Sporthirlap, 1925. június (16. évfolyam, 102-122. szám)
1925-06-30 / 122. szám
10 SPORT HÍRLAP 1925 június 30., kedd Győrtől Budapestig. Vasárnap este tíz óra felé megeredt az eső és veszélyeztette a verseny harmadik napját. Jupiter Pluvius könyörtelenül öntözött egész éjszaka és bizony félórával a verseny folytatásának, a startja előtt nem nagy kedvük volt a versenyzőknek az elinduláshoz. Panyigay Lajosnak, a kitűnő győri sportsmannak az igazgatása alatt álló tejüzemben elköltött bőséges reggeli után hétfőn hajnali négy órakor, zuhogó esőben startol a főversenyzők csoportja és az előírt időközönként a másik két csoport. A Szombathelyről beérkezettek, Nemsics Dezső kivételével, folytatják a versenyt. Nemsics vesebántalmaira való tekintettel az eső miatt nem merte kockáztatni az egészségét. A kellemetlen, hideg eső azonban nem sokáig tart. Hatalmas szél kerekedik, amely nemcsak elzavarja a fekete felhőket, hanem rövid idő alatt felszárítja a kitűnő országutat. A nagy szél ezúttal segítségére van a versenyzőknek, amennyiben csaknem végig az útvonalon hátulról fokozza a sebességet. A döntő napnak a lefolyása várakozáson felüli teljesítményekkel végződött. A reális következtetéseket meghazudtoló kondícióban a verseny utolsó napján érték el a versenyzők a legjobb sebességátlagokat. Közvetlenül Győr után már teljesen szétszórtan és összekeverten haladnak a csoport tagjai. Az élen Ladányi, Schmidt, Rusovszky, Reichert és Horváth Lajos a haladók élcsoportját pedig Bouska vezeti sebesen. Jerzsabek és Megyes többszörös gumidefektus miatt nagy térveszteséget szenved és már úgy látszik, hogy Jerzsabek képtelen lesz veszteségét behozni, ami a verseny első két napján kiérdemelt első helyébe kerülne. Schol’olyan rendellenség nem várta a három nap alatt a versenyzőket, mint Neszmélyen. Az úttestet ezernyi lúd, disznó, tehén és kecske lepte el és nyugodtan sétált a legelők felé. Szerencsére baj nem történt és sebességüket a maximálisra fokozva száguldottak a versenyzők a pilisi hegyek irányába. Az élcsoport az első ICO km -t 3 óra 30 per kitűnő idő alatt, teszi meg, míg Jerzsabek helyenként 45—60km-es átlagteljesítménnyel tesz kísérletet győzelményének a megmentésére. A pilisi meredek hegyek előtt egészen Dorogig már a budapesti „facér" versenyzőgárda lepi el az utat, hogy a beérkezőket bezavarja a célig. Horváth defektusa miatt lemarad az élről ■ és Rusovszky, Ladányi, Horváth és Reichert szédületes sebességgel ereszkednek le Hidegkuton és a Hűvösvölgyön át a fogaskerekű vasútnál levő időmérő célhoz, ahonnan a I BT£-pályára Rusovszky Mihály 4 óra 31 perc 05 mp-es kitűnő idővel elsőnek érkezik meg. Két perc múlva Ladányi és Reichert is befut, ám a pályán még egy lélek sincsen, mert senki sem számított arra, hogy a versenyzők egy 881 km-es táv után 130 km-en 29 km-es átlagsebességet kifejteni képesek legyenek. A táv utolsó szakaszán Jerzsabek minden erejét megfeszítve veszteségének egy részét behozza és sikerül az előző két napon szerzett 20 perces előnyéből hat percet megmenteni és így a versenyben végleges győzelmét bebiztosítani klubtársával Ladányival szemben. 11 Kerékpárvilágítás II 1 olcsó és fényerős SS 1 BOSCH RÓBERT K. F. I 1 Budapest, Vasatca 16. fi A Győr—Budapest szakasz eredménye, a következő: 1. Rusovszky Mihály (MTK) 4 óra 31 p. 05 mp. 2. Ladányi Miklós (MTK) 4 ó. 33 p. 15 mp. 3. Reichert Károly (Jóbarát KK) 4 ó. 33 p. 20 mp. 4. Bouska József (Jóbarát KK) 4 ó. 33 p. 20 mp. 5. Horváth Lajos (Jóbarát KK) 4 ó. 36 p. 03 mp. 6. Boldizsár László (Turul KK) 4 ó. 38 p. 50 mp. 7. Schmidt Sebestyén (Világosság KK) 4 ó. 10 p. 35 mp. 8. Jerzsabek Károly (MTK) 4 ó. 40 p. 52 mp. 9. Kozdony Gyula (Tóbarát KK) 4 ó. 43 p. 28 mp. 10. Gatscha Béla (Győri DAC) 4 ó. 44 p. 42 mp. 11. Prezenszky Mihály (MTK) 4 ó. 47 p. 26 mp. 12. Steiner Ferenc (Csillag KK) 4 ó. 47 p. 56 mp. A verseny végleges eredménye: 1. Jerzsabek Károly (MTK) 22 óra 10 perc, 36 mp. 2. Ladányi Miklós (MTK) 22 óra 16 perc, 31 mp. 2. Bouska József (Jóbarát KK) 22 óra 31 perc 09 mp. 4. Horváth Lajos (Jóbarát KK) 22 óra 34 perc, 05 mp. 5. Megyesi Ferenc (Postások) 22 óra 39 perc 15 mp. 6. Schmidt Sebestyén (Vil. KK) 22 ó. 54 p. 39 mp. 7. Steiner Ferenc (Csillag KK) 23 ó. 11 p. 22 mp. 8. Kozdony Gyula (Jóbarát KK) 23 ó. 29 p. 56 mp. 9. Prezenszky Mihály (MTK) 23 ó. 48 p. 24 mp. 10. Antal Nándor (MTK) 23 ó. 59 p. 27 mp. 11. Rusovszky Mihály (MTK) 24 ó. 01 p. 52 mp. 12. Nagy János (Székesi KE) 24 ó. 12 p. 47 mp. 13. Kovács Dezső (Diadal KK) 24 ó. 45 p. 18 mp. 14. Tandary István (Budai KE) 24 ó. 27 p. 27 mp. 15. Rideg József (BTC) 24 ó. 33 p. 24 mp. 16. Papp Mihály (Szegedi KMC) 24 ó. 42 p. 39 mp. 17. Baross János (BTC) 24 ó. 45 p. 18 mp. 18. Boldizsár László (Turul Kerékpár Kör) 24 ó. 07 p. 04 mp. 19. Horváth Dezső (MTK) 24 ó. 46 p. 51 mp. 20. Lombert Antal (Diadal KK) 24 ó. 49 p. 23 mp. 21. Horváth József (Kitartás KK) 24 ó. 50 p. 16 mp. 22. Csutorás Ferenc (Vil. KK) 24 ó. 52 p. 02 mp. 23. Gatscha Béla (Győri DAC) 25 p. 01 p. 52 mp. 24. Szabó István (Vil. KK) 25 ó. 07 p. 03 mp. 25. Frühwirth József (TTC) 25 p. 08 p. 13 mp. 36. Szabó Gyula (Szegedi KMK) 25 óra 10 p. 52 mp. 27. Balogh Gyula (Postások) 25 óra 11 p. 20 mp. 28. Galslcha József (DAC) 25 óra, 11 p. 28 mp. 29. Hussár Gyula (Újp, EKE) 25 óra 12 p. 10 mp. 30. Trnovetz Ferenc (VKK) 25 o. 14 p. 10 mp. 31. Kimar Gyula (TTC) 25 p. 19 p. 03 mp. 32. Mirkovics Zsigmond (Akvinkum KE) 25 ó. 30 p. 09 mp. 33. Hoffmann Jenő (Horgony KK) 25 ó. 38 p. 11 mp. 34. Lovass Károly (Vil. KK) 25 ó. 47 p. 37 mp. 35. ifj. Stróbl Vilmos (Magyaróvár) 25 ó. 57 p. 54 mp. 76 beérkező. A katonai járőrcsapatok a polgári versenyzőkkel egyidejűen szintén befejezték a versenyt, de a katonák a Szombathely—Sopron— Győr szakasz helyett a Pápa—Győr útvonalon versenyeztek, mivel nem akartak osztrák területre átmenni. Mint külön érdekességet meg kell említenünk, hogy Generzils főhadnagy parancsnoksága alatt álló járőr egy tagja gépet törvén, a járőr tagjai a gépet széjjelszedték és a gép nélkül maradt bajtársukat a podgyásztartóra ültetve Győrbe vitték. A katonák eredménye a következő : Első : 5-ik (jászberényi) zászlóalj 28 ó. 52 p., második 6-ik zászlóalj 29 ó. 16 p., harmadik 1-ső zászlóalj 31 ó. 11 p., negyedik 7-ik zászlóalj 31 ó. 14 p. Neumann Andor. Három napi várakozás után a célnál Kedves, szemet-lelket gyönyörködtető ünnepség színhelye volt a BBTE Széna-téri sporttelep hétfőn délelőtt. A reggeli órákra volt jelezve a három napos kerékpártúrát tett versenyzők érkezése, és a kerékpársport rajongói nem szalasztották el az alkalmat, hogy tanúi lehessenek a klasszikus hosszútávú verseny befutójának. A szép fekvésű budai pálya erre az alkalomra ünnepi díszbe öltözött. A bejáró fellobogózva, a pálya virágdíszesen várja az érkezőket! A mintegy ezer főnyi nézőközönség soraiban ott láthattuk Auguszta kir. hercegasszonyt, Szirmay és Ludwig altábornagyokat, Ary Pál dr. államtitkárt és közéletünk számos kitűnőségét. A fenséges eszme, az emberi teljesítő képesség erőpróbája hozta össze az érdeklődőket. Impozáns jelenet volt, amikor időközönként felhangzott a kürtjei és egyegy versenyző a pályára érkezett. Ilyenkor felfigyelt az egész pálya és bizonyos meghatottságai nézte az általában jókedvűen, frissen érkező versenyzőket. Természetesen akadt olyan is, aki utolsó energia cseppjét dobta bele a verseny végső párszáz méterébe és beérkezés után bizony úgy kellett támogatni és vigasztalni, hogy a nagy idegmerültségtől el nem sírja magát. A beérkezetteket gazdag büffé várja és bizony mindegyiknek az az első gondolata, — amit nem is lehet rossz néven venni, — hogy egyék, — ha ugyan esetleg sebesülése folytán nem a mentőállomáshoz kell előbb fordulnia. A Jóbarát KE mentőszakosztályának női tagjai szorgoskodnak a sebesültek körül. Bizony elég sok dolguk volt. Tizenkét óra elmúlt, mire az összes szerencsésen végig túrázó versenyző is beérkezik. A versenyzők a pálya jobboldalán valóságos tábort alkotnak, amelyben a kerekesek színes trikói a katonai csapatok egyenruháival vegyülnek össze. Fél egy órakor a három napig talpon lévő derék BKE-vezetőség sorakozót fuvat, eredmény és kategória szerint állanak egymás mellé a versenyzők s azután ismét a sok vihart látott kerékre ül a társaság. Két kört tesz meg ekkor a pályán minden versenyző. A menet élén a három első: Jerzsabek, Ladányi és Bouska halad. A zugó taps túlharsogja a katonazene indulóját. A két kör után a tribün előtt felállított asztal elé lépnek egyenként a győztesek, akiknek Auguszta kir. hercegasszony adja át a díjakat. Ezt megelőzően azonban felhangzanak a Himnusz felséges dallamai, majd Ary Pál államtitkár méltatja a verseny jelentőségét. A főhercegasszony először Jerzsabeknek adja át az elsőnek kijáró pompás jutalmi sorozatot: a bajnoki szalagot, az arany babérkoszorút, az ezüstserleget, aranyérmet és egy vadonatúj versenykerékpárt. Majd sorra jönnek a helyezettek, azután a katonák s egyik sem távozik üres kézzel. Jó idő eltelik, míg üres lesz a díjaktól roskadó asztal. A főhercegasszonynak mindenkihezvan egy kedves szava s a nagy teljesítményt végzett fiuk boldogan szorítják magukhoz dijaikat. A díjkiosztás után a Nemzeti Hiszekegyet játssza a katonazene s azután oszolni kezd az ünneplő közönség. Felkeresem az első magyar távverseny hőseit. ( Az örömtől csillog még az arca a fiatal Jerzsabeknak amikor megkérem, hogy nyilatkozzék a Sporthirlapnak nagyszerű győzelméről. — Nagyon boldog Vagyok — mondja, —, hogy sikerült ilyen nehéz terepen a versenyt megnyernem. Győzelmemet már az első napon bebiztosítottam és így a harmadik napon ért könynyebb gépdefektus nem üthetett el a győzelemtől. Fáradságot nem érzek és szívesen folytatnám még tovább is a versenyt, ha több napból állana. Ladányi úgy körül van véve ismerőseivel, barátaival, hogy alig férek hozzá. A következőket mondja: — Az első nap sikerült nyolc, kilométeres előnyt szereznem, amit hála jó kondíciómnak, még növelni is tud- MORIl KUNO (VHC) angol úri szabó BUDAPEST VII. KER., MIKSA UTCA 2. SZ. (Rákóczi-út sarok) Sportembereknek nagy engedmény! tam és így biztosan tartottam a második helyet. A harmadik napon nagyon erős tempóban jöttem, úgy, hogy kollégáim azt mondották, hogy ilyen tempóban nem fogok tudni végig menni. És mégis sikerült... A harmadik helyet okkupáló Bouskát, — bár nagyon örült a harmadik helyének is, — bántotta, hogy nem tudott első lenni. — Eltaktikáztam a versenyt, mert erőmet a harmadik napra tartogattam. Sikerült is Jerzsabeken tíz percet hoznom, de a végig fitten szaladó Jerzabek nagy előnyét már nem tudtam ledolgozni. Az ötös számú jászberényi kerékpáros zászlóalj járőrcsapata lett a katonák között első. _ A járőr parancsnoka Pados Lajos főhadnagy, természetesen szintén nagyon boldog. Nem győzi dicsérni a nagyszerű rendezést, fogadtatást. — Ez utóbbi — mondja — mindenütt oly kedves és meleg volt, hogy színtéli erőre kaptak mindig katonáim. Ezek a fiúk példás és követendő tanújelét adták a bajtársi szeretetnek és győzni akarásnak. Elmondok ennek jellemzésére egy kis epizódot. Egy bajtársuk Sümegen rosszul lett. Nem adták fel a versenyt, hanem egészen Szombathelyig úgy vontatták be, de együtt érkeztek meg. Gépeink egyébként 18—20 kg. súlyúak és minden katona 40 éles töltényt és egy karabélyt is vitt magával, a műszerész pedig ezenkívül még egy műszerládát is. Ezt figyelembe véve, csapatom eredményével nagyon meg vagyok elégedve. A többi versenyző is elragadtatással nyilatkozik az elsőrangú fogadtatásról. Különösen nem győzik dicsérni Sopront, amelynek kerekeseiről csak szuperlativusokban tudnak beszélni. A soproni Sempronia KE tagjai például egész Burgenlandon végigkísérték a versenyzőket és minden tekintetben a legszívesebben állottak rendelkezésükre. A háromnapos verseny rendezője a Budai Kerékpáros Egyesület minden dicséretet és elismerést megérdemel. A rendezőség élén Ary Pál dr. államtitkár állott, akiknek agilis segítőtársai Szabó Sándor főtitkár és Burián Zoltán voltak. Ary Pál dr. nagyszerű munkájával megmutatta, hogyan kell egy ilyen propagatív erejű nagyszerű tömegversenyt megrendezni és fáradságos, kemény munkájának nem lehetett szebb jutalma, mint ez az impozáns, nagyszerű befejező ünnepség, IF. Z.) ! ITLETIK KI SPORTCIKKEK I a MASz. által hitelesítve a KERTÉSZ TÓDORnal. KRISTÓF TÉRI A Székesfelminíti országos motor- és kerékpárverseny®. A SzTC tegnap jól sikerült kerékpár és motorversenyt rendezett, amelyen igen sok fővárosi menő is résztvett. A versenyeket végig a vendégek nyerték, csak a lóversenyt nyerte meg a fehérvári Szentes. Részletes eredmény: Kezdőverseny: 1. Garbár Ádám (Jóbarát), 2. Bergsmann Béla (Jóbarát), Bergsmann Sándor (Jóbarát). Izsay (FTC). 1000 m szeniorverseny: 1. Mayer Mihály (FTC), 2. Bergsmann Dezső (Jóbarát), 3. Szentes József (SzTC). Motorverseny (45 km.). Három elő- és két középfutam után 1. Gál Andor Norton-gépen 4 p. 26.2 mp. 2. Balázs László Withward gépen 4 p. 31.5 mp. 3. Bauer József Ariél gépen. 4. Bosnyák István Norton-gépen. Indult még Zajácz, Biró Jenő és Pless József. Főverseny: 1. Szentes Ferenc (SzTC), 2. Bergsmann Béla (Jóbarát), 3. Üveges (Jóbarát). Selejtező verseny: 1. Link Elek (Jóbarát), 2. Bauer (FTC), 3. Izsay József (FTC). Javítóvizsgákra, érettségire, magánvizsgákra