Sporthirlap, 1925. augusztus (16. évfolyam, 146-168. szám)
1925-08-22 / 161. szám
10 SPORTHIRLAP 1925 augusztus 22., szombat Ma dől el Apeldoornban a kerékpárosok országúti világbajnoksága. - Magyarország színeiben Bouska József, Jerzsabek Károly Ladányi Miklós és Schmidt Sebestyén áll starthoz. - A kerékpáros országúti világbajnokság ma, szombaton délelőtt kerül döntésre 180 km-es távon a hollandiai Apeldormban. A világbajnokságért tizenkét nemzet fiai szállnak síkra, közöttük az idei országúti versenyekben kitűnően szerepelt négymagyar versenyző: Bouska József, Ladányi Miklós, Schmidt Sebestyén és Jerzsabek Károly. Bouska József huszonhat éves és mindössze három év óta versenyez. 1922-ben tűnt fel az 5*20 km-es stafétaversenyben, amelyben az útvonal legnehezebb szakaszán, a besnyői húzódáson juttatta pompás teljesítménnyel előkelő helyezéshez a Jóbarát KK fiatal csapatát. A verseny után a nehéz gazdasági viszonyok miatt visszavonult és csak az idén kezdett ismét komolyan versenyezni. A Budapest- Szolnok távversenyben aratott győzelmét a balassagyarmati és a dunántúli körversenyben, valamint a siófoki távversenyben elért előkelő helyezései követték, közben pedig a rövidebb távú versenyekben szerepelt nagy sikerrel. Ladányi Miklós huszonnégy éves és ugyancsak három év óta versenyez. A Máv színeiben bontogatta szárnyait, majd a Világosság KK kötelékébe lépett és ennek az egyesületnek a kebelében szép helyezésekkel abszolválta versenyeit. Az idén az MTK-ba lépett és új egyesületében a legjobb országúti versenyzők közé küzdötte fel magát. Valamennyi országúti versenyben kitűnően szerepelt, de különösen a háromnapos körversenyben nyújtott teljesítményével vonta magára a figyelmet és a csoportjában elért győzelmével a sportkörök osztatlan elismerését vívta ki. Schmidt Sebestyén a múlt évben Aradról került Budapestre. Szintén huszonnégy éves és három év óta versenyez. 1923-ban megnyerte Arad, város összes bajnokságait, majd 1924-ben nagy meglepetésre Magyarország száz kilométeres országúti bajnokságában győzött. Nem tartozik a különösen tehetséges versenyzők sorába, de megbízható és fokozatosan fejlődő versenyző, aki az idén is versenyből -versenyre mutatott nagy formajavulást. Jerzsabek Károly az expedíció legifjabb tagja. Huszonkét éves és két évvel ezelőtt kezdett versenyezni az MTK színeiben. A múlt évben már több ízben feltűnt nagyszerű helyezésével, győzelmet azonban nem aratott. Az idén teljes nagyságában bontakozott ki kivételes tehetsége és a balassagyarmati versenyben imponáló stílusban aratott győzelme után a dunántúli körversenyt fejezte be fölényes győzelemmel. A magyar fiúknak győzelmét, de még csak jó helyezését sem várjuk abban a rendkívül erős konkurrenciában, amely a világbajnokság mezőnyében tömörül. A rutinos olasz, svájci, dán, francia és belga, valamint a terepen otthonos versenyzőkkel szemben kitűnő teljesítmény lenne, ha versenyzőink egyike az első húsz befutó között foglalna helyet. A világbajnokságot Leducq révén a franciák védik, akik a bajnokon kívül Blanchonnet, Bocher, Wambsi és Hamel személyében erős csapatot állítanak küzdelembe. Az olaszok, akik az országúti kerékpározásban szinte felülmúlhatatlanok, a Balla— Ferrato—Cevini—Negrini — Lorenzetti —Sumni együttessel képviseltetik magukat. A dánok Hansent, Andersent és Manssont állítják sorompóba, míg a svájciak Blattmann, Caironi, Lehner és Litschi kitűnő versenyzőikkel vonulnak fel. Természetesen Starthoz áll a belgák reménysége, Hovenaers és Van der Bosch, valamint a hollandusok komplett együttese: Maas—Mulier—Aar—van Boven. Az egyéni világbajnokságban az olaszok, belgák, hollandusok, vagy svájciak győzelme várható, míg a csapatbajnokság legjogosabb aspiránsai az olaszok. A csapatbajnokság a nemzetek négy versenyzője helyezésének az összesítéséből adódik. Kis szerencsével a magyar versenyzők a csapatvilágbajnokságban jobban szerepelhetnek, mint az egyéni bajnokságban. A világbajnoki verseny útvonala Apeldoorn-ból indul ki és egy hurokszerű ívben ugyanoda vezet vissza. Michard új pályavilágrekordja 500 méteren. Az új Clermont-Ferrandpálya megnyitó versenyén a sprintversenyeket a francia Michard nyerte meg, majd világrekordkísérletet jelentett be az 500 méteres távolságra. A kísérlet sikerült, amennyiben a távolságot 31. mp. alatt tette meg. A francia szövetség már be is jelentette a rekordot az UCJ-hoz hitelesítés céljából. 100 kilométer az országúton 2 óra 46 perc alatt. Külföldi lapokban olvassuk, hogy a dán Hansen a múlt vasárnap 100 km.-t országúton 2 óra 46 perc 4.2 mp. alatt abszolvált s ezzel új világrekordot állított fel. Tudomásunk szerint országúti világrekordok nincsenek nyilvántartva, hiszen az országutak esetenként különbözők. Hansen úgy hiszi, »kissé» lejtős országúton érte el a kitűnő időt. színház és film színház. A mai előadások. Budai Színkör : A nála vége. Budapesti Színház : Az Apolló Színház együttesének vendégjátéka. FILM.I MÁRKUS EMÍLIA PARK I Il bűn piacán. 10 felv. A főszerepben : Lil Dagover és, Hans Mierendorff. Tel. 1. 152-87. Előadások »1,8 és 9,10-szor. 11. Nyugat-Mozgó. — Telefon 71—62. Norma Talmadee: Törvényen belül. Ben Alexander: Will és Bill. Előadások : 5, 6,8, s/4 10 órakor. Corvin Színház. (Telefon: József 89—88.) Miracle: A farkasok csodája. Megnyitó attrakció. Előadások: hétköznap fél 6, fél 8, fél 10 órakor; vasárnap fél 4, fél 6, fél 8 és fél 10 órakor. Menjünk az Angol Parkba Naponta katonazene. Kitűnő ételek és itatok.I KAMARA MOZGÓSZINHÁZ Dohány-^és^^tyir-tosarok^J^ KOKAIN KAMARA KOKAIN KAMARA KOKAIN Eladások: '/»4. 5. KAMARA POSZTER JENŐ ANGOL ÚRI DIVATSZALON Vill., BAROSS UTCA 88. Telefon: József 36 Royal-Apolló — Telefon J. 118-94. Georg Alexander, Elga Brink, Max Hansen, Hans Mierendorff, Paul Heidemann felléptével. Jönnek a huszárok: Történet a régi jó napokból. Rendezte Georg Jacoby. Ungo-Radius-film. Ezenkívül Várkonyi Mihály és Ágnes Ayres felléptével’. Nézzük meg a Niagarát, édes! Paramount-vígjáték. Előadások: fél 6, fél 8 és fél 10 órakor. AUTOMOBIL és AVIATIKA A rhént vitorlázó repülőverseny. 950 méteres magasság motor nélkül — 34 milliós dijak. A közönség sátrak alatt tanyázik. — — A Sporthirlap frankfurti tudósítójától. — Frankfurt, augusztus 17. A német nemzeti gondolatnak, a német dolgozni akarásnak és tudásnak legpregnánsabb kifejezője az az évenként megismétlődő repülőgépverseny, amelynek színtere a világhírűvé vált Wasserkuppe, a Rhön-ben. Az autóút tilalma folytán bámulatosan fejlődő motornélküli és segédmotoros repülőgépeknek találkozóhelye és mérkőzési porondja ez, ahova a német nemzet apraja-nagyja szent áhítattal és a jövőbe vetett rendületlen bizalommal zarándokol el. Az elmúlt szombaton is, amikor kedvező idő köszöntött be, valóságos népvándorlás indult meg a Wasserkuppera s már korán reggel az automobilok és motorkerékpárok megszámlálhatatlan sokasága vándorolt ki, hogy szemtanúja legyen a vitorlázva repülő gépek klasszikus versenyének. . A versenyzők közül a motorkerékpárjával szerencsétlenül járt Wolfjirth gépe, a »Roter Kuckuck» emelkedik a levegőbe. Ezt követi az 5,5 km.-nyi repülés után csakhamar leszálló »Espenlaebe». Néhány jól-rosszul sikerült kísérlet után a shagasba emelkedik a darmstadtiak segédmotoros repülőgépe, a C Karl der Grossen, amely 950 méter magasságra emelkedik. A lelkesedés szinte leírhatatlan, mert mindenki érzi az elért csodálatos eredménynek fontosságát és jelentőségét. Ezzel a repüléssel a németek előtt az aviatika terén tág perspektíva nyílik, mivel a repülés sportjának szempontjából annyira kívánatos dolsóci repülés problémája jutott a megoldás stádiumába. A következő napon, vasárnap, Martens iskolája dominálja a terepet. A küzdelmek a sajtó díjáért folynak. A Wasserkuppe déli lejtőjén zászlót tűznek ki s a pilótáknak az a feladata, hogy a starthelyről felszállva, a zászlóhoz mennél közelebb ereszkedjenek le. Ez a feladat meglehetősen nehéz. Az első díjat Reichel, a másodikat Völker, a harmadikat pedig Leander nyeri el, akik valamennyien Alariens-gépüknek köszönhetik eredményeiket. Seiler másodpercenkénti 7 méter sebességű — tehát már elég élénk — szélben 14 perces repülést produkál. Ez a siker arra ösztönzi, hogy utassal is kockáztasson egy repülést. Ez a start azonban nem sikerül, a gép nyomban leszállani kénytelen, ami azonban olyan szerencsétlenül történik, hogy a gép teljesen összetörik s így a további versenyekben már nem is vehet részt. Reggel nyolc órára közben olyan hatalmas tömeg gyülekezett, hogy a versenyzők már alig mozoghatnak s a vezetőség kénytelen starttilalmat elrendelni, amelyet csak délután fél ötkor oldanak fel. Az igaz, hogy ez a versenyzőknek azért is előnyös volt, mert tudvalevőleg éppen a déli órákban a legturbulensebb a levegő s igy a legveszélyesebb is. A starttilalom megszűnésével egymásután lendülnek a levegőbe az »Espenlaube», a »Roter Kuckuck- “S »Martens»-nek egy gépe. A »Roter Kuckuck« kis kétkerekű startkocsiján gurul le a lejtőn, hogy a szárnyak levegőt fogjanak. Minden más segítség nélkül a levegőbe is emelkedik. A danzigi «Libelle» nem ilyen szerencsés. Startol ugyan, de a leszálláskor megsérül. Hétfőn érkezett meg egy Tibetbiplánnal Bülow s utána maga Udet is eljött, aki különböző légi akrobatamutatványokkal szórakoztatta a közönséget.. Ezen a napon a drezdai Mayer gépe felborult, a pilótának azonban szerencsére nem történt semmi baja sem. Ezzel azután befejeződtek az előversenyek. A megismételt célrepülőversenydíjat Reichl nyerte meg, míg második Schwarz, harmadik pedig Leander lett. Megjegyzendő, hogy Frankfurt, városa kétezer aranymárka (körülbelül 34 millió) értékű tiszteletdíjat ajánlott fel a motornélküli repülőgépek versenyeinek díjazására. Ilyen áldozatkészség mellett természetesen folyton újabb és újabb konstruktőrök támadnak, a régiek folyton nagyobbszabású dolgot produkálnak S mindenki, aki a repülésnek ezzel a nemével foglalkozik, anyagi gond nélkül állhat annak szolgálatába. Egyébként Frankfurtban pilótaiskolát is állítanak fel s a tanfolyamok iránt hihetetlenül nagy érdeklődés mutatkozik. A motor nélküli repülés népszerű-sítése érdekében élénk propaganda folyik s hogy a közönség érdeklődését milyen mértékben kötik le ezek a repülések, mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy sokan sátrakat állítottak fel s a szabad ég alatt töltik az éjszakákat, csakhogy a hajnali repülléseknek — amikor a levegő a legnyugodtabb — szemtanúi lehessenek: Hedwig Tibor. /Lnjirinru‘mru,Y‘irtV‘iri‘'“'**************,*********‘1*a*'* Az augusztus 22—23-án tartandó Klausen-versenyre 57 fura-, 30 sport- és 12 versenykocsit, valamint 50 motorkerékpárt neveztek be, tehát jóval nagyobb számban, mint az elmúlt esztendőben. Különösen azonban a vezetők kvalitásai múlják felül a múlt évieket, ami azt bizonyítja, hogy úgy a bel-, mint a külföld érdeklődése a verseny iránt ugyancsak fokozódott, így tehát szombaton és vasárnap nemcsak az autóipar, hanem az egész autósportvilág figyelme is a Klausen felé irányul. A szombaton induló túrakocsik között indul a tavalyi rekorder gép, a Gottin-Desgouttes is, mégpedig Colas vezetésével. Az 57 versenyző között olyan ellenfeleket fog találni, akik nehézzé teszik számára a küzdelmet. Legerősebb ellenfelei valószínűleg a kompresszoros Mercedeskocsik lesznek, de az Ansaldok sem megvetendő küzdőfelek. Zumecsnik Gyula, IV., Piarista-u 8., műszerész, speciális motorkerékpár és kiskocsikat precízen és pontosan javít. A sportkocsik között is hevesnek ígérkezik a küzdelem, amit már egynéhány vezetőnek a neve is bizonyít, így Veladini (Rickenbacher), Hansal (Steyr), Zsolnay (Austro-Daimler), Gaflisch, Crauz dr., Keszler (mindhárman Alfa-Rómeon), de Brémont (Mathis), Capecchi (Chiribiri) stb.-ek. Kiváló nevek szerepelnek különösen, a versenykocsik csoportjában, így: Divo (Delage), Bourlier (Talbott, Merz és Weiner (Mercedes), Masetli gróf (Sunbeam) világhírnek örvendenek. Tekintve, hogy az utak kitűnő, karban vannak, szenzációs eredményekre van kilátás. Igen valószínű, hogy Merz a tavalyi rekorder Mercedes én nem feltétlenül favorit. Mapfar általános Gépgyár RT. MAGAustro-Daimler Puch-Automobilok Itt ker. Liszt Ferenc-tér 9. sz. Telefon: 5—72, 195—47.Pneumatik vulkanizálás VEZÚV-nál, VI., Felsőerdősor utca 43. sz Az idei svábhegyi,nemzetközi versenyek feltételeit a Kir. Magy. Automobil Club ezen a héten adta ki. A szeptember 27-én, vasárnap tartandó verseny útvonala 5 km, hosszú a start és cél közötti magasság különbség 305 m..