Sporthirlap, 1925. június (16. évfolyam, 102-122. szám)

1925-06-30 / 122. szám

10 SPORT HÍRLAP 1925 június 30., kedd Győrtől­ Budapestig. Vasárnap este tíz óra felé megeredt az eső és veszélyeztette a verseny harmadik napját. Jupiter Pluvius kö­nyörtelenül öntözött egész éjszaka és bizony félórával a verseny folytatásá­nak, a startja előtt nem nagy kedvük volt a versenyzőknek az elinduláshoz. Panyigay Lajosnak, a kitűnő győri sportsmannak az igazgatása alatt álló tejüzemben elköltött bőséges reggeli után hétfőn hajnali négy órakor, zu­hogó esőben startol a főversenyzők csoportja és az előírt időközönként a másik két csoport. A Szombathelyről beérkezettek, Nemsics Dezső kivételé­vel, folytatják a versenyt. Nemsics vesebántalmaira való tekintettel az eső miatt nem merte kockáztatni az egész­ségét. A kellemetlen, hideg eső azonban nem sokáig tart. Hatalmas szél kere­kedik, amely nemcsak elzavarja a fekete felhőket, hanem rövid idő alatt felszárítja a kitűnő országutat. A nagy szél ezúttal segítségére van a verseny­zőknek, amennyiben csaknem végig az­ útvonalon hátulról fokozza a se­bességet. A döntő napnak a lefolyása vára­kozáson felüli teljesítményekkel vég­ződött. A reális következtetéseket meg­hazudtoló kondícióban a verseny utolsó napján érték el a versenyzők a legjobb sebességátlagokat. Közvetlenül Győr után már teljesen szétszórtan és összekeverten haladnak a csoport tagjai. Az élen Ladányi, Schmidt, Rusovszky, Reichert és Hor­váth Lajos a haladók élcsoportját pe­dig Bouska vezeti sebesen. Jerzsabek és Megyes többszörös gumidefektus miatt nagy térveszteséget szenved és már úgy látszik, hogy Jerzsabek kép­telen lesz veszteségét behozni, ami a­­ verseny első két napján kiérdemelt első helyébe kerülne. Schol’olyan rendellenség nem várta a három nap alatt a versenyzőket, mint Neszmélyen. Az úttestet ezernyi lúd, disznó, tehén és kecske lepte el és nyugodtan sétált a legelők felé. Szerencsére baj nem történt és sebes­ségüket a maximálisra fokozva szágul­dottak a versenyzők a pilisi hegyek irányába. Az élcsoport az első ICO km -t 3 óra 30 per kitűnő idő alatt, teszi meg, m­íg Jerzsabek helyen­ként 45—60k­m­-es átlagteljesít­ménnyel tesz kísérletet győzel­­ményének a megmentésére. A pilisi meredek hegyek előtt egé­szen Dorogig már a budapesti „facér" versenyzőgárda lepi el az utat, hogy a beérkezőket bezavarja a célig. Hor­váth defektusa miatt lemarad az élről ■ és Rusovszky, Ladányi, Horváth és Reichert szédületes sebességgel eresz­kednek le Hidegkuton és a Hűvös­­völgyön át a fogaskerekű vasútnál levő időmérő célhoz, ahonnan a I­ BT£-pályára Rusovszky Mi­­h­ály 4 óra 31 perc 05 mp-es kitűnő idővel elsőnek érkezik meg. Két perc múlva Ladányi és Reichert is befut, ám a pályán még egy lélek sincsen, mert senki sem számított arra, hogy a versenyzők egy 88­1 km-es táv után 130 km-en 29 km-es átlag­sebességet kifejteni képesek legyenek. A táv utolsó szakaszán Jerzsabek minden erejét megfeszítve veszteségé­nek egy részét behozza és sikerül az előző két napon szerzett 20 perces elő­nyéből hat percet megmenteni és így a versenyben végleges győzelmét be­biztosítani klubtársával Ladányival szemben. 11 Kerékpárvilágítás II 1 olcsó és fényerős SS 1 BOSCH RÓBERT K. F. I 1 Budapest, Vas­atca 16. fi A Győr—Budapest szakasz eredménye, a következő: 1. Rusovszky Mihály (MTK) 4 óra 31 p. 05 mp. 2. Ladányi Miklós (MTK) 4 ó. 33 p. 15 mp. 3. Reichert Károly (Jóbarát KK) 4 ó. 33 p. 20 mp. 4. Bouska József (Jó­barát KK) 4 ó. 33 p. 20 mp. 5. Hor­váth Lajos (Jóbarát KK) 4 ó. 36 p. 03 mp. 6. Boldizsár László (Turul KK) 4 ó. 38 p. 50 mp. 7. Schmidt Sebestyén (Világosság KK) 4 ó. 10 p. 35 mp. 8. Jerzsabek Károly (MTK) 4 ó. 40 p. 52 mp. 9. Kozdony Gyula (­Tóbarát KK) 4 ó. 43 p. 28 mp. 10. Gatscha Béla (Győri DAC) 4 ó. 44 p. 42 mp. 11. Prezenszky Mihály (MTK) 4 ó. 47 p. 26 mp. 12. Steiner Ferenc (Csillag KK) 4 ó. 47 p. 56 mp. A verseny végleges eredménye: 1. Jerzsabek Károly (MTK) 22 óra 10 perc, 36 mp. 2. Ladányi Miklós (MTK) 22 óra 16 perc, 31 mp. 2. Bouska József (Jóbarát KK) 22 óra 31 perc 09 mp. 4. Horváth Lajos (Jó­barát KK) 22 óra 34 perc, 05 mp. 5. Megyesi Ferenc (Postások) 22 óra 39 perc 15 mp. 6. Schmidt Sebestyén (Vil. KK) 22 ó. 54 p. 39 mp. 7. Steiner Ferenc (Csillag KK) 23 ó. 11 p. 22 mp. 8. Kozdony Gyula (Jóbarát KK) 23 ó. 29 p. 56 mp. 9. Prezenszky Mihály (MTK) 23 ó. 48 p. 24 mp. 10. Antal Nándor (MTK) 23 ó. 59 p. 27 mp. 11. Rusovszky Mihály (MTK) 24 ó. 01 p. 52 mp. 12. Nagy János (Székesi KE) 24 ó. 12 p. 47 mp. 13. Kovács Dezső (Diadal KK) 24 ó. 45 p. 18 mp. 14. Tandary István (Budai KE) 24 ó. 27 p. 27 mp. 15. Rideg József (BTC) 24 ó. 33 p. 24 mp. 16. Papp Mihály (Szegedi KMC) 24 ó. 42 p. 39 mp. 17. Baross János (BTC) 24 ó. 45 p. 18 mp. 18. Boldizsár László (Turul Kerékpár Kör) 24 ó. 07 p. 04 mp. 19. Horváth Dezső (MTK) 24 ó. 46 p. 51 mp. 20. Lombert Antal (Diadal­ KK) 24 ó. 49 p. 23 mp. 21. Horváth József (Kitartás KK) 24 ó. 50 p. 16 mp. 22. Csutorás Ferenc (Vil. KK) 24 ó. 52 p. 02 mp. 23. Gatscha Béla (Győri DAC) 25 p. 0­1 p. 52 mp. 24. Szabó István (Vil. KK) 25 ó. 07 p. 03 mp. 25. Frühwirth József (TTC) 25 p. 08 p. 13 mp. 36. Szabó Gyula (Szegedi KMK) 25 óra 10 p. 52 mp. 27. Balogh Gyula (Postások) 25 óra 11 p. 20 mp. 28. Galslcha József (DAC) 25 óra, 11 p. 28 mp. 29. Hussár Gyula (Újp, EKE) 25 óra 12 p. 10 mp. 30. Trnovetz Ferenc (VKK) 25 o. 14 p. 10 mp. 31. Kimar Gyula (TTC) 25 p. 19 p. 03 mp. 32. Mirkovics Zsigmond (Akvinkum KE) 25 ó. 30 p. 09 mp. 33. Hoffmann Jenő (Horgony KK) 25 ó. 38 p. 11 mp. 34. Lovass Károly (Vil. KK) 25 ó. 47 p. 37 mp. 35. ifj. Stróbl Vilmos (Magyaróvár) 25 ó. 57 p. 54 mp. 76 beérkező. A katonai járőrc­sapatok a polgári versenyzőkkel egyidejűen szintén befejezték a versenyt, de a katonák a Szombathely—Sopron— Győr szakasz helyett a Pápa—Győr útvonalon versenyeztek, mivel nem akartak osztrák területre átmenni. Mint külön érdekességet meg kell említenünk, hogy Generzils főhad­nagy parancsnoksága alatt álló járőr egy tagja gépet törvén, a járőr tagjai a gépet széjjelszedték és a gép nél­kül maradt bajtársukat a podgyász­­tartóra ültetve Győrbe vitték. A katonák eredménye a következő : Első : 5-ik (jászberényi) zászlóalj 28 ó. 52 p., második 6-ik zászlóalj 29 ó. 16 p., harmadik 1-ső zászlóalj 31 ó. 11 p., negyedik 7-ik zászlóalj 31 ó. 14 p. Neumann Andor. Három napi várakozás után a célnál Kedves, szemet-lelket gyönyörköd­tető ünnepség színhelye volt a BBTE Széna-téri sporttelep hétfőn délelőtt. A reggeli órákra volt jelezve a há­rom napos kerékpár­túrát tett verseny­zők érkezése, és a kerékpársport ra­jongói nem szalasztották el az alkal­mat, hogy tanúi lehessenek a klasszi­kus hosszútávú verseny befutójának. A szép fekvésű budai pálya erre az alkalomra ünnepi díszbe öltözött. A bejáró fellobogózva, a­ pálya virágdí­­szesen várja az érkezőket! A mintegy ezer főnyi nézőközönség soraiban ott láthattuk Auguszta kir. hercegasszonyt, Szirmay és Ludwig altábornagyokat, Ary Pál dr. államtitkárt és közéletünk számos kitűnőségét. A fenséges eszme, az emberi telje­sítő képesség erőpróbája hozta össze az érdeklődőket. Impozáns jelenet volt, amikor idő­­közönként felhangzott a kürtjei és egy­­egy versenyző a pályára érkezett. Ilyenkor felfigyelt az egész pálya és bizonyos meghatottságai nézte az álta­lában jókedvűen, frissen érkező ver­senyzőket. Természetesen akadt olyan is, aki utolsó energia cseppjét dobta bele a verseny végső párszáz méterébe és be­érkezés után bizony úgy kellett támo­gatni és vigasztalni, hogy a nagy ideg­­merültségtől el ne­m sírja magát. A beérkezetteket gazdag büffé várja és bizony mindegyiknek az az első gondolata, — amit nem is lehet rossz néven venni, — hogy egyék, — ha ugyan esetleg sebesülése folytán nem a mentőállomáshoz kell előbb fordul­nia. A Jóbarát KE mentőszakosztályá­­nak női tagjai szorgoskodnak a sebe­sültek körül. Bizony elég sok dolguk volt. Tizenkét óra elmúlt, mire az összes szerencsésen végig túrázó versenyző is beérkezik. A versenyzők a pálya jobboldalán valóságos tábort alkotnak, amelyben a kerekesek színes trikói a katonai csapatok egyenruháival vegyülnek össze. Fél egy órakor a három napig tal­pon lévő derék BKE-vezetőség sora­­kozót fuvat, eredmény és kategória szerint állanak egymás mellé a ver­senyzők s azután ismét a sok vihart látott kerékre ül a társaság. Két kört tesz meg ekkor a pályán minden versenyző. A menet élén a három első: Jerzsabek, Ladányi és Bouska halad. A zugó taps túlharsogja a katonazene indulóját. A két kör után a tribün előtt felállí­tott asztal elé lépnek egyenként a győz­tesek, akiknek Auguszta kir. herceg­asszony adja át a díjakat. Ezt meg­előzően azonban felhangzanak a Him­nusz felséges dallamai, majd Ary Pál államtitkár méltatja a verseny jelentő­ségét. A főhercegasszony először Jerzsa­­beknek adja át az elsőnek kijáró pom­pás jutalmi sorozatot: a bajnoki sza­­­lagot, az arany babérkoszorút, az ezüstserleget, aranyérmet és egy va­donatúj versenykerékpárt. Majd sorra jönnek a helyezettek, azután a kato­nák s egyik sem távozik üres kézzel. Jó idő eltelik, míg üres lesz a díjak­tól roskadó asztal. A főhercegasszony­­nak mindenkihez­­van egy kedves szava s a nagy teljesítményt végzett fiuk boldogan szorítják magukhoz di­jaikat. A díjkiosztás után a Nemzeti Hi­szekegyet játssza a katonazene s az­után oszolni kezd az ünneplő közönség. Felkeresem az első magyar távver­seny hőseit. ( Az örömtől csillog még az arca a fiatal Jerzsabeknak amikor megkérem, hogy nyilatkozzék a Sporthirlap­nak nagyszerű győzelméről. — Nagyon boldog Vagyok — mondja, —, hogy sikerült ilyen nehéz terepen a versenyt megnyernem. Győzelmemet már az első napon bebiztosítottam és így a harmadik napon ért köny­­nyebb gépdefektus nem üthetett el a győzelemtől. Fáradságot nem érzek és szívesen folytatnám még tovább is a versenyt, ha több napból állana. Ladányi úgy körül van véve isme­rőseivel, barátaival, hogy alig férek hozzá. A következőket mondja: — Az első nap sikerült nyolc, kilo­méteres előnyt szereznem, amit hála jó kondíciómnak, még növelni is tud- MORIl KUNO (VHC) angol úri szabó BUDAPEST VII. KER., MIKSA­ UTCA 2. SZ. (Rákóczi-út sarok) Sportembereknek nagy engedmény! tam és így biztosan tartottam a má­sodik helyet. A harmadik napon na­gyon erős tempóban jöttem, úgy, hogy kollégáim azt mondották, hogy ilyen tempóban nem fogok tudni végig menni. És mégis sikerült... A harmadik helyet okkupáló Bous­­kát, — bár nagyon örült a harmadik helyének is, — bántotta, hogy nem tudott első lenni. — Eltaktikáztam a versenyt, mert erőmet a harmadik napra tartogattam. Sikerült is Jerzsabeken tíz percet hoz­nom, de a végig fitten szaladó Jer­­zabek nagy előnyét már nem tudtam ledolgozni. Az ötös számú jászberényi kerékpá­ros zászlóalj járőrcsapata lett a ka­tonák között első. _ A járőr parancsnoka Pados Lajos főhadnagy, természetesen szintén na­gyon boldog. Nem győzi dicsérni a nagyszerű rendezést, fogadtatást. — Ez utóbbi — mondja — minde­nütt oly kedves és meleg volt, hogy színté­li erőre kaptak mindig kato­náim. Ezek a fiúk példás és köve­tendő tanújelét adták a bajtársi szere­tetnek és győzni akarásnak. Elmon­dok ennek jellemzésére egy kis epi­zódot. Egy bajtársuk Sümegen rosszul lett. Nem adták fel a versenyt, hanem egészen Szombathelyig úgy vontatták be, de együtt érkeztek meg. Gépeink egyébként 18—20 kg. súlyúak és min­den katona 40 éles töltényt és egy karabélyt is vitt magával, a műsze­rész pedig ezenkívül még egy műszer­­ládát is. Ezt figyelembe véve, csapa­tom eredményével nagyon meg va­gyok elégedve. A többi versenyző is elragadtatással nyilatkozik az elsőrangú fogadtatásról. Különösen nem győzik dicsérni Sop­ront, amelynek kerekeseiről csak szu­­perlativusokban tudnak beszélni. A soproni Sempronia KE tagjai például egész Burgenlandon végigkísérték a versenyzőket és minden tekintetben a legszívesebben állottak rendelkezé­sükre. A háromnapos verseny rendezője a Budai Kerékpáros Egyesület minden dicséretet és elismerést megérdemel. A rendezőség élén Ary Pál dr. állam­titkár állott, akiknek agilis segítőtársai Szabó Sándor főtitkár és Burián Zol­tán voltak. Ary Pál dr. nagyszerű munkájával megmutatta, hogyan kell egy ilyen propagatív erejű nagyszerű tömegversenyt megrendezni és fárad­ságos, kemény munkájának nem le­hetett szebb jutalma, mint ez az im­pozáns, nagyszerű befejező ünnepség, IF. Z.) ! ITLETIK KI SPORTCIKKEK I a MASz. által hitelesítve a KERTÉSZ TÓDOR­nal. KRISTÓF­ TÉR­I A Székesfelmin­íti országos motor- és kerékpárverseny®. A SzTC tegnap jól sikerült kerék­pár és motorversenyt rendezett, ame­lyen igen sok fővárosi menő is részt­­vett. A versenyeket végig a vendégek nyerték, csak a lóversenyt nyerte meg a fehérvári Szentes. Részletes eredmény: Kezdőverseny: 1. Garbár Ádám (Jóbarát), 2. Bergsmann Béla (Jóbarát), Bergsmann Sándor (Jóbarát). Izsay (FTC). 1000 m­ szeniorverseny: 1. Mayer Mihály (FTC), 2. Bergsmann Dezső (Jóbarát), 3. Szentes József (SzTC). Motorverseny (45 km.). Három elő- és két középfutam után 1. Gál Andor Norton-gépen 4 p. 26.2 mp. 2. Balázs László Withward gépen 4 p. 31.5 mp. 3. Bauer József Ariél gépen. 4. Bos­­nyák István Norton-gépen. Indult még Zajácz, Biró Jenő és Pless Jó­zsef. Főverseny: 1. Szentes Ferenc (SzTC), 2. Bergsmann Béla (Jóbarát), 3. Üve­ges (Jóbarát). Selejtező verseny: 1. Link Elek (Jó­barát), 2. Bauer (FTC), 3.­ Izsay Jó­zsef (FTC). Javítóvizsgákra, érettségire, magánvizsgákra

Next