ezelőtt pedig Rusovszky Mihály 5 óra 18 perc alatt győzött. A szolnokiak nagy érdeklődéssel várják a versenyt, amelynek célja a törvényszék épület előtt lévő téren van. Standard idő a főversenyzők részére 6 és fél óra, a kezdők és tendernek részére 7 és fél óra, a haladók részére 7 óra, végül a szeniorok részére 8 óra, idén előreláthatóan ismét az Erdős —Könczöl-pár győzelmével fog végződni a verseny. AUTOMOBIL ÉS AVIATIKA A budapesti nemzetközi automobilkiállítás. Ma délután volt a Kir. Magyar Automobil Club és a Magyar Automobilkereskedők Országos Egyesülete által közösen rendezett automobilkiállítás sajtóbemutatója. A kiállításon — amely május 23-tól június 3-ig áll majd a közönség rendelkezésére . Szelnár Aladár dr., a klub rendkívül közszeretetnek örvendő vezértitkára kalauzolta a sajtó impozáns számban megjelent képviselőit, akik között nem kis számban szerepeltek azonban a sajtó nem hivatott reprezentánsai is. Szelnár Aladár dr. szakszerű magyarázatokkal fűszerezte minden testandának bemutatását s bizony nem sajnálta a fáradságot s olyan népszerű előadást produkált, hogy azt meg kellett értenie még annak is, aki sohasem látott motort. A kiállítás megszervezésének érdeme Balázs Béla Hugó kormányfőtanácsos, Bláthy Ottó Titusz dr., Frey Ede, Reiman Gyula, Rock István igazgatók és Schimanek Emil műegyetemi rektor érdeme. A kiállítás bámulatosan fejlődő ízlésre vall s meglátszik, hogy a lelkes rendezők a nagy francia és angol kiállításokon sokat tanultak s az azokon tapasztalt előkelő hangulatot , iparkodtak a mi Árumintavásárainkon uralkodó zsibvásárszerű kiállításainkkal szemben meghonosítani. Budapest kereskedővilága sokat tanulhat , s most közvetlen szemlélet alapján ítélheti meg, hogy kiállítás és kiállítás között minő ég és föld különbség lehet. Az egész kiállításon a K.M. A. C. kék-sárga színe dominál fehér alapon, ami oly derűssé, színessé teszi a kiállítást, hogy annak üde hatását csak a sok-sok klub- és nemzeti szinű zászló s az a végtelen sok virágcserjes pálma fokozhatja, amely oly színben tünteti fel ezt a kiállítást, mintha az egyes autók parkban állanának. Ennek a fejlett ízlésnek meghonosítói elsősorban is Kádár Imre igazgató, Horovitz György dr. és Varannai Aurél, akik hihetetlen odaadással, éjt nappallá téve, hetek óta fáradozzak a kiállítás sikere érdekében. Meg kell állapítanunk, hogy ez a kiállítás a legsúlyosabb gazdasági viszonyok között nyílik meg, de a fejlődő magyar automobiliparnak és kereskedelemnek impozáns dokumentuma. Ez a vállalkozás merésznek mondható, de jelentőségében ma még szinte beláthatatlan horderejű . Hivvatva van arra, hogy ha rendszeresítik, úgy az ország fontos közgazdasági tényezőjévé válik. Annál is inkább, mert ma már kezdik belátni, hogy az automobil tényleg nem luxuscikk, hanem munkaidőt megtakarító termelési eszköz. Az első automobilkiállítás közel huszonöt évvel ezelőtt volt Budapesten. Azóta meghódította a világot , s ha Amerikában minden ötödik embernek van autója, ez azt jelenti, hogy a motorikus erő feltartózhatatlanul halad útjában s nincsen messze már az az idő, amikor még a konzervatizmusra hajló magyarság is behódol ennek az energiaforrásnak. Ma már hihetetlen módon érdeklődnek nálunk is az automobilizmus iránt s éppen ez az oka, amiért a két testület ezt a kiállítást meg merte rendezni. A kiállítás európai színvonalon áll s a nagyközönségnek most alkalma lesz, hogy magának közvetlenül alkosson képet az automobilizmus mai állásáról. Ezért aki csak kicsit is érdeklődik a motoros járóművek iránt, az ne mulassza el a kiállítást megtekinteni. Hálás lesz nekünk, hogy erre néhány szóval mintegy serkentettük. Autó-, motor-, kerékpár-alkatrészek, pneumatik. Automobil és pneumatik r. 1. Budapest, Jókai-tér 5. Tel. 88-36,175-98. Duller Talbot-gépen a Linas- Montlhery-i új cementpályájú autodrom megnyitó versenyen megnyerte a Grand-Prix-t. Óránként 156.450 kilométeres sebességet ért el, amenynyiben az 500 km.-t 3 ó. 11 p. 45 mp. alatt tette meg. A többi versenyzők sorrend szerint a következők voltak: 2. Conelli (Talboton). 3. Seagrave (Talboton). 4. Eldridge (Special Eldridge-n). 5. De Joney (I. Grason). 6. Bucciali (Bucon). Magyar általános Gépgyár RT. MAGAustro-Daimler Puch-Automobilok I VI ker., Liszt Ferenc tér 9. sz. Telefon: 5972, 195-47 Schuter és Welt startja a 60 km. es párosversenyben. — A Vándorkedv KK vasárnapi mitingje. — A Csillag KK nemzetközi versenyén kitűnően szerepelt osztrák versenyzők vasárnap a Vándorkedv KK versenyén állnak starthoz. A Vándorkedv KK mitingje főképen a 60 km.-es nemzetközi párosverseny szempontjából ígérkezik érdekesnek, mert ebben a versenyben az osztrákok párosverseny-specialistáinkban kemény ellenfelekre fognak találni. A csütörtöki teljesítményekből versenyzőink két tanulságot vonhattak le. Az egyik: Welt elsőrangú tempóképességei, a másik: Schaffer minden tekintetben kifogástalan sprinter kvalitásai. A két osztrák tehát nagyszerűen egészítheti ki egymás fogyatékosságát, amit elsősorban kell versenyzőinknek szem előtt tartani, ha nem akarnak ismét kudarcot vallani. H. Kaleta a 2X25 km-es motorvezetéses versenyben szándékozik revansot venni Bániczkyn és Tóthon, és ezért pénteken délután erős tréninget tartott a Millenáris-pályán. Elzálogosított higanyt legdrágábban GROSS ANTAI. József-körút huszonhárom, félem. GOTTREICH KÁLMÁN (MTK) órásmester és ékszerész, VIII, Német-u. 47 Sportembereknek 80”, engedmény. mmmmmmmmmmmmmmtmmm, i■■ ■<■ Iratai «■ Felelős szerkesztő: Kiss Gyula. Társszerkesztő: Földessy János dr. Felelős kiadó: Sajó József igazgató. Nyomatott Wodianer F. és Fial grafikai intézet és kiadóvállalat rt. könyvnyomdájában, Budapest, IV., Dalmády Győző utca 8. ■*. Nyomdaigazgató: KILUS BÉLA*