Sporthirlap, 1925. augusztus (16. évfolyam, 146-168. szám)

1925-08-22 / 161. szám

10 SP­ORTHIRLAP 1925 augusztus 22., szombat Ma dől el Apeldoornban a kerékpárosok országúti világbajnoksága. - Magyarország színeiben Bouska József, Jerzsabek Károly Ladányi Miklós és Schmidt Sebestyén áll starthoz. - A kerékpáros országúti világbajnok­ság ma, szombaton délelőtt kerül döntésre 180 km­-es távon a hol­landiai Apeldormban. A világbajnok­ságért tizenkét nemzet fiai szállnak síkra, közöttük az idei országúti ver­senyekben kitűnően szerepelt négy­­magyar versenyző: Bouska József, Ladányi Miklós, Schmidt Sebestyén és Jerzsabek Károly. Bouska József huszonhat éves és mindössze három év óta versenyez. 1922-ben tűnt fel az­ 5*20 km­-es stafétaversenyben, amelyben az útvonal legnehezebb szakaszán, a besnyői húzódáson­ jut­tatta pompás teljesítménnyel előkelő helyezéshez a Jóbarát KK fiatal csapatát. A verseny után a nehéz gazdasági viszonyok miatt vissza­vonult és csak az idén kezdett ismét komolyan versenyezni. A Budapest- Szolnok távversenyben aratott győ­zelmét a balassagyarmati és a dunán­túli körversenyben, valamint a sió­foki távversenyben elért előkelő he­lyezései követték, közben pedig a rövidebb távú versenyekben szere­pelt nagy sikerrel. Ladányi Miklós huszonnégy éves és ugyancsak három év óta versenyez. A Máv színeiben bontogatta szárnyait, majd a Vilá­gosság KK kötelékébe lépett és en­nek az egyesületnek a kebelében szép helyezésekkel abszolválta versenyeit. Az­ idén az MT­K-ba lépett és új egye­sületében a legjobb országúti verseny­zők közé küzdötte fel magát. Vala­mennyi országúti versenyben kitű­nően szerepelt, de különösen a há­romnapos körversenyben nyújtott tel­jesítményével vonta magára a figyel­met és a csoportjában elért győzelmé­­vel a sportkörök osztatlan elismerését vívta ki. Schmidt Sebestyén a múlt évben Aradról került Buda­pestre. Szintén huszonnégy éves és három év óta versenyez. 1923-ban megnyerte­ Arad, város összes bajnok­ságait, majd 1924-ben nagy meglepe­tésre Magyarország száz kilométeres országúti bajnokságában győzött. Nem tartozik a különösen tehetséges ver­senyzők sorába, de megbízható és fo­kozatosan fejlődő versenyző, aki az idén is versenyből -versenyre mutatott nagy formajavulást.­­ Jerzsabek Károly az expedíció legifjabb tagja. Huszon­­két éves és két évvel ezelőtt kezdett versenyezni az MTK színeiben. A múlt évben már több ízben feltűnt nagy­szerű helyezésével, győzelmet azon­ban nem aratott. Az idén teljes nagy­ságában bontakozott ki kivételes te­hetsége és a balassagyarmati verseny­ben imponáló stílusban aratott győ­zelme után a dunántúli körversenyt fejezte be fölényes győzelemmel. A magyar fiúknak győzelmét, de még csak jó helyezését sem várjuk abban a rendkívül erős konkurrenciá­­ban, amely a világbajnokság mező­nyében tömörül. A rutinos olasz, svájci, dán, francia és belga, valamint a terepen otthonos versenyzőkkel szemben kitűnő teljesítmény lenne, ha ver­senyzőink egyike az első húsz be­futó között foglalna helyet. A világbajnokságot Leducq révén a franciák védik, akik a bajnokon kívül Blanchonnet, Bocher, Wambsi és Hamel személyében erős csapatot állítanak küzdelembe. Az olaszok, akik az országúti kerékpározásban szinte felülmúlhatatlanok,­ a Balla— Ferrato—Cevini—Negrini —­ Lorenzetti —Sumni együttessel képviseltetik magukat. A dánok Hansent, Ander­sent és Manssont állítják sorompóba, míg a svájciak Blattmann, Caironi, Lehner és Litschi kitűnő versenyzőik­kel vonulnak fel. Természetesen Start­hoz áll a belgák reménysége, Hove­­naers és Van der Bosch, valamint a hollandusok komplett együttese: Maas—Mulier—Aar—van Boven. Az egyéni világbajnokságban az olaszok, belgák, hollandusok, vagy svájciak győzelme várható, míg a csapatbajnokság legjogosabb aspi­ránsai az olaszok. A csapatbajnokság a nemzetek négy versenyzője helyezésének az összesítéséből adódik. Kis szerencsé­vel a magyar versenyzők a csapat­­világbajnokságban jobban szerepel­hetnek, mint az egyéni bajnokságban. A világbajnoki verseny útvonala Apeldoorn-ból indul ki és egy hurok­­szerű ívben ugyanoda vezet vissza. Michard új pályavilágrekordja 500 méteren. Az új Clermont-Ferrand­­pálya megnyitó versenyén a sprint­versenyeket a francia Michard nyerte meg, majd világrekordkísér­­letet jelentett be az 500 méteres távol­ságra. A kísérlet sikerült, amennyiben a távolságot 31.­ mp. alatt tette meg. A francia szövetség már be is jelentette a rekordot az UCJ-hoz hitelesítés cél­jából. 100 kilométer az országúton 2 óra 46 perc alatt. Külföldi lapokban ol­vassuk, hogy a dán Hansen a múlt vasárnap 100 km.-t országúton 2 óra 46 perc 4.2 mp. alatt abszolvált s ezzel új világrekordot állított fel. Tudomásunk szerint országúti világ­rekordok nincsenek nyilvántartva, hi­szen az országutak esetenként külön­bözők. Hansen úgy hiszi, »kissé» lejtős országúton érte el a kitűnő időt. színház és film színház. A mai előadások. Budai Színkör : A nála vége. Budapesti Színház : Az Apolló Színház együttesének vendégjátéka. FILM.I MÁRKUS EMÍLIA PARK I Il bűn piacán. 10 felv. A főszerepben : Lil Dagover és, Hans Mierendorff. Tel. 1. 152-87. Előadások »1,8 és 9­,10-szor. 11. Nyugat-Mozgó. — Telefon 71—62. Norma Talmadee: Törvényen belül. Ben Alexander: Will és Bill. Előadások : 5, 6,8, s/4 10 órakor. Corvin­ Színház. (Telefon: József 89—88.) Miracle: A farkasok csodája. Megnyitó attrakció. Előadások: hétköz­nap fél 6, fél 8, fél 10 órakor; vasár­nap fél 4, fél 6, fél 8 és fél 10 órakor. Menjünk az Angol­ Parkba Naponta katonazene.­ Kitűnő ételek és itatok.I KAMARA MOZGÓSZINHÁZ Dohány-^és^^tyir-tosarok^J^ KOKAIN KAMARA KOKAIN KAMARA KOKAIN Eladások: '/»4. 5. KAMARA POSZTER JENŐ ANGOL ÚRI DIVATSZALON Vill., BAROSS­ UTCA 88. Telefon: József 36 Royal-Apolló — Telefon J. 118-94. Georg Alexander, Elga Brink, Max Hansen, Hans Mierendorff, Paul Hei­­dem­ann felléptével. Jönnek a huszárok: Történet a régi jó napokból. Rendezte Georg Jacoby. Ungo-Radius-film. Ezenkívül Várkonyi Mihály és Ágnes Ayres felléptével’. Nézzük meg a Niagarát, édes! Paramount-vígjáték. Előadások: fél 6, fél 8 és fél 10 órakor. AUTOMOBIL és AVIATIKA A rhént vitorlázó repülőverseny. 950 méteres magasság motor nélkül — 34 milliós dijak. A közönség sátrak alatt tanyázik. — — A Sporthirlap frankfurti tudósítójától. — Frankfurt, augusztus 17. A német nemzeti gondolatnak, a német dolgozni akarásnak és tudás­nak legpregnánsabb kifejezője az az évenként megismétlődő repülőgép­verseny, amelynek színtere a világ­hírűvé vált Wasserkuppe, a Rhön-ben. Az autóút tilalma folytán bámulato­san fejlődő motornélküli és segéd­­motoros repülőgépeknek találkozó­­helye és mérkőzési porondja ez, ahova a német nemzet apraja-nagyja szent áhítattal és a jövőbe vetett rendület­len bizalommal zarándokol el. Az el­múlt szombaton is, amikor kedvező idő köszöntött be, valóságos népván­dorlás indult meg a Wasserkuppera s már korán reggel az automobilok és motorkerékpárok megszám­lálhatatlan sokasága vándorolt ki, hogy szemta­núja legyen a vitorlázva repülő gépek klassz­ikus versenyének. . A versenyzők közül a motorkerék­párjával szerencsétlenül járt Wolf­­jirth gépe, a »Roter Kuckuck» emelkedik a levegőbe. Ezt követi az 5,5 km.-nyi repülés után csak­hamar leszálló »Espenlaebe». Néhány jól-rosszul sikerült kísérlet után a shagasba emelkedik a darmstadtiak segédmotoros repülőgépe, a C Karl der Grossen, amely 950 méter magasságra emelkedik.­­ A lelkesedés szinte leírhatatlan, mert mindenki érzi az elért csodálatos eredménynek fontosságát és jelentő­ségét. Ezzel a repüléssel a németek előtt az aviatika terén tág perspektíva nyílik, mivel a repülés sportjának szempontjából annyira kívánatos dolsóci repülés problémája jutott a megoldás stádiumába. A következő napon, vasárnap, Mar­­tens iskolája dominálja a terepet. A küzdelmek a sajtó díjáért folynak. A Wasserkuppe déli lejtőjén zászlót tűznek ki s a pilótáknak az a feladata, hogy a starthelyről felszállva, a zászló­hoz mennél közelebb ereszkedjenek le. Ez a feladat meglehetősen nehéz. Az első díjat Reichel, a másodikat Völker, a harmadikat pedig Leander nyeri el, akik valamennyien Alariens-gépüknek köszönhetik eredményeiket. Seiler másodpercenkénti 7 méter sebességű — tehát már elég élénk — szélben 14 perces repülést produkál. Ez a siker arra ösztönzi, hogy utassal is kockáztasson egy repülést. Ez a start azonban nem sikerül, a gép nyomban­ leszállani kénytelen, ami azonban olyan szerencsétlenül törté­nik, hogy a gép teljesen összetörik s így a további versenyekben már nem is vehet részt. Reggel nyolc órára közben olyan hatalmas tömeg gyülekezett, hogy a versenyzők már alig mozoghatnak s a vezetőség kénytelen starttilalmat elrendelni, amelyet csak délután fél ötkor oldanak fel. Az igaz, hogy ez a versenyzőknek azért is előnyös volt, mert tudvalevőleg éppen a déli órák­ban a legturbulensebb a levegő s igy a legveszélyesebb is. A starttilalom megszűnésével egy­másután lendülnek a levegőbe az »Espenlaube», a »Roter Kuckuck- “S »Martens»-nek egy gépe. A »Roter Kuckuck« kis kétkerekű startkocsi­ján gurul le a lejtőn, hogy a szárnyak levegőt fogjanak. Minden más segít­ség nélkül a levegőbe is emelkedik. A danzigi «Libelle» nem ilyen szeren­csés. Startol ugyan, de a leszálláskor megsérül. Hétfőn érkezett meg egy Tibet­­biplánnal Bülow s utána maga Udet is eljött, aki különböző légi akrobata­mutatványokkal szórakoztatta a kö­zönséget.. Ezen a napon a drezdai Mayer gépe felborult, a pilótának azonban szerencsére­­ nem történt semmi baja sem. Ezzel azután befejeződtek az elő­versenyek. A megismételt célrepülő­­versenydíjat Reichl nyerte meg, míg második Schwarz, harmadik pedig Leander lett.­­ Megjegyzendő, hogy Frankfurt, vá­rosa kétezer aranymárka (körülbelül 34 millió) értékű tiszteletdíjat aján­lott fel a motornélküli repülőgépek versenyeinek díjazására. Ilyen áldo­zatkészség mellett természetesen foly­ton újabb és újabb konstruktőrök támadnak, a régiek folyton nagyobb­­szabású dolgot produkálnak S min­­­denki, aki a repülésnek ezzel a nemé­vel foglalkozik, anyagi gond nélkül állhat annak szolgálatába. Egyébként Frankfurtban pilótaiskolát is állíta­nak fel s a tanfolyamok iránt hihetet­lenül nagy érdeklődés mutatkozik. A motor nélküli repülés népszerű-­­sítése érdekében élénk propaganda folyik s hogy a közönség érdeklődését milyen mértékben kötik le ezek a­ re­pülések, mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy sokan sátrakat állítot­tak fel s a szabad ég alatt töltik az éjszakákat, csakhogy a hajnali repül­­léseknek — amikor a levegő a leg­nyugodtabb — szemtanúi lehessenek: Hedwig Tibor. /Lnjirinru‘mru,Y‘irtV‘iri‘'“'­**************,*********‘1*a*'* Az augusztus 22—23-án tartandó Klausen-versenyre 57 fura-, 30 sport- és 12 versenykocsit, valamint 50 motorkerékpárt neveztek be, tehát jóval nagyobb számban, mint az el­múlt esztendőben. Különösen azon­ban a vezetők kvalitásai múlják felül a múlt évieket, ami azt bizonyítja, hogy úgy a bel-, mint a külföld érdeklődése a verseny iránt ugyan­csak fokozódott, így tehát szomba­ton és vasárnap nemcsak az autóipar, hanem az egész autó­sportvilág fi­gyelme is a Klausen felé irányul. A szombaton induló túrakocsik között indul a tavalyi rekorder gép, a Gottin-Desgouttes is, még­pedig Colas vezetésével. Az 57 versenyző között olyan ellenfeleket fog találni, akik nehézzé teszik számára a küz­delmet. Legerősebb ellenfelei való­­színűleg a kompresszoros Mercedes­­kocsik lesznek, de az Ansaldo­k sem megvetendő küzdőfelek. Zumecsnik Gyula, IV., Piarista-u 8., műszerész, speciális motorkerékpár és kiskocsikat precízen és pontosan javít. A sportkocsik között is hevesnek ígérkezik a küzdelem, amit már egy­néhány vezetőnek a neve is bizonyít, így Veladini (Rickenbacher), Hansal (Steyr), Zsolnay (Austro-Daimler), Gaflisch, Crauz dr., Keszler (mind­hárman Alfa-Rómeo­n), de Brémont (Mathis), Capecchi (Chiribiri) stb.-ek. Kiváló nevek szerepelnek különösen, a versenykocsik csoportjában, így: Divo (Delage), Bourlier (Talbott,­ Merz és Weiner (Mercedes), Masetli gróf (Sunbeam) világhírnek örvende­nek. Tekintve, hogy az utak­ kitűnő, karban vannak, szenzációs eredmé­nyekre van kilátás. Igen­­ valószínű,­ hogy Merz a tavalyi rekorder Merce­­­des­ én nem feltétlenül favorit. Mapfar általános Gépgyár RT. MAG­Austro-Daimler Puch-Automobilok I­tt ker.­ Liszt Ferenc-tér 9. sz. Telefon: 5—72, 195—47.P­neumatik vulkanizálás VEZÚV-nál, VI., Felsőerdősor­ utca 43. sz Az idei svábhegyi,nemzetközi verse­nyek feltételeit a Kir. Magy. Automobil Club ezen a héten adta ki. A szeptem­ber 27-én, vasárnap tartandó verseny útvonala 5 km, hosszú­ a start és cél közötti magasság különbség 305 m..

Next