Sporthirlap, 1926. augusztus (17. évfolyam, 120-137. szám)
1926-08-19 / 130. szám
CSÜTÖRTÖK, 1926 AUG. 19. SPORTHIRLAP Ali Nefatti a rekordok egész sorát akarja megdönteni az UTE nemzetközi motorvezetéses versenyén Vay (Olaszország), aki múlt vasárnap Bolognában Torrichellit és legyőzte. Cocchival tegnap este Budapestre érkezett . Erxleben legalább két győzelemre számít és szintén rekordhullást jósol A Szent István díjban Krollmann és Skupinsky (Németország) kerül szembe Grímmel és Eignerrel — A Sporthírlap tudósítójától. — Szenit látván napjának esét nagy sporteseménye: az Európa-bajnokság és a magyar—lengyel válogatottak futballménkőzése mellet elsőrangú helyetbiztosít magának az UTE nemzetközi kerékpárversenyen Kétségtelen, hogy ez a verseny kontinentális értékeléssel mérve is számottevő, hiszen a motorvezetéses számok nem kisebb klasszist, mint a marokkói Ali Nefattit késztetik nyeregbe, alázta, mióta a Limartot, az idei 100 km-es világbajnokot legyőző Ganayra katasztrófáiku is vereséget mért, Európa ezer a klasszisainak legjobbjai közé soroznak. A sötétbőrű marokkói, aki jelenleg csak 28 éves,, a világ egyik legkeresettebb versenyzője. Párában, ahol a „villámember“ elnevezést kapta, tavaly 28 versenyből állít starthoz és győzött — kivétel nélkül mindegyikben. A külföldi szaksajtó egyöntetű megállapítása szerint Nefatti utolérhetetlen mestere a támadásoknak. Hatalmas úszásokat meg sem érezve egy verseny keretében 10—12 attakra képes, amikor átlagsebessége eléri a 91 km-t. Ali Nefatti büszke fajára, tavaly Amerikába hívták, busás szerződési ajánlatok. Megtagadta.~ Amíg gyűlölet földje lesz az Egyesült Államok — mondotta —, amíg a néger faj csandádtája lesz a köztudatnak, addig Ali Nefatti nem megy az Újháziba. " És itt is maradt. Speciális stílust talált a maga számára,amellyel rendkívül sok, egyébként veszendőbe menő energiát takarít meg. Budapestre tegnap este érkezett meg Vezetőjével, Meyerrel, francia „emtretenenrjével", aki munkatársunk előtt kijelentette, hogy „győzni jöttek a magyar fővárosba". A versenyen 18 mp-es körátlagra számít, de nem tartja lehetetlennek, hogy Nefatti a támadás hevében 17 mp-re is képes lesz. A derék Nefatti megmosolyogja az elébe tartott rekordlistát: — Monsieur, mi percekkel leszünk jobbak. A motorvezetéses versenyek második nagynevű külföldi reprezentánsa az olasz Angello "Vay, aki ma Itáliában Torrichellivel együtt külön klasszist jelent. Vay, akinek vezetését Cocchii, Bordoni pesti entreteneurja látja, el, különösen a rövid, 30, 50 km-es távok specialistája, melyeken verhetetlen. Gyors, veszélyes támadásaival és rajtaütésszerű sportjeivel startja mindenkor meglepetést tartogat Két héttel ezelőtt Bolognában 30 és 50 km-es világrekordot futva győzte le örök riválisát, Torriodentit, a Parc de Princes bálványát, aki Mariocert, a híres gall csillagot végezte ki tüneményes formában. A mezőny harmadik külföldi reprezentánsa, a Corry—Bordoni—Eridében trió ünnepelt hőse, Eridében lesz, aki a svájci Houmannal kett hét óta készül Újpesten a nagy összecsapásra. A német mestert erősen bizakodó hangulatban találtuk tréning közben a stadionban. Elmondta, hogy legalább két győzelemre számít, de ha Houmann „brillírozik", úgy biztosra veszi a harmadik futamot is. Persze rekordhullást tippel ő, is. A magyar színek képviseletében Bartos, az újdonsült bajnok és az egyre biztatóbb formát kifutó Bániczky áll starthoz. Bár a legutóbbi versenyen mindkett nem kiváló tudásról adtak tanúbizonyságot,nem hisszüik, hogy a nagyok küzdelmébe érdemlegesen bele tudnának szólni. Mindent egybevetve: a Szent István napi motorvezetéses uniting 25, 35 és 50 km-es futamokban kerül lebonyolításra,amelyeknek mindegyike, a külföldi szokásokitól eltérőleg, önálló, viadalnak számít. A papírforma szerint az 50 km-es futamban Nefatti győzelmére szavazunk, míg a 35 és 25 km-es miting kimenetele teljesen nyílt. Az sem lehetetlen azonban, hogy akár Vay, akár Erxleben személyében a marokkói most mesterére fog találni.. A sprintversenyek középpontjában a klasszikus kiírású Szent István-díj áll, mely 8X1305 méteres döntőfutamával a teljes magyar rövidtávú mezőny mellett Németország jelenleg két, a legjobbak közé sorozott Sligere, Krollmannt és Skupinskyt is nyeregbe szólítja. Ez a két fiatal germán, akik különösen párosversenyek keretében jeljesek, előreláthatólag kemény munkát fog adni Grimmnek és Eignernek, akik esetleg meglepetést is csinálhatnak. A nemzetközi pontverseny a német színek győzelmét teszi valószínűvé. A verseny a kezdők és másodosztályúak viadalaival és a Cocco—Kaszala revánemérkőzésselliegészítve délután négy, órakor kezdődik az UTE kerékpárstadionában. AMTOMIME 5 11 WORKKthtlIt Páratlanul izgalmasnak ígérkezik a Kaszala—Cocchi revánsmeccs A 10 km.-es állóstartos versenyben Kaszala 500 kcm.-es Majláth-Triumph gépen, Cocchi pedig Delmar Walter 500 kcm.-es sprint Sunbeam-gépén indul A múltkori Kaszala—Cocchimeccs izgalmai fognak fokozottabb mértékben megismétlődni Szent István napján az újpesti Stadion fapadozatán. Legutóbb öt km-es állóstartos verseny keretében mérkőzött a két kivételes képességű menő s a párharc Kaszala győzelmét eredményezte, aki ellenfele gépének sebességváltó defektusa folytán beálló 150 m. startelőnyéből 80 m.-t a célig is megtartott. Kaszala elért átlaga ebben a versenyben 2 p. 54.6 mp.-nek megfelelő 103.92 km. volt, legjobb köre 108 km. átlagú volt, míg Cocchi 109.6 km. körátlagot ért el. Kaszala, 500 kcm.-es négyszelepes Majláth-Triumph gépen, Cocchi pedig egy hibás sebességváltójú 350 kcm-es Harley Davidson versenygépen startolt. A két menő múltkori összecsapása — mint lát„Per crucen ad lucem“. Ez a néhány szó van márványba vésve egy a mátyásföldi országút mellett épülő, közvetlen befejezés előtt álló emlékmű márványtáblájára, amelyet a gyászoló család emelt Király Miklósnak, a szerencsétlenül járt fiatal motorosnak emlékére a tragikus eset színterén. Az emlékmű rövidesen teljesen elkészül. Baumgarten László, a jóképességű ultra-lightweight pályaversenyző biztos induló az újpesti pályabajnoki versenynek 175 kcm-es kategóriájában. Egy speciális Monet-Goyon-gépet fog vezetni, amely a hírek szerint biztosan futja a 102 km-es sebességet. hatór nem teljesen reális körülményeik között folyt le, hiszen az olaszt gépe sebességváltó-defektusán kívül a kisebb hengerűrtartalom is hendikepelte. Ezek a hátráltató körülményeik ezúttal nem állnak fenn, mert mindketten fitt, egyenlően 500 kpm-es gépekkel indulnak. Kaszala megszokott, négyszelepes kitűnő állapotban levő Majláth-Triumph gépén, Cocchi pedig Delmar Walter sprint Sünbe amjén indul el. A versenytől gép-gép melletti küzdelem után a stabilabb gép vezetőinek győzelmét várjuk 115 km-hez közeli átlagsebességgel. A verseny leggyorsabb körei azonban könnyen megközelíthetik majd a 120 km-es sebességet is. Putzker (500 New Gerrard-Blackb.) lett a gráci Lansoha sétányban rendezettkilométerverseny főgyőztese 125 kilométer sebességgel. Kategória győztesek voltak Sandler (175 Puch) 102.273 km-es, Hóból (250 Puch) 112.5 km-es, Butakor (850 New Gerrard-Blackb.) 123.711 km-es, Putzker (500 New Gerrard-Blackb.) 125 km-es, Kratinz (750. Indián) 115,016 km-es és Eberau-Ebernorst (1000 Matchem- JAP) 123.711 km-es sebességgel. Az oldalkocsik legjobb ideijét.. Slanina .. (500 AJS) futotta 93.750 km-es sebességgel. Egy kis statisztika a Klausenversenyről. A tíz nappal ezelőtt 20.5 km-es távon lefutott hegyi derby rendkívül nehéz voltára élénk fényt vet, hogy a versenyt, —■ amelyen 191 benevező közül 158 m- 9 MOTORKERÉKPÁR! 13.500,000 Világhírű Monet & Goyon gyártmányú ugyanilyen kerékpár 1.800,000-r6L Vezérképviselet NAGY JÓZSEF, Andrássy út 34. Tel.: 21-97. dúlt. el — csupán 125-en fejezték be, vagyis az indulók egyötöde kénytelen volt az aránylag rövid távú versenyt feladni. Részletezve a dolgokat, azt látjuk, hogy 66 benevezett motorkerékpár közül 57 indult el, de a versenytávot csak 42 futotta le. Oldalkocsis motorkerékpár 10 volt nevezve, 8 elindult s 5 fejezte be a versenyt. Titraautomobilt 46-ot neveztek, 44 elindult és 37 végig is futotta a versenyt, 50 sportautomobil közül 36 elindult és 31 jutott el a célba. A nevezési listán 19 versenyautomobil szerepelt, ebből 13 meg is jelent a startnál, a célba azonban csak 10 érkezett. Eszerint tehát az elindult szóló motorkerék Szent István hetében tekintse meg mintatermeinket. Legjobb bútorok u. m. ebédlők, hálók és üriszobák, valamint speciális ülőbútorok, gyári árakon kaphatók ! ■ 1 GMIEHLING HERMANN RÉSZVÉNYTÁRSASÁG-nál Budapest Vll. Damjanich utca 6. Teletop: 8—43 párok 73 százaléka, az oldalkocsis motorkerékpárok 62 százaléka, a túraautomobilok 84 százaléka, a sportautomobilok 86 százaléka és a versenyautomobilok 76 százaléka futotta végig a versenyt. A versenyből kiesettek nagy százalékát érthetővé teszi az a körülmény, hogy a rövidtávú hegyiversenyeken a versenyzők nemcsak önmagukat, hanem motorjukat is reszkírozzák s a legvégső határig „felpiszkálják”1. Egy végsőkig tuningolt motornak pedig egy 20 km-en felüli Klausenverseny bizony könnyen megárt... Ne említsünk egyebet, a JAP motorgyár két kipuffogó csöves modelljeinek előírja, hogy a motort hengeralátétlemez nélkül legfeljebb 7 km-es versenytávra szabad, illetve lehet használni közvetlen veszély nélkül. Na de azért nem hisszük, hogy a Klausen-versenyben akadt olyan motoros, akinek hengere alatt ott lett volna az alátétlemez. Az olasz FERT gyújtógyertyák is képviseletet kaptak Magyarországon. Az olcsó és a miedktett igen jó egypóltusos gyertyák képviseltét Betrákovitts Gyula, a Meto Guzzi vezérképviiselője kapta meg. Magyar Légiforgalmi R.-T. Budapest Vil, Erzsébet-körut 9. (New-York-palota) Telefon József 83—87. Légi forgalom Budapest—Wien naponta. t'zemközösségben a Deutsche Luft Hansa Á.-G.-vel. Közvetlen csatlakozások: Amsterdam. Baden-Baden, Basel, Berlin, Bremen, Brüssel, Oanzig, Dortmund, Dresden, Frakk. furt/M, Fttrth-Nürnberg, Halié, Hamburg, Hanncver, Karlsruhe. Kopenhagen, Kowno, Köln, Königsberg.Leipzig, London, Magdeburg, Malmö. Moskau, München, Ostende, Paris. Reichenhall Rotterdam, Stettin, Stuttgart, Stockholm, Zürich. Menetrend: tud. 7 00 16 00 I Budapest A érk. 9‘45 18-45 érk. 8-45 17-45 V Wien “ ind. 8 00 17-00 Az autó indul a New-York palotától 6 20 és 15-20 Jegyváltás, felvilágosítás az igazgatóságnál és az összes meneljegyirodákban. Cipőt Pesten legolcsóbban köztudomásúlag a Duteest-nél vásárolhat legjobb minőségben Budapest, IV., Semmelweis u. 5. (Kossuth Lajos utcánál) Vászoncipő 75 ezer, férficipő 275 ezer, női divatcipő 280 ezer korona.