Sporthirlap, 1926. június (17. évfolyam, 85-101. szám)
1926-06-28 / 100. szám
HÉTFŐ, 1926 JÚNIUS 21. SPORTHIRLAP Vida László vezet a háromnapos kerékpáros körversenyben Valósággal diadalmenetben haladnak mindenütt a versenyzők — A hatóságok példás rendet teremtettek az útvonalon — A vidéki versenyzők pompásan szerepelnek — Ismeretlen tettesek Debrecen előtt bakancsszeget szórtak az útra Az emberi teljesítőképességet alaposan próbára tevő versengésre indultak el vasárnap reggel kerékpárosaink. A Magyar Kerékpáros Szövetség a Budai KK első sikeres próbálkozásának nyomán a tavalyi kétnapos Dunántúli Körverseny után az idén megrendezte a három napot igénybe vevő d Skzánhili Körversenyt. A kfe¥ékpáws sport e n ágyááérö piaf Újíg Mi Máeóz közének eled fázisáról az alábbi tudósításaink számolnak be: bizony fontos szerepet tölt be a három napig tartó versenytúrán. — Höp-oop, hangzik az úton és az műbérek sietve, ugranak szét a piacra törekvő, csirieés fcoosi elől.. Szakács odakiállja J erzsebeknek: ~ Hallod-e,Karcsi, végy magadhoz egy ilyen kanárismadarat, hátha kiénekel valamit belőled útközben. Harsogó nevetés kísérte Szakács jókedvű megjegyzését. A Bouska-fivérek, mint komoly krekkekhez illik, az utolsó simításokat végzik gépjükön. ■ Harsány ' '• kiálták ‘ hallatszik. Schönfeld titkár olvassa fel hangosan az indulók neveit és Eigner szövetségi kapitány segítségével, kettesével helyezi el a versenyzőket az út két oldalán. Az újoncok, a kezdők előre kerülnek, a krekkeket hátra állítják. Az elhelyezkedés gyors tempóban halad, majd pont fél hétkor felhangzik a vezényszó: — Elkészülni! Még néhány utasítás: „A 14-es kőig lépésben menni, a verseny csak ott kezdődik.11 . Az óramutató fél hetet mutat. Vontatottan hallatszik azindító vezényszó: — Rajta! ... A Tour de Hongrie hosszú mezőnye 'párosával , 'megindul. Még néhány perc,és a kerekesek eltűnnek a szentlőrinci ködben. Öt percre'i’á a kísérőautó, a motorkerékpáros ,mértők. Végük a vöröskeresztes autó is útnak indultak és háromnegyed 7 órakor, már nyoma sincs annak, hogy a piactér nagy sportesemény színhelye volt. (1j.) Hajnali riport a „Tour de Hongria”” startjáról Őszies eső permetezi az üdítő álmából lassan ébredező főváros utcáit. Felöltőm a gallérját erősen öszszehúzva, ballagok a néptelen utcán a villamosmegálló felé. Kispestre igyekszem, hogy végignézzem a „háromnapos" startját, amely a lucskos időre való tekintettel bizony nem ígérkezik oly vidámnak, mint a múlt esztendei volt. Boldogan vásároltam meg az öszszes lapokat abban a reményben, hogy — hajnali öt óra lévén — bizonyára egész sereg üres villamost fogok találni és pompás kényelemben utazom Kispestig, fájdalmasan csalódtam. A villamoskocsi szorongásik megtelt a kispesti piacra törekvő kofákkal. Miután azonban nincs oly zsúfolt villamos, amelyre még egy ember föl ne férne, földöntúli boldogsággal foglaltam helyet az ajtóban egy kosár tojás és egy Vödör tejföl között, míg a velem egyidőben érkezett kosa útitársam a ballábamon talált kitűnő elhelyezkedési lehetőséget A Népliget környékén Kispest felé kerekező, fantasztikus dresszekbe öltözködött biciklisták hada már elárulta a koránkelőknek, hogy nagy esemény színhelye lesz a pestkörnyéki gyárváros. Néhány perc múlva elsuhan a, villamosom mellett egy irdatlan nagy, ponyvával letakart vöröskeresztes autó. Belsejében az MKISz mentőosztagának tagjait ismerem fel. A kispesti piactér mellett elhúzódó országútrészen nyüzsgő embertömegről megtudom, hogy célnál vagyok. Ismerős kép fogad. A harctéren a front mögött pihenő osztagok benyomásai kelnek bennem életre. A ponyvával letakart vöröskeresztes autó körül álldogáló kerékpáros tömeg, az itt két oldalán elhelyezkedett nézőközönség hangos beszélgetése egybeolvad a kispesti piactér zsivajával. Csakhamar fölfedezem a szövetségi autó közelében Neumann Bandi kollégámat, amint szeretettel osztogatja tanácsait a versenyzőknek. (Istenem, mikor lesz nekem ilyen tekintélyem?) Az autó közelében szorgoskodik Hauser Simon, a szövetség elnökségének népszerű tagja. A sokszínű dresszek, amelyeket gondos női kezek ma hajnalban bizonyára szépen, kivasaltan szedtek elő a szekrény fiókjából, pocsékkál ázottan tapadnak a versenyzők testére, akiknek legtöbbje elkényszeredett, szomorú mosollyal tekintget az ólmos felhők által határolt horizontra. Bizonyos, hogy még annyi káromkodás nem zavarta meg a vasárnapi áhitatos hangulatot, mint ezen a lucskos hajnalon. Átmegyek a versenyzők közé. Az egész tömegben egyetlen derűs arcot látok: Rusovszkyét, akinek a sárevőt becéző nevet ajándékozta a kerékpáros humor. Mikor a sáros országaira hívjuk fel a figyelmét, nevetve csettent a nyelvével. Ezzel nem lehet őt megijeszteni. Annál komolyabban tekint maga elé Vida, a favorit. Szerényen húzódik el gépével, csak szemei..árulják el, hogy bízik a győzelmében. Jerzsabek, a múltévi dunántúli körverseny hőse, gyerekes nyugalommal áll a helyén és tréfálkozik a köréje sereglőkkel. A sarkutazónak öltözött Tandary a gépén gondosan elhelyezett kaját 11 igazgatja. Az elemózsiát egyébként mindegyik féltő gonddal helyezi biztonságba. A Sportíni lapba csomagolt ennivaló Budapesttől—Debrecenig -- A Sporthírlap kiküldött tudósítójának telefonjelentése Debrecenből — A 103 benevezett közül 90 elszánt versenyző lassú menetben halad Kispest városán keresztül. Beimler Ede, az MKSz volt elnöke kalauzolja a város egész hosszában felszedett kövezetű útona mezőnyt, míg a versenybíróság autója zegzugos óceákoik igyekszik kijutni az országútra. A feneketlen sárban azonban agyig sülyed az autó kereke és csak hosszú munkaután sikerül a kellemetlen helyzetből kiszabadulni. Szentőrinc határában Békner E.de útjára engedi a versenyzőket, akiket az itthonmaradt kerékpárosokszázai kísérnek az igazi verseny kezdetéig. Üllőnél már, meglehetősen szétszakadt a mezőny. Az élen a Bouskafivérek és Bakos felváltott vezetékével, mintegy harmincan, haladnak, amikor 5 percnyi hátránnyal következik Jerzsabek, Veivárt, Donnán és a győri Gatscha-testvérek. A falvakban mindenhol mintaszerű rend fogadja a kerékpáros hadat. A leventeosztagok, a községi rendőrség, az országiakon pedig a csendőrség járőrei Halálos komolysággal igyekeznek biztosítani a verseny sima lefolyását. Cegléd , uccuin ,az állami rendőrség kettős őrszemei tartják fenn a rendet és kézjelekkel továbbítják az érkezések hírét. Nyolc óra harmincöt perckor érkezik vitéz Homoki Ferenc vezetésével a közben tömörült élcsoport a ceglédi Korona, térre, ahol nagy közönség telkes ovációban részesíti a tarka társaságot. A Ceglédi MOVE tagjai elsmertsremélte buzgalommal frissítő-állomást rögtönöznek, de ,,a versenyzők közül senki sem veszi, azt, igénybe, robognak tovább gyorstempóban... Az élcsoportot 3 perccel, később törzsab'k. vezetésével egy S 20 versenyzőből álló csoport üldözi, az egész heti eső ellenére aránylag jó állapotban levő úton. Vitéz Homoki erős tempót diktáls ennek következtében ismét szétszóródik amezőny és mivel a második csoportból Jerzsabek és Velvárt felzárkóztak, ott Prevenszky veszi át a vezetést, de egy kőben megcsúzzva felbukik , és a fején megsérül. Szolnokonéppenúgy, mint a nyílt országúton példás :rendben várják aversenyzők átvonulását, csupán a Tisza-hídon akadékoskodik a váxnázedős .közeg. Hosszas rábeszélés után azonban tovább engedi a versenybíróság , autóját és a buzgó ember ígéretet tesz, hogy a versenyzőket nem fogja bántani. Túl a Tisza-hídon gondosan felszerelt frissítő- és ellenőrző-állomás áll, ahova kilenc óra 40-kor Jerzsabek érkezik be elsőnek. Szorosan, felzárkózva követik a többiek. Málnaszörpben és élelmiszerekben nagy pusztítást végez a kerekes hadsereg, mindenki bemondja az ellenőröknek a nevét. Jerzsabek azonban nagyon méltatlankodik, mert — amint mondja — ,.most jött igazán belé.11 Szolnokon túl jutott ki a társaság az esőfellegekből és ennek örömére vígabban kerekezik tovább. Török- Szentmiklóson már hosszú libasorba fejlődtek. Kenderes hosszú utcáján Pedig a feneketlen nagy sár még jobban szétszórja a bámulatos teljesítménnyel száguldó versenyzőket. Nem sok örömük telik azonban Kisújszállásban sem. Itt tömegesen buknak el s néhányukat a rettenetes sárból alig lehet kiemelni. Jerzsabek itt megszökik és A 12 órakor mintegy két perc előnynyel hagyja el a várost. Az első nap részletes eredménye 1. Vida László (BTC) ,9 6. 49 mp. 2. Bouska Rezső (Jóbarát KK) 96. 50 mp. 3. Bouska József (Jóbarát KK) géphosszal. 4. Hölczl Elemér (Világosság KK) 3 géphosszal. 5. Bényei Kálmán (Szolnoki MÁV) 9 ó. 28 p. 53 mp. ..6. Dermán Árpád (KAC) 9 ó. 29 p. 50 mp. 7. Fedőr Bálint, (Nagykőrösi MOVE) 9 ó. 80 fi- 10 mp. 8. Horváth Lajos (Jóbarát KK) 0 n. 33 p. 43 mp. 9. Bakos Pál (TTO) 9 ó. 33 p. 44 mp. . 10., Jerzsabek Károly (MTK) 9 ó. 38 p. 18 mp. 11. Hugyecz Károly (Postás SE) 9 ó. 38 p. 22 mp. 12 Gatscha József (Győri DAC) 9 ó. 40 p. 13. Gutschy Károly (UTE). 14. Medgyes Ferenc (Postás SE) 9 ó. 40 p. 08 mp. 15. Csörgei’5’ János (Horgony KK) 9 ó. 41 p. 55 mp. 14 Bálids Béla (FTC) 9 ó. 44 p. 21 mp. 17 Busovszky Mihály (MTK) 9 ó. 44 p 22mp. 18. Trnovetz Ferenc (TTC) 9 ó. 49 p .83 mp. 19. Simala Ferenc (UTE) 9 ó. 53 p. 50 mp. 20. Horváth József (Kitartás KK) 10ó. 02 p. 21. Prosenszky Mihály (MTK) 10 ó. 02 p. 40 mp. 22. Havrenszky István (BSE) 10 ó. 03 p. 10 mp. 23. Berehert Károly (Jóbarát KK) .10 ó. 03 p. 25 mp. 24. Pártos Lajos (Csillag KK) 10 ó. 11 p. 25. Zakariás Bálint (Turul KK) ,10 ó. 14 p. 25 mp. 26. Bálint József (Postás SE) 10 ó. 14 p. 26 mp. 27. Vauver,,,József(Székesfehérvári TC) 10 ó. 14 p. 28 mp...28. Kisdaróczi József (Postás SE) 10 ó. 14 p. 33 mp. 29. Szenes KáA rendőrség példás munkát végzett ittis, az országos, vásárra öszszegyűlt szekerek tömegén minden baj nélkül jutott át a népes mezőny, Jerzsabek áttételt cserél s emiatt előnyének felét leadja. Höltzl vezetésével Vida és Dorián Jerzsabek üldözésére indulnak, de felzárkózik Bouska Rezső, Hugyecz, majd Bouska József, Bakos és Horváth Lajos is. Az iram erősödik, amelyben Vida és Höltzl előnyt szereznek. Karcagon hatalmas tömeg várja izgatottan a versenyzőket, 1 óra 5 perckor dörgő éljenzés fogadja az elsőnek érkező Vidát és Höltzlt, akiket Bakos és Bouska Rezső, majd sorban Jerzsabek, Bouska József, Rubovszky és Domán követnek. A pazar frissítő állomáson húsleves, csokoládé és egyéb élelmiszer új erőt ad a versenyzőknek. Pásztor Géza dr., a KIKBE elnöke meleg szavakkal üdvözli a szövetség képviselőit és rajtuk keresztül a versenyzőket. . Az üdvözlést Hauser társelnök viszonozza. Vida és Höltzl úgyszólván pihenés nélkül folytatják útjukat, de Höltzl az erejével elkészülve, lemarad és Vida egyedül vág neki a hátralevő útnak. Vida mintegy 4 kmnyi előnyt szerez. Höltzlt a Bouska-fivérek is utolérik, mire e trió erős iramban indul Vida üldözésére. Vida a hátra lévő úton még növeli előnyét és 3 óra után néhány perccel eléri Debrecen határát. A város kapujától a Bika-szállónál levő célig a levente-osztagok 50 lépésnyire felállított tagjai tartják fenn a rendet és a hatalmas közönség lelkes tapsai közepette pontosan hé1 órakor finisel a célba Vida, akit 13 perc múlva a Bouska-fivérek és Höltzl követnek. Újabb versenyzők — általános meglepetésre — csak hosszú szünet után érkeznek. Senki sem tudja okát adni, hogy hol maradhatnak a versenyzők. Végre megoldódik a rejtély. A negyedik helyezett is beérkezik és jelenti, hogy ismeretlen tettesek mintegy 20 kpt.-nyi távolságon bakancsszegeket szórtak el. A szövetség azonnal vizsgálatot rendelt el ez eléggé el nem ítélhető cselekedet kivizsgálására. Az úton felállított csendőrőrszemek mintegy 4 kiló új bakancsszeget szedtek öszsze. Este fél 7 óráig 71 versenyző futott át frissen a célon és biztosra vehető,hogy este 10 óráig az összes startolók Debrecenben lesznek. Joly (KAC) 10 ó. 14 p. 37 mp. 30. Fenékes Lajos (Turul KK) 10 ó. 15 p. 25. mp. 31. Velvárt Nándor (MTK) 11 ó. 17 p. 50 mp. 32. Biró Lajos (KAC) 10 ó. 20 p. 33. Blas- Lovics János (RKK) 10 ó. 20 p. 58 mp. 34. Debreceni Gyula (Diadal KK) 10 ó. 21 p. 35. Miroszkár (GyAC) 10 ó. 21 p. 52 mp. 36. Presenszky Lajos (BKK) 10 ó. 21 p. 58 mp. 37. Sternberg Andor (Turul KK) 10 ó. 22 p. 20 mp. 38. vitéz Homoki (MKSz) 10 ó. 24 p. 30 mp. (szenior győztes). 39. Gatscha Béla (Győri DAC) 10 ó. 24 p. 50 mp. 40. Szekeres Béla (TTC)10 ó. 26 p. 06 mp. 41. Horváth I. Sándor,(Göndör KK) 10 ó. 26 p. 10 mp. 42. Szlama Ferenc (Postás SE) 10 ó. 26 p. 14 mp. 43. Szakács Lajos (MTK) 10 ó. 26 p. 20 mp. 44. id. Lovass Károly (Világosság KK) 10 ó. 28 p. 45. Fadgyas Mihály (Világosság KK) 10 ó. 33 p. 12 mp. 46. Nagy János (Székesfehérvári KE) 10 ó. 42 p. 17 mp. 47. Fonákés József (Turul KK) 10 ó. 42 p.25 mp. 48. Hollósy Ferenc (Jóbarát KK) 10 ó. 46 p. 49. Dalmadi Mihály (Horgony KK) 10 ó. 46 p. 04 mp. 50 Novák J. 10 p. 46 p. 05 mp. A Debrecen és Miskolc közötti 142 kilométeres második szakasz lefutására hétfőn délelőtt fél 10 órakor indulnak el a versenyzők, akik úgyszólván valamenynyien jó kondícióban vannak az első etap absolválása után. Neumann Andor. 11